Siirry pääsisältöön

SOVELTAVALLA LIIKUNNALLA ELÄMÄNILOA

Pro gradu -tutkielmassani tutkin soveltavan liikunnan merkitystä toimintarajoitteisten ihmisten hyvinvointiin heidän itsensä kokemana. Soveltavalla liikunnalla tutkimuksessani tarkoitettiin vammaisille ihmisille järjestettyä liikuntaa. Tukea tarvitsevien ihmisten liikunnan merkityksestä heidän hyvinvointiinsa on tutkittu vähän, jonka vuoksi oli perusteltua tutkia kyseistä aihetta. Tutkimuksessani teoreettinen viitekehys koostui erilaisista vammaisuuden lähestymistavoista sekä Martha Nussbaumin kehittelemästä toimintamahdollisuusteoriasta, jonka perusperiaate on, että yhteiskunnan tulisi taata jokaiselle ihmiselle mahdollisuus toteuttaa omia toimintakykyjään niin, että elämä olisi kaikille tasa-arvoista.

Tutkimukseni oli laadullinen etnografinen tapaustutkimus, jossa aineistonhankintamenetelmänä hyödynsin havainnointia ja haastattelua. Tutkimuskysymykseni oli: millainen merkitys soveltavalla liikunnalla on toimintarajoitteisten ihmisten toimintamahdollisuuksien toteutumiseen? Tutkimuskysymykselle laadin kaksi tarkentavaa kysymystä, jotka olivat: Millainen merkitys soveltavalla liikunnalla on toimintarajoitteisten ihmisten toimintamahdollisuuksien toteutumiseen heidän itsensä kokemana? Millainen merkitys soveltavalla liikunnalla on toimintarajoitteisten ihmisten toimintamahdollisuuksien toteutumiseen heidän valmentajansa kokemana?

Tutkimukseen osallistui eräs soveltavan liikunnan ryhmä, jonka pelaajisto koostui ihmisistä, joiden toimintarajoitteiden taustasyinä oli muun muassa lievä kehitysvamma, autismin kirjo, CP-vamma sekä epilepsia. Tutkimustani varten tutustuin soveltavan liikunnan ryhmään kahden harjoituksen ajan jo ennen tutkimuksen aloittamista, jotta havainnoinnit ja haastattelut sujuisivat mahdollisimman hyvin. Ensimmäisellä havainnointikerralla pelasin ja leikin pelaajien mukana ja toisella kerralla havainnoin harjoituksia sivulta vahvistaen ensimmäisen kerran havainnot. Havainnointien jälkeen haastattelin neljää pelaajaa sekä soveltavan liikunnan valmentajaa. Haastateltavat pelaajat valittiin yhdessä valmentajan kanssa. Kriteereinä pelaajien valintaan oli, että heidän oli pitänyt olla osa toimintaa jo pidemmän aikaa sekä heidän piti pystyä kommunikoimaa ilman erillistä apua. 

Tutkimukseni tulokset pohjautuivat Nussbaumin kehittelemän toimintamahdollisuuksien listan neljään eri kohtaan, jotka olivat mahdollisuus terveyteen, mahdollisuus rakastaa ja tulla rakastetuksi, mahdollisuus elää yhteydessä toisiin ihmisiin aidossa sosiaalisessa vuorovaikutuksessa sekä mahdollisuus kokea iloa, leikkiä, pelata ja nauttia harrastuksista. Tuloksia yhdistin myös aiempiin tutkimuksiin siitä millainen merkitys liikunnalla on fyysiseen, sosiaaliseen ja psyykkiseen hyvinvointiin. 

Tulosten perusteella voidaan todeta, että soveltavan liikunnan merkitys toimintarajoitteisten ihmisten hyvinvointiin on merkittävä. Soveltavan liikunnan myötä pelaajilla on mahdollisuus pitää yllä ja kehittää fyysistä, psyykkistä että sosiaalista hyvinvointia. Tuloksissa varsinkin fyysinen sekä sosiaalinen hyvinvointi nousivat selkeästi esille. Tutkimusten mukaan säännöllinen liikunta vaikuttaa jo lyhyessä ajassa positiivisesti muun muassa uneen, tasapainoon sekä suorituskykyyn. Pitkäaikainen säännöllinen liikunta näyttäytyy muun muassa kunnon sekä toimintakyvyn kohenemisena. 

Soveltavan liikunnan myötä pelaajat pääsevät olemaan yhteydessä toisiin ihmisiin, joka on mahdollistanut pelaajien sosiaalisen verkoston kasvamisen. Soveltavan liikunnan myötä pelaajat ovatkin saaneet paljon kavereita, joka oli yksi suurimmista syistä, miksi pelaajat kävivät soveltavan liikunnan harjoituksissa. Muita merkittäviä syitä olivat kunnon kohottaminen, lajitaidossa kehittyminen sekä liikunnan ilo. 


Simo Majander

Blogitekstin kirjoittaja opiskelee Lapin yliopistossa kasvatustieteiden tiedekunnassa luokanopettajan koulutusohjelmassa. Blogiteksti on ” Soveltava liikunta toimintarajoitteisten ihmisten hyvän elämän rakentumisen tukena -Tapaustutkimus soveltavan liikuntaryhmän pelaajista” -nimisen pro gradu -tutkielmaan liittyvä kypsyysnäyte. 








Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Metsäalan opiskelijoiden alavalinnan taustat

Nuoren elämänkulku, johon sisältyvät koulutukselliset ja ammatilliset valinnat, rakentuu ihmissuhteista, kulttuurisista ilmiöistä, yhteiskunnallisista rakenteista ja historiallisista tekijöistä. Nämä tekijät muovaavat niitä mielikuvia, joita nuorilla on erilaisista itselleen sopivista ammateista.  (Juntunen 2016, 39, 38, 58.) Lappilaisten nuorten jatko-opintoihin siirtymistä toiselle asteelle käsittelevissä tutkimuksissa on havaittu, että lähtemisen välttämättömyys on pienten kylien nuorten todellisuutta koko Lapissa. Usealle pohjoisen nuorelle toiselle asteelle siirtyminen tarkoittaa pois kotoa muuttamista ympäristöön, jossa kulttuuri ja toimintatavat ovat erilaisia kuin kotona. Nuoret voivat joutua pohtimaan työllisyyden kysymyksiä sekä taloudellista pärjäämistä epävarmassa maailmassa. (Juntunen 2016, 59; Vaattovaara 2015, 198.) Pro Gradu -tutkielmassani selvitin lappilaisten metsäalan perustutkinnon opiskelijoiden alavalintaan liittyviä tekijöitä. Metsäalan alavalintaan liittyvät te

Esiopettajat kokevat muunkielisten oppilaiden opetuksen tuovan lisätyötä varhaiskasvatuksen arkeen

Vieraskielisten osuus koko väestöstä on kasvanut Suomessa parissa kymmenessä vuodessa nelinkertaiseksi (Tilastokeskus 2023). Tämä muutos näkyy myös kouluissa ja varhaiskasvatuksessa tuoden opettajan työhön uusia haasteita ja näkökulmia. Opettajat tarvitsevat työnsä tueksi tietoa eri kulttuureista. Myös oman luokkansa tai oman lapsiryhmänsä ohjaaminen kohti monikulttuurista yhteisöä vaatii opettajalta oman ajattelumaailmansa tarkastelua ja omien arvojensa kirkastamista. Vain monikulttuurisuuteen sitoutuneet opettajat pystyvät kannustamaan aidosti oppilaitaan kohti monikulttuurista yhteisöä (Byker & Marquardt 2016, 30). Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää esiopettajien kokemuksia muunkielisten oppilaiden opettamisesta. Muunkielisen oppilaan määrittelen oppilaaksi, jonka äidinkieli ei ole suomi tai jonka suomen kielen taso ei vastaa äidinkielen tasoa johtuen monikielisestä tai muunkielisestä kotitaustasta. Tutkimuskohteenani oli kunnallisessa varhaiskasvatuksessa työskent

Erityisherkkien lasten kouluhyvinvoinnin edistäminen

Herkkyys on kaikissa ihmisissä oleva inhimillinen ominaisuus. Pluessin ym. (2018) kattavassa tutkimuksessa on osoitettu, että noin 30 prosenttia lapsista syntyy tavanomaista herkempinä, erityisherkkinä. Erityisherkkien lukumäärä on yllättävän suuri. Lapset eivät voi tunnistaa eikä sanoittaa omaa herkkyyttään yksin, minkä vuoksi on tärkeää, että heidän kasvatukseensa osallistuvat aikuiset ymmärtävät, mistä erityisherkkyydessä on kyse. Pro gradu-tutkielmassani kuvaan erityisherkkien lasten kouluhyvinvointia aikuisten erityisherkkien kertomana. Tutkielman tavoitteena on lisätä tietoisuutta erityisherkistä lapsista ja heidän kouluhyvinvointinsa edistämisestä kuvaamalla erityisherkkien lasten kouluhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkielman teoriaosassa käsittelen erityisherkkyyttä sekä kouluhyvinvointia. Erityisherkkyyden piirteitä ovat emotionaalisuus, herkkyys ympäristön vivahteille, herkkyys reagoida liiallisiin ärsykkeisiin sekä asioiden syvällinen käsittely (Aron, 2020, 10). Jolla