Siirry pääsisältöön

Alakoulun henkilöstön kokemuksia oppilaan väkivaltaisesta käyttäytymisestä

Koulussa tapahtuva väkivalta on puhuttanut mediassa ja sitä on tutkittu viime vuosina runsaasti. Esimerkiksi Opetusalan ammattijärjestö OAJ:n teettämissä työolobarometreissa oppilaan aiheuttamat väkivaltakokemukset ovat olleet viime vuosina kasvussa (Golnick & Ilves 2021, 22). Väkivalta on fyysisen voiman tai vallan käyttämistä, joka tarkoittaa laiminlyöntiä, itsemurhaa, fyysistä, henkistä ja seksuaalista väkivaltaa (WHO 2002, 5).  Väkivaltaisen käyttäytymisen taustalla voi olla monenlaisia syitä, eikä niihin vaikuttaminen ole aina yksinkertaista. Väkivaltatilanteiden hallintaan ja jälkipuintiin voidaan kuitenkin vaikuttaa koulun organisaation sisällä. 

Pro gradu -tutkielmassani selvitin, millaisia kokemuksia alakoulun henkilöstöllä on oppilaan väkivaltaisesta käyttäytymisestä. Väkivaltaisen tilanteen hallintaan ja jälkipuintiin liittyy monenlaisia tekijöitä, ja tutkin myös niitä tutkielmassani. Nämä tekijät voivat vaikuttaa henkilöstön hyvinvointiin ja työturvallisuuteen. Jokaisen väkivaltatilanteen ilmeneminen tulisi aloittaa riskien arvioinnin toteuttamisen koulun sisällä, mikä tarkoittaa turvallisuuden kehittämistä erilaisten toimenpiteiden avulla (Kyllönen & Rickman 2011, 58-59). Väkivaltatilanteiden kokonaisvaltainen käsittely auttaa siis hallitsemaan tilanteita jatkossa paremmin. 

Tutkimukseeni osallistui 13 alakoulun henkilöstöön kuuluvaa työntekijää: rehtori, neljä koulunkäynninohjaajaa, viisi erityisluokanopettajaa ja kolme opettajaa. Keräsin aineiston Lapin maakunnan alueelta, mutta aiheen sensitiivisyyden vuoksi pidän osallistujat muilta osin anonyymeinä. Keräsin aineiston teemahaastattelulla. Tutkimus on laadullinen ja käytin fenomenografista tutkimusotetta.

Tulosten mukaan fyysisen väkivallan laatu oli erityisluokanopettajilla ja koulunkäynninohjaajilla monipuolisempaa kuin muulla henkilöstöllä. Tuloksissa erityisen huolestuttavaa oli teräaseen hallussapito alakouluikäisellä. Henkinen väkivalta koettiin laadultaan erilaisempana kuin fyysinen, sillä henkilöstöllä oli erilaisia käsityksiä sen määrittelyssä. Kaikista kokemuksista huolimatta tilanteisiin suhtauduttiin useimmiten ymmärtäväisesti.

Väkivaltatilanteiden hallinnassa koettiin erityisesti turvallisuus todella tärkeäksi tekijäksi. Henkilöstö koki tärkeäksi turvata ensin muut, sitten vasta itsensä. Tämä onkin yhtenäinen linjaus perusopetuslain kanssa, jonka mukaan oppilailla on taattava turvallinen oppimisympäristö (Perusopetuslaki 628/1998, 29 §). Itsensä suojaamista oli kuitenkin harjoiteltu paljon erilaisissa koulutuksissa, joita oli järjestetty koulun toimesta. Näillä koulutuksilla ei kuitenkaan aina koettu olevan suurempaa vaikutusta siihen, miten tilanteissa toimittiin. Tuloksista huomioitavaa on myös se, että suurin osa koulunkäynninohjaajista toivoi toimivallan lisäämistä. Tämä nähtiin helpottavan väkivaltatilanteissa toimimista, mutta myös oman oikeusturvan parantamista. Toisaalta toimivallan puuttuminen koettiin myös helpottavan omaa työkuormittavuutta. 

Jälkipuintiin liittyvissä tekijöissä tuen saaminen koettiin suurimmaksi osaksi olevan heikkoa. Se kuitenkin nähtiin tarpeellisena, eikä tarpeellisuuteen vaikuttanut henkilön työkokemus. Tuki koettiin joka tapauksessa tärkeäksi. Huolestuttavaa oli myös uhka- ja vaaratilannelomakkeisiin suhtautuminen: niitä täytettiin kyllä, mutta niiden tuomaa hyötyä ei aina tiedostettu. Onko siis työpaikalla käyty riittävästi läpi näiden lomakkeiden merkitystä? Nämä lomakkeet ovat osa riskien arvioinnin kartoittamista, joilla kehitetään henkilöturvallisuutta (Kyllönen & Rickman 2011, 58-60). 

Tulokset viittaavat siihen, että työpaikoilla olisi syytä tarkastella turvallisuuden kehittämistä ja henkilöstön tietoisuuden lisäämistä erityisesti riskien arvioinnista. Lisäksi tuen saamista ja sen merkitystä tulisi ehdottomasti lisätä työyhteisössä. Myös lasten näkökulmaa väkivaltatilanteissa olisi mielenkiintoista tutkia jatkossa. Esimerkiksi rajaamistilanteet näyttäytyvät lapselle eri tavalla kuin aikuiselle. Heidän näkökulmansa voisi lisätä hallintaan liittyvien tekijöiden ymmärtämistä paremmin. 


Marika Kunnari

Lapin yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta

Kirjoitus perustuu pro gradu -tutkielmaani ”Se lapsi on kultainen ja se on tässä ympäristössä vaan tämmöinen” Fenomenografinen tutkimus alakoulun henkilöstön kokemuksista oppilaan väkivaltakäyttäytymisestä


Lähteet:

Golnick, T. & Ilves, V. 2021. Opetusalan työolobarometri 2021. Opetusalan Ammattijärjestö OAJ. Saatavilla www-muodossa: https://www.oaj.fi/contentassets/14b569b3740b404f99026bc901ec75c7/oaj_opetusalan_t yoolobarometri_2021.pdf

Kyllönen, T. & Rickman, A. 2011. Henkilöturvallisuus koulussa. Jyväskylä: Ps-kustannus. 

Perusopetuslaki 1998.628/ 21.8.1998

World Health Organization 2002. World report on violence and health. Switzerland: WHO. Saatavilla www-muodossa: https://apps.who.int/iris/bitstream/han- dle/10665/42495/9241545615_eng.pdf

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Alanvaihtajana ammattikorkeakouluun

Varttuneemmalla iällä opiskelemaan lähteminen on suuri päätös, etenkin jos lähdetään kouluttautumaan uudelle ammattialalle. Kuinka orientoituminen ja ajatusten suuntaaminen uudelle alalle tapahtuu ja miten aikuisia alanvaihtajia tulisi huomioida ammattikorkeakoulussa? Millaisia merkityksiä alanvaihtajat antavat ilmiölle? On kiinnostavaa pohtia, miksi ihmiset ylipäänsä vaihtavat ammattialaa.  Tutkin pro gradussani alan vaihtamisen syitä. Ne voidaan jaotella tutkielman pohjalta sisäisiin syihin, jotka kumpuavat ihmisestä itsestään ja ulkoisiin syihin, joihin hänen tulee reagoida. Syyt voidaan jaotella kolmeen kategoriaan, joista ensimmäinen on uudistuminen, jolloin yksilö haluaa sisäisesti kehittyä ja kasvaa kohti uutta alaa. Toisena syynä on työnäky, jossa katsotaan menneeseen työelämään ja toisaalta nähdään tulevan alan mahdollisuuksia. Aikuisten käsitys uuden alan työstä suhteessa menneeseen vaikuttaa päätöksiin, joita oman työuran suhteen tehdään. Kolmantena syynä on uusiutuminen...

Aliupseerien jatkuva oppiminen Ilmavoimissa

Puolustusvoimien suorituskyvyn takaa motivoitunut ja osaava henkilöstö (Puolustusvoimien henkilöstöstrategia 2015). Alati muuttuva toimintaympäristö vaatii jatkuvaa osaamisen kehittämistä (Ruohotie 2005), mihin Puolustusvoimat pyrkii vastaamaan panostamalla henkilöstön koulutukseen ja koulutusjärjestelmän kehittämiseen (Puolustusvoimien henkilöstöstrategia 2030+; Puolustusvoimien henkilöstötilinpäätös 2022). Aliupseerien täydennyskoulutus uudistui Puolustusvoimissa vuonna 2020 ja koostuu nykyisellään kolmesta kaikille yhteisestä opintokokonaisuudesta ja niiden välissä suoritettavista täydennyskoulutuksen opintojaksoista (Eironen 2020).  Selvitin pro gradu -tutkielmassani aliupseerien näkemyksiä jatkuvasta oppimisesta Ilmavoimissa. Jatkuvalla oppimisella viitataan yleisimmin työuran aikaiseen osaamisen kehittämiseen ja tässä tutkimuksessa se on määritelty sellaiseksi koko elämän kestäväksi oman osaamisen kehittämiseksi ja uudistamiseksi, jonka tavoitteena on vastata muuttuvan työymp...

Lapsikäsitys 1950-luvulla

Lapsikäsityksellä tarkoitan tutkielmassani lapsen olemusta koskevia olettamuksia eli tietoa siitä, mikä ja millainen lapsi on. Lapsi voidaan käsittää esimerkiksi ei-kehittyneenä aikuisena, herkästi haavoittuvana olentona tai itsenäisenä toimijana. Lapsikäsitys vaikuttaa väistämättä muun muassa kasvatusperiaatteisin. Millaisena olentona lapsen käsitämme, sen mukaista kasvatusta ja koulutusta haluamme hänelle myös antaa. Käsitykset lapsuudesta ja lapsista ovat lisäksi vahvasti sidoksissa aikaan (Darian-Smith & Pascoe 2013, 4). Tutkielmani aihe sijoittuu 1950-luvulle. Vasta vuonna 1952 lähti matkaan viimeinen sotakorvausjuna Neuvostoliittoon (Leino-Kaukiainen & Heikkinen 2011, 21). Suomessa elettiin tuolloin sodanjälkeistä aikaa, mutta ennen varsinaisia suuria hyvinvointivaltion perustana olevia uudistuksia 1960-luvulla. Kasvatustieteeseen liittyvien käsitysten historian tutkiminen on tarpeellista, sillä sen avulla voidaan ymmärtää paremmin sekä menneisyyden kasvatusperiaatteita, ...