Yliopistot ovat tunnettuja akateemisesta vireydestään, tiedon tuottamisesta ja korkeatasoisesta opetuksesta. Ne ovat myös paikkoja, jotka ovat nostaneet yliopiston opettajien hyvinvoinnin tapetille. Opettajat yliopistolla ovat olleet pitkään odotuksien ja vaatimuksien ristipaineessa. Nyt heidän hyvinvointiaan haastavat yhä enemmän alati muuttuva työelämä ja sen asettamat uudet osaamisvaatimukset.
Digitaalisuus on yliopisto-opetusta merkittävästi ravisuttanut tekijä. Erityisesti koronaviruspandemian aiheuttama massiivinen digiloikka on pakottanut opettajia opettelemaan uudenlaista arkea, johon digitaaliset työkalut ja ohjelmistot tiiviisti kuuluvat. Useat tutkimukset (ks. Korte ym. 2022; Mäki 2021) ovat kuitenkin osoittaneet, ettei opettajien digityövälineiden käyttöönotto ole sujunut täysin ongelmitta – ne ovat vaatineet opettajilta uusia taitoja, mutta myös kuormittaneet heitä haitallisesti.
Tutkin pro gradu-tutkielmassani Lapin yliopistolla opettavien kokemuksia verkko-opetukseen liittyvästä kuormituksesta. Lisäksi pureuduin tutkielmassani opettajien kokemuksiin verkko-opetukseen liittyvistä osaamisvalmiuksista sekä tuen tarpeista. Toteutin tutkielmani laadullisella tutkimusotteella. Keräsin tutkielman aineiston keväällä 2023 sähköisellä kyselylomakkeella Lapin yliopiston tiedekunnilta. Kyselylomake sisälsi avoimia kysymyksiä sekä lyhyen määrällisen osuuden. Tutkielmaan osallistui yhteensä 24 vastaajaa.
Tutkielman tulokset osoittivat yliopistolla opettavien kokevan osaamisvalmiutensa pääosin myönteisessä valossa. Hyvistä osaamisvalmiuksista huolimatta opettajat kokivat tarvitsevansa tukea verkko-opetuksen toteuttamiseen erityisesti teknisissä kysymyksissä. Opettajat kokivat tarvitsevansa tukea myös erilaisiin käytön mahdollisuuksiin, joita tieto- ja viestintätekniset laitteet ja ohjelmistot tarjoavat. Tutkielman tulokset osoittivat myös, että yliopistolla opettavat kokevat verkko-opetuksen kuormittavaksi opetusmuodoksi. Opettajien mukaan heitä kuormittivat erityisesti tekniset, vuorovaikutukselliset sekä pedagogiset haasteet.
Vaikka tutkielmani osoitti, että opettajat kokevat osaamisvalmiutensa myönteiseksi, on opettajilla siitä huolimatta tuen tarpeita verkko-opetukseen liittyen. Niitä ei voi sivuuttaa. Tuen tarpeen ohella myös opettajien kuormittuminen on tärkeää ottaa vakavasti ja kiinnittää siihen huomiota. Erityisesti opettajien kokemat tekniset, vuorovaikutuksen ja pedagogiikkaan liittyvät haasteet ovat tärkeää ottaa huomioon opettajien työtä hahmotettaessa. Digipedagoginen osaaminen ja sen kehittäminen laajemmin työnantajan tuella voisivat tarjota opettajille näihin haasteisiin helpotusta. Tuki on tärkeä näkökulma yliopistolla opettavien työhyvinvoinnin näkökulmasta.
Anni Palkonen Lapin yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta
Blogikirjoitus pohjautuu pro gradu -tutkielmaani ”Aikaisempi mielekäs opettajuus alkaa muuttumaan suorittamiseksi” – Lapin yliopistossa opettavien kokemuksia verkko-opetuksen kuormittavuudesta”.
Lähteet
Korte, S.-M., Körkkö, M., Paksuniemi, M., Hast, M., Mommo, S., Selkälä, A., & Keskitalo, P. 2022. Pohjois-Suomen opettajien kokemuksia etäopetuksesta, teknologis-pedagogisesta osaamisesta sekä työn kuormittavuudesta COVID-19 pandemian aikana. Education in the North, 29(2), 94–119.
Mäki, K., Vanhanen-Nuutinen, L., Nieminen, V.-S., Mielityinen, S., & Ilves, V. 2021. Digiä ja keitaita: korkeakouluopettajat pandemian paineessa. Helsinki: Haaga-Helia ammattikorkeakoulu.
Kommentit
Lähetä kommentti