Siirry pääsisältöön

Uskonnon oppiaineen muutos luokanopettajaopiskelijoiden näkökulmasta

Luokanopettajaopiskelijat kokevat uskonnon oppiaineen sisällöissä ja oppimistavoitteissa tapahtuneen muutoksia 2000-luvulla, mutta näkemykset suunnan laadusta jakavat mielipiteitä.


Luokanopettajaopiskelijoiden näkemykset uskonnon oppiaineen kehityssuunnasta

Pro gradu -tutkielmassani tutkin, miten luokanopettajaopiskelijat suhtautuvat evankelisluterilaisen uskonnonopetuksen muutoksiin kahden viimeisimmän perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden välillä (Opetushallitus 2004, 2014). Kaikki tutkimukseen osallistuneet luokanopettajaopiskelijat kokivat oppiaineen muuttuneen. Muutoksina havaittiinkin muun muassa: Raamatun roolin kaventuminen, kristillisten oppien ja tapojen vähentyminen, painopisteen siirtyminen kristinuskosta yleisesti kaikkiin uskontoihin sekä etiikan ja moraalin kasvu oppiaineen kantaviksi teemoiksi.

Luokanopettajaopiskelijat kokivat uskonnon oppiaineen olevan nykyisin hyvinkin erilaista verrattuna siihen, miten heille itselle uskontoa opetettiin 2000-luvun puolivälissä. Oppiaineen nähdään muotoutuneen neutraalimpaan suuntaan, millä pyritään välttämään uskonnon ”tuputtaminen” sekä opetuksen tunnustuksellisuus. Luokanopettajaopiskelijoiden mielestä kristinuskoa ja sen vaikutuksia yhteiskuntaan pikemminkin ohjeistettiin tutkimaan kriittisesti sen sijaan, että varsinaisesti perehdyttäisiin kyseisen uskonnon sanomaan ja oppeihin.

Mielipiteet muutoksista

Tutkimukseen osallistuneet luokanopettajaopiskelijat näkivät tapahtuneiden muutosten taustalla vaikuttaneen esimerkiksi nyky-yhteiskunnan yksilökeskeisen maailmankuvan, Suomen väestön moninaistumisen sekä uskonnon tarpeen pienenemisen nykymaailmassa. Osa luokanopettajaopiskelijoista suhtautui myönteisesti tähän kehityssuuntaan. Heidän mielestään ”entisaikojen uskonnonopetukselle” ei ole nykyisin enää tarvetta ja oppiaineen tulisi mennä kohti kaikille oppilaille sopivaa kasvatuksellista oppiainetta. Toiset taas suhtautuivat kriittisemmin nykyiseen uskonnonopetukseen ja näkivät kristinuskon sanomalla ja opeilla olevan tärkeän roolin ihmisten kasvatuksessa vielä nykypäivänäkin. Uskonnon paikka suomalaisessa koulujärjestelmässä on selkeästi arvokysymys.

Uskonnon tulevaisuus

Riippumatta siitä kannattivatko haastattelemani luokanopettajaopiskelijat uskonnon oppiaineen tämän hetkistä kehityssuuntaa, lähes kaikki heistä ennustivat, että nykymuotoinen uskonnonopetus poistuu kouluista tulevien vuosikymmenten aikana. Uskonnon oppiaineen nähtiin joko kuihtuvan kokonaan pois tai vaihtoehtoisesti sulautuvan osaksi elämänkatsomustietoa, jolloin kaikilla oppilailla ja opiskelijoilla olisi sama oppiaine riippumatta heidän uskonnollisesta vakaumuksestaan. Tulevaisuus näyttää mitä uskonnon oppiaineelle tapahtuu, mutta tulos ei varmasti tule tyydyttämään kaikkia.


Tatu Kuru, Lapin yliopiston luokanopettajakoulutus. 2023.

Kirjoitus perustuu pro gradu -tutkielmaan Uskonnon oppiaineen muutos perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa luokanopettajaopiskelijoiden näkökulmasta. 



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Metsäalan opiskelijoiden alavalinnan taustat

Nuoren elämänkulku, johon sisältyvät koulutukselliset ja ammatilliset valinnat, rakentuu ihmissuhteista, kulttuurisista ilmiöistä, yhteiskunnallisista rakenteista ja historiallisista tekijöistä. Nämä tekijät muovaavat niitä mielikuvia, joita nuorilla on erilaisista itselleen sopivista ammateista.  (Juntunen 2016, 39, 38, 58.) Lappilaisten nuorten jatko-opintoihin siirtymistä toiselle asteelle käsittelevissä tutkimuksissa on havaittu, että lähtemisen välttämättömyys on pienten kylien nuorten todellisuutta koko Lapissa. Usealle pohjoisen nuorelle toiselle asteelle siirtyminen tarkoittaa pois kotoa muuttamista ympäristöön, jossa kulttuuri ja toimintatavat ovat erilaisia kuin kotona. Nuoret voivat joutua pohtimaan työllisyyden kysymyksiä sekä taloudellista pärjäämistä epävarmassa maailmassa. (Juntunen 2016, 59; Vaattovaara 2015, 198.) Pro Gradu -tutkielmassani selvitin lappilaisten metsäalan perustutkinnon opiskelijoiden alavalintaan liittyviä tekijöitä. Metsäalan alavalintaan liittyvät te

Esiopettajat kokevat muunkielisten oppilaiden opetuksen tuovan lisätyötä varhaiskasvatuksen arkeen

Vieraskielisten osuus koko väestöstä on kasvanut Suomessa parissa kymmenessä vuodessa nelinkertaiseksi (Tilastokeskus 2023). Tämä muutos näkyy myös kouluissa ja varhaiskasvatuksessa tuoden opettajan työhön uusia haasteita ja näkökulmia. Opettajat tarvitsevat työnsä tueksi tietoa eri kulttuureista. Myös oman luokkansa tai oman lapsiryhmänsä ohjaaminen kohti monikulttuurista yhteisöä vaatii opettajalta oman ajattelumaailmansa tarkastelua ja omien arvojensa kirkastamista. Vain monikulttuurisuuteen sitoutuneet opettajat pystyvät kannustamaan aidosti oppilaitaan kohti monikulttuurista yhteisöä (Byker & Marquardt 2016, 30). Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää esiopettajien kokemuksia muunkielisten oppilaiden opettamisesta. Muunkielisen oppilaan määrittelen oppilaaksi, jonka äidinkieli ei ole suomi tai jonka suomen kielen taso ei vastaa äidinkielen tasoa johtuen monikielisestä tai muunkielisestä kotitaustasta. Tutkimuskohteenani oli kunnallisessa varhaiskasvatuksessa työskent

Erityisherkkien lasten kouluhyvinvoinnin edistäminen

Herkkyys on kaikissa ihmisissä oleva inhimillinen ominaisuus. Pluessin ym. (2018) kattavassa tutkimuksessa on osoitettu, että noin 30 prosenttia lapsista syntyy tavanomaista herkempinä, erityisherkkinä. Erityisherkkien lukumäärä on yllättävän suuri. Lapset eivät voi tunnistaa eikä sanoittaa omaa herkkyyttään yksin, minkä vuoksi on tärkeää, että heidän kasvatukseensa osallistuvat aikuiset ymmärtävät, mistä erityisherkkyydessä on kyse. Pro gradu-tutkielmassani kuvaan erityisherkkien lasten kouluhyvinvointia aikuisten erityisherkkien kertomana. Tutkielman tavoitteena on lisätä tietoisuutta erityisherkistä lapsista ja heidän kouluhyvinvointinsa edistämisestä kuvaamalla erityisherkkien lasten kouluhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkielman teoriaosassa käsittelen erityisherkkyyttä sekä kouluhyvinvointia. Erityisherkkyyden piirteitä ovat emotionaalisuus, herkkyys ympäristön vivahteille, herkkyys reagoida liiallisiin ärsykkeisiin sekä asioiden syvällinen käsittely (Aron, 2020, 10). Jolla