Siirry pääsisältöön

Koulukiusaamista selittäviä tekijöitä kiusaajan näkökulmasta

Koulukiusaaminen on valitettavan ajankohtainen ilmiö, joka puhututtaa niin arkipäiväisessä vuorovaikutuksessa kuin myös yhteiskunnallisessa keskustelussa. Vaikka edellisten vuosien tilastojen perusteella koulukiusaaminen on ollut  tasaisessa laskussa, ovat äärimmäisen julmat kouluväkivaltatapahtumat lisääntyneet (Salmivalli 2021). Koulukiusaamiseen liittyy erilaisia tekijöitä, jotka osaltaan joko edesauttavat tai ennaltaehkäisevät kiusaamistoimintaa.

Koulukiusaamisessa on yksinkertaisimmillaan kyse vallan väärinkäytöstä. Koulukiusaamisella tarkoitetaan lapseen tai nuoreen kohdistuvaa vahingoittamista, loukkaamista tai syrjintää (Salmivalli 2016). Koulukiusaaminen on sosiaalinen ilmiö, jossa tapahtumaan osallistuneilla yksilöillä on rooleineen suuri vaikutus kiusaamistoiminnan jatkuvuuteen. Koulukiusaamismuodot jaotellaan karkeasti epäsuoriin sekä suoriin fyysisiin, psyykkisiin ja sosiaalisiin kiusaamismuotoihin. Nykypäivän teknologia on mahdollistanut kiusaamismuotojen monipuolistumisen muun muassa nettikiusaamiseksi. Kyseistä kiusaamismuotoa voidaan toteuttaa ajasta ja paikasta riippumatta, mikä osaltaan hankaloittaa sen ennaltaehkäisemistä. Koulukiusaaminen voi vaikuttaa yksilöön, kiusaajaan sekä kiusattuun monin tavoin vielä vuosia kiusaamistapahtumien jälkeenkin. Koulukiusaamista on tutkittu suhteellisen paljon, ja ilmiötä on yritetty selittää erilaisin teoreettisin selitysmallein (mm. Harcourt, Jasperse & Green 2014; Volk ym. 2012; Bandura 1977; Bowlby 1969).

Pro gradu -tutkielmani oli jatkoa kanditutkielmalleni, jonka tein aiheesta ” Koulukiusattujen aikuisten kokemuksia kiusaamisen heijastumisesta minäkuvaan”. Kanditutkielmassa  tarkastelin kiusaamisilmiötä kiusatun näkökulmasta. Nyt Pro gradu -tutkielmassa toin esille kiusaajan näkökulmaa. Nostin esille niitä tekijöitä, joilla aikoinaan kiusaajina toimineet itse selittivät kiusaamistoimintaansa. Tarkoituksenani oli luoda näiden kahden tutkielman pohjalta mahdollisimman monipuolinen ymmärrys kiusaamisilmiöstä. Tutkielmieni pohjalta voitaisiin seuraavaksi tarkastella, millä tavalla saatua tutkimustietoa voitaisiin hyödyntää käytännössä koulukiusaamisen ennaltaehkäisemiseksi.

Pro gradu-tutkielmani toteutettiin kahdeksan kirjoitetun kirjoitelman pohjalta. Aikoinaan kiusaajina toimineet tutkittavat loivat itse kirjoitelmat. Tutkimuspyynnön yhteydessä esitin muutaman apukysymyksen, joihin toivoin tutkittavien vastaavan. Aiheen arkuuden ja henkilökohtaisuuden takia on luonnollisesti tärkeää, että anonyymiudesta sekä muusta tutkimukseen liittyvästä eettisyydestä tulee pitää huolta koko tutkimusprosessin ajan.

Tutkimustuloksina löytyi useita kiusaamista selittäviä tekijöitä, kuten ryhmäpaine, yksilön oma paha olo, kateus sekä itsetunto-ongelmat ja yksilön perheongelmat sekä kotoa opittu käytösmalli. Tutkimustuloksia voidaan tarkastella erilaisten teoreettisten selitysmallien kautta. Esille nousseet tekijät ovat linjassa aikaisempien tutkimustulosten ja määritelmien kanssa (mm. Kaski & Nevalainen 2017; Lahtinen & Rantanen 2019). Tutkimus toi esille tutkittavien  ainutlaatuista subjektiivista kokemustietoa kiusaamisilmiöstä.

Tutkimustulokset herättivät pohtimaan lasten ja nuorten hyvinvoinnista huolehtimisen tärkeyttä. Monen kiusaajan toiminnan takana oli heidän oma paha olonsa, jota he purkivat toiseen yksilöön. On ymmärrettävää, että lapsilla ja nuorilla ei ole vielä saatavilla niitä ”työkaluja”, joilla käsitellä negatiivisia tunteita sallituilla tavoilla. Koulukiusaamisen ennaltaehkäisemisessä tärkeänä  toimenpiteenä onkin tukea lasten ja nuorten tervettä kasvua ja kehitystä monipuolisesti.


Emma Molkoselkä

Blogitekstin kirjoittaja opiskelee yleistä kasvatustiedettä kasvatustieteiden tiedekunnassa Lapin Yliopistossa. Blogiteksti on ”KIUSAAMISTA SELITTÄVÄT TEKIJÄT, KIUSAAJAN NÄKÖKULMA” -nimiseen pro gradu -tutkielmaan liittyvä kypsyysnäyte.


Lähteet:

Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84(2), 191–215. Saatavilla osoitteesta: https://doi.org/10.1037/0033-295X.84.2.191 

Bowlby, J. (1969) Attachment and Loss: Volume I: Attachment. Saatavilla osoitteessa: https://psycnet.apa.org/record/2013-42256-012 

Harcourt S. Jasperse M. & Green V. (2014). We were Sad and We were Angry’’: A Systematic Review of Parents’ Perspectives on Bullying. Saatavilla osoitteesta: https://www.researchgate.net/publication/261566980_We_were_Sad_and_We_were_Angry_A_Systematic_Review_of_Parents%27_Perspectives_on_Bullying 

Kaski, S. & Nevalainen, V. (2017). Jo riittää: Irti kiusaamisesta ja kiusaajista. Kirjapaja.

Lahtinen, A., & Rantanen, J. (2019). Tunnetaidot opetustyössä: Opas haastaviin tilanteisiin. PS-kustannus.

Salmivalli C. (2021). Bullying Prevention in Adolescence: Solutions and New Challenges from the Past Decade. Saatavilla osoitteessa: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/jora.12688

Salmivalli, C. (2016). Koulukiusaamiseen puuttuminen: Kohti tehokkaita toimintamalleja. 2. uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus

Volk, A. A., Dane, A. V., & Marini, Z. A. (2014). What is bullying? A theoretical redefinition. Developmental Review, 34(4), 327–343. https://doi.org/10.1016/j.dr.2014.09.001 


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Alanvaihtajana ammattikorkeakouluun

Varttuneemmalla iällä opiskelemaan lähteminen on suuri päätös, etenkin jos lähdetään kouluttautumaan uudelle ammattialalle. Kuinka orientoituminen ja ajatusten suuntaaminen uudelle alalle tapahtuu ja miten aikuisia alanvaihtajia tulisi huomioida ammattikorkeakoulussa? Millaisia merkityksiä alanvaihtajat antavat ilmiölle? On kiinnostavaa pohtia, miksi ihmiset ylipäänsä vaihtavat ammattialaa.  Tutkin pro gradussani alan vaihtamisen syitä. Ne voidaan jaotella tutkielman pohjalta sisäisiin syihin, jotka kumpuavat ihmisestä itsestään ja ulkoisiin syihin, joihin hänen tulee reagoida. Syyt voidaan jaotella kolmeen kategoriaan, joista ensimmäinen on uudistuminen, jolloin yksilö haluaa sisäisesti kehittyä ja kasvaa kohti uutta alaa. Toisena syynä on työnäky, jossa katsotaan menneeseen työelämään ja toisaalta nähdään tulevan alan mahdollisuuksia. Aikuisten käsitys uuden alan työstä suhteessa menneeseen vaikuttaa päätöksiin, joita oman työuran suhteen tehdään. Kolmantena syynä on uusiutuminen...

Aliupseerien jatkuva oppiminen Ilmavoimissa

Puolustusvoimien suorituskyvyn takaa motivoitunut ja osaava henkilöstö (Puolustusvoimien henkilöstöstrategia 2015). Alati muuttuva toimintaympäristö vaatii jatkuvaa osaamisen kehittämistä (Ruohotie 2005), mihin Puolustusvoimat pyrkii vastaamaan panostamalla henkilöstön koulutukseen ja koulutusjärjestelmän kehittämiseen (Puolustusvoimien henkilöstöstrategia 2030+; Puolustusvoimien henkilöstötilinpäätös 2022). Aliupseerien täydennyskoulutus uudistui Puolustusvoimissa vuonna 2020 ja koostuu nykyisellään kolmesta kaikille yhteisestä opintokokonaisuudesta ja niiden välissä suoritettavista täydennyskoulutuksen opintojaksoista (Eironen 2020).  Selvitin pro gradu -tutkielmassani aliupseerien näkemyksiä jatkuvasta oppimisesta Ilmavoimissa. Jatkuvalla oppimisella viitataan yleisimmin työuran aikaiseen osaamisen kehittämiseen ja tässä tutkimuksessa se on määritelty sellaiseksi koko elämän kestäväksi oman osaamisen kehittämiseksi ja uudistamiseksi, jonka tavoitteena on vastata muuttuvan työymp...

Lapsikäsitys 1950-luvulla

Lapsikäsityksellä tarkoitan tutkielmassani lapsen olemusta koskevia olettamuksia eli tietoa siitä, mikä ja millainen lapsi on. Lapsi voidaan käsittää esimerkiksi ei-kehittyneenä aikuisena, herkästi haavoittuvana olentona tai itsenäisenä toimijana. Lapsikäsitys vaikuttaa väistämättä muun muassa kasvatusperiaatteisin. Millaisena olentona lapsen käsitämme, sen mukaista kasvatusta ja koulutusta haluamme hänelle myös antaa. Käsitykset lapsuudesta ja lapsista ovat lisäksi vahvasti sidoksissa aikaan (Darian-Smith & Pascoe 2013, 4). Tutkielmani aihe sijoittuu 1950-luvulle. Vasta vuonna 1952 lähti matkaan viimeinen sotakorvausjuna Neuvostoliittoon (Leino-Kaukiainen & Heikkinen 2011, 21). Suomessa elettiin tuolloin sodanjälkeistä aikaa, mutta ennen varsinaisia suuria hyvinvointivaltion perustana olevia uudistuksia 1960-luvulla. Kasvatustieteeseen liittyvien käsitysten historian tutkiminen on tarpeellista, sillä sen avulla voidaan ymmärtää paremmin sekä menneisyyden kasvatusperiaatteita, ...