Siirry pääsisältöön

Alakoulun opettajien keinoja huomioida ja motivoida lahjakkaita oppilaita

Opettajakoulutuksessa sekä opetustyössä olemme huomanneet, että ylöspäin eriyttäminen on jäänyt alaspäin eriyttämisen varjoon. Opiskellessamme alaspäin eriyttämisellä oli huomattavasti suurempi painoarvo yliopiston opettajakoulutuksen peruskursseilla kuin ylöspäin eriyttämisellä. Luokkahuoneet ovat täynnä omalla tavallaan lahjakkaita yksilöitä, joiden kykyjä pitäisi ottaa enemmän huomioon, sillä jokaisella oppilaalla on oikeus kehittyä omien edellytystensä mukaisesti (OPS, 2014). Opettajilla tulisi siis olla pedagogiset edellytykset vastata opetussuunnitelman heille antamiin velvoitteisiin.

Halusimme lähteä tutkimaan, millä keinoin opettajat ymmärtävät lahjakkuutta, kuinka he tunnistavat lahjakkaan oppilaan, ja kuinka he eriyttävät opetusta ylöspäin lahjakkuutta kohdatessaan. Löytyykö luokanopettajilta mielestään riittävästi resursseja, jotta he kykenisivät vastaamaan lahjakkuuden laajan kirjon luokkahuoneeseen tuomiin ammatillisiin haasteisiin.  Pro gradu -tutkielmamme aiheeksi muodostui lopulta, miten alakoulun opettajat huomioivat lahjakkuuden opetustyössään. 

Tutkimus toteutettiin puolistrukturoidulla verkkokyselyllä alakouluissa työskenteleviltä luokanopettajilta, jossa nousisi esille heidän määritelmänsä lahjakkuudesta sekä heidän pedagogiset keinonsa tunnistaa ja haastaa lahjakasta oppilasta. Tutkimuksemme oli laadullinen ja siihen osallistui 17 luokanopettajaa. Aineistolähtöisen sisällönanalyysin jälkeen aineistostamme nousi esille kaksi pääluokkaa: lahjakkuus ja pedagogiikka.

Lahjakkuus pääluokkaan löytyi kaksi teemaa, lahjakkuuskäsitys sekä lahjakas oppilas. Tuloksista nousi esille neljä toisistaan poikkeavaa ajattelutapaa lahjakkuuden määrittelystä. Niitä olivat yksilössä esiintyvä ilmiö, kognitiivinen ilmiö, opetuslähtöinen ilmiö sekä yleisellä tasolla määritelty lahjakkuus. Lahjakkuutta tunnistettiin oppilaista esimerkiksi koulutehtävien sekä koetulosten menestyksen perusteella. Opettajat painottivat oppilaantuntemuksen merkitystä lahjakkuuden tunnistamiseen. Opettajien lahjakkuuskäsityksellä ei aineistomme perusteella ollut merkittävää yhteyttä siihen, kuinka opettaja pyrkii tunnistamaan lahjakkuutta luokassaan. 

Pedagogiikka-pääluokan alle muodostui kaksi teemaa, jotka olivat motivointi sekä kokemukset. Pääluokassa käsittelimme opettajien keinoja motivoida ja haastaa lahjakkaita oppilaita sekä tarkastella opettajien kokemuksia lahjakkaiden oppilaiden kohtaamisesta. Motivoinnista nousi esille, että moni opettaja vastasi ylöspäin eriyttämisen haasteisiin palkitsemalla lahjakkaita oppilaitaan, lähes aina, nopeudesta. Opettajat pyrkivät haastamaan oppilaitaan esimerkiksi lisätehtäviä antamalla. Tuloksistamme kävi ilmi, että yli puolet vastaajista ei eriyttänyt ylöspäin. Aineistomme perusteella opettajat kokivat lahjakkaiden oppilaiden kohtaamisen ja opettamisen eri tavoin. Osa opettajista kuvaili lahjakkaiden opettamisen olevan varsin helppoa, oppilaiden ollessa tunnollisia ja ymmärtävät ohjeistuksen helposti, keventäen opettajan työtaakkaa. Toisessa ääripäässä olivat opettajien kuvaukset oppilaista, joiden käytös oli opetustyötä vaikeuttavaa. Lahjakas oppilas on saattanut tylsistyä tai turhautua tunnilla opetettavan asian ollessa hänelle helppoa, jolloin energia on suuntautunut opetusta häiritsevään käyttäytymiseen.

Tutkimustulostemme perusteella voidaan todeta, että luokanopettajat pyrkivät tunnistamaan ja huomioimaan lahjakkuutta. Jokaisella opettajalla oli yksilöllisiä pedagogisia keinoja lahjakkuuden huomiointiin, mutta usein haasteisiin vastaaminen jäi alaspäin eriyttämistä vaativien oppilaiden tarpeiden alapuolelle. Tuloksiemme perusteella syynä voi olla opetusmateriaalien ja resurssien rajallisuus, mutta myös koulutuksen puute sekä epävarmuus omista ylöspäin eriyttämisen kyvyistä. 


Tuomo Suihkonen & Jere Teeri

Lapin yliopisto, kasvatustieteiden tiedekunta


Blogikirjoitus perustuu pro gradu -tutkielmaan: ”Miten alakoulun opettajat huomioivat lahjakkuuden opetustyössään?”


Lähteet: 

Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Metsäalan opiskelijoiden alavalinnan taustat

Nuoren elämänkulku, johon sisältyvät koulutukselliset ja ammatilliset valinnat, rakentuu ihmissuhteista, kulttuurisista ilmiöistä, yhteiskunnallisista rakenteista ja historiallisista tekijöistä. Nämä tekijät muovaavat niitä mielikuvia, joita nuorilla on erilaisista itselleen sopivista ammateista.  (Juntunen 2016, 39, 38, 58.) Lappilaisten nuorten jatko-opintoihin siirtymistä toiselle asteelle käsittelevissä tutkimuksissa on havaittu, että lähtemisen välttämättömyys on pienten kylien nuorten todellisuutta koko Lapissa. Usealle pohjoisen nuorelle toiselle asteelle siirtyminen tarkoittaa pois kotoa muuttamista ympäristöön, jossa kulttuuri ja toimintatavat ovat erilaisia kuin kotona. Nuoret voivat joutua pohtimaan työllisyyden kysymyksiä sekä taloudellista pärjäämistä epävarmassa maailmassa. (Juntunen 2016, 59; Vaattovaara 2015, 198.) Pro Gradu -tutkielmassani selvitin lappilaisten metsäalan perustutkinnon opiskelijoiden alavalintaan liittyviä tekijöitä. Metsäalan alavalintaan liittyvät te

Esiopettajat kokevat muunkielisten oppilaiden opetuksen tuovan lisätyötä varhaiskasvatuksen arkeen

Vieraskielisten osuus koko väestöstä on kasvanut Suomessa parissa kymmenessä vuodessa nelinkertaiseksi (Tilastokeskus 2023). Tämä muutos näkyy myös kouluissa ja varhaiskasvatuksessa tuoden opettajan työhön uusia haasteita ja näkökulmia. Opettajat tarvitsevat työnsä tueksi tietoa eri kulttuureista. Myös oman luokkansa tai oman lapsiryhmänsä ohjaaminen kohti monikulttuurista yhteisöä vaatii opettajalta oman ajattelumaailmansa tarkastelua ja omien arvojensa kirkastamista. Vain monikulttuurisuuteen sitoutuneet opettajat pystyvät kannustamaan aidosti oppilaitaan kohti monikulttuurista yhteisöä (Byker & Marquardt 2016, 30). Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää esiopettajien kokemuksia muunkielisten oppilaiden opettamisesta. Muunkielisen oppilaan määrittelen oppilaaksi, jonka äidinkieli ei ole suomi tai jonka suomen kielen taso ei vastaa äidinkielen tasoa johtuen monikielisestä tai muunkielisestä kotitaustasta. Tutkimuskohteenani oli kunnallisessa varhaiskasvatuksessa työskent

Erityisherkkien lasten kouluhyvinvoinnin edistäminen

Herkkyys on kaikissa ihmisissä oleva inhimillinen ominaisuus. Pluessin ym. (2018) kattavassa tutkimuksessa on osoitettu, että noin 30 prosenttia lapsista syntyy tavanomaista herkempinä, erityisherkkinä. Erityisherkkien lukumäärä on yllättävän suuri. Lapset eivät voi tunnistaa eikä sanoittaa omaa herkkyyttään yksin, minkä vuoksi on tärkeää, että heidän kasvatukseensa osallistuvat aikuiset ymmärtävät, mistä erityisherkkyydessä on kyse. Pro gradu-tutkielmassani kuvaan erityisherkkien lasten kouluhyvinvointia aikuisten erityisherkkien kertomana. Tutkielman tavoitteena on lisätä tietoisuutta erityisherkistä lapsista ja heidän kouluhyvinvointinsa edistämisestä kuvaamalla erityisherkkien lasten kouluhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkielman teoriaosassa käsittelen erityisherkkyyttä sekä kouluhyvinvointia. Erityisherkkyyden piirteitä ovat emotionaalisuus, herkkyys ympäristön vivahteille, herkkyys reagoida liiallisiin ärsykkeisiin sekä asioiden syvällinen käsittely (Aron, 2020, 10). Jolla