Siirry pääsisältöön

Mentoroinnista on moneksi – myös taitoluisteluyhteisössä

Läpi opintojeni olen ollut kiinnostunut osaamisen kehittämisestä erilaisissa työyhteisöissä, mutta niin myös minua 2020-luvulla valmistuvaa ympäröivä työelämä. Osaamisen kehittämisen vaatimus on huomattavissa jo pelkästään työpaikkailmoituksista: rakenteet ja mahdollisuudet osaamisen kehittämiseen organisaatiossa sekä toive työntekijän halusta osaamisen kehittämiseen toistuvat ilmoituksissa vääjäämättä. Tosin taustalla ei ole vain trendi vaan nopeasti muuttuvien toimintaympäristöjen synnyttämä vaatimus. Koulutusta haastetaan vakiintuneena osaamisen kehittämisen muotona, sillä tutkintojen kerryttämä tietotaito vanhenee aiempaa nopeammin. Tämä sysää osaltaan painetta jatkuvalle oman osaamisen päivittämiselle. Työelämä vaatii tiedon rinnalle aktiivista itsensä kehittämistä, joustavuutta, ideointia ja ajatuksen muuttamista. Aiempia osaamisen kehittämisen menetelmiä tehokkaampana tapana nähdään uuden tiedon luominen vuorovaikutuksellisessa ja verkostomaisessa yhteistyössä. (Kokkinen 2020; Karjalainen 2010.)

Mentorointi on yksi työelämässä hyödynnetyistä kehittämismenetelmistä sen monipuolisten mahdollisuuksien ansiosta. Mentorointia hyödynnetään työelämässä kokeneiden työntekijöiden tiedon jakamiseen, hiljaisen tiedon näkyväksi tekemiseen ja siirtämiseen, urakehityksen tukemiseen ja perehdytykseen. Usein mentorointi on hyödynnettävissä työyhteisöissä myös toimintakulttuurin kehittämiseen, yhteistyötaitojen edistämiseen ja yksilöiden verkostoitumisen vauhdittamiseen. (Kanniainen, Nylund & Kupias 2017; Ristikangas ym. 2019.) Vaikka mentorointia hyödynnetään yhä useammassa ympäristössä ja alalla, yhdistetään se yhä usein yritysmaailmaan. Ajatusketjulla on juurensa, sillä nykymuotoinen mentorointi syntyi 1970-luvulla tehokkuuteen tähtäävässä amerikkalaisessa yritysmaailmassa. (Kupias & Salo 2014; Ristikangas ym. 2019.)

Urheilumaailmassa toteutetusta mentoroinnista ei teoreettista viitekehystä kirjoittaessani löytynyt ajankohtaisia tieteellisiä tutkimuksia tai julkaisuja. Omasta näkökulmastani tarkasteltuna urheilussa on jumiuduttu ajatukseen tutkintojen synnyttämästä riittävästä osaamisesta. Sen sijaan, että keskittyisimme vain ja ainoastaan urheilijan osaamisen kehittämiseen, olisi huomionarvoista kiinnittää katse myös siihen, millaiset mahdollisuudet valmentajilla on kehittää omaa osaamistaan. Valmentajille onkin mahdollistettava rakenteet, joissa omaa osaamista on luonteva kehittää tutkintojen ulkopuolella.

Kiinnostuksesta osaamisen kehittämiseen ja mentorointiin kehittämismenetelmänä tartuin teemaan pro gradu -tutkielmassani. Pyrin selvittämään taitoluisteluvalmentajien käsityksiä ja kokemuksia mentoroinnista sekä sitä, millainen mentorointi vastaisi parhaiten heidän kokemuksiinsa ja käsityksiinsä. Toteutin tutkielmani laadullisena tapaustutkimuksena, jossa aineisto kerättiin fokusryhmähaastattelulla ja analysoitiin aineistolähtöisellä sekä teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla. Aineisto kerättiin helmikuussa 2023 kolmella videoyhteyksin toteutetulla fokusryhmähaastattelulla.

Tutkimus osoitti taitoluisteluvalmentajien kokemuksen mentoroinnista olevan vähäistä. Käsitykset mentoroinnista ja suhtautuminen mentorointiin oli myönteistä ja taitoluisteluvalmentajille toteutettavaan mentorointiin yhdistettiin positiivisia odotuksia ja oletuksia. Mentorointi nähtiin merkittävänä tekijänä yksilön ja yhteisön osaamisen kehittämisessä. Erityisesti mentoroinnilla koettiin olevan annettavaa alueellisen tasa-arvon edistämiseen, osaamisen kehittämisen vauhdittamiseen, tuen tarjoamiseen sekä valmennuksen kokonaisvaltaisuuden ja muuttuvan maailman ymmärtämiseen. Tämän tutkimuksen perusteella digitaalinen pikamentorointi ja parimentorointi sopisivat parhaiten taitoluisteluvalmentajien valmennusarkeen.

Jatkotutkimuksena näkisinkin hyödyllisenä kehittämistutkimuksen toteuttamisen. Kehittämistutkimuksen syklinen luonne sopisi erinomaisesti mentorointiohjelman kehittämiseen. Jatkotutkimus voisi keskittyä tarkemmin mentorointiohjelman suunnitteluun ja käytännön toteuttamiseen. Kehittämistutkimuksessa olisi mahdollista arvioida suunnitelman käytännön toteutusta ja kehittää suunnitelmaa edelleen toimivammaksi. 


Emmi Rantamäki

Lapin yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta

Blogiteksti pohjautuu pro gradu -tutkielmaani ”Taitoluisteluvalmentajien käsityksiä ja kokemuksia mentoroinnista ja mentoroinnin toteuttamisesta”. 


Lähteet

Kanniainen, M-R, Nylund, J., Kupias, P., 2017. Mentoroinnin Työkirja. Helsingin Yliopisto. Luettavissa: https://docplayer.fi/59404003-Helsingin-yliopisto-mentoroinnin-tyokirja-minnarosakanniainen-jaana-nylund-paivi-kupias.html

Karjalainen, M. 2010. Ammattilaisten käsityksiä mentoroinnista työpaikalla. Väitöskirja. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteen laitos.

Kokkinen L. 2020. Hyvinvointia työstä 2030-luvulla. Skenaarioita suomalaisen työelämän kehityksestä. Työterveyslaitos. Helsinki. Luettavissa: https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/140712/Hyvinvointia%20ty%c3%b6st%c3%a4%202030-luvulla.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

Kupias & Salo 2014. Mentorointi 4.0. Helsinki: Talentum

Ristikangas, V., Ristikangas, M. & Alatalo, M. 2019. Valmentava mentorointi. 1. painos. Kauppakamari. Helsinki.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Metsäalan opiskelijoiden alavalinnan taustat

Nuoren elämänkulku, johon sisältyvät koulutukselliset ja ammatilliset valinnat, rakentuu ihmissuhteista, kulttuurisista ilmiöistä, yhteiskunnallisista rakenteista ja historiallisista tekijöistä. Nämä tekijät muovaavat niitä mielikuvia, joita nuorilla on erilaisista itselleen sopivista ammateista.  (Juntunen 2016, 39, 38, 58.) Lappilaisten nuorten jatko-opintoihin siirtymistä toiselle asteelle käsittelevissä tutkimuksissa on havaittu, että lähtemisen välttämättömyys on pienten kylien nuorten todellisuutta koko Lapissa. Usealle pohjoisen nuorelle toiselle asteelle siirtyminen tarkoittaa pois kotoa muuttamista ympäristöön, jossa kulttuuri ja toimintatavat ovat erilaisia kuin kotona. Nuoret voivat joutua pohtimaan työllisyyden kysymyksiä sekä taloudellista pärjäämistä epävarmassa maailmassa. (Juntunen 2016, 59; Vaattovaara 2015, 198.) Pro Gradu -tutkielmassani selvitin lappilaisten metsäalan perustutkinnon opiskelijoiden alavalintaan liittyviä tekijöitä. Metsäalan alavalintaan liittyvät te

Esiopettajat kokevat muunkielisten oppilaiden opetuksen tuovan lisätyötä varhaiskasvatuksen arkeen

Vieraskielisten osuus koko väestöstä on kasvanut Suomessa parissa kymmenessä vuodessa nelinkertaiseksi (Tilastokeskus 2023). Tämä muutos näkyy myös kouluissa ja varhaiskasvatuksessa tuoden opettajan työhön uusia haasteita ja näkökulmia. Opettajat tarvitsevat työnsä tueksi tietoa eri kulttuureista. Myös oman luokkansa tai oman lapsiryhmänsä ohjaaminen kohti monikulttuurista yhteisöä vaatii opettajalta oman ajattelumaailmansa tarkastelua ja omien arvojensa kirkastamista. Vain monikulttuurisuuteen sitoutuneet opettajat pystyvät kannustamaan aidosti oppilaitaan kohti monikulttuurista yhteisöä (Byker & Marquardt 2016, 30). Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää esiopettajien kokemuksia muunkielisten oppilaiden opettamisesta. Muunkielisen oppilaan määrittelen oppilaaksi, jonka äidinkieli ei ole suomi tai jonka suomen kielen taso ei vastaa äidinkielen tasoa johtuen monikielisestä tai muunkielisestä kotitaustasta. Tutkimuskohteenani oli kunnallisessa varhaiskasvatuksessa työskent

Erityisherkkien lasten kouluhyvinvoinnin edistäminen

Herkkyys on kaikissa ihmisissä oleva inhimillinen ominaisuus. Pluessin ym. (2018) kattavassa tutkimuksessa on osoitettu, että noin 30 prosenttia lapsista syntyy tavanomaista herkempinä, erityisherkkinä. Erityisherkkien lukumäärä on yllättävän suuri. Lapset eivät voi tunnistaa eikä sanoittaa omaa herkkyyttään yksin, minkä vuoksi on tärkeää, että heidän kasvatukseensa osallistuvat aikuiset ymmärtävät, mistä erityisherkkyydessä on kyse. Pro gradu-tutkielmassani kuvaan erityisherkkien lasten kouluhyvinvointia aikuisten erityisherkkien kertomana. Tutkielman tavoitteena on lisätä tietoisuutta erityisherkistä lapsista ja heidän kouluhyvinvointinsa edistämisestä kuvaamalla erityisherkkien lasten kouluhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkielman teoriaosassa käsittelen erityisherkkyyttä sekä kouluhyvinvointia. Erityisherkkyyden piirteitä ovat emotionaalisuus, herkkyys ympäristön vivahteille, herkkyys reagoida liiallisiin ärsykkeisiin sekä asioiden syvällinen käsittely (Aron, 2020, 10). Jolla