Siirry pääsisältöön

Koulukiusaamista selittäviä tekijöitä kiusaajan näkökulmasta

Koulukiusaaminen on valitettavan ajankohtainen ilmiö, joka puhututtaa niin arkipäiväisessä vuorovaikutuksessa kuin myös yhteiskunnallisessa keskustelussa. Vaikka edellisten vuosien tilastojen perusteella koulukiusaaminen on ollut  tasaisessa laskussa, ovat äärimmäisen julmat kouluväkivaltatapahtumat lisääntyneet (Salmivalli 2021). Koulukiusaamiseen liittyy erilaisia tekijöitä, jotka osaltaan joko edesauttavat tai ennaltaehkäisevät kiusaamistoimintaa.

Koulukiusaamisessa on yksinkertaisimmillaan kyse vallan väärinkäytöstä. Koulukiusaamisella tarkoitetaan lapseen tai nuoreen kohdistuvaa vahingoittamista, loukkaamista tai syrjintää (Salmivalli 2016). Koulukiusaaminen on sosiaalinen ilmiö, jossa tapahtumaan osallistuneilla yksilöillä on rooleineen suuri vaikutus kiusaamistoiminnan jatkuvuuteen. Koulukiusaamismuodot jaotellaan karkeasti epäsuoriin sekä suoriin fyysisiin, psyykkisiin ja sosiaalisiin kiusaamismuotoihin. Nykypäivän teknologia on mahdollistanut kiusaamismuotojen monipuolistumisen muun muassa nettikiusaamiseksi. Kyseistä kiusaamismuotoa voidaan toteuttaa ajasta ja paikasta riippumatta, mikä osaltaan hankaloittaa sen ennaltaehkäisemistä. Koulukiusaaminen voi vaikuttaa yksilöön, kiusaajaan sekä kiusattuun monin tavoin vielä vuosia kiusaamistapahtumien jälkeenkin. Koulukiusaamista on tutkittu suhteellisen paljon, ja ilmiötä on yritetty selittää erilaisin teoreettisin selitysmallein (mm. Harcourt, Jasperse & Green 2014; Volk ym. 2012; Bandura 1977; Bowlby 1969).

Pro gradu -tutkielmani oli jatkoa kanditutkielmalleni, jonka tein aiheesta ” Koulukiusattujen aikuisten kokemuksia kiusaamisen heijastumisesta minäkuvaan”. Kanditutkielmassa  tarkastelin kiusaamisilmiötä kiusatun näkökulmasta. Nyt Pro gradu -tutkielmassa toin esille kiusaajan näkökulmaa. Nostin esille niitä tekijöitä, joilla aikoinaan kiusaajina toimineet itse selittivät kiusaamistoimintaansa. Tarkoituksenani oli luoda näiden kahden tutkielman pohjalta mahdollisimman monipuolinen ymmärrys kiusaamisilmiöstä. Tutkielmieni pohjalta voitaisiin seuraavaksi tarkastella, millä tavalla saatua tutkimustietoa voitaisiin hyödyntää käytännössä koulukiusaamisen ennaltaehkäisemiseksi.

Pro gradu-tutkielmani toteutettiin kahdeksan kirjoitetun kirjoitelman pohjalta. Aikoinaan kiusaajina toimineet tutkittavat loivat itse kirjoitelmat. Tutkimuspyynnön yhteydessä esitin muutaman apukysymyksen, joihin toivoin tutkittavien vastaavan. Aiheen arkuuden ja henkilökohtaisuuden takia on luonnollisesti tärkeää, että anonyymiudesta sekä muusta tutkimukseen liittyvästä eettisyydestä tulee pitää huolta koko tutkimusprosessin ajan.

Tutkimustuloksina löytyi useita kiusaamista selittäviä tekijöitä, kuten ryhmäpaine, yksilön oma paha olo, kateus sekä itsetunto-ongelmat ja yksilön perheongelmat sekä kotoa opittu käytösmalli. Tutkimustuloksia voidaan tarkastella erilaisten teoreettisten selitysmallien kautta. Esille nousseet tekijät ovat linjassa aikaisempien tutkimustulosten ja määritelmien kanssa (mm. Kaski & Nevalainen 2017; Lahtinen & Rantanen 2019). Tutkimus toi esille tutkittavien  ainutlaatuista subjektiivista kokemustietoa kiusaamisilmiöstä.

Tutkimustulokset herättivät pohtimaan lasten ja nuorten hyvinvoinnista huolehtimisen tärkeyttä. Monen kiusaajan toiminnan takana oli heidän oma paha olonsa, jota he purkivat toiseen yksilöön. On ymmärrettävää, että lapsilla ja nuorilla ei ole vielä saatavilla niitä ”työkaluja”, joilla käsitellä negatiivisia tunteita sallituilla tavoilla. Koulukiusaamisen ennaltaehkäisemisessä tärkeänä  toimenpiteenä onkin tukea lasten ja nuorten tervettä kasvua ja kehitystä monipuolisesti.


Emma Molkoselkä

Blogitekstin kirjoittaja opiskelee yleistä kasvatustiedettä kasvatustieteiden tiedekunnassa Lapin Yliopistossa. Blogiteksti on ”KIUSAAMISTA SELITTÄVÄT TEKIJÄT, KIUSAAJAN NÄKÖKULMA” -nimiseen pro gradu -tutkielmaan liittyvä kypsyysnäyte.


Lähteet:

Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84(2), 191–215. Saatavilla osoitteesta: https://doi.org/10.1037/0033-295X.84.2.191 

Bowlby, J. (1969) Attachment and Loss: Volume I: Attachment. Saatavilla osoitteessa: https://psycnet.apa.org/record/2013-42256-012 

Harcourt S. Jasperse M. & Green V. (2014). We were Sad and We were Angry’’: A Systematic Review of Parents’ Perspectives on Bullying. Saatavilla osoitteesta: https://www.researchgate.net/publication/261566980_We_were_Sad_and_We_were_Angry_A_Systematic_Review_of_Parents%27_Perspectives_on_Bullying 

Kaski, S. & Nevalainen, V. (2017). Jo riittää: Irti kiusaamisesta ja kiusaajista. Kirjapaja.

Lahtinen, A., & Rantanen, J. (2019). Tunnetaidot opetustyössä: Opas haastaviin tilanteisiin. PS-kustannus.

Salmivalli C. (2021). Bullying Prevention in Adolescence: Solutions and New Challenges from the Past Decade. Saatavilla osoitteessa: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/jora.12688

Salmivalli, C. (2016). Koulukiusaamiseen puuttuminen: Kohti tehokkaita toimintamalleja. 2. uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus

Volk, A. A., Dane, A. V., & Marini, Z. A. (2014). What is bullying? A theoretical redefinition. Developmental Review, 34(4), 327–343. https://doi.org/10.1016/j.dr.2014.09.001 


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Metsäalan opiskelijoiden alavalinnan taustat

Nuoren elämänkulku, johon sisältyvät koulutukselliset ja ammatilliset valinnat, rakentuu ihmissuhteista, kulttuurisista ilmiöistä, yhteiskunnallisista rakenteista ja historiallisista tekijöistä. Nämä tekijät muovaavat niitä mielikuvia, joita nuorilla on erilaisista itselleen sopivista ammateista.  (Juntunen 2016, 39, 38, 58.) Lappilaisten nuorten jatko-opintoihin siirtymistä toiselle asteelle käsittelevissä tutkimuksissa on havaittu, että lähtemisen välttämättömyys on pienten kylien nuorten todellisuutta koko Lapissa. Usealle pohjoisen nuorelle toiselle asteelle siirtyminen tarkoittaa pois kotoa muuttamista ympäristöön, jossa kulttuuri ja toimintatavat ovat erilaisia kuin kotona. Nuoret voivat joutua pohtimaan työllisyyden kysymyksiä sekä taloudellista pärjäämistä epävarmassa maailmassa. (Juntunen 2016, 59; Vaattovaara 2015, 198.) Pro Gradu -tutkielmassani selvitin lappilaisten metsäalan perustutkinnon opiskelijoiden alavalintaan liittyviä tekijöitä. Metsäalan alavalintaan liittyvät te

Esiopettajat kokevat muunkielisten oppilaiden opetuksen tuovan lisätyötä varhaiskasvatuksen arkeen

Vieraskielisten osuus koko väestöstä on kasvanut Suomessa parissa kymmenessä vuodessa nelinkertaiseksi (Tilastokeskus 2023). Tämä muutos näkyy myös kouluissa ja varhaiskasvatuksessa tuoden opettajan työhön uusia haasteita ja näkökulmia. Opettajat tarvitsevat työnsä tueksi tietoa eri kulttuureista. Myös oman luokkansa tai oman lapsiryhmänsä ohjaaminen kohti monikulttuurista yhteisöä vaatii opettajalta oman ajattelumaailmansa tarkastelua ja omien arvojensa kirkastamista. Vain monikulttuurisuuteen sitoutuneet opettajat pystyvät kannustamaan aidosti oppilaitaan kohti monikulttuurista yhteisöä (Byker & Marquardt 2016, 30). Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää esiopettajien kokemuksia muunkielisten oppilaiden opettamisesta. Muunkielisen oppilaan määrittelen oppilaaksi, jonka äidinkieli ei ole suomi tai jonka suomen kielen taso ei vastaa äidinkielen tasoa johtuen monikielisestä tai muunkielisestä kotitaustasta. Tutkimuskohteenani oli kunnallisessa varhaiskasvatuksessa työskent

Erityisherkkien lasten kouluhyvinvoinnin edistäminen

Herkkyys on kaikissa ihmisissä oleva inhimillinen ominaisuus. Pluessin ym. (2018) kattavassa tutkimuksessa on osoitettu, että noin 30 prosenttia lapsista syntyy tavanomaista herkempinä, erityisherkkinä. Erityisherkkien lukumäärä on yllättävän suuri. Lapset eivät voi tunnistaa eikä sanoittaa omaa herkkyyttään yksin, minkä vuoksi on tärkeää, että heidän kasvatukseensa osallistuvat aikuiset ymmärtävät, mistä erityisherkkyydessä on kyse. Pro gradu-tutkielmassani kuvaan erityisherkkien lasten kouluhyvinvointia aikuisten erityisherkkien kertomana. Tutkielman tavoitteena on lisätä tietoisuutta erityisherkistä lapsista ja heidän kouluhyvinvointinsa edistämisestä kuvaamalla erityisherkkien lasten kouluhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkielman teoriaosassa käsittelen erityisherkkyyttä sekä kouluhyvinvointia. Erityisherkkyyden piirteitä ovat emotionaalisuus, herkkyys ympäristön vivahteille, herkkyys reagoida liiallisiin ärsykkeisiin sekä asioiden syvällinen käsittely (Aron, 2020, 10). Jolla