Siirry pääsisältöön

Neurokirurgien mentorointi

Neurokirurgin työ on eräs maailman vaativimmista ammateista, missä yhdistyvät neurologia ja kirurgia. Neurokirurgiksi opiskelu kestää 12 vuotta, mikä muodostuu kuusi vuotta kestävästä lääketieteen lisensiaatin koulutuksesta ja kuusi vuotta kestävästä neurokirurgian erikoistumisvaiheesta. Neurokirurgiaan erikoistuva lääkäri oppii seuraamalla kokeneiden kirurgien leikkauksia ja tekemällä omaa leikkaustoimintaa seniorin valvonnassa.  Suomessa neurokirurgian erikoistumiskoulutus tapahtuu viidessä yliopistollisessa sairaalassa. (EL-Opinto-opas 2020). Mentorilla  on tärkeä rooli nuoren kirurgin asiantuntijaksi kasvussa.  Idea tutkia lähemmin mentorointia ja sen hyviä ohjauskäytänteitä lähti siitä, että käsittelin aiemmassa tutkielmassani neurokirurgien ammatillista kasvua (Mygrijev 2020). Tässä blogissa tarkastelen työelämälähtöisen pro gradu -tutkielmani keskeisiä tutkimustuloksia.

Neurokirurgien mentorointia on tutkittu paljon niin kansainvälisissä kuin kansallisissa tutkimuksissa. Sen sijaan mentorointi ja siihen liittyvä työhyvinvointi on vielä suhteellisen uusi ilmiö. Ruoranen (2020) toi esille kirurgien oppimisen ohjausta käsittelevässä tutkimuksessaan emotionaalisen tuen merkitystä. Viimeaikoina neurokirurgian tutkijat, kuten Attenello et al. (2018), Yaeger et al. (2021) sekä Neal ja Lyons (2020) ovat nostaneet esille mentoroinnin ja työhyvinvoinnin välistä yhteyttä. Näistä lähtökohdista oli hyvä jatkaa vielä pidemmälle, ja kehittää työkaluja myös hyvinvointiin. Keskityin tutkimusaiheeseen kasvatuspsykologian näkökulmasta, mikä tieteenalana sijoittuu kasvatustieteen ja psykologian alueille.  

Tutkimuskontekstina toimivat Helsingin yliopistollinen keskussairaala (HYKS), Kuopion yliopistollinen sairaala (KYS) ja Oulun yliopistollinen sairaala (OYS). Neljän eri uravaiheessa olevien neurokirurgin haastattelut sekä seitsemän työnohjauksessani 2019-2022 olleiden neurokirurgien opit ja oivallukset muodostivat tutkimusaineiston.  Analyysin taustafilosofiana oli hermeneuttinen filosofia, mikä sopi hyvin tähän etnografiseen ja soveltuvin osin DBR (Design-based research) tutkimukseen. Tavoitteena oli tutkimuskohteen syvällinen ymmärtäminen. 

Millaisia tutkimustuloksia saatiin? Neurokirurgien haastatteluista nousi esille kolme teemaa, jotka ovat tärkeitä mentoroinnissa: Mentorien ja aktorien henkilökohtaiset ominaisuudet, koulutuksen merkitys mm. johtamis- ja pedagogisten taitojen osalta sekä yhteisön merkitys työhyvinvointiin. Työnohjauksessa olleiden neurokirurgien tapaamisissa tuli esille, mitä muuta neurokirurgin mielessä on kuin vaativa työ. Näitä teemoja olivat perhe- ja muun elämän ja työn yhteensovittaminen, teknologiaan liittyvät asiat kuten kirjaamiset potilastietojärjestelmiin, tutkimukseen löydettävä aika, koulutus ja professio sekä yhteisön merkitys.

Työnohjaus perustui positiiviseen psykologiaan, mikä keskittyy esimerkiksi yksilön ominaisuuksiin, kuten vahvuuksiin ja voimavaroihin, jotka edistävät hyvinvointia. Työnohjauksen edetessä positiivinen psykologia tarkentui psykologiseen pääomaan, mikä perustuu positiiviseen psykologiaan. Psykologinen pääoma koostuu neljästä osatekijästä: minäpystyvyydestä, optimismista, toivosta ja resilienssistä. Psykologisen pääoman avulla voi esimerkiksi suunnitella omaa elämää ja saada valmiuksia kohdata muutoksia. (Luthans, Vogelgesang, & Lester 2006.)  

Työnohjauksessa käytettiin positiivisen psykologian työkaluja sekä keskityttiin erityisesti minäpystyvyyteen ja resilienssiin.  Minäpystyvyyden tunnistamisesta ja resilienssitaidoista on hyötyä esimerkiksi neurokirurgin koulutuksessa, mikä on samanaikaisesti innostavaa ja rankkaa. Koulutusta kuvattiin epämukavuusalueeksi, sillä siinä siirrytään yhä vaativimpiin leikkauksiin eli epämukavuusalueelta toiselle. Tikkasen sanoin on huomioitava, että epämukavuusalueella vietetty aika laajentaa mukavuusaluetta ja laskee henkistä kuormaa. Tämä edellyttää sitä, että omaa kompetenssia ja siihen liittyvää pystyvyyden tunnetta voidaan vahvistaa (Tikkanen 2020).  

Miksi yhteiskunnassa on huolehdittava siitä, että mentorointiin on käytettävissä riittävästi niin taloudellisia kuin muita resursseja? Se on tärkeää niin potilasturvallisuuden kuin yhtä lailla neurokirurgin oman ammatillisen kehittymisen ja työhyvinvoinnin kannalta. Tätä ajatusta tukevat esimerkiksi Ruorasen (2020) ja Attenellon et al. (2018) tutkimukset. On siis monta hyvää syytä jatkaa hyvien ohjauskäytänteiden ja työhyvinvoinnin edistämistä neurokirurgiyhteisössä ja muiden kirurgian erikoisalojen yhteisöissä sekä tuoda niihin mukaan positiivisen psykologian työkaluja.


Maarit Mygrijev

Lapin yliopisto, kasvatustieteiden tiedekunta


Kirjoitus perustuu pro gradu tutkielmaan ”Neurokirurgien mentorointi – Etnografinen tutkimus  hyvistä ohjauskäytänteistä”


Lähteet

Attenello, F.J., Buchanan, I.A., Wen, T., Donoho, D.A., McCartney, S., Cen, S.Y., Khalessi, A.A., Cohen-Gadol, A.A., Cheng, J.S., William J. Mack, A.J., Clemens M. Schirmer, C.M., Swartz, K.R. Prall, J.A., Stroink, A.R., Giannotta, S.L. & Klimo Jr., P. (2018). Factors associated with burnout among US neurosurgery residents: a nationwide survey. J Neurosurg 129:1349–1363, 2018.

EL-Opinto-opas 2020. Lääketieteelliset Opinto-oppaat 2020 –. Lääketieteellinen ammatillinen jatkokoulutus. https://www.laaketieteelliset.fi/ammatillinen-jatkokoulutus/opinto-oppaat

Luthans, F., Vogelgesang, G. R. & Lester, P.B (2006). Developing the Psychological Capital of Resiliency. Human Resource Development Review; Mar 2006; 5, 1; ABI/INFORM Global pg. 25.

Mygrijev, M. (2020). Neurokirurgien ammatillinen kasvu.

Neal, M.T. & Lyons, M.K. (2020). Burnout and work-life balance in neurosurgery: Current state and opportunities. Surgical Neurology International 2020 11(456).

Ruoranen, M. (2020). Oppimisen ohjaus kirurgikoulutuksessa. Akateeminen väitöskirja. Jyväskylän yliopisto.

Tikkanen, V-P (2020). Ohjatusti epämukavuusalueelle – Näkökulmia psykologisen resilienssin edistämiseen varusmiespalveluksen aikana. Pro gradu-tutkielma. MPKK.

Yaeger, Y.A., Schupper, A.J., Gilligan, J.T. & Germano I. M. (2021). Making a match: trends in the application, interview, and ranking process for the neurological surgery residency programs. J Neurosurg 2021 May 28;1-7 DOI: 10.3171/2020.11.JNS203637.

Kuva Pixabay


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

”Ei sille vaan voi mitään, ettei pysty toimimaan niin kuin oletuksena on” Alle kouluikäisen lapsen PDA-piirteiden ilmeneminen ja pedagogiset tukikeinot

Oletko tavannut lasta, joka vastustelee ja välttelee tavanomaisia arkitoimintoja sekä erilaisia pyyntöjä, jopa mukavia? Lapsella on usein jokin selitys tai keino valmiina, miksi ei voi jotakin tehdä. Lapsi saattaa alkaa esimerkiksi nilkuttaa, jotta ei tarvitsisi mennä johonkin. Lapsi voi käyttää sosiaalisia strategioita hyödykseen välttyäkseen itse toimimasta. Kyse voi olla PDA:sta (pathological demand avoidance), joka tarkoittaa äärimmäistä vaatimusten välttelykäyttäytymistä. Ilmiön on tunnistanut ensimmäisenä vuonna 1983 psykologian professori Elizabeth Newson, joka kuvaa PDA:ta tarkemmin Maréchalin ja Davidin kanssa vuonna 2003 tekemässään ensimmäisessä ilmiötä koskevassa tutkimuksessa. Muutkin tutkijat ovat kiinnostuneet aiheesta tehden kansainvälisiä tutkimuksia, joista Kildahl työryhmänsä kanssa (2021) ovat tehneet 13 tutkimusta kattavan kirjallisuuskatsauksen. Suomessa aiheesta on vähäisesti erityispedagogista tutkimustietoa. Tutkimuspolkuni alkoi käytännön ihmettelystä siirtyen...

Ammattikoulusta yliopistoon: poikkeuksellista, ahkeruutta vaativaa mutta mahdollista

  Ammattikoulusta yliopistoon hakeutuminen on ollut mahdollista Suomessa jo lähes kolmen vuosikymmenen ajan, mutta ei-ylioppilastaustaiset yliopisto-opiskelijat ovat siitä huolimatta edelleen marginaaliryhmä. Poliittisissa tavoitteissa painotetaan koulutustason nostamisen tärkeyttä ja suomalainen koulutusjärjestelmä mahdollistaa muodollisesti yliopistoon hakeutumisen ilman lukiokoulutusta, mutta käytännössä sisäänpääsy yliopistoon on ei-ylioppilaille hyvin vaikeaa ja he kohtaavat näkymättömiä esteitä. Tarkastelin pro gradu -tutkielmassani sitä, millä tavalla media puhuu ammattikoulusta yliopistoon hakeutumisesta. Tutkin diskurssianalyysin avulla kahdeksaa mediassa julkaistua henkilöhaastattelua, joissa ei-ylioppilastaustaiset yliopisto-opiskelijat kertovat koulutuspoluistaan. Löysin kolme päädiskurssia, jotka korostuivat henkilöhaastatteluissa. Nimesin nämä kolme merkityksellistämisentapaa poikkeuksellisuusdiskurssiksi, ahkeruusdiskurssiksi ja rohkaisudiskurssiksi.   Jokai...

Alanvaihtajana ammattikorkeakouluun

Varttuneemmalla iällä opiskelemaan lähteminen on suuri päätös, etenkin jos lähdetään kouluttautumaan uudelle ammattialalle. Kuinka orientoituminen ja ajatusten suuntaaminen uudelle alalle tapahtuu ja miten aikuisia alanvaihtajia tulisi huomioida ammattikorkeakoulussa? Millaisia merkityksiä alanvaihtajat antavat ilmiölle? On kiinnostavaa pohtia, miksi ihmiset ylipäänsä vaihtavat ammattialaa.  Tutkin pro gradussani alan vaihtamisen syitä. Ne voidaan jaotella tutkielman pohjalta sisäisiin syihin, jotka kumpuavat ihmisestä itsestään ja ulkoisiin syihin, joihin hänen tulee reagoida. Syyt voidaan jaotella kolmeen kategoriaan, joista ensimmäinen on uudistuminen, jolloin yksilö haluaa sisäisesti kehittyä ja kasvaa kohti uutta alaa. Toisena syynä on työnäky, jossa katsotaan menneeseen työelämään ja toisaalta nähdään tulevan alan mahdollisuuksia. Aikuisten käsitys uuden alan työstä suhteessa menneeseen vaikuttaa päätöksiin, joita oman työuran suhteen tehdään. Kolmantena syynä on uusiutuminen...