Siirry pääsisältöön

Uskonnon oppiaineen muutos luokanopettajaopiskelijoiden näkökulmasta

Luokanopettajaopiskelijat kokevat uskonnon oppiaineen sisällöissä ja oppimistavoitteissa tapahtuneen muutoksia 2000-luvulla, mutta näkemykset suunnan laadusta jakavat mielipiteitä.


Luokanopettajaopiskelijoiden näkemykset uskonnon oppiaineen kehityssuunnasta

Pro gradu -tutkielmassani tutkin, miten luokanopettajaopiskelijat suhtautuvat evankelisluterilaisen uskonnonopetuksen muutoksiin kahden viimeisimmän perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden välillä (Opetushallitus 2004, 2014). Kaikki tutkimukseen osallistuneet luokanopettajaopiskelijat kokivat oppiaineen muuttuneen. Muutoksina havaittiinkin muun muassa: Raamatun roolin kaventuminen, kristillisten oppien ja tapojen vähentyminen, painopisteen siirtyminen kristinuskosta yleisesti kaikkiin uskontoihin sekä etiikan ja moraalin kasvu oppiaineen kantaviksi teemoiksi.

Luokanopettajaopiskelijat kokivat uskonnon oppiaineen olevan nykyisin hyvinkin erilaista verrattuna siihen, miten heille itselle uskontoa opetettiin 2000-luvun puolivälissä. Oppiaineen nähdään muotoutuneen neutraalimpaan suuntaan, millä pyritään välttämään uskonnon ”tuputtaminen” sekä opetuksen tunnustuksellisuus. Luokanopettajaopiskelijoiden mielestä kristinuskoa ja sen vaikutuksia yhteiskuntaan pikemminkin ohjeistettiin tutkimaan kriittisesti sen sijaan, että varsinaisesti perehdyttäisiin kyseisen uskonnon sanomaan ja oppeihin.

Mielipiteet muutoksista

Tutkimukseen osallistuneet luokanopettajaopiskelijat näkivät tapahtuneiden muutosten taustalla vaikuttaneen esimerkiksi nyky-yhteiskunnan yksilökeskeisen maailmankuvan, Suomen väestön moninaistumisen sekä uskonnon tarpeen pienenemisen nykymaailmassa. Osa luokanopettajaopiskelijoista suhtautui myönteisesti tähän kehityssuuntaan. Heidän mielestään ”entisaikojen uskonnonopetukselle” ei ole nykyisin enää tarvetta ja oppiaineen tulisi mennä kohti kaikille oppilaille sopivaa kasvatuksellista oppiainetta. Toiset taas suhtautuivat kriittisemmin nykyiseen uskonnonopetukseen ja näkivät kristinuskon sanomalla ja opeilla olevan tärkeän roolin ihmisten kasvatuksessa vielä nykypäivänäkin. Uskonnon paikka suomalaisessa koulujärjestelmässä on selkeästi arvokysymys.

Uskonnon tulevaisuus

Riippumatta siitä kannattivatko haastattelemani luokanopettajaopiskelijat uskonnon oppiaineen tämän hetkistä kehityssuuntaa, lähes kaikki heistä ennustivat, että nykymuotoinen uskonnonopetus poistuu kouluista tulevien vuosikymmenten aikana. Uskonnon oppiaineen nähtiin joko kuihtuvan kokonaan pois tai vaihtoehtoisesti sulautuvan osaksi elämänkatsomustietoa, jolloin kaikilla oppilailla ja opiskelijoilla olisi sama oppiaine riippumatta heidän uskonnollisesta vakaumuksestaan. Tulevaisuus näyttää mitä uskonnon oppiaineelle tapahtuu, mutta tulos ei varmasti tule tyydyttämään kaikkia.


Tatu Kuru, Lapin yliopiston luokanopettajakoulutus. 2023.

Kirjoitus perustuu pro gradu -tutkielmaan Uskonnon oppiaineen muutos perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa luokanopettajaopiskelijoiden näkökulmasta. 



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Alanvaihtajana ammattikorkeakouluun

Varttuneemmalla iällä opiskelemaan lähteminen on suuri päätös, etenkin jos lähdetään kouluttautumaan uudelle ammattialalle. Kuinka orientoituminen ja ajatusten suuntaaminen uudelle alalle tapahtuu ja miten aikuisia alanvaihtajia tulisi huomioida ammattikorkeakoulussa? Millaisia merkityksiä alanvaihtajat antavat ilmiölle? On kiinnostavaa pohtia, miksi ihmiset ylipäänsä vaihtavat ammattialaa.  Tutkin pro gradussani alan vaihtamisen syitä. Ne voidaan jaotella tutkielman pohjalta sisäisiin syihin, jotka kumpuavat ihmisestä itsestään ja ulkoisiin syihin, joihin hänen tulee reagoida. Syyt voidaan jaotella kolmeen kategoriaan, joista ensimmäinen on uudistuminen, jolloin yksilö haluaa sisäisesti kehittyä ja kasvaa kohti uutta alaa. Toisena syynä on työnäky, jossa katsotaan menneeseen työelämään ja toisaalta nähdään tulevan alan mahdollisuuksia. Aikuisten käsitys uuden alan työstä suhteessa menneeseen vaikuttaa päätöksiin, joita oman työuran suhteen tehdään. Kolmantena syynä on uusiutuminen...

Aliupseerien jatkuva oppiminen Ilmavoimissa

Puolustusvoimien suorituskyvyn takaa motivoitunut ja osaava henkilöstö (Puolustusvoimien henkilöstöstrategia 2015). Alati muuttuva toimintaympäristö vaatii jatkuvaa osaamisen kehittämistä (Ruohotie 2005), mihin Puolustusvoimat pyrkii vastaamaan panostamalla henkilöstön koulutukseen ja koulutusjärjestelmän kehittämiseen (Puolustusvoimien henkilöstöstrategia 2030+; Puolustusvoimien henkilöstötilinpäätös 2022). Aliupseerien täydennyskoulutus uudistui Puolustusvoimissa vuonna 2020 ja koostuu nykyisellään kolmesta kaikille yhteisestä opintokokonaisuudesta ja niiden välissä suoritettavista täydennyskoulutuksen opintojaksoista (Eironen 2020).  Selvitin pro gradu -tutkielmassani aliupseerien näkemyksiä jatkuvasta oppimisesta Ilmavoimissa. Jatkuvalla oppimisella viitataan yleisimmin työuran aikaiseen osaamisen kehittämiseen ja tässä tutkimuksessa se on määritelty sellaiseksi koko elämän kestäväksi oman osaamisen kehittämiseksi ja uudistamiseksi, jonka tavoitteena on vastata muuttuvan työymp...

Lapsikäsitys 1950-luvulla

Lapsikäsityksellä tarkoitan tutkielmassani lapsen olemusta koskevia olettamuksia eli tietoa siitä, mikä ja millainen lapsi on. Lapsi voidaan käsittää esimerkiksi ei-kehittyneenä aikuisena, herkästi haavoittuvana olentona tai itsenäisenä toimijana. Lapsikäsitys vaikuttaa väistämättä muun muassa kasvatusperiaatteisin. Millaisena olentona lapsen käsitämme, sen mukaista kasvatusta ja koulutusta haluamme hänelle myös antaa. Käsitykset lapsuudesta ja lapsista ovat lisäksi vahvasti sidoksissa aikaan (Darian-Smith & Pascoe 2013, 4). Tutkielmani aihe sijoittuu 1950-luvulle. Vasta vuonna 1952 lähti matkaan viimeinen sotakorvausjuna Neuvostoliittoon (Leino-Kaukiainen & Heikkinen 2011, 21). Suomessa elettiin tuolloin sodanjälkeistä aikaa, mutta ennen varsinaisia suuria hyvinvointivaltion perustana olevia uudistuksia 1960-luvulla. Kasvatustieteeseen liittyvien käsitysten historian tutkiminen on tarpeellista, sillä sen avulla voidaan ymmärtää paremmin sekä menneisyyden kasvatusperiaatteita, ...