Siirry pääsisältöön

”Viisi vuotta on ihan maksimi aika yhden organisaation palveluksessa”

Nuorten korkeakoulutettujen aikuisten suusta kuulee poikkeuksetta, että organisaatioita tulisi vaihtaa nopeissa muutaman vuoden sykleissä, mikäli haluaa kehittyä osaajana ja edetä urallaan. Nuoret kor-keakoulutetut ovat nykypäivänä hanakasti vaihtamassa organisaatioita riippumatta siitä, miten he or-ganisaatioiden palveluksessa tällä hetkellä viihtyvät. Voidaan siis todeta, nuorten korkeakoulutettujen organisaatiositoutuminen on lyhytkestoista, siitä huolimatta, että organisaatiositoutumisen käsitteellä tarkoitetaan pitkäaikaista, vakaata ja kestävää kiinnittymistä työtä tarjoavaa organisaatioon (Hallberg 2006, 120). 

Pro gradu -tutkielmassani selvitin, mitkä tekijät vaikuttavat nuorten korkeakoulutettujen aikuisten or-ganisaatiositoutumiseen ja kuinka he kokevat oman organisaatiositoutumisensa. Tutkimukseni teoreet-tisena viitekehyksenä toimii Meyer ja Allenin (1991) kehittämä Three Component Model -teoria (TCM -teoria), joka mallintaa organisaatiositoutumiseen vaikuttavia tekijöitä. TCM -teorian mukaan organisaatiositoutuminen on psykologinen tila, joka vaikuttaa työkäyttäytymiseen. TCM -teorian mu-kaan sitoutumista tapahtuu kolmen komponentin kautta. Näitä komponentteja ovat affektiivinen sitou-tuminen, jatkuva sitoutuminen ja normatiivinen sitoutuminen. Nämä komponentit kuvaavat halua, tarvetta ja velvollisuutta pysyä organisaatiossa ja ylläpitää työsuhdetta. (Meyer & Allen 1991, 61.)

Tutkimukset ovat osoittaneet, että koulutustaustalla ja työntekijän iällä on vaikutusta organisaatiositou-tumiseen (Mathieu & Zajac 1990, 177). Nämä tutkimustulokset ohjasivat pitkälti tutkimushenkilöiden valintaa myös tässä tutkimuksessa. Haastattelin maaliskuun 2023 aikana viittä korkeakoulutettua nuor-ta aikuista, jotka olivat iältään 26-29-vuotiaita. Asetin tutkimushenkilöille osallistumisen edellytyksek-si, että heillä oli valmistumisen jälkeen vähintään kahden vuoden työkokemus. Haastattelut tuottivat tutkimuksen laadullisen aineiston. Aineiston analyysin tein teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla. Ana-lyysissa hyödynsin Meyer ja Allenin (1991) TCM -teoriaa, jonka perusteella muodostin analyysiyksi-köt. 

Tuloksien perustella voidaan todeta, että nuorten korkeakoulutettujen aikuisten organisaatiositoutumi-nen muodostui niin affektiivisen, jatkuvan kuin normatiivisen sitoutumisen tekijöistä. Tuloksien perus-teella nuorten korkeakoulutettujen aikuisten organisaatiositoutumiseen vaikuttivat eniten affektiivisen sitoutumisen tekijät. Korostuneita tekijöitä olivat esimerkiksi hyvä ilmapiiri, kollegat sekä vapaamuo-toiset tapahtumat. Normatiivista sitoutumista tutkimushenkilöt puolestaan tunnistivat heikosti. Vain yksi tutkimushenkilö sanoitti organisaatiositoutumisensa johtuvan siitä, että hän oli saanut työpaikkan-sa suosituksien kautta ja koki sen takia painetta pysyä organisaatiossa.  

Tuloksien perusteella voidaan todeta, että palkkaa ja palkkakehitystä suuremmaksi jatkuvan sitoutumi-sen tekijäksi muodostui kehittymismahdollisuudet. Tutkimushenkilöt olivat hyvin motivoituneita ja halukkaita kehittämään itseään.  Nuorille korkeakoulutetuille aikuisille oli tärkeää, että he olivat tietoi-sia organisaation sisäisistä etenemismahdollisuuksista. Kun etenemismahdollisuudet olivat työnteki-jöillä tiedossa, he pystyivät näkemään itsensä samassa organisaatiossa tulevaisuudessakin ja tämä lisäsi organisaatiositoutumista. 

Haastateltavien kokemukset organisaatiositoutumista olivat vaihtelevia. Enemmistö vastaajista koki, etteivät he olleet sitoutuneita organisaatioonsa. Tuloksien perusteella nuoret korkeakoulutetut aikuiset suhtautuivat työpaikkojen vaihtamiseen hyvin myönteisesti. Tällainen asennemuutos osittain selittää sen, miksi organisaatiositoutuminen oli heikkoa, siitä huolimatta, että nuoret korkeakoulutetut aikuiset olivat työntekijöinä hyvin motivoituneita. Organisaatioiden vaihtamisen toivottiin avaavan uusia ovia oman osaamisen kehittämiseen ja ammatilliseen kasvuun. Organisaatioiden on siis tärkeä ymmärtää, että mikäli organisaatioissa ei tarjota nuorille korkeakoulutetuille aikuisille kehittymismahdollisuuksia, he hakeutuvat nopeasti muualle. 


Rosa Silvennoinen

Blogitekstin kirjoittaja viimeistelee opintojaan Lapin yliopistossa kasvatustieteiden tiedekunnassa. Blogiteksti on Pro gradun ”Alle 30-vuotiaiden korkeakoulutettujen nuorten aikuisten kokemuksia organisaatiositoutumisesta ja siihen vaikuttavista tekijöistä” kypsyysnäyte. 


Lähteet:

Hallberg, U. E. & Schaufeli, W. B. 2006. "Same Same" But Different?: Can Work Engagement Be Discriminated from Job Involvement and Organizational Commitment? European psychologist, 11(2), 119-127. https://doi.org/10.1027/1016-9040.11.2.119

Mathieu, J. E. & Zajac, D. M. 1990. A Review and Meta-Analysis of the Antecedents, Correlates, and Consequences of Organizational Commitment. Psychological bulletin, 108(2), 171-194. https://doi.org/10.1037/0033-2909.108.2.171

Meyer, J. P. & Allen, N. J. 1991. A three-component conceptualization of organizational commit-ment. Human resource management review, 1(1), 61-89. https://doi.org/10.1016/1053-4822(91)90011-Z


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Metsäalan opiskelijoiden alavalinnan taustat

Nuoren elämänkulku, johon sisältyvät koulutukselliset ja ammatilliset valinnat, rakentuu ihmissuhteista, kulttuurisista ilmiöistä, yhteiskunnallisista rakenteista ja historiallisista tekijöistä. Nämä tekijät muovaavat niitä mielikuvia, joita nuorilla on erilaisista itselleen sopivista ammateista.  (Juntunen 2016, 39, 38, 58.) Lappilaisten nuorten jatko-opintoihin siirtymistä toiselle asteelle käsittelevissä tutkimuksissa on havaittu, että lähtemisen välttämättömyys on pienten kylien nuorten todellisuutta koko Lapissa. Usealle pohjoisen nuorelle toiselle asteelle siirtyminen tarkoittaa pois kotoa muuttamista ympäristöön, jossa kulttuuri ja toimintatavat ovat erilaisia kuin kotona. Nuoret voivat joutua pohtimaan työllisyyden kysymyksiä sekä taloudellista pärjäämistä epävarmassa maailmassa. (Juntunen 2016, 59; Vaattovaara 2015, 198.) Pro Gradu -tutkielmassani selvitin lappilaisten metsäalan perustutkinnon opiskelijoiden alavalintaan liittyviä tekijöitä. Metsäalan alavalintaan liittyvät te

Esiopettajat kokevat muunkielisten oppilaiden opetuksen tuovan lisätyötä varhaiskasvatuksen arkeen

Vieraskielisten osuus koko väestöstä on kasvanut Suomessa parissa kymmenessä vuodessa nelinkertaiseksi (Tilastokeskus 2023). Tämä muutos näkyy myös kouluissa ja varhaiskasvatuksessa tuoden opettajan työhön uusia haasteita ja näkökulmia. Opettajat tarvitsevat työnsä tueksi tietoa eri kulttuureista. Myös oman luokkansa tai oman lapsiryhmänsä ohjaaminen kohti monikulttuurista yhteisöä vaatii opettajalta oman ajattelumaailmansa tarkastelua ja omien arvojensa kirkastamista. Vain monikulttuurisuuteen sitoutuneet opettajat pystyvät kannustamaan aidosti oppilaitaan kohti monikulttuurista yhteisöä (Byker & Marquardt 2016, 30). Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää esiopettajien kokemuksia muunkielisten oppilaiden opettamisesta. Muunkielisen oppilaan määrittelen oppilaaksi, jonka äidinkieli ei ole suomi tai jonka suomen kielen taso ei vastaa äidinkielen tasoa johtuen monikielisestä tai muunkielisestä kotitaustasta. Tutkimuskohteenani oli kunnallisessa varhaiskasvatuksessa työskent

Erityisherkkien lasten kouluhyvinvoinnin edistäminen

Herkkyys on kaikissa ihmisissä oleva inhimillinen ominaisuus. Pluessin ym. (2018) kattavassa tutkimuksessa on osoitettu, että noin 30 prosenttia lapsista syntyy tavanomaista herkempinä, erityisherkkinä. Erityisherkkien lukumäärä on yllättävän suuri. Lapset eivät voi tunnistaa eikä sanoittaa omaa herkkyyttään yksin, minkä vuoksi on tärkeää, että heidän kasvatukseensa osallistuvat aikuiset ymmärtävät, mistä erityisherkkyydessä on kyse. Pro gradu-tutkielmassani kuvaan erityisherkkien lasten kouluhyvinvointia aikuisten erityisherkkien kertomana. Tutkielman tavoitteena on lisätä tietoisuutta erityisherkistä lapsista ja heidän kouluhyvinvointinsa edistämisestä kuvaamalla erityisherkkien lasten kouluhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkielman teoriaosassa käsittelen erityisherkkyyttä sekä kouluhyvinvointia. Erityisherkkyyden piirteitä ovat emotionaalisuus, herkkyys ympäristön vivahteille, herkkyys reagoida liiallisiin ärsykkeisiin sekä asioiden syvällinen käsittely (Aron, 2020, 10). Jolla