Siirry pääsisältöön

”Viisi vuotta on ihan maksimi aika yhden organisaation palveluksessa”

Nuorten korkeakoulutettujen aikuisten suusta kuulee poikkeuksetta, että organisaatioita tulisi vaihtaa nopeissa muutaman vuoden sykleissä, mikäli haluaa kehittyä osaajana ja edetä urallaan. Nuoret kor-keakoulutetut ovat nykypäivänä hanakasti vaihtamassa organisaatioita riippumatta siitä, miten he or-ganisaatioiden palveluksessa tällä hetkellä viihtyvät. Voidaan siis todeta, nuorten korkeakoulutettujen organisaatiositoutuminen on lyhytkestoista, siitä huolimatta, että organisaatiositoutumisen käsitteellä tarkoitetaan pitkäaikaista, vakaata ja kestävää kiinnittymistä työtä tarjoavaa organisaatioon (Hallberg 2006, 120). 

Pro gradu -tutkielmassani selvitin, mitkä tekijät vaikuttavat nuorten korkeakoulutettujen aikuisten or-ganisaatiositoutumiseen ja kuinka he kokevat oman organisaatiositoutumisensa. Tutkimukseni teoreet-tisena viitekehyksenä toimii Meyer ja Allenin (1991) kehittämä Three Component Model -teoria (TCM -teoria), joka mallintaa organisaatiositoutumiseen vaikuttavia tekijöitä. TCM -teorian mukaan organisaatiositoutuminen on psykologinen tila, joka vaikuttaa työkäyttäytymiseen. TCM -teorian mu-kaan sitoutumista tapahtuu kolmen komponentin kautta. Näitä komponentteja ovat affektiivinen sitou-tuminen, jatkuva sitoutuminen ja normatiivinen sitoutuminen. Nämä komponentit kuvaavat halua, tarvetta ja velvollisuutta pysyä organisaatiossa ja ylläpitää työsuhdetta. (Meyer & Allen 1991, 61.)

Tutkimukset ovat osoittaneet, että koulutustaustalla ja työntekijän iällä on vaikutusta organisaatiositou-tumiseen (Mathieu & Zajac 1990, 177). Nämä tutkimustulokset ohjasivat pitkälti tutkimushenkilöiden valintaa myös tässä tutkimuksessa. Haastattelin maaliskuun 2023 aikana viittä korkeakoulutettua nuor-ta aikuista, jotka olivat iältään 26-29-vuotiaita. Asetin tutkimushenkilöille osallistumisen edellytyksek-si, että heillä oli valmistumisen jälkeen vähintään kahden vuoden työkokemus. Haastattelut tuottivat tutkimuksen laadullisen aineiston. Aineiston analyysin tein teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla. Ana-lyysissa hyödynsin Meyer ja Allenin (1991) TCM -teoriaa, jonka perusteella muodostin analyysiyksi-köt. 

Tuloksien perustella voidaan todeta, että nuorten korkeakoulutettujen aikuisten organisaatiositoutumi-nen muodostui niin affektiivisen, jatkuvan kuin normatiivisen sitoutumisen tekijöistä. Tuloksien perus-teella nuorten korkeakoulutettujen aikuisten organisaatiositoutumiseen vaikuttivat eniten affektiivisen sitoutumisen tekijät. Korostuneita tekijöitä olivat esimerkiksi hyvä ilmapiiri, kollegat sekä vapaamuo-toiset tapahtumat. Normatiivista sitoutumista tutkimushenkilöt puolestaan tunnistivat heikosti. Vain yksi tutkimushenkilö sanoitti organisaatiositoutumisensa johtuvan siitä, että hän oli saanut työpaikkan-sa suosituksien kautta ja koki sen takia painetta pysyä organisaatiossa.  

Tuloksien perusteella voidaan todeta, että palkkaa ja palkkakehitystä suuremmaksi jatkuvan sitoutumi-sen tekijäksi muodostui kehittymismahdollisuudet. Tutkimushenkilöt olivat hyvin motivoituneita ja halukkaita kehittämään itseään.  Nuorille korkeakoulutetuille aikuisille oli tärkeää, että he olivat tietoi-sia organisaation sisäisistä etenemismahdollisuuksista. Kun etenemismahdollisuudet olivat työnteki-jöillä tiedossa, he pystyivät näkemään itsensä samassa organisaatiossa tulevaisuudessakin ja tämä lisäsi organisaatiositoutumista. 

Haastateltavien kokemukset organisaatiositoutumista olivat vaihtelevia. Enemmistö vastaajista koki, etteivät he olleet sitoutuneita organisaatioonsa. Tuloksien perusteella nuoret korkeakoulutetut aikuiset suhtautuivat työpaikkojen vaihtamiseen hyvin myönteisesti. Tällainen asennemuutos osittain selittää sen, miksi organisaatiositoutuminen oli heikkoa, siitä huolimatta, että nuoret korkeakoulutetut aikuiset olivat työntekijöinä hyvin motivoituneita. Organisaatioiden vaihtamisen toivottiin avaavan uusia ovia oman osaamisen kehittämiseen ja ammatilliseen kasvuun. Organisaatioiden on siis tärkeä ymmärtää, että mikäli organisaatioissa ei tarjota nuorille korkeakoulutetuille aikuisille kehittymismahdollisuuksia, he hakeutuvat nopeasti muualle. 


Rosa Silvennoinen

Blogitekstin kirjoittaja viimeistelee opintojaan Lapin yliopistossa kasvatustieteiden tiedekunnassa. Blogiteksti on Pro gradun ”Alle 30-vuotiaiden korkeakoulutettujen nuorten aikuisten kokemuksia organisaatiositoutumisesta ja siihen vaikuttavista tekijöistä” kypsyysnäyte. 


Lähteet:

Hallberg, U. E. & Schaufeli, W. B. 2006. "Same Same" But Different?: Can Work Engagement Be Discriminated from Job Involvement and Organizational Commitment? European psychologist, 11(2), 119-127. https://doi.org/10.1027/1016-9040.11.2.119

Mathieu, J. E. & Zajac, D. M. 1990. A Review and Meta-Analysis of the Antecedents, Correlates, and Consequences of Organizational Commitment. Psychological bulletin, 108(2), 171-194. https://doi.org/10.1037/0033-2909.108.2.171

Meyer, J. P. & Allen, N. J. 1991. A three-component conceptualization of organizational commit-ment. Human resource management review, 1(1), 61-89. https://doi.org/10.1016/1053-4822(91)90011-Z


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Alanvaihtajana ammattikorkeakouluun

Varttuneemmalla iällä opiskelemaan lähteminen on suuri päätös, etenkin jos lähdetään kouluttautumaan uudelle ammattialalle. Kuinka orientoituminen ja ajatusten suuntaaminen uudelle alalle tapahtuu ja miten aikuisia alanvaihtajia tulisi huomioida ammattikorkeakoulussa? Millaisia merkityksiä alanvaihtajat antavat ilmiölle? On kiinnostavaa pohtia, miksi ihmiset ylipäänsä vaihtavat ammattialaa.  Tutkin pro gradussani alan vaihtamisen syitä. Ne voidaan jaotella tutkielman pohjalta sisäisiin syihin, jotka kumpuavat ihmisestä itsestään ja ulkoisiin syihin, joihin hänen tulee reagoida. Syyt voidaan jaotella kolmeen kategoriaan, joista ensimmäinen on uudistuminen, jolloin yksilö haluaa sisäisesti kehittyä ja kasvaa kohti uutta alaa. Toisena syynä on työnäky, jossa katsotaan menneeseen työelämään ja toisaalta nähdään tulevan alan mahdollisuuksia. Aikuisten käsitys uuden alan työstä suhteessa menneeseen vaikuttaa päätöksiin, joita oman työuran suhteen tehdään. Kolmantena syynä on uusiutuminen...

Aliupseerien jatkuva oppiminen Ilmavoimissa

Puolustusvoimien suorituskyvyn takaa motivoitunut ja osaava henkilöstö (Puolustusvoimien henkilöstöstrategia 2015). Alati muuttuva toimintaympäristö vaatii jatkuvaa osaamisen kehittämistä (Ruohotie 2005), mihin Puolustusvoimat pyrkii vastaamaan panostamalla henkilöstön koulutukseen ja koulutusjärjestelmän kehittämiseen (Puolustusvoimien henkilöstöstrategia 2030+; Puolustusvoimien henkilöstötilinpäätös 2022). Aliupseerien täydennyskoulutus uudistui Puolustusvoimissa vuonna 2020 ja koostuu nykyisellään kolmesta kaikille yhteisestä opintokokonaisuudesta ja niiden välissä suoritettavista täydennyskoulutuksen opintojaksoista (Eironen 2020).  Selvitin pro gradu -tutkielmassani aliupseerien näkemyksiä jatkuvasta oppimisesta Ilmavoimissa. Jatkuvalla oppimisella viitataan yleisimmin työuran aikaiseen osaamisen kehittämiseen ja tässä tutkimuksessa se on määritelty sellaiseksi koko elämän kestäväksi oman osaamisen kehittämiseksi ja uudistamiseksi, jonka tavoitteena on vastata muuttuvan työymp...

Lapsikäsitys 1950-luvulla

Lapsikäsityksellä tarkoitan tutkielmassani lapsen olemusta koskevia olettamuksia eli tietoa siitä, mikä ja millainen lapsi on. Lapsi voidaan käsittää esimerkiksi ei-kehittyneenä aikuisena, herkästi haavoittuvana olentona tai itsenäisenä toimijana. Lapsikäsitys vaikuttaa väistämättä muun muassa kasvatusperiaatteisin. Millaisena olentona lapsen käsitämme, sen mukaista kasvatusta ja koulutusta haluamme hänelle myös antaa. Käsitykset lapsuudesta ja lapsista ovat lisäksi vahvasti sidoksissa aikaan (Darian-Smith & Pascoe 2013, 4). Tutkielmani aihe sijoittuu 1950-luvulle. Vasta vuonna 1952 lähti matkaan viimeinen sotakorvausjuna Neuvostoliittoon (Leino-Kaukiainen & Heikkinen 2011, 21). Suomessa elettiin tuolloin sodanjälkeistä aikaa, mutta ennen varsinaisia suuria hyvinvointivaltion perustana olevia uudistuksia 1960-luvulla. Kasvatustieteeseen liittyvien käsitysten historian tutkiminen on tarpeellista, sillä sen avulla voidaan ymmärtää paremmin sekä menneisyyden kasvatusperiaatteita, ...