Siirry pääsisältöön

Urheiluseuratoiminnan vapaaehtoisuuden taustalla olevat motivaatiotekijät

Urheilu- ja liikuntaseuroja voidaan kuvata Suomen suurimpina kansanliikkeinä. (Itkonen 2022, 64.) Urheiluseuratoiminnalla viitataan organisoituun liikuntaan ja urheiluun. (Kokko 2017, 115.) Seurojen rooli korostuu erityisesti lasten ja nuorten liikuttamisessa. Esimerkiksi vuonna 2018 toteutetun LIITU-kyselyn mukaan noin 62 prosenttia 9-15 vuotiaisista nuorista tai lapsista harrasti liikuntaa urheiluseurassa. (Blomqvist, Mononen, Koski& Kokko 2019, 50-51.) Lisäksi seuratoiminta toimii kanavana yhteisöllisyydelle sekä kansalaistoiminnalle. Tämän seurauksena seuratoiminta on niin ikään kuvattavissa merkittävänä yhteiskunnallisena tekijänä. (Koski& Mäenpää 2018, 11.) Suomessa toimii liikunnan- ja urheilun parissa noin 530 000 vapaaehtoistoimijaa ja heistä 80 000 toimii jalkapallon parissa. Vapaaehtoistyön arvo rahallisessa muodossa nousee satoihin miljooniin euroihin. (Suomen palloliitto, Vapaaehtoisten johtaminen.) 

Pro gradu -tutkielmassani lähdin etsimään vastausta siihen, millaisia motivaatiotekijöitä joukkueenjohtavat tuovat esille seuratoimintaan liittyvissä kokemuksissaan. Toteutin tutkielmani laadullisena, fenomenologisena tutkimuksena. Fenomenologiassa keskeistä on se, että kiinnostus keskittyy kokemukseen. (Cerbone 2014, 2-6.) Lisäksi tarkastelin, millaisena motivaatio näyttäytyi Ryanin ja Decin (2017) itseohjautuvuusteorian sekä sen alle lukeutuvan kolmen miniteorian näkökulmasta tarkasteltuna: perustarveteorian, kognitiivisen arviointiteorian sekä organismisen integraatioteorian näkökulmista. 

Vastauksen löytämiseksi haastattelin viittä joukkueenjohtajaa eräästä rovaniemeläisestä jalkapalloseurasta. Aineiston analysoin mukaillen Perttulan (1995) luomaa fenomenologista analyysimetodia. Tämän avulla muodostin aineistolle yleisen merkitysverkoston, jolla tarkastelin niin seuratoimintaa kuin motivaatiotekijöitä merkitysten eri muodoissa. 

Vastaajien näkemysten mukaan seuratoimintaan käytetty aika oli aina pois jostain muusta elämän osa-alueesta. Tuloksissa nousi esille se, että seuratoiminta vaati tekijöiltään paljon aikaa, minkä seurauksena se koettiin motivaatiota vähentävänä tekijänä. Tulos mukailee Kosken ja Mäenpää (2018, 65) esille tuomaa näkemystä siitä, että seuratoiminnan kehitys vaati myös tekijöiltään eli vapaaehtoisilta enemmän panostusta. Samansuuntaisia tuloksia nousi esille myös Nicholsin (2016) tutkimuksessa.

Tutkielmani tuloksissa nousi esille, että motivaatiotekijät perustuivat enemmän sisäisiin tekijöihin kuin ulkoisiin tekijöihin. Tämä oli nähtävissä hyvin luonnollisena, kun kyseessä oli toiminta, joka perustui omaehtoisuuteen. Oleelliseksi nousi erityisesti yhteisöllisyyden ja yhteenkuuluvuuden merkitys, sillä se esiintyi kokemuksissa useissa eri merkityksen muodoissa. Joukkue, seura ja ihmiset ympärillä koettiin tärkeiksi tekijöiksi motivaation kannalta, minkä seurauksena niin yhteisöllisyys kuin yhteenkuuluvuus nousivat esille merkityksellisinä motivaatiotekijöinä. Lisäksi sekä autonomian kokemus että pätevyyden tunne täyttyi seuratoiminnan sosiaalisessa kontekstissa. Autonomialle eli omaehtoisuudelle ominaista oli se, että toimintaa ei ohjattu liiaksi ulkopuolelta. Pätevyydelle tärkeäksi muodostui se, että toiminta ja tehtävät koettiin haasteeltaan sopiviksi. Tämän seurauksena myös itse toiminta esiintyi kokemuksissa pääosin mukavana ja mielekkäänä. Esille nousi viitteitä myös hyväntekemisestä osana motivaatiota, mutta sen merkitys ei noussut niin suureksi kuin esimerkiksi yhteenkuuluvuuden, autonomian ja pätevyyden merkitykset. Yhteenkuuluvuuden sekä yhteisöllisyyden korostumisen myötä olisi mielenkiintoista jatkossa tutkia sitä, millä keinoin yhteisöllisyyttä ja yhteenkuuluvuutta sekä erityisesti niiden merkityksellisyyttä voidaan sekä lisätä että vahvistaa urheiluseuratoiminnan kontekstissa.


Paavo-Matti Toivanen

Lapin Yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta

Kirjoitus perustuu pro gradu -tutkielmaan ”Hiljaiset mahdollistajat, joukkueenjohtajien kokema motivaatio vapaaehtoistoiminnassa itseohjautuvuusteorian näkökulmasta tarkasteltuna”.


Blomqvist, M. Mononen, K. Koski, P. & Kokko, S. 2019. Urheilu ja seuraharrastaminen. Teoksessa S. Kokko & L. Martin (toim.) Lasten ja Nuorten liikuntakäyttäytyminen Suomessa LIITU-tutkimuksen tuloksia 2018. Valtion liikuntaneuvosto: opetus- ja kulttuuriministeriö, 47-56.

Cerbone, D. 2014. Understanding phenomenology. New York: Routledge.

Itkonen, H. 2021. Liikkumisen sosiologia. Tampere: Vastapaino.

Kokko, S. 2017. Liikuntakasvatus organisoidussa urheilussa. Teoksessa T. Jaakkola, J. Liukkonen & A. Sääkslahti (toim.) Liikuntapedagogiikka Juva: Bookwell digital, 114-128.

Koski, P. & Mäenpää, P. 2018. Suomalaiset urheilu-ja liikuntaseurat muutoksessa 1986-2016. Helsinki: Opetus- ja kulttuuriministeriö.

Nichols, G., Hogg, E. & Storr, R. 2016. Motivations of sport volunteers in England. Sport England: January 2016.

Perttula, J. 1995. Kokemus psykologisena tutkimuskohteena: Johdatus fenomenologiseen psykologiaan. Tampere: Suomen fenomenologinen instituutti.

Ryan R. M. & Deci, E. L. Edward Self-determination theory: basic psychological needs in motivation, development and wellness 2017. New York: The Guilford press.

Suomen palloliitto, Vapaaehtoisten johtaminen -työkirja. Saatavilla www-muodossa: 1651258364-vapaaehtoisten_johtaminen_spl.pdf (datocms-assets.com) (Viitattu 10.1.2023.)


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

”Ei sille vaan voi mitään, ettei pysty toimimaan niin kuin oletuksena on” Alle kouluikäisen lapsen PDA-piirteiden ilmeneminen ja pedagogiset tukikeinot

Oletko tavannut lasta, joka vastustelee ja välttelee tavanomaisia arkitoimintoja sekä erilaisia pyyntöjä, jopa mukavia? Lapsella on usein jokin selitys tai keino valmiina, miksi ei voi jotakin tehdä. Lapsi saattaa alkaa esimerkiksi nilkuttaa, jotta ei tarvitsisi mennä johonkin. Lapsi voi käyttää sosiaalisia strategioita hyödykseen välttyäkseen itse toimimasta. Kyse voi olla PDA:sta (pathological demand avoidance), joka tarkoittaa äärimmäistä vaatimusten välttelykäyttäytymistä. Ilmiön on tunnistanut ensimmäisenä vuonna 1983 psykologian professori Elizabeth Newson, joka kuvaa PDA:ta tarkemmin Maréchalin ja Davidin kanssa vuonna 2003 tekemässään ensimmäisessä ilmiötä koskevassa tutkimuksessa. Muutkin tutkijat ovat kiinnostuneet aiheesta tehden kansainvälisiä tutkimuksia, joista Kildahl työryhmänsä kanssa (2021) ovat tehneet 13 tutkimusta kattavan kirjallisuuskatsauksen. Suomessa aiheesta on vähäisesti erityispedagogista tutkimustietoa. Tutkimuspolkuni alkoi käytännön ihmettelystä siirtyen...

Ammattikoulusta yliopistoon: poikkeuksellista, ahkeruutta vaativaa mutta mahdollista

  Ammattikoulusta yliopistoon hakeutuminen on ollut mahdollista Suomessa jo lähes kolmen vuosikymmenen ajan, mutta ei-ylioppilastaustaiset yliopisto-opiskelijat ovat siitä huolimatta edelleen marginaaliryhmä. Poliittisissa tavoitteissa painotetaan koulutustason nostamisen tärkeyttä ja suomalainen koulutusjärjestelmä mahdollistaa muodollisesti yliopistoon hakeutumisen ilman lukiokoulutusta, mutta käytännössä sisäänpääsy yliopistoon on ei-ylioppilaille hyvin vaikeaa ja he kohtaavat näkymättömiä esteitä. Tarkastelin pro gradu -tutkielmassani sitä, millä tavalla media puhuu ammattikoulusta yliopistoon hakeutumisesta. Tutkin diskurssianalyysin avulla kahdeksaa mediassa julkaistua henkilöhaastattelua, joissa ei-ylioppilastaustaiset yliopisto-opiskelijat kertovat koulutuspoluistaan. Löysin kolme päädiskurssia, jotka korostuivat henkilöhaastatteluissa. Nimesin nämä kolme merkityksellistämisentapaa poikkeuksellisuusdiskurssiksi, ahkeruusdiskurssiksi ja rohkaisudiskurssiksi.   Jokai...

Alanvaihtajana ammattikorkeakouluun

Varttuneemmalla iällä opiskelemaan lähteminen on suuri päätös, etenkin jos lähdetään kouluttautumaan uudelle ammattialalle. Kuinka orientoituminen ja ajatusten suuntaaminen uudelle alalle tapahtuu ja miten aikuisia alanvaihtajia tulisi huomioida ammattikorkeakoulussa? Millaisia merkityksiä alanvaihtajat antavat ilmiölle? On kiinnostavaa pohtia, miksi ihmiset ylipäänsä vaihtavat ammattialaa.  Tutkin pro gradussani alan vaihtamisen syitä. Ne voidaan jaotella tutkielman pohjalta sisäisiin syihin, jotka kumpuavat ihmisestä itsestään ja ulkoisiin syihin, joihin hänen tulee reagoida. Syyt voidaan jaotella kolmeen kategoriaan, joista ensimmäinen on uudistuminen, jolloin yksilö haluaa sisäisesti kehittyä ja kasvaa kohti uutta alaa. Toisena syynä on työnäky, jossa katsotaan menneeseen työelämään ja toisaalta nähdään tulevan alan mahdollisuuksia. Aikuisten käsitys uuden alan työstä suhteessa menneeseen vaikuttaa päätöksiin, joita oman työuran suhteen tehdään. Kolmantena syynä on uusiutuminen...