Siirry pääsisältöön

Uskonnon oppiaineen muutos luokanopettajaopiskelijoiden näkökulmasta

Luokanopettajaopiskelijat kokevat uskonnon oppiaineen sisällöissä ja oppimistavoitteissa tapahtuneen muutoksia 2000-luvulla, mutta näkemykset suunnan laadusta jakavat mielipiteitä.


Luokanopettajaopiskelijoiden näkemykset uskonnon oppiaineen kehityssuunnasta

Pro gradu -tutkielmassani tutkin, miten luokanopettajaopiskelijat suhtautuvat evankelisluterilaisen uskonnonopetuksen muutoksiin kahden viimeisimmän perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden välillä (Opetushallitus 2004, 2014). Kaikki tutkimukseen osallistuneet luokanopettajaopiskelijat kokivat oppiaineen muuttuneen. Muutoksina havaittiinkin muun muassa: Raamatun roolin kaventuminen, kristillisten oppien ja tapojen vähentyminen, painopisteen siirtyminen kristinuskosta yleisesti kaikkiin uskontoihin sekä etiikan ja moraalin kasvu oppiaineen kantaviksi teemoiksi.

Luokanopettajaopiskelijat kokivat uskonnon oppiaineen olevan nykyisin hyvinkin erilaista verrattuna siihen, miten heille itselle uskontoa opetettiin 2000-luvun puolivälissä. Oppiaineen nähdään muotoutuneen neutraalimpaan suuntaan, millä pyritään välttämään uskonnon ”tuputtaminen” sekä opetuksen tunnustuksellisuus. Luokanopettajaopiskelijoiden mielestä kristinuskoa ja sen vaikutuksia yhteiskuntaan pikemminkin ohjeistettiin tutkimaan kriittisesti sen sijaan, että varsinaisesti perehdyttäisiin kyseisen uskonnon sanomaan ja oppeihin.

Mielipiteet muutoksista

Tutkimukseen osallistuneet luokanopettajaopiskelijat näkivät tapahtuneiden muutosten taustalla vaikuttaneen esimerkiksi nyky-yhteiskunnan yksilökeskeisen maailmankuvan, Suomen väestön moninaistumisen sekä uskonnon tarpeen pienenemisen nykymaailmassa. Osa luokanopettajaopiskelijoista suhtautui myönteisesti tähän kehityssuuntaan. Heidän mielestään ”entisaikojen uskonnonopetukselle” ei ole nykyisin enää tarvetta ja oppiaineen tulisi mennä kohti kaikille oppilaille sopivaa kasvatuksellista oppiainetta. Toiset taas suhtautuivat kriittisemmin nykyiseen uskonnonopetukseen ja näkivät kristinuskon sanomalla ja opeilla olevan tärkeän roolin ihmisten kasvatuksessa vielä nykypäivänäkin. Uskonnon paikka suomalaisessa koulujärjestelmässä on selkeästi arvokysymys.

Uskonnon tulevaisuus

Riippumatta siitä kannattivatko haastattelemani luokanopettajaopiskelijat uskonnon oppiaineen tämän hetkistä kehityssuuntaa, lähes kaikki heistä ennustivat, että nykymuotoinen uskonnonopetus poistuu kouluista tulevien vuosikymmenten aikana. Uskonnon oppiaineen nähtiin joko kuihtuvan kokonaan pois tai vaihtoehtoisesti sulautuvan osaksi elämänkatsomustietoa, jolloin kaikilla oppilailla ja opiskelijoilla olisi sama oppiaine riippumatta heidän uskonnollisesta vakaumuksestaan. Tulevaisuus näyttää mitä uskonnon oppiaineelle tapahtuu, mutta tulos ei varmasti tule tyydyttämään kaikkia.


Tatu Kuru, Lapin yliopiston luokanopettajakoulutus. 2023.

Kirjoitus perustuu pro gradu -tutkielmaan Uskonnon oppiaineen muutos perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa luokanopettajaopiskelijoiden näkökulmasta. 



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

”Ei sille vaan voi mitään, ettei pysty toimimaan niin kuin oletuksena on” Alle kouluikäisen lapsen PDA-piirteiden ilmeneminen ja pedagogiset tukikeinot

Oletko tavannut lasta, joka vastustelee ja välttelee tavanomaisia arkitoimintoja sekä erilaisia pyyntöjä, jopa mukavia? Lapsella on usein jokin selitys tai keino valmiina, miksi ei voi jotakin tehdä. Lapsi saattaa alkaa esimerkiksi nilkuttaa, jotta ei tarvitsisi mennä johonkin. Lapsi voi käyttää sosiaalisia strategioita hyödykseen välttyäkseen itse toimimasta. Kyse voi olla PDA:sta (pathological demand avoidance), joka tarkoittaa äärimmäistä vaatimusten välttelykäyttäytymistä. Ilmiön on tunnistanut ensimmäisenä vuonna 1983 psykologian professori Elizabeth Newson, joka kuvaa PDA:ta tarkemmin Maréchalin ja Davidin kanssa vuonna 2003 tekemässään ensimmäisessä ilmiötä koskevassa tutkimuksessa. Muutkin tutkijat ovat kiinnostuneet aiheesta tehden kansainvälisiä tutkimuksia, joista Kildahl työryhmänsä kanssa (2021) ovat tehneet 13 tutkimusta kattavan kirjallisuuskatsauksen. Suomessa aiheesta on vähäisesti erityispedagogista tutkimustietoa. Tutkimuspolkuni alkoi käytännön ihmettelystä siirtyen...

Ammattikoulusta yliopistoon: poikkeuksellista, ahkeruutta vaativaa mutta mahdollista

  Ammattikoulusta yliopistoon hakeutuminen on ollut mahdollista Suomessa jo lähes kolmen vuosikymmenen ajan, mutta ei-ylioppilastaustaiset yliopisto-opiskelijat ovat siitä huolimatta edelleen marginaaliryhmä. Poliittisissa tavoitteissa painotetaan koulutustason nostamisen tärkeyttä ja suomalainen koulutusjärjestelmä mahdollistaa muodollisesti yliopistoon hakeutumisen ilman lukiokoulutusta, mutta käytännössä sisäänpääsy yliopistoon on ei-ylioppilaille hyvin vaikeaa ja he kohtaavat näkymättömiä esteitä. Tarkastelin pro gradu -tutkielmassani sitä, millä tavalla media puhuu ammattikoulusta yliopistoon hakeutumisesta. Tutkin diskurssianalyysin avulla kahdeksaa mediassa julkaistua henkilöhaastattelua, joissa ei-ylioppilastaustaiset yliopisto-opiskelijat kertovat koulutuspoluistaan. Löysin kolme päädiskurssia, jotka korostuivat henkilöhaastatteluissa. Nimesin nämä kolme merkityksellistämisentapaa poikkeuksellisuusdiskurssiksi, ahkeruusdiskurssiksi ja rohkaisudiskurssiksi.   Jokai...

Luokanopettajien kokemuksia neuropsykiatrisesti oireilevien oppilaiden tukemisesta

Perusopetuslain (2010/642 § 30) mukaan oppilaalla on oikeus saada riittävää oppimisen ja koulunkäynnin tukea heti tuen tarpeen ilmetessä. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden mukaan tukea annetaan oppilaalle ensisijaisesti omassa opetusryhmässä ja koulussa erilaisten järjestelyjen avulla (Opetushallitus 2014, 61). Neuropsykiatrisesti oireilevat oppilaat, joilla ilmenee yleensä neurokognitiivisia poikkeavuuksia sekä käyttäytymisen ja tunnesäätelyn ongelmia, muodostavat merkittävän ryhmän tuen saajista (Parikka, Halonen-Malliarakis & Puustjärvi 2020, 7, 10). Useimmiten he opiskelevat yleisopetuksen luokissa, minkä myötä luokanopettajilta vaaditaan osaamista heidän tukemiseensa.  Tutkin pro gradu -tutkielmassani luokanopettajien koettua osaamista neuropsykiatrisesti oireilevien oppilaiden tukemiseen. Tutkimuksessani neuropsykiatrisesti oireilevalla oppilaalla tarkoitetaan oppilasta, jolla on diagnosoitu neuropsykiatrinen häiriö tai siihen liittyviä piirteitä. Lähdin tutki...