Siirry pääsisältöön

Yhteisöllisyyden merkitys kansanopistoissa etätyön aikana

Pro gradu -tutkielmassani tutkin kansanopistojen rehtoreiden käsityksiä etätyöjakson yhteisöl-lisyydestä sekä käsityksiä etätyöjakson jälkeisestä ajasta. Keväällä 2020 kaikki oppilaitokset joutuivat siirtymään etäopetukseen Covid-19-pandemian vuoksi. Kansanopistot päätyivät ti-lanteeseen, johon eivät olleet ikinä ennen joutuneet. Tutkimukseni mielenkiinto kohdistui joh-tamisen näkökulmaan etätyön yhteisöllisyydestä. Etenkin johtajilta vaaditaan nykyään muu-toksen johtamisessa nopeita strategisia päätöksiä (Haapakoski, Niemelä & Yrjölä 2020, 125).  Etätyössä yhteisöllisyys voi murentua helpommin, joten sen huomioiminen työyhteisössä on erityisen tärkeää (Vilkman 2016). 

Tutkimukseni toteutin laadullisella fenomenografisella tutkimusmenetelmällä. Fenomenografi-assa tarkastellaan ihmisten erilaisia käsityksiä tutkittavasta ilmiöstä (Huusko & Paloniemi 2006, 163). Aineiston keräsin haastattelemalla viittä Suomen kansanopiston rehtoria kevättal-vella 2022. Tutkimuksen kannalta oli tärkeää, että haastateltavat olivat kokeneet ajan ennen etätyöjaksoa, etätyöjakson aikana sekä sen jälkeen. Tämä mahdollisti saamaan käsityksiä yhtei-söllisyyden muutoksista etätyöjakson ajalta ja käsittelemään etätyöjaksoa uutena kokemuksena verrattuna vanhoihin tapoihin. Aineiston analysoin fenomenografisella analyysimenetelmällä noudattaen Huuskon ja Paloniemen (2006, 167) neljävaiheista analysointiprosessia etsien ai-neistosta ensimmäiseksi merkitysyksiköitä ja tämän jälkeen luoden kategorioita ja muodostaen lopuksi kuvauskategoriajärjestelmän. Kuvauskategoriajärjestelmä määritti tuloksien esitysta-van. 

Tutkimuksen tulokset jakautuivat ajallisesti kolmeen eri osaan: yhteisöllisyyteen etätyöhön siirryttäessä, yhteisöllisyyden ylläpitämiseen etätyöyhteisössä sekä etätyöjakson vaikutuksiin työyhteisössä. Ennen etätyöaikaa yhteisöllisyys koettiin kaikissa kansanopistoissa kiitettävänä, johon haluttiin yhdessä panostaa. Sen tärkeys oli selvästi huomioitu. Etätyöhön siirtyminen oli puolestaan turhauttavaa ja pakonomainen tilanne koko työyhteisölle. Siirtyminen etätyöhön kuitenkin koettiin onnistuneena ja luottamus toimi yhteisön keskellä hyvän yhteisöllisen perus-tan vuoksi, joka oli jo valmiiksi rakennettu. Etätyöjakson aikana yhteisöllisyyttä pidettiin yllä teknologialaitteiden avulla, kuten puhelimien ja tietokoneiden välityksellä. Laitteiden käyttö lisääntyi selvästi ja aikaa erilaisille tapaamisille haluttiin järjestää. Rehtoreiden näkökulmasta yhteisöllisyyttä etätyön aikana määritti vahvasti yhteisen päämäärän luominen ja sitä kohti kulkeminen yhdessä. Rehtorit korostivat myös työntekijöidensä tuntemista ja heidän kuunte-luaan. Yhteisöllisyyttä haluttiin pitää yllä yhtä lailla kuin ennen etätyöjaksoakin, eikä sen tär-keydestä luovuttu. 

Etätyöjakson vaikutukset yhteisössä olivat moninaisia. Rehtorit huomasivat itseohjautuvuuden ja tehokkuuden kasvun työyhteisön keskellä. Teknologialaitteita alettiin käyttämään entistä monipuolisemmin ja yhteydenpito helpottui ja nopeutui. Ihmisiä pystyi tapamaan vaivatto-mammin ja aikaa sen järjestämiselle kului vähemmän. Myös työkaverin kehuminen ja kannus-taminen lisääntyivät. Vaikka etätyöjakso kesti vain hetken ja kansanopistoissa palattiin heti lähiopetukseen, kun kokoontumisrajoitukset sen sallivat, näin tutkimuksen tekemisen silti tär-keänä tällä alueella. Muutokset työyhteisössä opettavat aina uusia asioita ja sopeutuminen vaa-tii tiettyjä taitoja jokaiselta työyhteisön jäseneltä, etenkin johtajilta. Tutkimukseni osoitti, että kansanopistojen rehtorit haluavat toimia kansanopistoissa hyvinä yhteisöllisyyden ylläpitäjinä ennen etätyötä kuin etätyöjakson aikanakin ja yhteisöllisyyteen halutaan panostaa olosuhteista riippumatta. Yhteisöllisyyden tärkeyden huomioiminen korostui entisestään etätyöjakson jäl-keen, johon vaikuttaa koko työyhteisön tuki. 


Elina Vaaranmaa


Lapin yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta


Blogikirjoitus pohjautuu pro gradu -tutkielmaani ’’Mitä etätyöjakso opetti työyhteisöstä? – Kansanopistojen rehtoreiden käsityksiä yhteisöllisyydestä etätyöyhteisössä’’



Lähteet:

Haapakoski, K., Niemelä, A. & Yrjölä, E. 2020. Läsnä etänä. Helsinki: Alma Talent. 

Huusko, M. & Paloniemi, S. 2006: Fenomenografia laadullisena tutkimussuuntauksena kasva-tustieteissä̈. Kasvatus 37 (2), 162–173.

Vilkman, U. 2016. Etäjohtaminen. Tulosta joustavalla työllä. Helsinki: Talentum Pro. 


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Metsäalan opiskelijoiden alavalinnan taustat

Nuoren elämänkulku, johon sisältyvät koulutukselliset ja ammatilliset valinnat, rakentuu ihmissuhteista, kulttuurisista ilmiöistä, yhteiskunnallisista rakenteista ja historiallisista tekijöistä. Nämä tekijät muovaavat niitä mielikuvia, joita nuorilla on erilaisista itselleen sopivista ammateista.  (Juntunen 2016, 39, 38, 58.) Lappilaisten nuorten jatko-opintoihin siirtymistä toiselle asteelle käsittelevissä tutkimuksissa on havaittu, että lähtemisen välttämättömyys on pienten kylien nuorten todellisuutta koko Lapissa. Usealle pohjoisen nuorelle toiselle asteelle siirtyminen tarkoittaa pois kotoa muuttamista ympäristöön, jossa kulttuuri ja toimintatavat ovat erilaisia kuin kotona. Nuoret voivat joutua pohtimaan työllisyyden kysymyksiä sekä taloudellista pärjäämistä epävarmassa maailmassa. (Juntunen 2016, 59; Vaattovaara 2015, 198.) Pro Gradu -tutkielmassani selvitin lappilaisten metsäalan perustutkinnon opiskelijoiden alavalintaan liittyviä tekijöitä. Metsäalan alavalintaan liittyvät te

Esiopettajat kokevat muunkielisten oppilaiden opetuksen tuovan lisätyötä varhaiskasvatuksen arkeen

Vieraskielisten osuus koko väestöstä on kasvanut Suomessa parissa kymmenessä vuodessa nelinkertaiseksi (Tilastokeskus 2023). Tämä muutos näkyy myös kouluissa ja varhaiskasvatuksessa tuoden opettajan työhön uusia haasteita ja näkökulmia. Opettajat tarvitsevat työnsä tueksi tietoa eri kulttuureista. Myös oman luokkansa tai oman lapsiryhmänsä ohjaaminen kohti monikulttuurista yhteisöä vaatii opettajalta oman ajattelumaailmansa tarkastelua ja omien arvojensa kirkastamista. Vain monikulttuurisuuteen sitoutuneet opettajat pystyvät kannustamaan aidosti oppilaitaan kohti monikulttuurista yhteisöä (Byker & Marquardt 2016, 30). Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää esiopettajien kokemuksia muunkielisten oppilaiden opettamisesta. Muunkielisen oppilaan määrittelen oppilaaksi, jonka äidinkieli ei ole suomi tai jonka suomen kielen taso ei vastaa äidinkielen tasoa johtuen monikielisestä tai muunkielisestä kotitaustasta. Tutkimuskohteenani oli kunnallisessa varhaiskasvatuksessa työskent

Erityisherkkien lasten kouluhyvinvoinnin edistäminen

Herkkyys on kaikissa ihmisissä oleva inhimillinen ominaisuus. Pluessin ym. (2018) kattavassa tutkimuksessa on osoitettu, että noin 30 prosenttia lapsista syntyy tavanomaista herkempinä, erityisherkkinä. Erityisherkkien lukumäärä on yllättävän suuri. Lapset eivät voi tunnistaa eikä sanoittaa omaa herkkyyttään yksin, minkä vuoksi on tärkeää, että heidän kasvatukseensa osallistuvat aikuiset ymmärtävät, mistä erityisherkkyydessä on kyse. Pro gradu-tutkielmassani kuvaan erityisherkkien lasten kouluhyvinvointia aikuisten erityisherkkien kertomana. Tutkielman tavoitteena on lisätä tietoisuutta erityisherkistä lapsista ja heidän kouluhyvinvointinsa edistämisestä kuvaamalla erityisherkkien lasten kouluhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkielman teoriaosassa käsittelen erityisherkkyyttä sekä kouluhyvinvointia. Erityisherkkyyden piirteitä ovat emotionaalisuus, herkkyys ympäristön vivahteille, herkkyys reagoida liiallisiin ärsykkeisiin sekä asioiden syvällinen käsittely (Aron, 2020, 10). Jolla