Siirry pääsisältöön

Yhteisöllisyyden merkitys kansanopistoissa etätyön aikana

Pro gradu -tutkielmassani tutkin kansanopistojen rehtoreiden käsityksiä etätyöjakson yhteisöl-lisyydestä sekä käsityksiä etätyöjakson jälkeisestä ajasta. Keväällä 2020 kaikki oppilaitokset joutuivat siirtymään etäopetukseen Covid-19-pandemian vuoksi. Kansanopistot päätyivät ti-lanteeseen, johon eivät olleet ikinä ennen joutuneet. Tutkimukseni mielenkiinto kohdistui joh-tamisen näkökulmaan etätyön yhteisöllisyydestä. Etenkin johtajilta vaaditaan nykyään muu-toksen johtamisessa nopeita strategisia päätöksiä (Haapakoski, Niemelä & Yrjölä 2020, 125).  Etätyössä yhteisöllisyys voi murentua helpommin, joten sen huomioiminen työyhteisössä on erityisen tärkeää (Vilkman 2016). 

Tutkimukseni toteutin laadullisella fenomenografisella tutkimusmenetelmällä. Fenomenografi-assa tarkastellaan ihmisten erilaisia käsityksiä tutkittavasta ilmiöstä (Huusko & Paloniemi 2006, 163). Aineiston keräsin haastattelemalla viittä Suomen kansanopiston rehtoria kevättal-vella 2022. Tutkimuksen kannalta oli tärkeää, että haastateltavat olivat kokeneet ajan ennen etätyöjaksoa, etätyöjakson aikana sekä sen jälkeen. Tämä mahdollisti saamaan käsityksiä yhtei-söllisyyden muutoksista etätyöjakson ajalta ja käsittelemään etätyöjaksoa uutena kokemuksena verrattuna vanhoihin tapoihin. Aineiston analysoin fenomenografisella analyysimenetelmällä noudattaen Huuskon ja Paloniemen (2006, 167) neljävaiheista analysointiprosessia etsien ai-neistosta ensimmäiseksi merkitysyksiköitä ja tämän jälkeen luoden kategorioita ja muodostaen lopuksi kuvauskategoriajärjestelmän. Kuvauskategoriajärjestelmä määritti tuloksien esitysta-van. 

Tutkimuksen tulokset jakautuivat ajallisesti kolmeen eri osaan: yhteisöllisyyteen etätyöhön siirryttäessä, yhteisöllisyyden ylläpitämiseen etätyöyhteisössä sekä etätyöjakson vaikutuksiin työyhteisössä. Ennen etätyöaikaa yhteisöllisyys koettiin kaikissa kansanopistoissa kiitettävänä, johon haluttiin yhdessä panostaa. Sen tärkeys oli selvästi huomioitu. Etätyöhön siirtyminen oli puolestaan turhauttavaa ja pakonomainen tilanne koko työyhteisölle. Siirtyminen etätyöhön kuitenkin koettiin onnistuneena ja luottamus toimi yhteisön keskellä hyvän yhteisöllisen perus-tan vuoksi, joka oli jo valmiiksi rakennettu. Etätyöjakson aikana yhteisöllisyyttä pidettiin yllä teknologialaitteiden avulla, kuten puhelimien ja tietokoneiden välityksellä. Laitteiden käyttö lisääntyi selvästi ja aikaa erilaisille tapaamisille haluttiin järjestää. Rehtoreiden näkökulmasta yhteisöllisyyttä etätyön aikana määritti vahvasti yhteisen päämäärän luominen ja sitä kohti kulkeminen yhdessä. Rehtorit korostivat myös työntekijöidensä tuntemista ja heidän kuunte-luaan. Yhteisöllisyyttä haluttiin pitää yllä yhtä lailla kuin ennen etätyöjaksoakin, eikä sen tär-keydestä luovuttu. 

Etätyöjakson vaikutukset yhteisössä olivat moninaisia. Rehtorit huomasivat itseohjautuvuuden ja tehokkuuden kasvun työyhteisön keskellä. Teknologialaitteita alettiin käyttämään entistä monipuolisemmin ja yhteydenpito helpottui ja nopeutui. Ihmisiä pystyi tapamaan vaivatto-mammin ja aikaa sen järjestämiselle kului vähemmän. Myös työkaverin kehuminen ja kannus-taminen lisääntyivät. Vaikka etätyöjakso kesti vain hetken ja kansanopistoissa palattiin heti lähiopetukseen, kun kokoontumisrajoitukset sen sallivat, näin tutkimuksen tekemisen silti tär-keänä tällä alueella. Muutokset työyhteisössä opettavat aina uusia asioita ja sopeutuminen vaa-tii tiettyjä taitoja jokaiselta työyhteisön jäseneltä, etenkin johtajilta. Tutkimukseni osoitti, että kansanopistojen rehtorit haluavat toimia kansanopistoissa hyvinä yhteisöllisyyden ylläpitäjinä ennen etätyötä kuin etätyöjakson aikanakin ja yhteisöllisyyteen halutaan panostaa olosuhteista riippumatta. Yhteisöllisyyden tärkeyden huomioiminen korostui entisestään etätyöjakson jäl-keen, johon vaikuttaa koko työyhteisön tuki. 


Elina Vaaranmaa


Lapin yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta


Blogikirjoitus pohjautuu pro gradu -tutkielmaani ’’Mitä etätyöjakso opetti työyhteisöstä? – Kansanopistojen rehtoreiden käsityksiä yhteisöllisyydestä etätyöyhteisössä’’



Lähteet:

Haapakoski, K., Niemelä, A. & Yrjölä, E. 2020. Läsnä etänä. Helsinki: Alma Talent. 

Huusko, M. & Paloniemi, S. 2006: Fenomenografia laadullisena tutkimussuuntauksena kasva-tustieteissä̈. Kasvatus 37 (2), 162–173.

Vilkman, U. 2016. Etäjohtaminen. Tulosta joustavalla työllä. Helsinki: Talentum Pro. 


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Alanvaihtajana ammattikorkeakouluun

Varttuneemmalla iällä opiskelemaan lähteminen on suuri päätös, etenkin jos lähdetään kouluttautumaan uudelle ammattialalle. Kuinka orientoituminen ja ajatusten suuntaaminen uudelle alalle tapahtuu ja miten aikuisia alanvaihtajia tulisi huomioida ammattikorkeakoulussa? Millaisia merkityksiä alanvaihtajat antavat ilmiölle? On kiinnostavaa pohtia, miksi ihmiset ylipäänsä vaihtavat ammattialaa.  Tutkin pro gradussani alan vaihtamisen syitä. Ne voidaan jaotella tutkielman pohjalta sisäisiin syihin, jotka kumpuavat ihmisestä itsestään ja ulkoisiin syihin, joihin hänen tulee reagoida. Syyt voidaan jaotella kolmeen kategoriaan, joista ensimmäinen on uudistuminen, jolloin yksilö haluaa sisäisesti kehittyä ja kasvaa kohti uutta alaa. Toisena syynä on työnäky, jossa katsotaan menneeseen työelämään ja toisaalta nähdään tulevan alan mahdollisuuksia. Aikuisten käsitys uuden alan työstä suhteessa menneeseen vaikuttaa päätöksiin, joita oman työuran suhteen tehdään. Kolmantena syynä on uusiutuminen...

Aliupseerien jatkuva oppiminen Ilmavoimissa

Puolustusvoimien suorituskyvyn takaa motivoitunut ja osaava henkilöstö (Puolustusvoimien henkilöstöstrategia 2015). Alati muuttuva toimintaympäristö vaatii jatkuvaa osaamisen kehittämistä (Ruohotie 2005), mihin Puolustusvoimat pyrkii vastaamaan panostamalla henkilöstön koulutukseen ja koulutusjärjestelmän kehittämiseen (Puolustusvoimien henkilöstöstrategia 2030+; Puolustusvoimien henkilöstötilinpäätös 2022). Aliupseerien täydennyskoulutus uudistui Puolustusvoimissa vuonna 2020 ja koostuu nykyisellään kolmesta kaikille yhteisestä opintokokonaisuudesta ja niiden välissä suoritettavista täydennyskoulutuksen opintojaksoista (Eironen 2020).  Selvitin pro gradu -tutkielmassani aliupseerien näkemyksiä jatkuvasta oppimisesta Ilmavoimissa. Jatkuvalla oppimisella viitataan yleisimmin työuran aikaiseen osaamisen kehittämiseen ja tässä tutkimuksessa se on määritelty sellaiseksi koko elämän kestäväksi oman osaamisen kehittämiseksi ja uudistamiseksi, jonka tavoitteena on vastata muuttuvan työymp...

Lapsikäsitys 1950-luvulla

Lapsikäsityksellä tarkoitan tutkielmassani lapsen olemusta koskevia olettamuksia eli tietoa siitä, mikä ja millainen lapsi on. Lapsi voidaan käsittää esimerkiksi ei-kehittyneenä aikuisena, herkästi haavoittuvana olentona tai itsenäisenä toimijana. Lapsikäsitys vaikuttaa väistämättä muun muassa kasvatusperiaatteisin. Millaisena olentona lapsen käsitämme, sen mukaista kasvatusta ja koulutusta haluamme hänelle myös antaa. Käsitykset lapsuudesta ja lapsista ovat lisäksi vahvasti sidoksissa aikaan (Darian-Smith & Pascoe 2013, 4). Tutkielmani aihe sijoittuu 1950-luvulle. Vasta vuonna 1952 lähti matkaan viimeinen sotakorvausjuna Neuvostoliittoon (Leino-Kaukiainen & Heikkinen 2011, 21). Suomessa elettiin tuolloin sodanjälkeistä aikaa, mutta ennen varsinaisia suuria hyvinvointivaltion perustana olevia uudistuksia 1960-luvulla. Kasvatustieteeseen liittyvien käsitysten historian tutkiminen on tarpeellista, sillä sen avulla voidaan ymmärtää paremmin sekä menneisyyden kasvatusperiaatteita, ...