Siirry pääsisältöön

Rehtorien työhyvinvointi - miten he kokevat työnsä voimavarat ja vaatimukset?

Rehtorin työ on monipuolista ja haastavaa. Rehtori on koulun johtaja, joka vastaa paitsi opetuksen ja oppimisen laadusta, myös hallinnosta, henkilöstöstä ja taloudesta. Rehtori on koulun kasvot, joka edustaa koulua ulospäin ja pitää yhteyttä eri sidosryhmiin. Rehtorin työssä korostuvat siis erilaiset roolit ja tehtävät, jotka vaativat monenlaista osaamista ja sopeutumiskykyä. (Lahtero & Laasonen 2021; Mäkelä 2007.)

Jotta rehtori kykenee hoitamaan työnsä menestyksekkäästi, täytyy työn vaatimusten ja voimavarojen olla tasapainossa. Voimavaratekijät lisäävät motivaatiota, työhön sitoutumista ja työhyvinvointia. Vaatimuksilla tarkoitetaan työhön liittyviä fyysisiä ja psyykkisiä ponnisteluja. Kun nämä kaksi ovat sopivassa tasapainossa keskenään, syntyy myönteisiä vaikutuksia, kuten työhön sitoutumista. Jos yksilö kokee vaatimukset liiallisina suhteessa voimavaroihin, voi syntyä negatiivisia vaikutuksia, kuten haasteita jaksamisen kanssa. (Hakanen 2004.)

Selvitin pro gradu -tutkielmassani rehtorien käsityksiä heidän työhyvinvoinnistaan voimavarojen ja vaatimusten näkökulmasta. Toteutin tutkielmani laadullisena tutkimuksena, jotta sain tuotua esille rehtorien omat subjektiiviset kokemukset. Tutkimusaineisto koostui neljän rehtorin haastattelusta.

Rehtorit löysivät työstään useita voimavaroja, jotka lisäsivät työn mielekkyyttä ja sitoutumista. Tärkeimpinä voimavaroina esille nousivat työyhteisön tuki, koulun ulkopuolinen tuki ja henkilökohtaiset tekijät. Tutkimustuloksissa vuorovaikutuksellisuus korostui rehtorien voimavaratekijänä. Työyhteisön ilmapiiri koettiin ensiarvoisen tärkeäksi tekijäksi. Se mahdollisti luottamuksen syntymisen työyhteisön jäsenten kesken. Myös hyvät suhteet kollegoihin ja esihenkilöihin olivat voimavaroja, joita rehtorit arvottivat korkealle. Vuorovaikutussuhteita tukivat formaalit rakenteelliset tekijät, kuten koulun johtoryhmät ja rehtorikokoukset, sekä informaalit tekijät, jotka tarkoittivat esimerkiksi spontaaneina yhteydenottoina rehtorikollegoihin. Nämä tekijät tukivat yhdessä tekemistä ja mahdollistivat rehtorien työtaakan jakamisen. Rehtorit korostivat myös omaa työkokemustaan. Työkokemuksen kautta rehtorit olivat luoneet erilaisia toimintamalleja, jotka auttoivat heitä hallitsemaan työtään. Vapaa-aika oli merkittävä voimavara, joka auttoi palautumaan työstä.

Keskeisimpinä työn vaatimuksina olivat jatkuva kiire ja ylityöt, jotka pakottivat rehtorit priorisoimaan omaa työtään. Priorisoinnin takia rehtorit saattoivat kokea, että osa tärkeistä työtehtävistä jäi hoitamatta. Kiireen takia rehtorien työ valui viikonloppuihin. Työn vaatimuksena koettiin rehtoreille kuulumattomat tehtävät. Niihin lukeutuvat esimerkiksi kiinteistöhuollon työtehtävät. Rehtorit kohtasivat haasteita työyhteisön ja opetustoimen sisällä, kuten huolta alaisista tai ristiriitoja kollegoiden kanssa.

Tutkimustulokset osoittavat, että haastatellut rehtorit kokivat työhyvinvointinsa olevan pääasiassa hyvällä tasolla. Voimavarat ja vaatimukset olivat haastateltujen rehtorien mukaan tasapainossa. Tämä mahdollisti positiivisen kuvan syntymisen omasta työstä ja työhyvinvoinnista. On syytä huomioida, että rehtorien työn jatkuvat muutokset ja laajan työnkuvan vuoksi, on tärkeää tunnistaa ja tukea rehtorien voimavaroja, sekä vähentää heidän työnsä vaatimuksia. Tämä edellyttää yhteistyötä niin koulun sisällä kuin ulkopuolella, sekä uusia malleja rehtorien työnjaolle ja kehittymiselle.


Pasi Jyvälä

Lapin yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta

Blogiteksti pohjautuu pro gradu -tutkielmaani ”Rehtorien kokemuksia omasta työhyvinvoinnista.” 


Lähteet:

Hakanen, J. 2004. Työuupumuksesta työn imuun: työhyvinvointitutkimuksen ytimessä ja reuna-alueilla. Työ ja ihminen tutkimusraportti 27. Helsinki: Helsingin Yliopisto.

Lahtero, T. & Laasonen, I. 2021. Laaja pedagoginen johtaminen. Teoksessa Holappa, A-S., Hyyryläinen, A., Kola-Torvinen, P., Korva, S., & Smeds-Nylund A-S. (toim.) Kasvatus- ja koulutusalan johtaminen. Jyväskylä: PS-kustannus.

Mäkelä, A. 2007. Mitä rehtorit todella tekevät: etnografinen tapaustutkimus johtamisesta ja rehtorin tehtävistä peruskoulussa. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Metsäalan opiskelijoiden alavalinnan taustat

Nuoren elämänkulku, johon sisältyvät koulutukselliset ja ammatilliset valinnat, rakentuu ihmissuhteista, kulttuurisista ilmiöistä, yhteiskunnallisista rakenteista ja historiallisista tekijöistä. Nämä tekijät muovaavat niitä mielikuvia, joita nuorilla on erilaisista itselleen sopivista ammateista.  (Juntunen 2016, 39, 38, 58.) Lappilaisten nuorten jatko-opintoihin siirtymistä toiselle asteelle käsittelevissä tutkimuksissa on havaittu, että lähtemisen välttämättömyys on pienten kylien nuorten todellisuutta koko Lapissa. Usealle pohjoisen nuorelle toiselle asteelle siirtyminen tarkoittaa pois kotoa muuttamista ympäristöön, jossa kulttuuri ja toimintatavat ovat erilaisia kuin kotona. Nuoret voivat joutua pohtimaan työllisyyden kysymyksiä sekä taloudellista pärjäämistä epävarmassa maailmassa. (Juntunen 2016, 59; Vaattovaara 2015, 198.) Pro Gradu -tutkielmassani selvitin lappilaisten metsäalan perustutkinnon opiskelijoiden alavalintaan liittyviä tekijöitä. Metsäalan alavalintaan liittyvät te

Esiopettajat kokevat muunkielisten oppilaiden opetuksen tuovan lisätyötä varhaiskasvatuksen arkeen

Vieraskielisten osuus koko väestöstä on kasvanut Suomessa parissa kymmenessä vuodessa nelinkertaiseksi (Tilastokeskus 2023). Tämä muutos näkyy myös kouluissa ja varhaiskasvatuksessa tuoden opettajan työhön uusia haasteita ja näkökulmia. Opettajat tarvitsevat työnsä tueksi tietoa eri kulttuureista. Myös oman luokkansa tai oman lapsiryhmänsä ohjaaminen kohti monikulttuurista yhteisöä vaatii opettajalta oman ajattelumaailmansa tarkastelua ja omien arvojensa kirkastamista. Vain monikulttuurisuuteen sitoutuneet opettajat pystyvät kannustamaan aidosti oppilaitaan kohti monikulttuurista yhteisöä (Byker & Marquardt 2016, 30). Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää esiopettajien kokemuksia muunkielisten oppilaiden opettamisesta. Muunkielisen oppilaan määrittelen oppilaaksi, jonka äidinkieli ei ole suomi tai jonka suomen kielen taso ei vastaa äidinkielen tasoa johtuen monikielisestä tai muunkielisestä kotitaustasta. Tutkimuskohteenani oli kunnallisessa varhaiskasvatuksessa työskent

Erityisherkkien lasten kouluhyvinvoinnin edistäminen

Herkkyys on kaikissa ihmisissä oleva inhimillinen ominaisuus. Pluessin ym. (2018) kattavassa tutkimuksessa on osoitettu, että noin 30 prosenttia lapsista syntyy tavanomaista herkempinä, erityisherkkinä. Erityisherkkien lukumäärä on yllättävän suuri. Lapset eivät voi tunnistaa eikä sanoittaa omaa herkkyyttään yksin, minkä vuoksi on tärkeää, että heidän kasvatukseensa osallistuvat aikuiset ymmärtävät, mistä erityisherkkyydessä on kyse. Pro gradu-tutkielmassani kuvaan erityisherkkien lasten kouluhyvinvointia aikuisten erityisherkkien kertomana. Tutkielman tavoitteena on lisätä tietoisuutta erityisherkistä lapsista ja heidän kouluhyvinvointinsa edistämisestä kuvaamalla erityisherkkien lasten kouluhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkielman teoriaosassa käsittelen erityisherkkyyttä sekä kouluhyvinvointia. Erityisherkkyyden piirteitä ovat emotionaalisuus, herkkyys ympäristön vivahteille, herkkyys reagoida liiallisiin ärsykkeisiin sekä asioiden syvällinen käsittely (Aron, 2020, 10). Jolla