Korkeakouluopintojen ja pienten lasten äitiyden yhdistäminen vaatii runsaasti erilaisia taitoja ja vahvuuksia
Elinikäinen oppiminen on laajentanut opiskelijoiden eri elämäntilanteiden kirjoa. Suomalaisista korkeakouluopiskelijoista perheellisiä on kaikkiaan 16,5 prosenttia (Saari 2018, 10). Hoitovapaalla voi yhtäaikaisesti opiskella ja osa opiskelevista äideistä hyödyntää tämän. Tosin silloin heille ei kerry ulkoista työkokemusta. Toki työelämän rekrytoinneissa voidaan arvostaa myös niitä tietoja, taitoja, osaamista ja vahvuuksia, jotka karttuvat oppilaitosten ulkopuolella ja perhe-elämässä.
Pro gradu - tutkielmassani kuvasin alle kouluikäisten lasten äitien kerrontaa siitä, miten yhdistää äitiys ja korkeakouluopiskelu. Tutkielmani edustaa narratiivista tutkimusotetta. Tarkastelin sitä, mitkä tekijät mahdollistavat opintojen ja äitiyden yhdistämisen, mitkä ovat haastavia tekijöitä sekä millaisia taitoja ja vahvuuksia korkeakouluopintojen ja äitiyden yhdistäminen vaatii. Lisäksi halusin tietää, miten tutkimushenkilöt kokevat opintojen ja äitiyden yhdistämisen heijastuvan työelämään. Aineistoni koostui yhdeksän korkeakouluopintoja ja äitiyttä yhdistäneen kirjoittamista kertomuksista.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että korkeakouluopintojen ja äitiyden yhdistämistä mahdollistivat hyvä tukiverkosto, tehokas ajankäytön hallinta, yhteisölliset ja yhteiskunnalliset tekijät, etäopinnot sekä työn joustavuus.
Opintojen ja äitiyden yhdistämistä puolestaan haastoivat jaksamisen haasteet ja vaikeat tunteet, aikataululliset haasteet, taloudelliset paineet, kotihoito sekä lasten sairastelu. Merkittävimpinä mahdollistajina olivat tasavertaisesti lastenhoitoon osallistuva puoliso sekä lisääntyneet etäopintomahdollisuudet koronan myötä. Suurimman haasteen muodosti aikataulu.
Korkeakouluopintojen ja pienten lasten äitiyden yhdistäminen edellytti äideiltä runsaasti erilaisia taitoja ja vahvuuksia. Näistä muodostin tutkimuksessani kolme taito- ja vahvuusaluetta: organisointi ja priorisointi, motivaatio ja sinnikkyys sekä armollisuus ja kärsivällisyys. Äidit erosivat toisistaan näiden taitojen ja vahvuuksien hyödyntämisessä. Opintojen ja äitiyden yhdistämisen kertomuksissa tuli ilmi, kuinka saatuja kokemuksia pidettiin tärkeinä myös työelämän kannalta. Niiden kerrottiin heijastuvan työelämään omaksuttujen taitojen ja vahvuuksien lisäksi näkökulmanottokykynä, hioutuneena arvomaailmana sekä tietotaidon karttumisena. Korkeakouluopintojen ja äitiyden yhdistäneiden tutkimushenkilöiden taidot ja vahvuudet vaihtelevat. Muodostin saaduista narratiiveista neljä tyyppitarinaa havainnollistaakseni tutkimushenkilöideni erilaista kokemusmaailmaa. Rakensin tarinat sen perusteella, miten paljon äideillä oli äitiyden ja korkeakouluopintojen yhdistämistä mahdollistavia ja haastavia tekijöitä sekä miten runsaasti heillä oli taitoja ja vahvuuksia käytössään. Nimesin tyypeiksi äitiydestä voimaantuva elämäntapaopiskelija, äitiydessä ja opinnoissa luovija, haparoiva sekä multitaskaaja.
Iina Elo
Lapin yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta
Blogikirjoitus pohjautuu pro gradu -tutkielmaani ”Askel askeleelta” Korkeakouluopintoja ja äitiyttä yhdistäneiden kokemukset, taidot ja vahvuudet.
Lähteet
Saari J. 2018. Opiskelijoiden elämäntilanteet ja niiden esiintyvyys eri koulutusaloilla.
Eurostudent VI-tutkimuksen artikkelisarja. Helsinki: Opetus- ja kulttuuriministeriö.
Kommentit
Lähetä kommentti