Siirry pääsisältöön

WHAT IS COLLECTIVE INTELLIGENCE?

Towards the democratisation of knowledge, Collective Intelligence (CI) is being constantly generated and transformed by our produsage (aka content production and usage) in the Web 2.0 and its participatory platforms: like e.g., the wikis, blogs, and the social media (SoMe). When interviewed by Peters (2015), the Tunisian Philosopher, Pierre Lévy, who coined the term, notes that, contrasting to AI, CI “is a scientific, technical and political project that aims to make people smarter with computers, instead of trying to make computers smarter than people” (p. 261) like the Artificial Intelligence allegedly aspires. Consequently, with the increase of our interaction within interconnected networks, produsers can participate in a civic process of developing and democratising the discussions on their particular areas of interest. 

Currently, the coordination of our data is largely mediated by computed algorithms, which converge and correlate our shared symbolisms and significances, converting our information into an emergent collective intelligence. Claro Bembem & da Costa Santos (2013, p. 141) observe that the collective work, which allowed the development of computed networks, enabled the access to information and its exchange, correspondingly constructing new forms of knowledge. Now, instead of having a hegemonic message broadcast by the media channels’ centralised sources, information is increasingly shared by all to all individuals, irrespective of their socioeconomic hierarchy. Moreover, because knowledge is in humanity, it is fundamental to critically analyse the contexts in which our individual intelligence may be meaningful; that is: in which thematics our individual interest is de facto significant. After all, as Jenkins (2006) writes, “[n]one of us can know everything; each of us knows something; and we can put the pieces together if we pool our resources and combine our skills” (p. 4). And, in the end, novel information and communication technologies (ICTs) can facilitate the synergy of individuals’ knowledge which, when gathered in databanks, culminate in our cumulated CI. 

In sum, Collective Intelligence is a project that seeks to connect people not by ethnic, national, or religious identities, but via their (non)scientific knowledge in light of their interests – may that be political, cultural, or of any other kind. Hence, CI seeks to civically engage citizens, empowering and emancipating their collaborative capacity to enhance our individual abilities. Thus, finally, collective intelligence could soon be seen as one of our cybercultures’ currencies. 


Rodrigo Firmo Emediato

University of Lapland, Faculty of Education

Blog is based on Master theses "Collective Intelligence: Consenting to Conscient Consultation".



REFERENCES 

Claro Bembem, A. H. & da Costa Santos, P. L. V. A. 2013. Inteligência Coletiva: Um Olhar Sobre a Produção de      Pierre Lévy. Perspectivas em CIência da Informação, 18(4), 139-151.  

Jenkins, H. 2006. Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. New York, US: NYU Press. 

Peters, M.A. 2015. Interview with Pierre A. Lévy, French philosopher of collective intelligence. Open Review of Educational Research, 2(1), 259-266. 

 


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Metsäalan opiskelijoiden alavalinnan taustat

Nuoren elämänkulku, johon sisältyvät koulutukselliset ja ammatilliset valinnat, rakentuu ihmissuhteista, kulttuurisista ilmiöistä, yhteiskunnallisista rakenteista ja historiallisista tekijöistä. Nämä tekijät muovaavat niitä mielikuvia, joita nuorilla on erilaisista itselleen sopivista ammateista.  (Juntunen 2016, 39, 38, 58.) Lappilaisten nuorten jatko-opintoihin siirtymistä toiselle asteelle käsittelevissä tutkimuksissa on havaittu, että lähtemisen välttämättömyys on pienten kylien nuorten todellisuutta koko Lapissa. Usealle pohjoisen nuorelle toiselle asteelle siirtyminen tarkoittaa pois kotoa muuttamista ympäristöön, jossa kulttuuri ja toimintatavat ovat erilaisia kuin kotona. Nuoret voivat joutua pohtimaan työllisyyden kysymyksiä sekä taloudellista pärjäämistä epävarmassa maailmassa. (Juntunen 2016, 59; Vaattovaara 2015, 198.) Pro Gradu -tutkielmassani selvitin lappilaisten metsäalan perustutkinnon opiskelijoiden alavalintaan liittyviä tekijöitä. Metsäalan alavalintaan liittyvät te

Esiopettajat kokevat muunkielisten oppilaiden opetuksen tuovan lisätyötä varhaiskasvatuksen arkeen

Vieraskielisten osuus koko väestöstä on kasvanut Suomessa parissa kymmenessä vuodessa nelinkertaiseksi (Tilastokeskus 2023). Tämä muutos näkyy myös kouluissa ja varhaiskasvatuksessa tuoden opettajan työhön uusia haasteita ja näkökulmia. Opettajat tarvitsevat työnsä tueksi tietoa eri kulttuureista. Myös oman luokkansa tai oman lapsiryhmänsä ohjaaminen kohti monikulttuurista yhteisöä vaatii opettajalta oman ajattelumaailmansa tarkastelua ja omien arvojensa kirkastamista. Vain monikulttuurisuuteen sitoutuneet opettajat pystyvät kannustamaan aidosti oppilaitaan kohti monikulttuurista yhteisöä (Byker & Marquardt 2016, 30). Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää esiopettajien kokemuksia muunkielisten oppilaiden opettamisesta. Muunkielisen oppilaan määrittelen oppilaaksi, jonka äidinkieli ei ole suomi tai jonka suomen kielen taso ei vastaa äidinkielen tasoa johtuen monikielisestä tai muunkielisestä kotitaustasta. Tutkimuskohteenani oli kunnallisessa varhaiskasvatuksessa työskent

Erityisherkkien lasten kouluhyvinvoinnin edistäminen

Herkkyys on kaikissa ihmisissä oleva inhimillinen ominaisuus. Pluessin ym. (2018) kattavassa tutkimuksessa on osoitettu, että noin 30 prosenttia lapsista syntyy tavanomaista herkempinä, erityisherkkinä. Erityisherkkien lukumäärä on yllättävän suuri. Lapset eivät voi tunnistaa eikä sanoittaa omaa herkkyyttään yksin, minkä vuoksi on tärkeää, että heidän kasvatukseensa osallistuvat aikuiset ymmärtävät, mistä erityisherkkyydessä on kyse. Pro gradu-tutkielmassani kuvaan erityisherkkien lasten kouluhyvinvointia aikuisten erityisherkkien kertomana. Tutkielman tavoitteena on lisätä tietoisuutta erityisherkistä lapsista ja heidän kouluhyvinvointinsa edistämisestä kuvaamalla erityisherkkien lasten kouluhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkielman teoriaosassa käsittelen erityisherkkyyttä sekä kouluhyvinvointia. Erityisherkkyyden piirteitä ovat emotionaalisuus, herkkyys ympäristön vivahteille, herkkyys reagoida liiallisiin ärsykkeisiin sekä asioiden syvällinen käsittely (Aron, 2020, 10). Jolla