Siirry pääsisältöön

Yhteisöllisyyden merkitys kansanopistoissa etätyön aikana

Pro gradu -tutkielmassani tutkin kansanopistojen rehtoreiden käsityksiä etätyöjakson yhteisöl-lisyydestä sekä käsityksiä etätyöjakson jälkeisestä ajasta. Keväällä 2020 kaikki oppilaitokset joutuivat siirtymään etäopetukseen Covid-19-pandemian vuoksi. Kansanopistot päätyivät ti-lanteeseen, johon eivät olleet ikinä ennen joutuneet. Tutkimukseni mielenkiinto kohdistui joh-tamisen näkökulmaan etätyön yhteisöllisyydestä. Etenkin johtajilta vaaditaan nykyään muu-toksen johtamisessa nopeita strategisia päätöksiä (Haapakoski, Niemelä & Yrjölä 2020, 125).  Etätyössä yhteisöllisyys voi murentua helpommin, joten sen huomioiminen työyhteisössä on erityisen tärkeää (Vilkman 2016). 

Tutkimukseni toteutin laadullisella fenomenografisella tutkimusmenetelmällä. Fenomenografi-assa tarkastellaan ihmisten erilaisia käsityksiä tutkittavasta ilmiöstä (Huusko & Paloniemi 2006, 163). Aineiston keräsin haastattelemalla viittä Suomen kansanopiston rehtoria kevättal-vella 2022. Tutkimuksen kannalta oli tärkeää, että haastateltavat olivat kokeneet ajan ennen etätyöjaksoa, etätyöjakson aikana sekä sen jälkeen. Tämä mahdollisti saamaan käsityksiä yhtei-söllisyyden muutoksista etätyöjakson ajalta ja käsittelemään etätyöjaksoa uutena kokemuksena verrattuna vanhoihin tapoihin. Aineiston analysoin fenomenografisella analyysimenetelmällä noudattaen Huuskon ja Paloniemen (2006, 167) neljävaiheista analysointiprosessia etsien ai-neistosta ensimmäiseksi merkitysyksiköitä ja tämän jälkeen luoden kategorioita ja muodostaen lopuksi kuvauskategoriajärjestelmän. Kuvauskategoriajärjestelmä määritti tuloksien esitysta-van. 

Tutkimuksen tulokset jakautuivat ajallisesti kolmeen eri osaan: yhteisöllisyyteen etätyöhön siirryttäessä, yhteisöllisyyden ylläpitämiseen etätyöyhteisössä sekä etätyöjakson vaikutuksiin työyhteisössä. Ennen etätyöaikaa yhteisöllisyys koettiin kaikissa kansanopistoissa kiitettävänä, johon haluttiin yhdessä panostaa. Sen tärkeys oli selvästi huomioitu. Etätyöhön siirtyminen oli puolestaan turhauttavaa ja pakonomainen tilanne koko työyhteisölle. Siirtyminen etätyöhön kuitenkin koettiin onnistuneena ja luottamus toimi yhteisön keskellä hyvän yhteisöllisen perus-tan vuoksi, joka oli jo valmiiksi rakennettu. Etätyöjakson aikana yhteisöllisyyttä pidettiin yllä teknologialaitteiden avulla, kuten puhelimien ja tietokoneiden välityksellä. Laitteiden käyttö lisääntyi selvästi ja aikaa erilaisille tapaamisille haluttiin järjestää. Rehtoreiden näkökulmasta yhteisöllisyyttä etätyön aikana määritti vahvasti yhteisen päämäärän luominen ja sitä kohti kulkeminen yhdessä. Rehtorit korostivat myös työntekijöidensä tuntemista ja heidän kuunte-luaan. Yhteisöllisyyttä haluttiin pitää yllä yhtä lailla kuin ennen etätyöjaksoakin, eikä sen tär-keydestä luovuttu. 

Etätyöjakson vaikutukset yhteisössä olivat moninaisia. Rehtorit huomasivat itseohjautuvuuden ja tehokkuuden kasvun työyhteisön keskellä. Teknologialaitteita alettiin käyttämään entistä monipuolisemmin ja yhteydenpito helpottui ja nopeutui. Ihmisiä pystyi tapamaan vaivatto-mammin ja aikaa sen järjestämiselle kului vähemmän. Myös työkaverin kehuminen ja kannus-taminen lisääntyivät. Vaikka etätyöjakso kesti vain hetken ja kansanopistoissa palattiin heti lähiopetukseen, kun kokoontumisrajoitukset sen sallivat, näin tutkimuksen tekemisen silti tär-keänä tällä alueella. Muutokset työyhteisössä opettavat aina uusia asioita ja sopeutuminen vaa-tii tiettyjä taitoja jokaiselta työyhteisön jäseneltä, etenkin johtajilta. Tutkimukseni osoitti, että kansanopistojen rehtorit haluavat toimia kansanopistoissa hyvinä yhteisöllisyyden ylläpitäjinä ennen etätyötä kuin etätyöjakson aikanakin ja yhteisöllisyyteen halutaan panostaa olosuhteista riippumatta. Yhteisöllisyyden tärkeyden huomioiminen korostui entisestään etätyöjakson jäl-keen, johon vaikuttaa koko työyhteisön tuki. 


Elina Vaaranmaa


Lapin yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta


Blogikirjoitus pohjautuu pro gradu -tutkielmaani ’’Mitä etätyöjakso opetti työyhteisöstä? – Kansanopistojen rehtoreiden käsityksiä yhteisöllisyydestä etätyöyhteisössä’’



Lähteet:

Haapakoski, K., Niemelä, A. & Yrjölä, E. 2020. Läsnä etänä. Helsinki: Alma Talent. 

Huusko, M. & Paloniemi, S. 2006: Fenomenografia laadullisena tutkimussuuntauksena kasva-tustieteissä̈. Kasvatus 37 (2), 162–173.

Vilkman, U. 2016. Etäjohtaminen. Tulosta joustavalla työllä. Helsinki: Talentum Pro. 


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

”Ei sille vaan voi mitään, ettei pysty toimimaan niin kuin oletuksena on” Alle kouluikäisen lapsen PDA-piirteiden ilmeneminen ja pedagogiset tukikeinot

Oletko tavannut lasta, joka vastustelee ja välttelee tavanomaisia arkitoimintoja sekä erilaisia pyyntöjä, jopa mukavia? Lapsella on usein jokin selitys tai keino valmiina, miksi ei voi jotakin tehdä. Lapsi saattaa alkaa esimerkiksi nilkuttaa, jotta ei tarvitsisi mennä johonkin. Lapsi voi käyttää sosiaalisia strategioita hyödykseen välttyäkseen itse toimimasta. Kyse voi olla PDA:sta (pathological demand avoidance), joka tarkoittaa äärimmäistä vaatimusten välttelykäyttäytymistä. Ilmiön on tunnistanut ensimmäisenä vuonna 1983 psykologian professori Elizabeth Newson, joka kuvaa PDA:ta tarkemmin Maréchalin ja Davidin kanssa vuonna 2003 tekemässään ensimmäisessä ilmiötä koskevassa tutkimuksessa. Muutkin tutkijat ovat kiinnostuneet aiheesta tehden kansainvälisiä tutkimuksia, joista Kildahl työryhmänsä kanssa (2021) ovat tehneet 13 tutkimusta kattavan kirjallisuuskatsauksen. Suomessa aiheesta on vähäisesti erityispedagogista tutkimustietoa. Tutkimuspolkuni alkoi käytännön ihmettelystä siirtyen...

Ammattikoulusta yliopistoon: poikkeuksellista, ahkeruutta vaativaa mutta mahdollista

  Ammattikoulusta yliopistoon hakeutuminen on ollut mahdollista Suomessa jo lähes kolmen vuosikymmenen ajan, mutta ei-ylioppilastaustaiset yliopisto-opiskelijat ovat siitä huolimatta edelleen marginaaliryhmä. Poliittisissa tavoitteissa painotetaan koulutustason nostamisen tärkeyttä ja suomalainen koulutusjärjestelmä mahdollistaa muodollisesti yliopistoon hakeutumisen ilman lukiokoulutusta, mutta käytännössä sisäänpääsy yliopistoon on ei-ylioppilaille hyvin vaikeaa ja he kohtaavat näkymättömiä esteitä. Tarkastelin pro gradu -tutkielmassani sitä, millä tavalla media puhuu ammattikoulusta yliopistoon hakeutumisesta. Tutkin diskurssianalyysin avulla kahdeksaa mediassa julkaistua henkilöhaastattelua, joissa ei-ylioppilastaustaiset yliopisto-opiskelijat kertovat koulutuspoluistaan. Löysin kolme päädiskurssia, jotka korostuivat henkilöhaastatteluissa. Nimesin nämä kolme merkityksellistämisentapaa poikkeuksellisuusdiskurssiksi, ahkeruusdiskurssiksi ja rohkaisudiskurssiksi.   Jokai...

Alanvaihtajana ammattikorkeakouluun

Varttuneemmalla iällä opiskelemaan lähteminen on suuri päätös, etenkin jos lähdetään kouluttautumaan uudelle ammattialalle. Kuinka orientoituminen ja ajatusten suuntaaminen uudelle alalle tapahtuu ja miten aikuisia alanvaihtajia tulisi huomioida ammattikorkeakoulussa? Millaisia merkityksiä alanvaihtajat antavat ilmiölle? On kiinnostavaa pohtia, miksi ihmiset ylipäänsä vaihtavat ammattialaa.  Tutkin pro gradussani alan vaihtamisen syitä. Ne voidaan jaotella tutkielman pohjalta sisäisiin syihin, jotka kumpuavat ihmisestä itsestään ja ulkoisiin syihin, joihin hänen tulee reagoida. Syyt voidaan jaotella kolmeen kategoriaan, joista ensimmäinen on uudistuminen, jolloin yksilö haluaa sisäisesti kehittyä ja kasvaa kohti uutta alaa. Toisena syynä on työnäky, jossa katsotaan menneeseen työelämään ja toisaalta nähdään tulevan alan mahdollisuuksia. Aikuisten käsitys uuden alan työstä suhteessa menneeseen vaikuttaa päätöksiin, joita oman työuran suhteen tehdään. Kolmantena syynä on uusiutuminen...