Siirry pääsisältöön

Alakoulun opettajien käsityksiä toimivan etäopetuksen toteuttamisesta

Keväällä 2020 koulut, opettajat sekä oppilaat joutuivat uuden ja ennennäkemättömän tilanteen eteen, kun koronapandemian (COVID-19) aiheuttamien poikkeusolojen vuoksi koulut siirtyivät perinteisestä lähiopetuksesta verkkovälitteiseen etäopetukseen. Etäopetus oli monelle alakoulun opettajalle suuri loikka tuntemattomaan, sillä heillä ei ollut aiempaa kokemusta etäopetuksesta. Vaikka etäopetuksen historia ulottuu 150 vuoden päähän (Keegan 1996, 7), on se Suomen peruskoulujärjestelmälle vielä vieras käsite, eikä sitä ole määritelty perusopetuslaissa (628/1998). Etäopetusta ei ole koskaan toteutettu Suomessa näin suurella mittakaavalla kuin keväällä 2020. Etäopetukseen siirtyminen tapahtui erittäin nopealla aikataululla eikä sitä ollut mahdollista valmistella etukäteen, tämän vuoksi opettajilla ei ollut työkaluja etäopetuksen toteuttamiseen ja etäopetus oli niin kutsuttua “hätäistä verkossa tapahtuvaa kotiopetusta” (Petrie ym. 2020, 4–5, 15). Kevään 2020 poikkeusolojen aikaista etäopetusta on tutkittu niin opettajien kuin oppilaidenkin näkökulmasta. Muiden tutkiessa menneitä etäopetuskokemuksia, me tahdoimme siirtää katseemme tulevaisuuteen. Tutkimuksemme tarkoituksena oli tutkia, miten opettajat toteuttaisivat etäopetusta tulevaisuudessa vastaavanlaisessa tilanteessa.

Pro gradu -tutkielmassamme tutkimme alakoulun opettajien käsityksiä toimivan etäopetuksen toteuttamisesta. Tavoitteenamme oli tutkia, mitkä ovat toimivan etäopetuksen edellytyksiä sekä millaisia eriyttämisen keinoja opettajat hyödyntävät etäopetuksessa tukea tarvitsevien oppilaiden huomioimiseen. Tutkimusaineistomme koostui 11 alakoulun opettajan kyselylomakevastauksesta. Keräsimme aineiston touko-kesäkuussa 2022. Tämä laadullinen tutkimus on toteutettu fenomenografisella tutkimusmetodilla ja aineisto analysoitu 4-vaiheisella fenomenografisella analyysilla. Tutkiessamme opettajien käsityksiä on fenomenografinen tutkimusote meille sopiva, sillä fenomenografian tarkoituksena on tutkia ihmisten käsitysten eroavaisuuksia eri ilmiöistä ja ulottuvuuksista (Huusko  & Paloniemi 2003, 162–163; Marton 1988, 144). 

Tutkimuksemme tulosten perusteella muodostimme tulosavaruuden, joka koostuu kolmesta kuvauskategoriasta: etäopetuksen järjestelyt, etäopetuksen haasteet sekä etäopetuksessa eriyttäminen. Etäopetuksessa nähtiin erilaisia haasteita, mutta aineistosta nousi ilmi useita erilaisia ideoita, käytänteitä ja työtapoja, joiden avulla etäopetuksesta saadaan jokaisen oppilaan tarpeisiin vastaava toimiva kokonaisuus. Seuraavaksi esittelemme tutkimustulostemme perusteella muodostettuja johtopäätöksiä.

Etäopetuksen toimiva toteutus vaatii erilaisia käytännön järjestelyjä sekä tavoitteellista suunnittelua. Sähköisten oppimisympäristöjen sekä opetuksessa käytettävien materiaalien valinnassa on huomioitava oppilaiden ikä ja taitotaso, jotta niiden käytössä ei olisi suuria ongelmia. Etäopetuksen toimivuuden kannalta merkittävänä tekijänä pidettiin opettajien välistä yhteistyötä niin luokanopettajien, erityisopettajien kuin koulukäynninohjaajien kanssa. Lisäksi yhteistyötä pidettiin tärkeänä niin opetuksen suunnittelussa kuin toteutuksessakin. Aineistossamme korostui erityisopettajan roolin merkitys etäopetuksessa: erityisopettajan resursseja tulisi kohdistaa etäopetukseen, jotta oppilaiden oppimista voidaan tukea samalla tavalla kuin lähiopetuksessakin. Etäopetuksessa on tärkeää mahdollistaa opettajan ja oppilaiden välinen vuorovaikutus, kuten yksi vastaajista ilmaisi: “pelkkä opettajan puhuva pää ei opeta kovin paljon”. Etäopetuksessa tulee huomioida oppilaiden yksilölliset tarpeet ja mahdolliset haasteet itseohjautuvuudessa, jotta opetus on toimivaa ja oppilaat kykenevät saavuttamaan opetussuunnitelman mukaiset tavoitteet omalla taitotasollaan. Oppilaiden oppimista on siis tuettava etäopetuksessa samalla tavalla kuin lähiopetuksessakin. Etäopetuksen aikana opettajien tulee huolehtia omasta jaksamisestaan esimerkiksi työajan rajaamisella, sillä etäopetuksen suunnitteluun ja valmisteluun voi kulua huomattavasti aikaa. Kun opettajat huolehtivat omasta jaksamisestaan, he kykenevät panostamaan korkealaatuiseen opetukseen.


Emmi Hauru & Nella Heikkinen

Lapin yliopisto, kasvatustieteiden tiedekunta


Blogikirjoitus pohjautuu pro gradu –tutkielmaamme “Pelkkä opettajan puhuva pää ei opeta kovin paljon” – Alakoulun opettajien käsityksiä toimivan etäopetuksen toteuttamisesta.


Lähteet:

Huusko, M. & Paloniemi, S. 2006. Fenomenografia laadullisena tutkimussuuntauksena kasvatustieteissä. Kasvatus: Suomen kasvatustieteellinen aikakausikirja, 37 (2) 162–173.

Keegan, D. 1996. Foundations of Distance Education (3. painos.). London: Routledge. Saatavilla verkossa: https://books.google.fi/books/about/Foundations_of_Distance_Education.html?id=nYkrTWDj5twC&redir_esc=y (Luettu: 04.01.2023.)

Marton, F. 1988. Phenomenography: A research approach to investigating different understandings of reality. Teoksessa: Sherman, R. & Webb, R. (toim.) Qualitative research in education. Focus and methods. Lontoo: Falmer, 141–161.

Perusopetuslaki 1998. 21.8.1998/628. Saatavilla verkossa: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980628 (Luettu: 04.01.2023.)

Petrie, C., Aladin, K., Ranjan, P., Javangwe, R., Gilliland, D., Tuominen, S. & Leponiemi, L. 2020. HundrED Spotlight: Quality education for all during covid-19 crisis. Saatavilla verkossa: https://hundred-cdn.s3.amazonaws.com/uploads/report/file/15/hundred_spotlight_covid-19_digital.pdf (Luettu: 3.1.2023.)


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Metsäalan opiskelijoiden alavalinnan taustat

Nuoren elämänkulku, johon sisältyvät koulutukselliset ja ammatilliset valinnat, rakentuu ihmissuhteista, kulttuurisista ilmiöistä, yhteiskunnallisista rakenteista ja historiallisista tekijöistä. Nämä tekijät muovaavat niitä mielikuvia, joita nuorilla on erilaisista itselleen sopivista ammateista.  (Juntunen 2016, 39, 38, 58.) Lappilaisten nuorten jatko-opintoihin siirtymistä toiselle asteelle käsittelevissä tutkimuksissa on havaittu, että lähtemisen välttämättömyys on pienten kylien nuorten todellisuutta koko Lapissa. Usealle pohjoisen nuorelle toiselle asteelle siirtyminen tarkoittaa pois kotoa muuttamista ympäristöön, jossa kulttuuri ja toimintatavat ovat erilaisia kuin kotona. Nuoret voivat joutua pohtimaan työllisyyden kysymyksiä sekä taloudellista pärjäämistä epävarmassa maailmassa. (Juntunen 2016, 59; Vaattovaara 2015, 198.) Pro Gradu -tutkielmassani selvitin lappilaisten metsäalan perustutkinnon opiskelijoiden alavalintaan liittyviä tekijöitä. Metsäalan alavalintaan liittyvät te

Esiopettajat kokevat muunkielisten oppilaiden opetuksen tuovan lisätyötä varhaiskasvatuksen arkeen

Vieraskielisten osuus koko väestöstä on kasvanut Suomessa parissa kymmenessä vuodessa nelinkertaiseksi (Tilastokeskus 2023). Tämä muutos näkyy myös kouluissa ja varhaiskasvatuksessa tuoden opettajan työhön uusia haasteita ja näkökulmia. Opettajat tarvitsevat työnsä tueksi tietoa eri kulttuureista. Myös oman luokkansa tai oman lapsiryhmänsä ohjaaminen kohti monikulttuurista yhteisöä vaatii opettajalta oman ajattelumaailmansa tarkastelua ja omien arvojensa kirkastamista. Vain monikulttuurisuuteen sitoutuneet opettajat pystyvät kannustamaan aidosti oppilaitaan kohti monikulttuurista yhteisöä (Byker & Marquardt 2016, 30). Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää esiopettajien kokemuksia muunkielisten oppilaiden opettamisesta. Muunkielisen oppilaan määrittelen oppilaaksi, jonka äidinkieli ei ole suomi tai jonka suomen kielen taso ei vastaa äidinkielen tasoa johtuen monikielisestä tai muunkielisestä kotitaustasta. Tutkimuskohteenani oli kunnallisessa varhaiskasvatuksessa työskent

Erityisherkkien lasten kouluhyvinvoinnin edistäminen

Herkkyys on kaikissa ihmisissä oleva inhimillinen ominaisuus. Pluessin ym. (2018) kattavassa tutkimuksessa on osoitettu, että noin 30 prosenttia lapsista syntyy tavanomaista herkempinä, erityisherkkinä. Erityisherkkien lukumäärä on yllättävän suuri. Lapset eivät voi tunnistaa eikä sanoittaa omaa herkkyyttään yksin, minkä vuoksi on tärkeää, että heidän kasvatukseensa osallistuvat aikuiset ymmärtävät, mistä erityisherkkyydessä on kyse. Pro gradu-tutkielmassani kuvaan erityisherkkien lasten kouluhyvinvointia aikuisten erityisherkkien kertomana. Tutkielman tavoitteena on lisätä tietoisuutta erityisherkistä lapsista ja heidän kouluhyvinvointinsa edistämisestä kuvaamalla erityisherkkien lasten kouluhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkielman teoriaosassa käsittelen erityisherkkyyttä sekä kouluhyvinvointia. Erityisherkkyyden piirteitä ovat emotionaalisuus, herkkyys ympäristön vivahteille, herkkyys reagoida liiallisiin ärsykkeisiin sekä asioiden syvällinen käsittely (Aron, 2020, 10). Jolla