Siirry pääsisältöön

Työelämään siirtyvien luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä valmiuksistaan toimia tapaturmatilanteissa

Koulussa tapahtuu lukuisia erilaisia tapaturmia. Ne ovat tapahtumia, jotka sattuvat odottamattomasti ja äkillisesti aiheuttaen kipua, fyysisiä vammoja ja turvattomuutta. Erityisesti lasten keskuudessa ne ovat yleisiä, ja ovat näin ollen osa koulun arkea. (Paavola 2005, 364.) Tutkimuksissa on selvinnyt, että vuosittain noin 120 000 lasta kohtaa tapaturmatilanteen, joka tarvitsee lääkärin apua. Kun lapset tulevat kouluikäisiksi, näistä tapaturmista koulussa sattuu melkein puolet. (Huttunen 2002, 306; Mäki ym. 2010, 113.)

Kouluissa pyritään ennaltaehkäisemään tapaturmia lukuisin eri keinoin, mutta tilanteen sattuessa tulisi tapaturmissa osata myös toimia. Pro gradu -tutkielmassani selvitin, millaisia käsityksiä työelämään siirtyvillä luokanopettajaopiskelijoilla on valmiuksistaan toimia tapaturmatilanteissa. Tutkielmani tavoitteena oli selvittää, millaisia käsityksiä opintojen loppuessa opiskelijoilla on taidoistaan ja tiedoistaan, joilla työelämään siirrytään. Tutkielmani oli laadullinen, fenomenografinen tutkimus. Keräsin tutkimusaineistoni lokakuussa 2022 ryhmäkeskustelujen avulla. Ryhmäkeskusteluihin osallistui yhteensä 17 valmistumisen kynnyksellä olevaa luokanopettajaopiskelijaa. Tämän aineiston analysoin fenomenografisella analyysillä.

Tutkimukseni tulokset jakautuivat kolmeen keskeiseen pääteemaan, jotka olivat opiskelijoiden tiedot, opiskelijoiden taidot ja opiskelijoiden asenteet. Tuloksissa selvisi, että opiskelijat tiedostavat mitä tapaturmia ja tapaturmatilanteita koulussa tapahtuu, ja mitkä näihin yleensä johtavat. Luokanopettajakoulutuksesta opiskelijat käsittivät saaneensa tietoja ennaltaehkäisyyn, mutta konkreettiset tiedot ja esimerkit koettiin puutteelliseksi. Ohjattujen harjoitteluiden merkitys tapaturmatietouteen näyttäytyy tuloksien perusteella olevan paljon kiinni sattumasta ja ohjaavasta opettajasta. Opiskelijoiden käsitykset omista tapaturmataidoistaan olivat hyvin samankaltaisia keskenään. Pienten tapaturmien hoitaminen käsitettiin onnistuvan, mutta suuremmat tapaturmat kuten ensiapu herätti paljon keskustelua. Opiskelijat kokivat oppineensa eniten taitoja vapaa-ajan harrastuksista, eikä niinkään opettajankoulutuksesta. Tämä taitojen puute oli verrattavissa myös Lounamaan ym. 2005 toteuttamaan tutkimukseen, jossa koulujen henkilökunnan ensiaputaidoissa havaittiin puutteita. Näitä taitoja kuitenkin opiskelijat kaipasivat, ja toivoivat niitä koulutukselta.

Opiskelijoiden asenteissa korostui tietoisuus opettajan ammatin vastuista ja velvoitteista. Vaikkei suoranaisesti opiskelijat osanneet kertoa mitkä velvoitteet heitä tulevassa ammatissa koskevat, kokivat he silti olevansa suuressa vastuussa oppilaiden ja muun henkilökunnan turvallisuudesta koulupäivän aikana. Tapaturmat herättivät kuitenkin opiskelijoissa pelon ja ahdistuksen tunteita, sillä opinnoilta jäätiin kaipaamaan apuja tapaturmatilanteisiin, tapaturmatietoihin ja tapaturmataitoihin. Erityisesti ensiapukoulutus ja EA-kurssit olivat kokonaisuuksia, joita opiskelijat jäivät kaipaamaan.

Waitinen ja Ripatti (2011, 4) rinnastavat työntekijöiden turvallisuusosaamisen kansalaistaidoksi. Eli voidaan todeta, että opettajan tulisi osata toimia edes jotenkin tapaturmatilanteissa. Tutkielmani tuloksien perusteella luokanopettajaopiskelijat toivovat myös itse turvallisuusosaamiseen enemmän apuja, mutteivat tiedä missä vaiheessa uraa taidot kehittyvät. Tulisiko luokanopettajakoulutuksen tarjota turvallisuusosaamiseen enemmän tietoja ja taitoja, vai kuuluuko tämä kokonaisuus vasta työelämässä tapahtuvaan jatkokoulutukseen? Voiko koulussa sattua tilanne, jossa opettaja joutuu kohtaamaan vakavan tapaturmatilanteen ilman minkäänlaista turvallisuusosaamista? Nämä ovat mielenkiintoisia ja tärkeitä kokonaisuuksia, joissa ei voida loputtomiin väistellä vastuuta.

Perttu Sippola

Lapin yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta

Kirjoitus perustuu pro gradu -tutkielmaan ”Työelämään siirtyvien luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä valmiuksistaan toimia tapaturmatilanteissa”.


Lähteet:

Huttunen, N-P. 2002. Lasten ja nuorten sairaudet. Helsinki: Werner Söderström Oy.

Lounamaa, A., Huhtanen, P., Kurenniemi, M., Salminen, S., Heikkilä, M-L. & Virtanen, J. 2005. Koulutapaturmien ehkäisy. Helsinki: Stakes.

Mäki, P., Hakulinen-Viitanen, T., Kaikkonen, R., Koponen, P., Ovaskainen, M-L., Sippola, R., Virtanen, S. & Laatikainen, T. 2010. Lasten terveys – LATE-tutkimuksen perustulokset lasten kasvusta, kehityksestä, terveydestä, terveystottumuksista ja kasvuympäristöistä. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.

Paavola, A. 2005. Tapaturmat. Teoksessa Koistinen, P., Ruuskanen, S. & Surakka, T. (Toim.) Lasten ja nuorten hoitotyön käsikirja. Helsinki: Kustannusosakeyhtiö Tammi, 364–366.

Waitinen, M. & Ripatti, E. 2011. Oppilaitoksen turvallisuusopas. 3.p. Helsinki: Suomen palopäällystöliitto.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Metsäalan opiskelijoiden alavalinnan taustat

Nuoren elämänkulku, johon sisältyvät koulutukselliset ja ammatilliset valinnat, rakentuu ihmissuhteista, kulttuurisista ilmiöistä, yhteiskunnallisista rakenteista ja historiallisista tekijöistä. Nämä tekijät muovaavat niitä mielikuvia, joita nuorilla on erilaisista itselleen sopivista ammateista.  (Juntunen 2016, 39, 38, 58.) Lappilaisten nuorten jatko-opintoihin siirtymistä toiselle asteelle käsittelevissä tutkimuksissa on havaittu, että lähtemisen välttämättömyys on pienten kylien nuorten todellisuutta koko Lapissa. Usealle pohjoisen nuorelle toiselle asteelle siirtyminen tarkoittaa pois kotoa muuttamista ympäristöön, jossa kulttuuri ja toimintatavat ovat erilaisia kuin kotona. Nuoret voivat joutua pohtimaan työllisyyden kysymyksiä sekä taloudellista pärjäämistä epävarmassa maailmassa. (Juntunen 2016, 59; Vaattovaara 2015, 198.) Pro Gradu -tutkielmassani selvitin lappilaisten metsäalan perustutkinnon opiskelijoiden alavalintaan liittyviä tekijöitä. Metsäalan alavalintaan liittyvät te

Esiopettajat kokevat muunkielisten oppilaiden opetuksen tuovan lisätyötä varhaiskasvatuksen arkeen

Vieraskielisten osuus koko väestöstä on kasvanut Suomessa parissa kymmenessä vuodessa nelinkertaiseksi (Tilastokeskus 2023). Tämä muutos näkyy myös kouluissa ja varhaiskasvatuksessa tuoden opettajan työhön uusia haasteita ja näkökulmia. Opettajat tarvitsevat työnsä tueksi tietoa eri kulttuureista. Myös oman luokkansa tai oman lapsiryhmänsä ohjaaminen kohti monikulttuurista yhteisöä vaatii opettajalta oman ajattelumaailmansa tarkastelua ja omien arvojensa kirkastamista. Vain monikulttuurisuuteen sitoutuneet opettajat pystyvät kannustamaan aidosti oppilaitaan kohti monikulttuurista yhteisöä (Byker & Marquardt 2016, 30). Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää esiopettajien kokemuksia muunkielisten oppilaiden opettamisesta. Muunkielisen oppilaan määrittelen oppilaaksi, jonka äidinkieli ei ole suomi tai jonka suomen kielen taso ei vastaa äidinkielen tasoa johtuen monikielisestä tai muunkielisestä kotitaustasta. Tutkimuskohteenani oli kunnallisessa varhaiskasvatuksessa työskent

Erityisherkkien lasten kouluhyvinvoinnin edistäminen

Herkkyys on kaikissa ihmisissä oleva inhimillinen ominaisuus. Pluessin ym. (2018) kattavassa tutkimuksessa on osoitettu, että noin 30 prosenttia lapsista syntyy tavanomaista herkempinä, erityisherkkinä. Erityisherkkien lukumäärä on yllättävän suuri. Lapset eivät voi tunnistaa eikä sanoittaa omaa herkkyyttään yksin, minkä vuoksi on tärkeää, että heidän kasvatukseensa osallistuvat aikuiset ymmärtävät, mistä erityisherkkyydessä on kyse. Pro gradu-tutkielmassani kuvaan erityisherkkien lasten kouluhyvinvointia aikuisten erityisherkkien kertomana. Tutkielman tavoitteena on lisätä tietoisuutta erityisherkistä lapsista ja heidän kouluhyvinvointinsa edistämisestä kuvaamalla erityisherkkien lasten kouluhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkielman teoriaosassa käsittelen erityisherkkyyttä sekä kouluhyvinvointia. Erityisherkkyyden piirteitä ovat emotionaalisuus, herkkyys ympäristön vivahteille, herkkyys reagoida liiallisiin ärsykkeisiin sekä asioiden syvällinen käsittely (Aron, 2020, 10). Jolla