Siirry pääsisältöön

Koulukiusaamista selittäviä tekijöitä kiusaajan näkökulmasta

Koulukiusaaminen on valitettavan ajankohtainen ilmiö, joka puhututtaa niin arkipäiväisessä vuorovaikutuksessa kuin myös yhteiskunnallisessa keskustelussa. Vaikka edellisten vuosien tilastojen perusteella koulukiusaaminen on ollut  tasaisessa laskussa, ovat äärimmäisen julmat kouluväkivaltatapahtumat lisääntyneet (Salmivalli 2021). Koulukiusaamiseen liittyy erilaisia tekijöitä, jotka osaltaan joko edesauttavat tai ennaltaehkäisevät kiusaamistoimintaa.

Koulukiusaamisessa on yksinkertaisimmillaan kyse vallan väärinkäytöstä. Koulukiusaamisella tarkoitetaan lapseen tai nuoreen kohdistuvaa vahingoittamista, loukkaamista tai syrjintää (Salmivalli 2016). Koulukiusaaminen on sosiaalinen ilmiö, jossa tapahtumaan osallistuneilla yksilöillä on rooleineen suuri vaikutus kiusaamistoiminnan jatkuvuuteen. Koulukiusaamismuodot jaotellaan karkeasti epäsuoriin sekä suoriin fyysisiin, psyykkisiin ja sosiaalisiin kiusaamismuotoihin. Nykypäivän teknologia on mahdollistanut kiusaamismuotojen monipuolistumisen muun muassa nettikiusaamiseksi. Kyseistä kiusaamismuotoa voidaan toteuttaa ajasta ja paikasta riippumatta, mikä osaltaan hankaloittaa sen ennaltaehkäisemistä. Koulukiusaaminen voi vaikuttaa yksilöön, kiusaajaan sekä kiusattuun monin tavoin vielä vuosia kiusaamistapahtumien jälkeenkin. Koulukiusaamista on tutkittu suhteellisen paljon, ja ilmiötä on yritetty selittää erilaisin teoreettisin selitysmallein (mm. Harcourt, Jasperse & Green 2014; Volk ym. 2012; Bandura 1977; Bowlby 1969).

Pro gradu -tutkielmani oli jatkoa kanditutkielmalleni, jonka tein aiheesta ” Koulukiusattujen aikuisten kokemuksia kiusaamisen heijastumisesta minäkuvaan”. Kanditutkielmassa  tarkastelin kiusaamisilmiötä kiusatun näkökulmasta. Nyt Pro gradu -tutkielmassa toin esille kiusaajan näkökulmaa. Nostin esille niitä tekijöitä, joilla aikoinaan kiusaajina toimineet itse selittivät kiusaamistoimintaansa. Tarkoituksenani oli luoda näiden kahden tutkielman pohjalta mahdollisimman monipuolinen ymmärrys kiusaamisilmiöstä. Tutkielmieni pohjalta voitaisiin seuraavaksi tarkastella, millä tavalla saatua tutkimustietoa voitaisiin hyödyntää käytännössä koulukiusaamisen ennaltaehkäisemiseksi.

Pro gradu-tutkielmani toteutettiin kahdeksan kirjoitetun kirjoitelman pohjalta. Aikoinaan kiusaajina toimineet tutkittavat loivat itse kirjoitelmat. Tutkimuspyynnön yhteydessä esitin muutaman apukysymyksen, joihin toivoin tutkittavien vastaavan. Aiheen arkuuden ja henkilökohtaisuuden takia on luonnollisesti tärkeää, että anonyymiudesta sekä muusta tutkimukseen liittyvästä eettisyydestä tulee pitää huolta koko tutkimusprosessin ajan.

Tutkimustuloksina löytyi useita kiusaamista selittäviä tekijöitä, kuten ryhmäpaine, yksilön oma paha olo, kateus sekä itsetunto-ongelmat ja yksilön perheongelmat sekä kotoa opittu käytösmalli. Tutkimustuloksia voidaan tarkastella erilaisten teoreettisten selitysmallien kautta. Esille nousseet tekijät ovat linjassa aikaisempien tutkimustulosten ja määritelmien kanssa (mm. Kaski & Nevalainen 2017; Lahtinen & Rantanen 2019). Tutkimus toi esille tutkittavien  ainutlaatuista subjektiivista kokemustietoa kiusaamisilmiöstä.

Tutkimustulokset herättivät pohtimaan lasten ja nuorten hyvinvoinnista huolehtimisen tärkeyttä. Monen kiusaajan toiminnan takana oli heidän oma paha olonsa, jota he purkivat toiseen yksilöön. On ymmärrettävää, että lapsilla ja nuorilla ei ole vielä saatavilla niitä ”työkaluja”, joilla käsitellä negatiivisia tunteita sallituilla tavoilla. Koulukiusaamisen ennaltaehkäisemisessä tärkeänä  toimenpiteenä onkin tukea lasten ja nuorten tervettä kasvua ja kehitystä monipuolisesti.


Emma Molkoselkä

Blogitekstin kirjoittaja opiskelee yleistä kasvatustiedettä kasvatustieteiden tiedekunnassa Lapin Yliopistossa. Blogiteksti on ”KIUSAAMISTA SELITTÄVÄT TEKIJÄT, KIUSAAJAN NÄKÖKULMA” -nimiseen pro gradu -tutkielmaan liittyvä kypsyysnäyte.


Lähteet:

Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84(2), 191–215. Saatavilla osoitteesta: https://doi.org/10.1037/0033-295X.84.2.191 

Bowlby, J. (1969) Attachment and Loss: Volume I: Attachment. Saatavilla osoitteessa: https://psycnet.apa.org/record/2013-42256-012 

Harcourt S. Jasperse M. & Green V. (2014). We were Sad and We were Angry’’: A Systematic Review of Parents’ Perspectives on Bullying. Saatavilla osoitteesta: https://www.researchgate.net/publication/261566980_We_were_Sad_and_We_were_Angry_A_Systematic_Review_of_Parents%27_Perspectives_on_Bullying 

Kaski, S. & Nevalainen, V. (2017). Jo riittää: Irti kiusaamisesta ja kiusaajista. Kirjapaja.

Lahtinen, A., & Rantanen, J. (2019). Tunnetaidot opetustyössä: Opas haastaviin tilanteisiin. PS-kustannus.

Salmivalli C. (2021). Bullying Prevention in Adolescence: Solutions and New Challenges from the Past Decade. Saatavilla osoitteessa: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/jora.12688

Salmivalli, C. (2016). Koulukiusaamiseen puuttuminen: Kohti tehokkaita toimintamalleja. 2. uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus

Volk, A. A., Dane, A. V., & Marini, Z. A. (2014). What is bullying? A theoretical redefinition. Developmental Review, 34(4), 327–343. https://doi.org/10.1016/j.dr.2014.09.001 


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

”Ei sille vaan voi mitään, ettei pysty toimimaan niin kuin oletuksena on” Alle kouluikäisen lapsen PDA-piirteiden ilmeneminen ja pedagogiset tukikeinot

Oletko tavannut lasta, joka vastustelee ja välttelee tavanomaisia arkitoimintoja sekä erilaisia pyyntöjä, jopa mukavia? Lapsella on usein jokin selitys tai keino valmiina, miksi ei voi jotakin tehdä. Lapsi saattaa alkaa esimerkiksi nilkuttaa, jotta ei tarvitsisi mennä johonkin. Lapsi voi käyttää sosiaalisia strategioita hyödykseen välttyäkseen itse toimimasta. Kyse voi olla PDA:sta (pathological demand avoidance), joka tarkoittaa äärimmäistä vaatimusten välttelykäyttäytymistä. Ilmiön on tunnistanut ensimmäisenä vuonna 1983 psykologian professori Elizabeth Newson, joka kuvaa PDA:ta tarkemmin Maréchalin ja Davidin kanssa vuonna 2003 tekemässään ensimmäisessä ilmiötä koskevassa tutkimuksessa. Muutkin tutkijat ovat kiinnostuneet aiheesta tehden kansainvälisiä tutkimuksia, joista Kildahl työryhmänsä kanssa (2021) ovat tehneet 13 tutkimusta kattavan kirjallisuuskatsauksen. Suomessa aiheesta on vähäisesti erityispedagogista tutkimustietoa. Tutkimuspolkuni alkoi käytännön ihmettelystä siirtyen...

Ammattikoulusta yliopistoon: poikkeuksellista, ahkeruutta vaativaa mutta mahdollista

  Ammattikoulusta yliopistoon hakeutuminen on ollut mahdollista Suomessa jo lähes kolmen vuosikymmenen ajan, mutta ei-ylioppilastaustaiset yliopisto-opiskelijat ovat siitä huolimatta edelleen marginaaliryhmä. Poliittisissa tavoitteissa painotetaan koulutustason nostamisen tärkeyttä ja suomalainen koulutusjärjestelmä mahdollistaa muodollisesti yliopistoon hakeutumisen ilman lukiokoulutusta, mutta käytännössä sisäänpääsy yliopistoon on ei-ylioppilaille hyvin vaikeaa ja he kohtaavat näkymättömiä esteitä. Tarkastelin pro gradu -tutkielmassani sitä, millä tavalla media puhuu ammattikoulusta yliopistoon hakeutumisesta. Tutkin diskurssianalyysin avulla kahdeksaa mediassa julkaistua henkilöhaastattelua, joissa ei-ylioppilastaustaiset yliopisto-opiskelijat kertovat koulutuspoluistaan. Löysin kolme päädiskurssia, jotka korostuivat henkilöhaastatteluissa. Nimesin nämä kolme merkityksellistämisentapaa poikkeuksellisuusdiskurssiksi, ahkeruusdiskurssiksi ja rohkaisudiskurssiksi.   Jokai...

Alanvaihtajana ammattikorkeakouluun

Varttuneemmalla iällä opiskelemaan lähteminen on suuri päätös, etenkin jos lähdetään kouluttautumaan uudelle ammattialalle. Kuinka orientoituminen ja ajatusten suuntaaminen uudelle alalle tapahtuu ja miten aikuisia alanvaihtajia tulisi huomioida ammattikorkeakoulussa? Millaisia merkityksiä alanvaihtajat antavat ilmiölle? On kiinnostavaa pohtia, miksi ihmiset ylipäänsä vaihtavat ammattialaa.  Tutkin pro gradussani alan vaihtamisen syitä. Ne voidaan jaotella tutkielman pohjalta sisäisiin syihin, jotka kumpuavat ihmisestä itsestään ja ulkoisiin syihin, joihin hänen tulee reagoida. Syyt voidaan jaotella kolmeen kategoriaan, joista ensimmäinen on uudistuminen, jolloin yksilö haluaa sisäisesti kehittyä ja kasvaa kohti uutta alaa. Toisena syynä on työnäky, jossa katsotaan menneeseen työelämään ja toisaalta nähdään tulevan alan mahdollisuuksia. Aikuisten käsitys uuden alan työstä suhteessa menneeseen vaikuttaa päätöksiin, joita oman työuran suhteen tehdään. Kolmantena syynä on uusiutuminen...