Siirry pääsisältöön

Millaisia mediahetkiä reality-ohjelman kasvatustilanteissa ilmenee?

Media on tiiviisti mukana ihmisten elämässä ja sillä on vaikutusta lasten ja nuorten identiteetin kehittymiseen. Voidaankin ajatella, että media on ottanut kirkon, koulun ja perheen paikan ihmisten sosiaalistajana, sillä media muovaa ihmisten kuvaa maailmasta ja vaikuttaa heidän mielipiteisiinsä etenkin lasten ja nuorten kohdalla, jotka usein viettävät median parissa suuren osan päivästään (Buckingham 2003). Vielä 10 vuotta sitten mediakasvatus- ja kuvaohjelmakeskus MEKU:n sekä Kulttuuripolitiikan tutkimuskeskus Cuporen teettämän tutkimuksen mukaan mediakasvatuksen alaan liittyvää tutkimusta tehtiin melko runsaasti Suomessa, mutta itsessään mediakasvatusta käsittelevää tutkimusta oli vähän. (Pekkala ym. 2013). Niin lasten ja nuorten kuin aikuistenkin on tärkeä oppia ymmärtämään median vaikutusta ja toimimista, sillä median rooli on kasvanut yhteiskunnassamme, ja siitä on tullut yhä merkityksellisempi osa arkea. (Takala & Takala 2019). Median rooli ja merkitys siis kasvaa koko ajan ja tämän vuoksi aihetta on tärkeä tutkia. 

Lapset ja nuoret viettävät enemmän aikaa medioiden parissa kuin koulussa ja sosiaalinen media saattaa toimia lapselle ja nuorelle myös tapana itsenäistyä (Valkenburg & Piotrowski 2017, Judd & May 2019). Median roolit voidaankin nähdä moninaisina, sillä media tarjoaa informaatiota ja viihdettä, muokkaa mielipiteitä sekä vaikuttaa kulutustottumuksiin (Wilska 2018). Nykymedialle on tyypillistä informaation tulva, jonka seurauksena tieteellinen tieto ja mielipiteet menevät sekaisin keskenään eivätkä kaikki kykene erottamaan niitä toisistaan. Myös tunteet ja faktat sekoittuvat erilaisten mediakokemusten parissa, vaikka sisällöt eroteltaisiinkin yleisesti joko viihdeohjelmiin tai asiaohjelmiin. (Tuomola 2018, Seppänen & Väliverronen 2012.) Kasvaminen mediaympäristössä ei tee ihmisestä automaattisesti medialukutaitoista (Kupiainen & Sintonen 2009). 

Pro gradu -tutkielmani tarkoituksena on ollut tuoda esiin, millaisia median liittyviä hetkiä perheissä ilmenee sekä sitä, miten mediakasvatus ja mediataidot näyttäytyvät reality-ohjelman kasvatustilanteissa. Keräsin aineiston MTV3 -kanavalla esitettävästä reality-ohjelmasta Supernanny Suomi, jota on vuoteen 2023 mennessä esitetty neljä tuotantokautta sisältäen 42 jaksoa. Reality-ohjelmassa erityistason perhe- ja psykoterapeutti, Supernanny Pia Penttala auttaa perheitä, jotka kaipaavat apua ja neuvoja arjen haasteisiin. Tutkimuskysymykseksi muodostui: Millaisia mediahetkiä reality-ohjelman kasvatustilanteissa ilmenee?

Tutkimuksen aineistoksi päätyi mediaan liittyviä hetkiä kahdeksasta jaksosta. Mukaan valitut jaksot ovat kestoltaan yhteensä noin viisi tuntia ja 30 minuuttia, yhden jakson kestäessä keskimäärin 41 minuuttia ja 45 sekuntia. Tutkimukseeni valikoitui mukaan 29 mediahetkeä, joiden keskimääräinen pituus vaihteli kymmenestä sekunnista lähes kahteen minuuttiin. 

Supernanny Suomi reality-ohjelman kasvatustilanteista nousee esiin erityisesti ongelmia, sillä lähtökohtana on, että perheet pyytävät apua erityistason perhe- ja psykoterapeutilta. Tähän vaikuttaa myös se, että aineistoni on reality-ohjelmasta, eikä ole ehkä yleisesti ajateltuna viihteellistä tuoda esiin vain mediakasvatuksellisia hetkiä ihmisten kaivatessa draamaa. Perheiden arkisiin, mediaan liittyviin ongelmiin annettiin ratkaisuja ja löydettiin keinoja Supernannyn avustuksella.

Tutkimukseni on laadullinen tutkimus ja lähestymistapana on sisällönanalyysi. Olen käyttänyt tutkimuksessa teoriasidonnaista analyysimenetelmää, jossa analyysiyksiköt valitaan aineistosta, mutta teoria toimii apuna analyysin etenemisessä. (Tuomi & Sarajärvi 2002.) Analyysi pohjautui Lullin (1990) teoriaan ja median käyttöön liittyviin kategorioihin: median rooli arjessa, median säätelevä käyttö sekä median rooli vuorovaikutuksessa. (Lull 1990, Läntinen 2012.) Aineistoa käsitellessäni keskeisiksi aiheiksi nousivat mediasisältöjen vaikutus, vuorovaikutuksen puute ja vanhemmuuden kaipuu, sekä medialaiteriippuvuus.

Median rooli näkyi tuloksissa suurena ja kaikenkattavana, joten median näytellessä suurta roolia arjessa, tarvittiin myös sen käytön säätelyä. Rajoitukset ja selkeät ohjeet median käyttöön liittyen nousivat esiin useaan otteeseen. Supernannyn mukaan myös vanhempienkin medialaitteiden käyttöön tulisi kiinnittää huomiota. Tässä tutkimuksessa korostui merkittävästi myös vanhemman ja lapsen välisen vuorovaikutuksen merkitys. Silvénin (2010) mukaan viime vuosisadalla tapahtuneet yhteiskunnalliset muutokset ovat vaikuttaneet perheen yhteiseen aikaan. Vuorovaikutuksen puute ja vanhemmuuden kaipuu eivät käsitteinä kuulosta siltä, että niillä olisi suoraan tekemistä median kanssa. Tämän tutkimuksen tuloksissa kuitenkin ilmeni, että vanhemmalta kaivataan enemmän vuorovaikutusta ja vuorovaikutuksen puutteeseen reagoidaan vetäytymällä medialaitteiden ääreen. 

Tutkimusetiikkaan liittyy oleellisesti muun muassa tutkittavien itsemääräämisoikeuden kunnioittaminen, vahingoittamisen välttäminen sekä yksityisyys ja tietosuoja. Yksityisyyden suojaaminen ei suoraan liity tähän tutkimukseen kerätessäni aineiston julkisesti MTV3 -kanavalla esitettävästä reality-ohjelmasta. Eettisyyden näkökulmasta tehtäväkseni jää kuitenkin esimerkiksi kunnioitus ohjelmaa sekä ohjelmaan osallistuneita henkilöitä kohtaan. Reality-ohjelmia tutkiessa on huomioitava myös se, mikä niiden tavoite on. Usein esimerkiksi ilta-aikoihin sijoittuvien ohjelmien on tarkoitus olla viihdyttäviä, kun taas aamulla ja päivällä nähdään enemmän asiaohjelmia. Viihdeperspektiivi vaikuttaa esimerkiksi siihen, miten ohjelmaa leikataan. Olen huomioinut tutkimusta tehdessä sen, että kerään aineiston ohjelmasta, jota kutsutaan reality- ja lifestyle- ohjelmaksi, ja jota esitetään televisiossa arki-iltana. Myös lapset ja nuoret tutkimuksenkohteena vaatii erityisen huolellista eettisyyden huomioimista. Lisäksi olen avoimesti, kunnioittavasti ja rehellisesti tuonut esiin tutkimuksen eri vaiheita tutkimuksen luotettavuuden lisäämiseksi.


Kata Pietilä

Blogitekstin kirjoittaja opiskelee Kasvatustieteiden tiedekunnassa Lapin Yliopistossa. Blogiteksti on ”Mediahetket reality-ohjelman kasvatustilanteissa” -nimiseen pro gradu -tutkielmaan liittyvä kypsyysnäyte.


Lähteet

Buckingham, D. 2003. Media Education: Literacy, Learning and Contemporary Culture. Cambridge: Polity. 

Judd, R. G. & May, B. T. 2019. Stories of youth and family navigating a new frontier of social media. Teoksessa Mery F. Diaz & Benjamin Shepard (toim.) Narrating practice with children and adolescents. New York: Columbia University Press, 331–350. 

Kupiainen, R. & Sintonen, S. 2009. Medialukutaidot, osallisuus, mediakasvatus. Helsinki: Palmenia Helsinki University Press.

Lull, J. 1990. Inside Family Viewing – Ethnographic Research on Television’s Audiences. Routledge, Lontoo. 

Läntinen, M. 2012. Turhake, kumppani ja musta aukko. Televisio osana nuorten aikuisten arkea. Lapin yliopisto. 

Pekkala, L., Pääjärvi, S., Palsa L., Korva S. & Löfgren A. 2013. Katsaus suomalaisen mediakasvatustutkimuksen kenttään. Selvitys kotimaisesta mediakasvatukseen liittyvästä tutkimuksesta erityisesti opinnäytteiden ja journaaliartikkeleiden osalta pääosin vuosien 2007–2012 ajalta. Mediakasvatus- ja kuvaohjelmakeskus MEKU ja Kulttuuripolitiikan tutkimuskeskus Cupore. 

Seppänen, J. & Väliverronen, E. 2012. Mediayhteiskunta. Tampere: Vastapaino.

Silvén, M. 2010. Perhesuhteet muuttuvat – vanhemmuus pysyy. Teoksessa Varhaiset ihmissuhteet. Polku lapsen suotuisaan kehitykseen, 11–18. Toim. Silvén, M. Helsinki. Minerva Kustannus Oy. 

Takala, A. & Takala, S. 2019. Medianuoruus – opas aikuisille. Helsinki: Aksidenssi. 

Tuomi, J. & Sarajärvi, A. 2002. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Helsinki: Tammi. 

Tuomola, S. 2018. Vaihtoehtoiset totuudet osana mediakulttuuria. Teoksessa Marjaana Kangas & Veera Willman (toim.) Mediakasvatuksen käsikirja. Tallinna: United press, 55–79. 

Valkenburg, P. M. & Piotrowski, J. T. 2017. Plugged in: How media attract and affect youth. New Haven: Yale University Press. 

Wilska, T-A. 2018. Median muovaamat sukupolvet. Teoksessa Marjaana Kangas & Veera Willman (toim.) Mediakasvatuksen käsikirja. Tallinna: United press, 35–53.
Zhao, S. 2005. The Digital Self: Through the Looking Glass of Telecopresent Others. Symbolic Interactions, Vol. 28(3). 387–405.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Metsäalan opiskelijoiden alavalinnan taustat

Nuoren elämänkulku, johon sisältyvät koulutukselliset ja ammatilliset valinnat, rakentuu ihmissuhteista, kulttuurisista ilmiöistä, yhteiskunnallisista rakenteista ja historiallisista tekijöistä. Nämä tekijät muovaavat niitä mielikuvia, joita nuorilla on erilaisista itselleen sopivista ammateista.  (Juntunen 2016, 39, 38, 58.) Lappilaisten nuorten jatko-opintoihin siirtymistä toiselle asteelle käsittelevissä tutkimuksissa on havaittu, että lähtemisen välttämättömyys on pienten kylien nuorten todellisuutta koko Lapissa. Usealle pohjoisen nuorelle toiselle asteelle siirtyminen tarkoittaa pois kotoa muuttamista ympäristöön, jossa kulttuuri ja toimintatavat ovat erilaisia kuin kotona. Nuoret voivat joutua pohtimaan työllisyyden kysymyksiä sekä taloudellista pärjäämistä epävarmassa maailmassa. (Juntunen 2016, 59; Vaattovaara 2015, 198.) Pro Gradu -tutkielmassani selvitin lappilaisten metsäalan perustutkinnon opiskelijoiden alavalintaan liittyviä tekijöitä. Metsäalan alavalintaan liittyvät te

Esiopettajat kokevat muunkielisten oppilaiden opetuksen tuovan lisätyötä varhaiskasvatuksen arkeen

Vieraskielisten osuus koko väestöstä on kasvanut Suomessa parissa kymmenessä vuodessa nelinkertaiseksi (Tilastokeskus 2023). Tämä muutos näkyy myös kouluissa ja varhaiskasvatuksessa tuoden opettajan työhön uusia haasteita ja näkökulmia. Opettajat tarvitsevat työnsä tueksi tietoa eri kulttuureista. Myös oman luokkansa tai oman lapsiryhmänsä ohjaaminen kohti monikulttuurista yhteisöä vaatii opettajalta oman ajattelumaailmansa tarkastelua ja omien arvojensa kirkastamista. Vain monikulttuurisuuteen sitoutuneet opettajat pystyvät kannustamaan aidosti oppilaitaan kohti monikulttuurista yhteisöä (Byker & Marquardt 2016, 30). Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää esiopettajien kokemuksia muunkielisten oppilaiden opettamisesta. Muunkielisen oppilaan määrittelen oppilaaksi, jonka äidinkieli ei ole suomi tai jonka suomen kielen taso ei vastaa äidinkielen tasoa johtuen monikielisestä tai muunkielisestä kotitaustasta. Tutkimuskohteenani oli kunnallisessa varhaiskasvatuksessa työskent

Erityisherkkien lasten kouluhyvinvoinnin edistäminen

Herkkyys on kaikissa ihmisissä oleva inhimillinen ominaisuus. Pluessin ym. (2018) kattavassa tutkimuksessa on osoitettu, että noin 30 prosenttia lapsista syntyy tavanomaista herkempinä, erityisherkkinä. Erityisherkkien lukumäärä on yllättävän suuri. Lapset eivät voi tunnistaa eikä sanoittaa omaa herkkyyttään yksin, minkä vuoksi on tärkeää, että heidän kasvatukseensa osallistuvat aikuiset ymmärtävät, mistä erityisherkkyydessä on kyse. Pro gradu-tutkielmassani kuvaan erityisherkkien lasten kouluhyvinvointia aikuisten erityisherkkien kertomana. Tutkielman tavoitteena on lisätä tietoisuutta erityisherkistä lapsista ja heidän kouluhyvinvointinsa edistämisestä kuvaamalla erityisherkkien lasten kouluhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkielman teoriaosassa käsittelen erityisherkkyyttä sekä kouluhyvinvointia. Erityisherkkyyden piirteitä ovat emotionaalisuus, herkkyys ympäristön vivahteille, herkkyys reagoida liiallisiin ärsykkeisiin sekä asioiden syvällinen käsittely (Aron, 2020, 10). Jolla