Siirry pääsisältöön

Miten tukea tarvitsevat voivat inklusiivisissa luokissa?

Inklusiivinen kasvatus on puhututtanut ja puhututtaa edelleen voimakkaasti kasvatuksen ja koulutuksen kentällä. Koen, että keskustelu on vain yltynyt, kun raportit koulujemme oppimistulosten heikentymisestä tulivat ilmi. Keskusteluissa yhdeksi oppimistulosten heikentymistä selittäviksi tekijöiksi onkin nostettu inklusiivinen kasvatus sekä sen epäonnistunut toteutus koulujen arjessa. Huolta on myös herättänyt suomalaiskouluista tehdyt raportit siitä, että lapset eivät viihdy kouluissamme ja he kokevat koulunkäynnin raskaaksi (Salmela-Aro & Tuominen-Soini 2013, 165).

Tarkastelin omassa pro gradu -tutkielmassani koulukuraattoreiden käsityksiä tukea tarvitsevien oppilaiden kouluhyvinvoinnista inklusiivisessa luokassa. Tukea tarvitsevien oppilaiden opetusta järjestetään yhä hyvin vaihtelevin menetelmin, sillä valtaosalla opetuksen järjestäjistä on käytössä edelleen erillisiä pienluokkia (Lintuvuori & Rämä 2022, 75). Kiinnostuinkin selvittämään, mitä oppilashuollossa toimivat, merkittävästi oppilaiden kouluhyvinvointia turvaavat, koulukuraattorit ajattelevat juuri tukea tarvitsevien oppilaiden kouluhyvinvoinnista silloin, kun he opiskelevat inklusiivisessa luokassa ”yhdessä muiden kanssa”.

Tutkimukseeni osallistuneiden kuraattoreiden mukaan tukea tarvitsevat oppilaat kohtaavat koulussa epäonnistumista ja siitä johtuvaa huonommuuden tunnetta muita ikätovereita useammin. He voivatkin olla siten hyvin haavoittuvassa asemassa hyvinvoinnin kannalta. Iloitsen kuitenkin siitä, että kuraattorit kuvasivat inklusiivisessa luokassa opiskelevien tukea tarvitsevien oppilaiden kouluhyvinvoinnin olevan pääsääntöisesti hyvällä tasolla.

Tukea tarvitsevien oppilaiden kouluhyvinvointia tarkasteltaessa on tutkimukseni perusteella kiinnitettävä erityishuomiota siihen, että jokainen oppilas pääsee vaikuttamaan koulunkäyntiinsä ja heidän ehdotuksistaan ollaan aidosti kiinnostuneita. Myös joustava ja yksilöllistetty opetus on haastattelemieni kuraattoreiden mukaan yksi keskeisimmistä tekijöistä tukea tarvitsevien oppilaiden kouluhyvinvoinnin kannalta. Kuraattorit kuvasivat myös, että sosiaaliset suhteet – hyvin toimiessaan – edistävät merkittävästi tukea tarvitsevien oppilaiden kouluhyvinvointia, ja esimerkiksi luokan hyvä ilmapiiri voi ikään kuin kannatella tukea tarvitsevaa oppilasta.

Joustavan opetuksen järjestämistä haastaa haastattelemieni kuraattoreiden mukaan se, että kouluilla on hyvin rajallisesti erillisiä työskentelytiloja, jolloin muun muassa opetuksen eriyttäminen rajoittuu merkittävästi. Inklusiivisen kasvatuksen edellytyksenä on se, että jokaiselle oppilaalle tarjotaan mahdollisuus osallistua luokan toimintaan (Rangvid 2018, 34). Tämän toteutumisesta kuraattorit ovat hyvin huolissaan, sillä kouluilla ei heidän mukaansa ole riittävästi henkilöstöä turvaamaan jokaisen oppilaan osallistumista ja siten kouluhyvinvointia. Henkilöstöresursseihin liittyvään huoleen tulisi mielestäni tarttua koulutukseen liittyvässä päätöksenteossa kiireesti, jotta jokaisen oppilaan onnistunut koulupolku pystyttäisiin turvaamaan.

Meistä jokainen on ainutlaatuinen yksilö, ja pidänkin merkityksellisenä sitä, että inklusiivisessa luokassa oppilaat oppivat työskentelemään erilaisten yksilöiden kanssa. Uskon siihen, että koulussa opittu erilaisuuden ymmärtäminen kantaa myös myöhemmin yksilöiden asenteisiin ja siten laajemmin yhteiskuntaamme.

Emilia Koivukangas
Lapin yliopisto
Kasvatustieteiden tiedekunta

Blogikirjoitus perustuu pro gradu -tutkielmaani Koulukuraattoreiden käsityksiä tukea tarvitsevien oppilaiden kouluhyvinvoinnista inklusiivisessa luokassa.


Lintuvuori, M. & Rämä, I. 2022. Oppimisen ja koulunkäynnin tuki – Selvitys opetuksen järjestäjien näkemyksistä tuen järjestelyistä kunnissa. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2022:6. Helsinki. Saatavilla www-muodossa: https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/163896/OKM_2022_6.pdf?sequence=1&isAllowed=y . (Luettu 5.9.2023.)

Rangvid. B. S. 2018. Student engagement in inclusive classrooms. Education economics, vol. 26, no. 3, 166–284. 

Salmela-Aro, K. & Tuominen-Soini, H. 2013. Koulu-uupumuksesta innostukseen? Teoksessa J. Reivinen & L. Vähäkylä (toim.) Ketä kiinnostaa? Lasten ja nuorten hyvinvointi ja syrjäytyminen. Gaudeamus, 165–172.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Metsäalan opiskelijoiden alavalinnan taustat

Nuoren elämänkulku, johon sisältyvät koulutukselliset ja ammatilliset valinnat, rakentuu ihmissuhteista, kulttuurisista ilmiöistä, yhteiskunnallisista rakenteista ja historiallisista tekijöistä. Nämä tekijät muovaavat niitä mielikuvia, joita nuorilla on erilaisista itselleen sopivista ammateista.  (Juntunen 2016, 39, 38, 58.) Lappilaisten nuorten jatko-opintoihin siirtymistä toiselle asteelle käsittelevissä tutkimuksissa on havaittu, että lähtemisen välttämättömyys on pienten kylien nuorten todellisuutta koko Lapissa. Usealle pohjoisen nuorelle toiselle asteelle siirtyminen tarkoittaa pois kotoa muuttamista ympäristöön, jossa kulttuuri ja toimintatavat ovat erilaisia kuin kotona. Nuoret voivat joutua pohtimaan työllisyyden kysymyksiä sekä taloudellista pärjäämistä epävarmassa maailmassa. (Juntunen 2016, 59; Vaattovaara 2015, 198.) Pro Gradu -tutkielmassani selvitin lappilaisten metsäalan perustutkinnon opiskelijoiden alavalintaan liittyviä tekijöitä. Metsäalan alavalintaan liittyvät te

Esiopettajat kokevat muunkielisten oppilaiden opetuksen tuovan lisätyötä varhaiskasvatuksen arkeen

Vieraskielisten osuus koko väestöstä on kasvanut Suomessa parissa kymmenessä vuodessa nelinkertaiseksi (Tilastokeskus 2023). Tämä muutos näkyy myös kouluissa ja varhaiskasvatuksessa tuoden opettajan työhön uusia haasteita ja näkökulmia. Opettajat tarvitsevat työnsä tueksi tietoa eri kulttuureista. Myös oman luokkansa tai oman lapsiryhmänsä ohjaaminen kohti monikulttuurista yhteisöä vaatii opettajalta oman ajattelumaailmansa tarkastelua ja omien arvojensa kirkastamista. Vain monikulttuurisuuteen sitoutuneet opettajat pystyvät kannustamaan aidosti oppilaitaan kohti monikulttuurista yhteisöä (Byker & Marquardt 2016, 30). Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää esiopettajien kokemuksia muunkielisten oppilaiden opettamisesta. Muunkielisen oppilaan määrittelen oppilaaksi, jonka äidinkieli ei ole suomi tai jonka suomen kielen taso ei vastaa äidinkielen tasoa johtuen monikielisestä tai muunkielisestä kotitaustasta. Tutkimuskohteenani oli kunnallisessa varhaiskasvatuksessa työskent

Erityisherkkien lasten kouluhyvinvoinnin edistäminen

Herkkyys on kaikissa ihmisissä oleva inhimillinen ominaisuus. Pluessin ym. (2018) kattavassa tutkimuksessa on osoitettu, että noin 30 prosenttia lapsista syntyy tavanomaista herkempinä, erityisherkkinä. Erityisherkkien lukumäärä on yllättävän suuri. Lapset eivät voi tunnistaa eikä sanoittaa omaa herkkyyttään yksin, minkä vuoksi on tärkeää, että heidän kasvatukseensa osallistuvat aikuiset ymmärtävät, mistä erityisherkkyydessä on kyse. Pro gradu-tutkielmassani kuvaan erityisherkkien lasten kouluhyvinvointia aikuisten erityisherkkien kertomana. Tutkielman tavoitteena on lisätä tietoisuutta erityisherkistä lapsista ja heidän kouluhyvinvointinsa edistämisestä kuvaamalla erityisherkkien lasten kouluhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkielman teoriaosassa käsittelen erityisherkkyyttä sekä kouluhyvinvointia. Erityisherkkyyden piirteitä ovat emotionaalisuus, herkkyys ympäristön vivahteille, herkkyys reagoida liiallisiin ärsykkeisiin sekä asioiden syvällinen käsittely (Aron, 2020, 10). Jolla