Siirry pääsisältöön

Oppilailla aito huoli koulukiusaamisesta

Koulukiusaaminen on noussut otsikoihin eri medioissa jo usean vuoden ajan. Uutisista olemme saaneet lukea ikävistä kiusaamisen seurauksista. Keskustelua ja tutkimusta koulukiusaamisen kitkemiseksi pois koulumaailmasta tarvitaan yhä.

Opetussuunnitelman mukaan jokaisen oppilaan oikeuksiin kuuluu opetus, ohjaus, oppilashuolto ja tuki sekä turvallinen oppimisympäristö kaikkina koulupäivinä (OPS, 2014). Kaikenlainen koulukiusaaminen rikkoo tätä perusopetuslaissa säädettyä turvallisuuden taetta. Koulun opettajan tai rehtorin tulee ilmoittaa tietoonsa tulleesta oppimisympäristössä tai koulumatkalla tapahtuneesta häirinnästä, kiusaamisesta, syrjinnästä tai väkivallasta (Perusopetuslaki 2013, 29§).  

Itselleni heräsi kiinnostus ryhtyä tutkimaan koulukiusaamisen ilmiötä aihepiirin läheisyyden vuoksi. Omat ja lähipiirini kokemukset sekä mediassa esillä olleet kiusaamistapaukset saivat aikaan haluni tutkia ilmiötä. Aihepiiriä on tutkittu paljon erityisesti pedagogisessa mielessä. Itse halusin rajata aiheen oppilaiden näkökulmiin. Tutkimuksessani pyrin löytämään vastauksia kysymyksiin, miten oppilaat määrittelevät koulukiusaamisen, mitä tekijöitä oppilaat pitävät kiusaamisen syinä ja miten kiusaaminen voitaisiin saada loppumaan oppilaiden omien käsitystensä mukaan. 

Tutkimukseni on toteutettu kirjallisella kyselyllä, jossa 20 alakoulun kuudennen luokan oppilaat kirjoittivat ajatuksistaan. Aihe on sensitiivinen ja herkkä. Pidin huolta eettisten periaatteiden toteutumisesta ja luottamuksellisuudesta.

Tutkimukseni tulosten perusteella voidaan muodostaa kokonaiskuva siitä, millaisena oppilaat kokevat koulukiusaamisen. He ovat hyvin tietoisia ilmiöstä kaikkine puolineen. Oppilaiden mukaan kiusaamisen muodot ovat moninaisia. Niihin kuuluu suoran fyysisen ja psyykkisen kiusaamisen ohella myös epäsuora kiusaaminen. Kiusaaminen voi näyttäytyä esimerkiksi kaveriporukasta ulos jättämisenä ja syrjintänä, "ei oteta mukaan kaveriporukkaan", pilkkaamisena, ahdisteluna ja halveksuntana. Fyysinen väkivalta näkyy lyömisenä ja potkimisena tai haukkumisena ja nimittelynä. Kiusaamista tapahtuu vastanneiden mukaan tilanteissa, joissa ei ole opettajaa tai muuta henkilökuntaa lähellä. Tällaisia ovat esimerkiksi siirtymätilanteet tuntien välillä, välitunnit ja koulumatkat. Esille tuli myös nettikiusaaminen ja henkilökohtaisten ilkeyksien jakaminen julkisesti sosiaalisen median kanavissa.

Oppilaiden mielestä kiusaamiseen johtavana tekijänä on ensisijaisesti oppilaan erilaisuus. Kiusatun oppilaan eroavaisuus muista voi näkyä uskonnossa, tavassa pukeutua, ihonvärissä tai esimerkiksi sairautena, joka vaikuttaa ulkonäköön tai käyttäytymiseen. Kiusattua voidaan pitää "omituisena" tai "hän on helppo kiusattava". Kateus voi niinikään olla syynä kiusatuksi tulemiselle. Hyvä koulumenestys tai kouluyhteisössä saavutettu rooli voivat saada aikaan kiusaamista.

Oppilaat kokivat, että paras tapa kiusaamisen ehkäisemiseksi olisi kertoa asiasta luotettavalle aikuiselle. Tällainen aikuinen voi olla esimerkiksi luokan oma opettaja.  Myös vanhempien roolia pidettiin merkittävänä. Ylipäänsä tärkeää on se, että "asiasta kerrotaan jollekulle, vaikka se voi tuntua hankalalta, melkein aina se auttaa", kuten eräs oppilas totesi. Oppilaat pitivät keskeisenä myös sitä, että kiusaamiseen puututtaisiin heti eikä asiaa saisi "jättää kesken" tai "hautumaan". Lisäksi oppilaat korostivat jokaisen oppilaan velvollisuutena kertoa kiusaamistapauksista eteenpäin, jotta niihin voidaan puuttua. Oppilailla oli ehkä yllättävän voimakas käsitys siitä, että kiusaamista voitaisiin ehkäistä koventamalla siitä seuraavia rangaistuksia. Heidän mielestään informaatiota kiusaamisen ilmiöstä pitäisi koulussa lisätä. 

Oppilaiden käsitykset ovat oivallisia. Itse jäänkin kysymään, miksei koulukiusaaminen saada lopetettua.


Jonne Vähäjylkkä 

Lapin yliopisto, kasvatustieteiden tiedekunta 

Blogikirjoitus on tehty pro gradu -tutkielmaan: ’’Mä kerroin siitä mun vanhemmille ja se loppui melkein heti, Laadullinen tutkimus oppilaan koulukiusaamisen kokemuksista´´ 


Lähteet: 

Perusopetuslaki 

Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Metsäalan opiskelijoiden alavalinnan taustat

Nuoren elämänkulku, johon sisältyvät koulutukselliset ja ammatilliset valinnat, rakentuu ihmissuhteista, kulttuurisista ilmiöistä, yhteiskunnallisista rakenteista ja historiallisista tekijöistä. Nämä tekijät muovaavat niitä mielikuvia, joita nuorilla on erilaisista itselleen sopivista ammateista.  (Juntunen 2016, 39, 38, 58.) Lappilaisten nuorten jatko-opintoihin siirtymistä toiselle asteelle käsittelevissä tutkimuksissa on havaittu, että lähtemisen välttämättömyys on pienten kylien nuorten todellisuutta koko Lapissa. Usealle pohjoisen nuorelle toiselle asteelle siirtyminen tarkoittaa pois kotoa muuttamista ympäristöön, jossa kulttuuri ja toimintatavat ovat erilaisia kuin kotona. Nuoret voivat joutua pohtimaan työllisyyden kysymyksiä sekä taloudellista pärjäämistä epävarmassa maailmassa. (Juntunen 2016, 59; Vaattovaara 2015, 198.) Pro Gradu -tutkielmassani selvitin lappilaisten metsäalan perustutkinnon opiskelijoiden alavalintaan liittyviä tekijöitä. Metsäalan alavalintaan liittyvät te

Esiopettajat kokevat muunkielisten oppilaiden opetuksen tuovan lisätyötä varhaiskasvatuksen arkeen

Vieraskielisten osuus koko väestöstä on kasvanut Suomessa parissa kymmenessä vuodessa nelinkertaiseksi (Tilastokeskus 2023). Tämä muutos näkyy myös kouluissa ja varhaiskasvatuksessa tuoden opettajan työhön uusia haasteita ja näkökulmia. Opettajat tarvitsevat työnsä tueksi tietoa eri kulttuureista. Myös oman luokkansa tai oman lapsiryhmänsä ohjaaminen kohti monikulttuurista yhteisöä vaatii opettajalta oman ajattelumaailmansa tarkastelua ja omien arvojensa kirkastamista. Vain monikulttuurisuuteen sitoutuneet opettajat pystyvät kannustamaan aidosti oppilaitaan kohti monikulttuurista yhteisöä (Byker & Marquardt 2016, 30). Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää esiopettajien kokemuksia muunkielisten oppilaiden opettamisesta. Muunkielisen oppilaan määrittelen oppilaaksi, jonka äidinkieli ei ole suomi tai jonka suomen kielen taso ei vastaa äidinkielen tasoa johtuen monikielisestä tai muunkielisestä kotitaustasta. Tutkimuskohteenani oli kunnallisessa varhaiskasvatuksessa työskent

Erityisherkkien lasten kouluhyvinvoinnin edistäminen

Herkkyys on kaikissa ihmisissä oleva inhimillinen ominaisuus. Pluessin ym. (2018) kattavassa tutkimuksessa on osoitettu, että noin 30 prosenttia lapsista syntyy tavanomaista herkempinä, erityisherkkinä. Erityisherkkien lukumäärä on yllättävän suuri. Lapset eivät voi tunnistaa eikä sanoittaa omaa herkkyyttään yksin, minkä vuoksi on tärkeää, että heidän kasvatukseensa osallistuvat aikuiset ymmärtävät, mistä erityisherkkyydessä on kyse. Pro gradu-tutkielmassani kuvaan erityisherkkien lasten kouluhyvinvointia aikuisten erityisherkkien kertomana. Tutkielman tavoitteena on lisätä tietoisuutta erityisherkistä lapsista ja heidän kouluhyvinvointinsa edistämisestä kuvaamalla erityisherkkien lasten kouluhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkielman teoriaosassa käsittelen erityisherkkyyttä sekä kouluhyvinvointia. Erityisherkkyyden piirteitä ovat emotionaalisuus, herkkyys ympäristön vivahteille, herkkyys reagoida liiallisiin ärsykkeisiin sekä asioiden syvällinen käsittely (Aron, 2020, 10). Jolla