Siirry pääsisältöön

Neurokirurgien mentorointi

Neurokirurgin työ on eräs maailman vaativimmista ammateista, missä yhdistyvät neurologia ja kirurgia. Neurokirurgiksi opiskelu kestää 12 vuotta, mikä muodostuu kuusi vuotta kestävästä lääketieteen lisensiaatin koulutuksesta ja kuusi vuotta kestävästä neurokirurgian erikoistumisvaiheesta. Neurokirurgiaan erikoistuva lääkäri oppii seuraamalla kokeneiden kirurgien leikkauksia ja tekemällä omaa leikkaustoimintaa seniorin valvonnassa.  Suomessa neurokirurgian erikoistumiskoulutus tapahtuu viidessä yliopistollisessa sairaalassa. (EL-Opinto-opas 2020). Mentorilla  on tärkeä rooli nuoren kirurgin asiantuntijaksi kasvussa.  Idea tutkia lähemmin mentorointia ja sen hyviä ohjauskäytänteitä lähti siitä, että käsittelin aiemmassa tutkielmassani neurokirurgien ammatillista kasvua (Mygrijev 2020). Tässä blogissa tarkastelen työelämälähtöisen pro gradu -tutkielmani keskeisiä tutkimustuloksia.

Neurokirurgien mentorointia on tutkittu paljon niin kansainvälisissä kuin kansallisissa tutkimuksissa. Sen sijaan mentorointi ja siihen liittyvä työhyvinvointi on vielä suhteellisen uusi ilmiö. Ruoranen (2020) toi esille kirurgien oppimisen ohjausta käsittelevässä tutkimuksessaan emotionaalisen tuen merkitystä. Viimeaikoina neurokirurgian tutkijat, kuten Attenello et al. (2018), Yaeger et al. (2021) sekä Neal ja Lyons (2020) ovat nostaneet esille mentoroinnin ja työhyvinvoinnin välistä yhteyttä. Näistä lähtökohdista oli hyvä jatkaa vielä pidemmälle, ja kehittää työkaluja myös hyvinvointiin. Keskityin tutkimusaiheeseen kasvatuspsykologian näkökulmasta, mikä tieteenalana sijoittuu kasvatustieteen ja psykologian alueille.  

Tutkimuskontekstina toimivat Helsingin yliopistollinen keskussairaala (HYKS), Kuopion yliopistollinen sairaala (KYS) ja Oulun yliopistollinen sairaala (OYS). Neljän eri uravaiheessa olevien neurokirurgin haastattelut sekä seitsemän työnohjauksessani 2019-2022 olleiden neurokirurgien opit ja oivallukset muodostivat tutkimusaineiston.  Analyysin taustafilosofiana oli hermeneuttinen filosofia, mikä sopi hyvin tähän etnografiseen ja soveltuvin osin DBR (Design-based research) tutkimukseen. Tavoitteena oli tutkimuskohteen syvällinen ymmärtäminen. 

Millaisia tutkimustuloksia saatiin? Neurokirurgien haastatteluista nousi esille kolme teemaa, jotka ovat tärkeitä mentoroinnissa: Mentorien ja aktorien henkilökohtaiset ominaisuudet, koulutuksen merkitys mm. johtamis- ja pedagogisten taitojen osalta sekä yhteisön merkitys työhyvinvointiin. Työnohjauksessa olleiden neurokirurgien tapaamisissa tuli esille, mitä muuta neurokirurgin mielessä on kuin vaativa työ. Näitä teemoja olivat perhe- ja muun elämän ja työn yhteensovittaminen, teknologiaan liittyvät asiat kuten kirjaamiset potilastietojärjestelmiin, tutkimukseen löydettävä aika, koulutus ja professio sekä yhteisön merkitys.

Työnohjaus perustui positiiviseen psykologiaan, mikä keskittyy esimerkiksi yksilön ominaisuuksiin, kuten vahvuuksiin ja voimavaroihin, jotka edistävät hyvinvointia. Työnohjauksen edetessä positiivinen psykologia tarkentui psykologiseen pääomaan, mikä perustuu positiiviseen psykologiaan. Psykologinen pääoma koostuu neljästä osatekijästä: minäpystyvyydestä, optimismista, toivosta ja resilienssistä. Psykologisen pääoman avulla voi esimerkiksi suunnitella omaa elämää ja saada valmiuksia kohdata muutoksia. (Luthans, Vogelgesang, & Lester 2006.)  

Työnohjauksessa käytettiin positiivisen psykologian työkaluja sekä keskityttiin erityisesti minäpystyvyyteen ja resilienssiin.  Minäpystyvyyden tunnistamisesta ja resilienssitaidoista on hyötyä esimerkiksi neurokirurgin koulutuksessa, mikä on samanaikaisesti innostavaa ja rankkaa. Koulutusta kuvattiin epämukavuusalueeksi, sillä siinä siirrytään yhä vaativimpiin leikkauksiin eli epämukavuusalueelta toiselle. Tikkasen sanoin on huomioitava, että epämukavuusalueella vietetty aika laajentaa mukavuusaluetta ja laskee henkistä kuormaa. Tämä edellyttää sitä, että omaa kompetenssia ja siihen liittyvää pystyvyyden tunnetta voidaan vahvistaa (Tikkanen 2020).  

Miksi yhteiskunnassa on huolehdittava siitä, että mentorointiin on käytettävissä riittävästi niin taloudellisia kuin muita resursseja? Se on tärkeää niin potilasturvallisuuden kuin yhtä lailla neurokirurgin oman ammatillisen kehittymisen ja työhyvinvoinnin kannalta. Tätä ajatusta tukevat esimerkiksi Ruorasen (2020) ja Attenellon et al. (2018) tutkimukset. On siis monta hyvää syytä jatkaa hyvien ohjauskäytänteiden ja työhyvinvoinnin edistämistä neurokirurgiyhteisössä ja muiden kirurgian erikoisalojen yhteisöissä sekä tuoda niihin mukaan positiivisen psykologian työkaluja.


Maarit Mygrijev

Lapin yliopisto, kasvatustieteiden tiedekunta


Kirjoitus perustuu pro gradu tutkielmaan ”Neurokirurgien mentorointi – Etnografinen tutkimus  hyvistä ohjauskäytänteistä”


Lähteet

Attenello, F.J., Buchanan, I.A., Wen, T., Donoho, D.A., McCartney, S., Cen, S.Y., Khalessi, A.A., Cohen-Gadol, A.A., Cheng, J.S., William J. Mack, A.J., Clemens M. Schirmer, C.M., Swartz, K.R. Prall, J.A., Stroink, A.R., Giannotta, S.L. & Klimo Jr., P. (2018). Factors associated with burnout among US neurosurgery residents: a nationwide survey. J Neurosurg 129:1349–1363, 2018.

EL-Opinto-opas 2020. Lääketieteelliset Opinto-oppaat 2020 –. Lääketieteellinen ammatillinen jatkokoulutus. https://www.laaketieteelliset.fi/ammatillinen-jatkokoulutus/opinto-oppaat

Luthans, F., Vogelgesang, G. R. & Lester, P.B (2006). Developing the Psychological Capital of Resiliency. Human Resource Development Review; Mar 2006; 5, 1; ABI/INFORM Global pg. 25.

Mygrijev, M. (2020). Neurokirurgien ammatillinen kasvu.

Neal, M.T. & Lyons, M.K. (2020). Burnout and work-life balance in neurosurgery: Current state and opportunities. Surgical Neurology International 2020 11(456).

Ruoranen, M. (2020). Oppimisen ohjaus kirurgikoulutuksessa. Akateeminen väitöskirja. Jyväskylän yliopisto.

Tikkanen, V-P (2020). Ohjatusti epämukavuusalueelle – Näkökulmia psykologisen resilienssin edistämiseen varusmiespalveluksen aikana. Pro gradu-tutkielma. MPKK.

Yaeger, Y.A., Schupper, A.J., Gilligan, J.T. & Germano I. M. (2021). Making a match: trends in the application, interview, and ranking process for the neurological surgery residency programs. J Neurosurg 2021 May 28;1-7 DOI: 10.3171/2020.11.JNS203637.

Kuva Pixabay


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Metsäalan opiskelijoiden alavalinnan taustat

Nuoren elämänkulku, johon sisältyvät koulutukselliset ja ammatilliset valinnat, rakentuu ihmissuhteista, kulttuurisista ilmiöistä, yhteiskunnallisista rakenteista ja historiallisista tekijöistä. Nämä tekijät muovaavat niitä mielikuvia, joita nuorilla on erilaisista itselleen sopivista ammateista.  (Juntunen 2016, 39, 38, 58.) Lappilaisten nuorten jatko-opintoihin siirtymistä toiselle asteelle käsittelevissä tutkimuksissa on havaittu, että lähtemisen välttämättömyys on pienten kylien nuorten todellisuutta koko Lapissa. Usealle pohjoisen nuorelle toiselle asteelle siirtyminen tarkoittaa pois kotoa muuttamista ympäristöön, jossa kulttuuri ja toimintatavat ovat erilaisia kuin kotona. Nuoret voivat joutua pohtimaan työllisyyden kysymyksiä sekä taloudellista pärjäämistä epävarmassa maailmassa. (Juntunen 2016, 59; Vaattovaara 2015, 198.) Pro Gradu -tutkielmassani selvitin lappilaisten metsäalan perustutkinnon opiskelijoiden alavalintaan liittyviä tekijöitä. Metsäalan alavalintaan liittyvät te

Esiopettajat kokevat muunkielisten oppilaiden opetuksen tuovan lisätyötä varhaiskasvatuksen arkeen

Vieraskielisten osuus koko väestöstä on kasvanut Suomessa parissa kymmenessä vuodessa nelinkertaiseksi (Tilastokeskus 2023). Tämä muutos näkyy myös kouluissa ja varhaiskasvatuksessa tuoden opettajan työhön uusia haasteita ja näkökulmia. Opettajat tarvitsevat työnsä tueksi tietoa eri kulttuureista. Myös oman luokkansa tai oman lapsiryhmänsä ohjaaminen kohti monikulttuurista yhteisöä vaatii opettajalta oman ajattelumaailmansa tarkastelua ja omien arvojensa kirkastamista. Vain monikulttuurisuuteen sitoutuneet opettajat pystyvät kannustamaan aidosti oppilaitaan kohti monikulttuurista yhteisöä (Byker & Marquardt 2016, 30). Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää esiopettajien kokemuksia muunkielisten oppilaiden opettamisesta. Muunkielisen oppilaan määrittelen oppilaaksi, jonka äidinkieli ei ole suomi tai jonka suomen kielen taso ei vastaa äidinkielen tasoa johtuen monikielisestä tai muunkielisestä kotitaustasta. Tutkimuskohteenani oli kunnallisessa varhaiskasvatuksessa työskent

Erityisherkkien lasten kouluhyvinvoinnin edistäminen

Herkkyys on kaikissa ihmisissä oleva inhimillinen ominaisuus. Pluessin ym. (2018) kattavassa tutkimuksessa on osoitettu, että noin 30 prosenttia lapsista syntyy tavanomaista herkempinä, erityisherkkinä. Erityisherkkien lukumäärä on yllättävän suuri. Lapset eivät voi tunnistaa eikä sanoittaa omaa herkkyyttään yksin, minkä vuoksi on tärkeää, että heidän kasvatukseensa osallistuvat aikuiset ymmärtävät, mistä erityisherkkyydessä on kyse. Pro gradu-tutkielmassani kuvaan erityisherkkien lasten kouluhyvinvointia aikuisten erityisherkkien kertomana. Tutkielman tavoitteena on lisätä tietoisuutta erityisherkistä lapsista ja heidän kouluhyvinvointinsa edistämisestä kuvaamalla erityisherkkien lasten kouluhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkielman teoriaosassa käsittelen erityisherkkyyttä sekä kouluhyvinvointia. Erityisherkkyyden piirteitä ovat emotionaalisuus, herkkyys ympäristön vivahteille, herkkyys reagoida liiallisiin ärsykkeisiin sekä asioiden syvällinen käsittely (Aron, 2020, 10). Jolla