Siirry pääsisältöön

Alakoulun henkilöstön kokemuksia oppilaan väkivaltaisesta käyttäytymisestä

Koulussa tapahtuva väkivalta on puhuttanut mediassa ja sitä on tutkittu viime vuosina runsaasti. Esimerkiksi Opetusalan ammattijärjestö OAJ:n teettämissä työolobarometreissa oppilaan aiheuttamat väkivaltakokemukset ovat olleet viime vuosina kasvussa (Golnick & Ilves 2021, 22). Väkivalta on fyysisen voiman tai vallan käyttämistä, joka tarkoittaa laiminlyöntiä, itsemurhaa, fyysistä, henkistä ja seksuaalista väkivaltaa (WHO 2002, 5).  Väkivaltaisen käyttäytymisen taustalla voi olla monenlaisia syitä, eikä niihin vaikuttaminen ole aina yksinkertaista. Väkivaltatilanteiden hallintaan ja jälkipuintiin voidaan kuitenkin vaikuttaa koulun organisaation sisällä. 

Pro gradu -tutkielmassani selvitin, millaisia kokemuksia alakoulun henkilöstöllä on oppilaan väkivaltaisesta käyttäytymisestä. Väkivaltaisen tilanteen hallintaan ja jälkipuintiin liittyy monenlaisia tekijöitä, ja tutkin myös niitä tutkielmassani. Nämä tekijät voivat vaikuttaa henkilöstön hyvinvointiin ja työturvallisuuteen. Jokaisen väkivaltatilanteen ilmeneminen tulisi aloittaa riskien arvioinnin toteuttamisen koulun sisällä, mikä tarkoittaa turvallisuuden kehittämistä erilaisten toimenpiteiden avulla (Kyllönen & Rickman 2011, 58-59). Väkivaltatilanteiden kokonaisvaltainen käsittely auttaa siis hallitsemaan tilanteita jatkossa paremmin. 

Tutkimukseeni osallistui 13 alakoulun henkilöstöön kuuluvaa työntekijää: rehtori, neljä koulunkäynninohjaajaa, viisi erityisluokanopettajaa ja kolme opettajaa. Keräsin aineiston Lapin maakunnan alueelta, mutta aiheen sensitiivisyyden vuoksi pidän osallistujat muilta osin anonyymeinä. Keräsin aineiston teemahaastattelulla. Tutkimus on laadullinen ja käytin fenomenografista tutkimusotetta.

Tulosten mukaan fyysisen väkivallan laatu oli erityisluokanopettajilla ja koulunkäynninohjaajilla monipuolisempaa kuin muulla henkilöstöllä. Tuloksissa erityisen huolestuttavaa oli teräaseen hallussapito alakouluikäisellä. Henkinen väkivalta koettiin laadultaan erilaisempana kuin fyysinen, sillä henkilöstöllä oli erilaisia käsityksiä sen määrittelyssä. Kaikista kokemuksista huolimatta tilanteisiin suhtauduttiin useimmiten ymmärtäväisesti.

Väkivaltatilanteiden hallinnassa koettiin erityisesti turvallisuus todella tärkeäksi tekijäksi. Henkilöstö koki tärkeäksi turvata ensin muut, sitten vasta itsensä. Tämä onkin yhtenäinen linjaus perusopetuslain kanssa, jonka mukaan oppilailla on taattava turvallinen oppimisympäristö (Perusopetuslaki 628/1998, 29 §). Itsensä suojaamista oli kuitenkin harjoiteltu paljon erilaisissa koulutuksissa, joita oli järjestetty koulun toimesta. Näillä koulutuksilla ei kuitenkaan aina koettu olevan suurempaa vaikutusta siihen, miten tilanteissa toimittiin. Tuloksista huomioitavaa on myös se, että suurin osa koulunkäynninohjaajista toivoi toimivallan lisäämistä. Tämä nähtiin helpottavan väkivaltatilanteissa toimimista, mutta myös oman oikeusturvan parantamista. Toisaalta toimivallan puuttuminen koettiin myös helpottavan omaa työkuormittavuutta. 

Jälkipuintiin liittyvissä tekijöissä tuen saaminen koettiin suurimmaksi osaksi olevan heikkoa. Se kuitenkin nähtiin tarpeellisena, eikä tarpeellisuuteen vaikuttanut henkilön työkokemus. Tuki koettiin joka tapauksessa tärkeäksi. Huolestuttavaa oli myös uhka- ja vaaratilannelomakkeisiin suhtautuminen: niitä täytettiin kyllä, mutta niiden tuomaa hyötyä ei aina tiedostettu. Onko siis työpaikalla käyty riittävästi läpi näiden lomakkeiden merkitystä? Nämä lomakkeet ovat osa riskien arvioinnin kartoittamista, joilla kehitetään henkilöturvallisuutta (Kyllönen & Rickman 2011, 58-60). 

Tulokset viittaavat siihen, että työpaikoilla olisi syytä tarkastella turvallisuuden kehittämistä ja henkilöstön tietoisuuden lisäämistä erityisesti riskien arvioinnista. Lisäksi tuen saamista ja sen merkitystä tulisi ehdottomasti lisätä työyhteisössä. Myös lasten näkökulmaa väkivaltatilanteissa olisi mielenkiintoista tutkia jatkossa. Esimerkiksi rajaamistilanteet näyttäytyvät lapselle eri tavalla kuin aikuiselle. Heidän näkökulmansa voisi lisätä hallintaan liittyvien tekijöiden ymmärtämistä paremmin. 


Marika Kunnari

Lapin yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta

Kirjoitus perustuu pro gradu -tutkielmaani ”Se lapsi on kultainen ja se on tässä ympäristössä vaan tämmöinen” Fenomenografinen tutkimus alakoulun henkilöstön kokemuksista oppilaan väkivaltakäyttäytymisestä


Lähteet:

Golnick, T. & Ilves, V. 2021. Opetusalan työolobarometri 2021. Opetusalan Ammattijärjestö OAJ. Saatavilla www-muodossa: https://www.oaj.fi/contentassets/14b569b3740b404f99026bc901ec75c7/oaj_opetusalan_t yoolobarometri_2021.pdf

Kyllönen, T. & Rickman, A. 2011. Henkilöturvallisuus koulussa. Jyväskylä: Ps-kustannus. 

Perusopetuslaki 1998.628/ 21.8.1998

World Health Organization 2002. World report on violence and health. Switzerland: WHO. Saatavilla www-muodossa: https://apps.who.int/iris/bitstream/han- dle/10665/42495/9241545615_eng.pdf

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Metsäalan opiskelijoiden alavalinnan taustat

Nuoren elämänkulku, johon sisältyvät koulutukselliset ja ammatilliset valinnat, rakentuu ihmissuhteista, kulttuurisista ilmiöistä, yhteiskunnallisista rakenteista ja historiallisista tekijöistä. Nämä tekijät muovaavat niitä mielikuvia, joita nuorilla on erilaisista itselleen sopivista ammateista.  (Juntunen 2016, 39, 38, 58.) Lappilaisten nuorten jatko-opintoihin siirtymistä toiselle asteelle käsittelevissä tutkimuksissa on havaittu, että lähtemisen välttämättömyys on pienten kylien nuorten todellisuutta koko Lapissa. Usealle pohjoisen nuorelle toiselle asteelle siirtyminen tarkoittaa pois kotoa muuttamista ympäristöön, jossa kulttuuri ja toimintatavat ovat erilaisia kuin kotona. Nuoret voivat joutua pohtimaan työllisyyden kysymyksiä sekä taloudellista pärjäämistä epävarmassa maailmassa. (Juntunen 2016, 59; Vaattovaara 2015, 198.) Pro Gradu -tutkielmassani selvitin lappilaisten metsäalan perustutkinnon opiskelijoiden alavalintaan liittyviä tekijöitä. Metsäalan alavalintaan liittyvät te

Esiopettajat kokevat muunkielisten oppilaiden opetuksen tuovan lisätyötä varhaiskasvatuksen arkeen

Vieraskielisten osuus koko väestöstä on kasvanut Suomessa parissa kymmenessä vuodessa nelinkertaiseksi (Tilastokeskus 2023). Tämä muutos näkyy myös kouluissa ja varhaiskasvatuksessa tuoden opettajan työhön uusia haasteita ja näkökulmia. Opettajat tarvitsevat työnsä tueksi tietoa eri kulttuureista. Myös oman luokkansa tai oman lapsiryhmänsä ohjaaminen kohti monikulttuurista yhteisöä vaatii opettajalta oman ajattelumaailmansa tarkastelua ja omien arvojensa kirkastamista. Vain monikulttuurisuuteen sitoutuneet opettajat pystyvät kannustamaan aidosti oppilaitaan kohti monikulttuurista yhteisöä (Byker & Marquardt 2016, 30). Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää esiopettajien kokemuksia muunkielisten oppilaiden opettamisesta. Muunkielisen oppilaan määrittelen oppilaaksi, jonka äidinkieli ei ole suomi tai jonka suomen kielen taso ei vastaa äidinkielen tasoa johtuen monikielisestä tai muunkielisestä kotitaustasta. Tutkimuskohteenani oli kunnallisessa varhaiskasvatuksessa työskent

Erityisherkkien lasten kouluhyvinvoinnin edistäminen

Herkkyys on kaikissa ihmisissä oleva inhimillinen ominaisuus. Pluessin ym. (2018) kattavassa tutkimuksessa on osoitettu, että noin 30 prosenttia lapsista syntyy tavanomaista herkempinä, erityisherkkinä. Erityisherkkien lukumäärä on yllättävän suuri. Lapset eivät voi tunnistaa eikä sanoittaa omaa herkkyyttään yksin, minkä vuoksi on tärkeää, että heidän kasvatukseensa osallistuvat aikuiset ymmärtävät, mistä erityisherkkyydessä on kyse. Pro gradu-tutkielmassani kuvaan erityisherkkien lasten kouluhyvinvointia aikuisten erityisherkkien kertomana. Tutkielman tavoitteena on lisätä tietoisuutta erityisherkistä lapsista ja heidän kouluhyvinvointinsa edistämisestä kuvaamalla erityisherkkien lasten kouluhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkielman teoriaosassa käsittelen erityisherkkyyttä sekä kouluhyvinvointia. Erityisherkkyyden piirteitä ovat emotionaalisuus, herkkyys ympäristön vivahteille, herkkyys reagoida liiallisiin ärsykkeisiin sekä asioiden syvällinen käsittely (Aron, 2020, 10). Jolla