Siirry pääsisältöön

Työhyvinvointi opettajien kuvaamana

Työ on olennainen osa ihmisten elämää ja vie viikosta useita tunteja. Se, miten työssä voidaan, vaikuttaa myös työn ulkopuoliseen elämään (Bubb & Earley 2004). Opettajien työhyvinvointi on nostettu toistuvasti esille uutisissa (esim. Yle Uutiset 2023), minkä lisäksi opettajien kokemaan kuormittuneisuuteen on alettu kiinnittää yhä enemmän huomiota (esim. OAJ 2023).

Pro gradu -tutkielmassani tutkin opettajien työhyvinvointia. Tutkielmani on laadullinen tutkimus, jossa olen käyttänyt narratiivista tutkimusotetta sekä hermeneuttista lähestymistapaa. Tutkielmani tavoitteena oli lisätä ymmärrystä opettajien työhyvinvointiin liittyvistä tekijöistä. Tutkielmani tarkoituksena oli myös selvittää, mitkä tekijät ovat lisäämässä opettajien työn kuormittavuutta ja toisaalta toimivat työn voimavaroina. Työhyvinvoinnin määrittelin tutkimuksessani kokonaisvaltaisena niin, että se sisältää työn voimavaratekijöitä ja kuormitustekijöitä, jotka voivat olla erilaisia työn ominaisuuksia (Schaufeli & Taris 2014).

Tutkimuksen aineiston keräsin vuoden vaihteessa 2022–2023 eläytymismenetelmällä. Eläytymismenetelmälle ominaisesti muodostin kaksi kehyskertomusta, joihin eläytymällä vastaajat kirjoittivat tarinan joko hyvästä tai huonosta työviikosta. Kehyskertomuksista ja yhdestä taustatietokysymyksestä (opetettava luokka-aste), muodostin kyselylomakkeen Google Formsiin. Kirjoituskutsun lähetin yhteen pohjoissuomalaiseen peruskouluun sekä Facebookissa erilaisiin opettajien ryhmiin. 

Kirjoituskutsuun vastasi 15 opettajaa ja kertomuksia kertyi 19. Kertomukset jakautuivat tasaisesti kehyskertomusvariaatioiden välille (10+9). Kertomukset analysoin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä (Tuomi & Sarajärvi 2009). Analyysin pohjalta sain muodostettua viisi yläkategoriaa (työympäristöt, resurssit, työyhteisö, oppilaat ja työn hallinta), jotka teorian ohjaamana luokittelin kahteen pääkategoriaan: fyysisiin ja psykososiaalisiin tekijöihin. Tämän lisäksi syntyneiden yläkategorioiden pohjalta muotoilin kaksi tyyppikertomusta opettajien työviikosta, jotka antavat yleisen kuvan aineiston tyypillisistä elementeistä.

Tutkimukseni tuloksissa korostuvat psykososiaaliset tekijät, joita esiintyi kaikkien opettajien kertomuksissa. Kuormitusta opettajille aiheuttavat esimerkiksi liian monet projektit ja hankkeet, suuri työmäärä, haastavat oppilastilanteet sekä erilaiset ongelmat työyhteisössä (mm. työyhteisön negatiivinen työilmapiiri, kollegoiden töiden tekemättömyys ja epäoikeudenmukainen johtaminen). Sen sijaan opettajille voimavarana toimivat rakentava ja hyväksyvä työilmapiiri sekä oman työn hallinnan tunne, esimerkiksi kiireettömyyden ja oman työn suunnittelulle olevan ajan myötä. Tulosten perusteella opettajien työn fyysisiä kuormitustekijöitä ovat työympäristön sisätilaongelmat ja tilojen ahtaus sekä puutteet materiaaleissa ja henkilöstöresursseissa, eli ohjaajan ja erityisopettajan resursseissa tunnilla. Tulokseni ovat samansuuntaisia aiempien tutkimusten tulosten kanssa (mm. Hakanen 2004).

Tulosten perusteella voin sanoa, että työyhteisö ja työilmapiiri näyttäytyvät opettajien työhyvinvoinnille merkityksellisinä tekijöinä. Tällöin työhyvinvointia kehitettäessä panostukset niiden kehittämiseen ovat tärkeitä. Kuitenkaan opettajien työhyvinvointia ei voida kehittää pelkästään niihin keskittymällä. Tuloksissa ilmeni kuormittavana tekijänä resurssien puute. Henkilöstöresursseihin panostamalla voidaankin helpottaa opettajien työtaakkaa. Toisaalta henkilöstöresurssien puute ei ilmene pelkästään opettajien kuormittuneisuutena, vaan vaikuttaa tulosten perusteella myös siihen, että opettajat eivät ehdi tukea kaikkia tukea tarvitsevia oppilaita. Tulosten perusteella työhyvinvoinnin kehittämisessä olisikin syytä kiinnittää huomiota työyhteisöön, työilmapiiriin sekä olemassa olevaiin resursseihin. 


Sanna Keskinarkaus

Lapin yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta


Kirjoitus perustuu pro gradu -tutkielmaani ”Työhyvinvointi opettajien kuvaamana – narratiivinen tutkimus opettajien työhyvinvointiin kuuluvista tekijöistä”. 


Lähteet:

Bubb, S. & Earley, P. 2004. Managing teacher workload work-life balance and well- being. London: Paul Chapman Publishing.

Hakanen, J. 2004. Työuupumuksesta työn imuun: työhyvinvointitutkimuksen ytimessä ja reuna-alueilla. Helsinki: Työterveyslaitos. 

OAJ. 2023. Psykososiaalista kuormitusta tulee ehkäistä nykyistä tehokkaammin. OAJ.fi. Osoitteesta: https://www.oaj.fi/ajankohtaista/uutiset-ja-tiedotteet/2023/psykososiaali- nen-kuormitus/. Luettu: 14.3.2023. 

Schaufeli, W. B. & Taris, T. W. 2014. A critical review of the job demands resources model: implications for improving work and health. Teoksessa G. F. Bauer & O. Hämmig (toim.) Bridging Occupational, Organizational and Public Health: A Transdisciplinary Approach, 43–68. Dordrecht: Springer.

Tuomi, J. & Sarajärvi, A. 2009. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Helsinki: Tammi.

Yle Uutiset. 2023. Opettaja Mari Moilanen otti loparit, koska ei ehtinyt tehdä työtään kunnolla – jos mitään ei tehdä, opetusala on seuraava hoitoala. Osoitteesta: https://yle.fi/a/74-20020396. Luettu: 20.3.2023. 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Metsäalan opiskelijoiden alavalinnan taustat

Nuoren elämänkulku, johon sisältyvät koulutukselliset ja ammatilliset valinnat, rakentuu ihmissuhteista, kulttuurisista ilmiöistä, yhteiskunnallisista rakenteista ja historiallisista tekijöistä. Nämä tekijät muovaavat niitä mielikuvia, joita nuorilla on erilaisista itselleen sopivista ammateista.  (Juntunen 2016, 39, 38, 58.) Lappilaisten nuorten jatko-opintoihin siirtymistä toiselle asteelle käsittelevissä tutkimuksissa on havaittu, että lähtemisen välttämättömyys on pienten kylien nuorten todellisuutta koko Lapissa. Usealle pohjoisen nuorelle toiselle asteelle siirtyminen tarkoittaa pois kotoa muuttamista ympäristöön, jossa kulttuuri ja toimintatavat ovat erilaisia kuin kotona. Nuoret voivat joutua pohtimaan työllisyyden kysymyksiä sekä taloudellista pärjäämistä epävarmassa maailmassa. (Juntunen 2016, 59; Vaattovaara 2015, 198.) Pro Gradu -tutkielmassani selvitin lappilaisten metsäalan perustutkinnon opiskelijoiden alavalintaan liittyviä tekijöitä. Metsäalan alavalintaan liittyvät te

Esiopettajat kokevat muunkielisten oppilaiden opetuksen tuovan lisätyötä varhaiskasvatuksen arkeen

Vieraskielisten osuus koko väestöstä on kasvanut Suomessa parissa kymmenessä vuodessa nelinkertaiseksi (Tilastokeskus 2023). Tämä muutos näkyy myös kouluissa ja varhaiskasvatuksessa tuoden opettajan työhön uusia haasteita ja näkökulmia. Opettajat tarvitsevat työnsä tueksi tietoa eri kulttuureista. Myös oman luokkansa tai oman lapsiryhmänsä ohjaaminen kohti monikulttuurista yhteisöä vaatii opettajalta oman ajattelumaailmansa tarkastelua ja omien arvojensa kirkastamista. Vain monikulttuurisuuteen sitoutuneet opettajat pystyvät kannustamaan aidosti oppilaitaan kohti monikulttuurista yhteisöä (Byker & Marquardt 2016, 30). Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää esiopettajien kokemuksia muunkielisten oppilaiden opettamisesta. Muunkielisen oppilaan määrittelen oppilaaksi, jonka äidinkieli ei ole suomi tai jonka suomen kielen taso ei vastaa äidinkielen tasoa johtuen monikielisestä tai muunkielisestä kotitaustasta. Tutkimuskohteenani oli kunnallisessa varhaiskasvatuksessa työskent

Erityisherkkien lasten kouluhyvinvoinnin edistäminen

Herkkyys on kaikissa ihmisissä oleva inhimillinen ominaisuus. Pluessin ym. (2018) kattavassa tutkimuksessa on osoitettu, että noin 30 prosenttia lapsista syntyy tavanomaista herkempinä, erityisherkkinä. Erityisherkkien lukumäärä on yllättävän suuri. Lapset eivät voi tunnistaa eikä sanoittaa omaa herkkyyttään yksin, minkä vuoksi on tärkeää, että heidän kasvatukseensa osallistuvat aikuiset ymmärtävät, mistä erityisherkkyydessä on kyse. Pro gradu-tutkielmassani kuvaan erityisherkkien lasten kouluhyvinvointia aikuisten erityisherkkien kertomana. Tutkielman tavoitteena on lisätä tietoisuutta erityisherkistä lapsista ja heidän kouluhyvinvointinsa edistämisestä kuvaamalla erityisherkkien lasten kouluhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkielman teoriaosassa käsittelen erityisherkkyyttä sekä kouluhyvinvointia. Erityisherkkyyden piirteitä ovat emotionaalisuus, herkkyys ympäristön vivahteille, herkkyys reagoida liiallisiin ärsykkeisiin sekä asioiden syvällinen käsittely (Aron, 2020, 10). Jolla