Siirry pääsisältöön

Lasten ja nuorten tietokirjat ilmastokasvatusmateriaalina

Ilmastokriisin todellisuutta on vaikea enää kieltää. Ilmastoraportit ja uutiset herättelevät ihmiskuntaa huomaamaan, että ilmastonmuutos ei ole tulevaisuuden ongelma, vaan sen vaikutukset näkyvät jo nyt. Ilmastonmuutoksen hidastamisella ja siihen sopeutumisella on kiire. 

Ilmastokasvatuksen tavoitteena on hankkia tietoa ja taitoja, joilla ymmärtää ilmastonmuutoksen viheliäistä ongelmaa, sekä oppia arvioimaan ja soveltamaan ilmastotoimia. Tavoitteena on ympäristövastuullisuuden vahvistaminen sekä kulutuskulttuurin ja käyttäytymisen muutos 

Lapset ja nuoret ovat aktivoituneet ilmastotoimijoiksi yhteiskunnallisella tasolla: he osallistuvat koululakkoihin ja mielenosoituksiin, kirjoittavat vetoomuksia ja ovat nostaneet valtioita vastaan ilmastokanteita. Nuoret argumentoivat, että valtioiden riittämättömät ilmastotoimenpiteet asettavat heidän tulevaisuutensa ja oikeutensa elämään vaakalaudalle. (Oksanen, 2023, 268–269.) Lasten ja nuorten toimijuuden näkökulma on siis tarkastelemisen arvoinen. 

Pro gradu -tutkielmassani tutkin, miten ilmastotoimijuus rakentuu lasten ja nuorten tietokirjoissa ilmastonmuutoksesta. Tutkielma toteutettiin ympäristö- ja ilmastokasvatuksen viitekehyksessä. Kirjallisuudentutkimuksen ja kasvatustieteellisen näkökulman yhdistämisessä hyödynsin ekokriittisen kirjallisuudentutkimuksen tarkastelutapoja. 

Ilmastotoimijuus ei ole yksiselitteisesti määritelty käsite. Tutkielmassani määrittelen ilmastotoimijuutta oppimisen näkökulmasta ja tarkastelen toimijuuden motivaatioita, tarkoituksellisuutta, vastuullisuutta ja aloitteellisuutta. Ymmärrän toimijuuden liittyvän toimintaympäristön aktiiviseen muuttamiseen, yksin tai yhdessä muiden kanssa. (Kumpulainen, 2009, 93.) Jäsennän toimijuutta myös toimijuuden modaliteettien ja osallisuuden kautta. Ilmastotoimijuuden määrittelyssä hyödynnän myös ilmastokasvatuksen malleja. 

Ilmastotoimijuuden roolien lisäksi halusin kartoittaa lasten tietokirjallisuuden ilmastokasvatuksellisia sisältöjä ja pohtia niiden soveltamista opettajan koulussa antamaan ilmastokasvatukseen. Perusopetuksen opetussuunnitelman arvopohjaan kuuluu ekologinen sivistys, ymmärrys kestävän elämäntavan välttämättömyydestä ja tavoite kasvattaa lapsista aktiivisia kansalaisia, jotka haluavat toimia oikein, arvostaen itseään ja ympäristöä. Opetusmateriaalien on kuitenkin tutkimuksissa ja opinnäytetöissä todettu toimivan pikemminkin ilmastokasvatuksen esteinä, kuin mahdollistajina. 

Valitsin tutkimukseni aineistoksi viisi suomeksi julkaistua tietokirjaa ilmastonmuutoksesta ja kestävästä kehityksestä. Kirjat on suunnattu peruskouluikäisille lapsille ensimmäisestä luokasta yhdeksänteen luokkaan. 

Tutkimukseni oli laadullinen tutkimus. Laadullinen sisällönanalyysi tutkimustapana antoi mahdollisuuksia tarkastella aineistoa sekä teoriaohjaavasti että aineistolähtöisesti. Teoriaohjaavassa analyysissä käytin analyysirungon muodostamisessa Kokonaisvaltaisen ilmastokasvatuksen polkupyörämallia (Tolppanen et al., 2017, 7) ja aineistolähtöisen analyysin ryhmittelyvaiheessa nojasin tietämykseeni teoriaosassa esitellyistä toimijuuden modaliteeteista sekä osallisuuden teorioista.

Analyysini tuloksia esittelin kirjakohtaisesti sekä kokonaisuutena tarkastellen. 

Tutkimukseni tulosten perusteella lasten ja nuorten tietokirjoissa toteutuu melko kokonaisvaltainen ilmastokasvatus, mutta sisällöissä on painotuksia, jotka heijastavat kirjojen näkökulmaa ja kohderyhmän ikää. Ilmastotoimijuus muodostuu näiden ilmastokasvatuksen näkökulmien, toimijuuden ja osallisuuden yhteisvaikutuksena.

Ilmastonmuutos on kirjoissa toimijuuden pakottava voima, joka saa aikaan ekologisen identiteetin ja arvojen muutoksia. Myös ilmastokriisin herättämillä ilmastotunteilla on merkittävä osa toimijuuden rakentumisessa. Ilmastotunteet, oman elinympäristön arvostus ja huoli siitä, johtavat lasten ja nuorten haluun toimia ympäristövastuullisesti. 

Aineistoni kirjoissa vastuuta ilmastokriisistä ei laiteta lasten harteille, mutta lapsillakin on velvollisuus osallistua paremman tulevaisuuden rakentamiseen ja ilmastokriisin ratkaisemiseen. Kirjoissa aikuiset ovat lasten ja nuorten toimijuuden mahdollistajia ja sen rajoittajia. Tulokset myös erittelevät, millaisia käytännön mahdollisuuksia lapset saavat osallistua ilmastotoimintaan ja millä tasoilla heidän toimijuutensa toteutuu. 

Olen tutkielmallani nostanut esille teoksia, joilla on mahdollisuus lisätä lasten ympäristötietoisuutta ja saada heidät toimimaan ekologisesti kestävällä tavalla. Näiden teosten käyttöä osana koulujen ilmastokasvatusta kannattaa harkita. 

Camilla Patjas

Lapin yliopiston kasvatustieteiden tiedekunta, kestävyys- ja luontokasvatuspainotteinen luokanopettajan koulutusohjelma. “Paremman huomisen tekijöille” – Ilmastotoimijuus lasten ja nuorten tietokirjoissa -nimiseen pro gradu –tutkielmaan liittyvä kypsyysnäyte. 


Lähteet:

Kumpulainen, K. 2009. Oppiminen vastuullisuuteen kasvamisena. Teoksessa Lampinen, J. & Mele n-Paaso, M. (toim.) Tulevaisuus meissa – Vastuullisuuden oppimisen areenat. Opetusministerio n julkaisuja 2009:40 Oksanen, M. 2023. Lapset, oikeudet ja ilmastopolitiikka. Teoksessa Oksanen, M. & Vogt, H. (toim.) Huomisen huomaava demokratia. Tampere: Vastapaino.

Tolppanen, S., Aarnio-Linnanvuori, E., Cantell, H. & Lehtonen, A. 2017. Pirullisen ongelman a a rella – Kokonaisvaltaisen ilmastokasvatuksen malli Dealing with a wicked problem – A model for holistic climate change education. Kasvatus, 48 (5), 456–468.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Metsäalan opiskelijoiden alavalinnan taustat

Nuoren elämänkulku, johon sisältyvät koulutukselliset ja ammatilliset valinnat, rakentuu ihmissuhteista, kulttuurisista ilmiöistä, yhteiskunnallisista rakenteista ja historiallisista tekijöistä. Nämä tekijät muovaavat niitä mielikuvia, joita nuorilla on erilaisista itselleen sopivista ammateista.  (Juntunen 2016, 39, 38, 58.) Lappilaisten nuorten jatko-opintoihin siirtymistä toiselle asteelle käsittelevissä tutkimuksissa on havaittu, että lähtemisen välttämättömyys on pienten kylien nuorten todellisuutta koko Lapissa. Usealle pohjoisen nuorelle toiselle asteelle siirtyminen tarkoittaa pois kotoa muuttamista ympäristöön, jossa kulttuuri ja toimintatavat ovat erilaisia kuin kotona. Nuoret voivat joutua pohtimaan työllisyyden kysymyksiä sekä taloudellista pärjäämistä epävarmassa maailmassa. (Juntunen 2016, 59; Vaattovaara 2015, 198.) Pro Gradu -tutkielmassani selvitin lappilaisten metsäalan perustutkinnon opiskelijoiden alavalintaan liittyviä tekijöitä. Metsäalan alavalintaan liittyvät te

Esiopettajat kokevat muunkielisten oppilaiden opetuksen tuovan lisätyötä varhaiskasvatuksen arkeen

Vieraskielisten osuus koko väestöstä on kasvanut Suomessa parissa kymmenessä vuodessa nelinkertaiseksi (Tilastokeskus 2023). Tämä muutos näkyy myös kouluissa ja varhaiskasvatuksessa tuoden opettajan työhön uusia haasteita ja näkökulmia. Opettajat tarvitsevat työnsä tueksi tietoa eri kulttuureista. Myös oman luokkansa tai oman lapsiryhmänsä ohjaaminen kohti monikulttuurista yhteisöä vaatii opettajalta oman ajattelumaailmansa tarkastelua ja omien arvojensa kirkastamista. Vain monikulttuurisuuteen sitoutuneet opettajat pystyvät kannustamaan aidosti oppilaitaan kohti monikulttuurista yhteisöä (Byker & Marquardt 2016, 30). Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää esiopettajien kokemuksia muunkielisten oppilaiden opettamisesta. Muunkielisen oppilaan määrittelen oppilaaksi, jonka äidinkieli ei ole suomi tai jonka suomen kielen taso ei vastaa äidinkielen tasoa johtuen monikielisestä tai muunkielisestä kotitaustasta. Tutkimuskohteenani oli kunnallisessa varhaiskasvatuksessa työskent

Erityisherkkien lasten kouluhyvinvoinnin edistäminen

Herkkyys on kaikissa ihmisissä oleva inhimillinen ominaisuus. Pluessin ym. (2018) kattavassa tutkimuksessa on osoitettu, että noin 30 prosenttia lapsista syntyy tavanomaista herkempinä, erityisherkkinä. Erityisherkkien lukumäärä on yllättävän suuri. Lapset eivät voi tunnistaa eikä sanoittaa omaa herkkyyttään yksin, minkä vuoksi on tärkeää, että heidän kasvatukseensa osallistuvat aikuiset ymmärtävät, mistä erityisherkkyydessä on kyse. Pro gradu-tutkielmassani kuvaan erityisherkkien lasten kouluhyvinvointia aikuisten erityisherkkien kertomana. Tutkielman tavoitteena on lisätä tietoisuutta erityisherkistä lapsista ja heidän kouluhyvinvointinsa edistämisestä kuvaamalla erityisherkkien lasten kouluhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkielman teoriaosassa käsittelen erityisherkkyyttä sekä kouluhyvinvointia. Erityisherkkyyden piirteitä ovat emotionaalisuus, herkkyys ympäristön vivahteille, herkkyys reagoida liiallisiin ärsykkeisiin sekä asioiden syvällinen käsittely (Aron, 2020, 10). Jolla