Siirry pääsisältöön

Oppimisympäristöjen merkitys oppilaan koulupolulla

Hyvinvoinnin merkitys on vuosien saatossa ottanut yhä enemmän tilaa tutkimuksen kentällä. Tuoreen kouluterveyskyselyn (2021) mukaan lapset ja nuoret voivat koulussa pääosin hyvin. (Helakorpi & Kivimäki 2021). On kuitenkin merkittävää myös se, että puolestaan Suomen koulujen Pisa-tulokset, ovat vähitellen heikentyneet. 

Eri oppimisympäristöjen avulla voimme tukea oppilaiden koulussa kokemaa hyvinvointia. Ihmisen hyvinvointiin tulee kiinnittää huomiota kokonaisuutena ja niiden eri osa-alueet liittyvät vahvasti toisiinsa. (Juuti & Vuorela 2015). Paljon keskustelua viime vuosina on herättänyt myös se, tukevatko suuret oppilasryhmät oppilaiden koulunkäyntiä vai heikentävätkö ne oppilaiden motivaatiota. 

Pro gradu -tutkielmassani tutkin monimenetelmäisellä tutkimusotteella eri oppimisympäristöjen yhteyttä oppilaiden hyvinvointiin suuressa opetusryhmässä. Tutkimuksen aineisto koostui verkkokyselyistä, jotka 4.lk- 5.lk:n oppilaat täyttivät. Aineisto kerättiin harkinnanvaraisella otannalla sellaisista oppilasryhmistä, joissa oli lähes 30 oppilasta (N=43). Ennen kyselyn toteutusta, oppilaiden huoltajien tuli antaa lupa osallistumiseen. Kyselyssä oppilailta tiedusteltiin heidän luokastaan sekä fyysisenä, sosiaalisena, psyykkisenä että pedagogisena oppimisympäristönä. 

Tutkimuksen aineisto oli sekä määrällistä että laadullista. Määrällinen aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmalla tilastotieteen perusmenetelmin: pylväsdiagrammein, ristiintaulukoinnein sekä korrelaatioiden avulla. Laadullinen aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla. Tässä tutkimuksessa laadullinen aineisto vahvisti määrällisen aineistoa ja sen tuloksia. 

Tutkimuksessa kävi ilmi, että jokaisella oppimisympäristöllä on yhteyttä oppilaiden kouluviihtyvyyteen. Oppilaiden käsitykset kuitenkin vaihtelivat. Sosiaalisen oppimisympäristön tulokset heijastuivat erityisesti koulukiusaamisen kautta. Yleensä he, jotka olivat kokeneet kiusaamista koulussa, olivat myös niitä, jotka eivät juurikaan pitäneet koulunkäynnistä. Näiden muuttujien välillä oli yhteyttä. Psyykkistä oppimisympäristöä tarkasteltaessa otettiin huomioon oppilaiden kokemukset koulun ja kodin välisestä yhteistyöstä sekä siitä, miten kiinnostuneita ja kannustavia huoltajat ovat. Myös huoltajien kannustavuuden ja kouluviihtyvyyden välillä oli merkittävää yhteyttä. 

Erityisesti pedagogisen oppimisympäristön vaikutus kouluviihtyvyyteen nähtiin merkittävänä. Opettajan toiminnan ja kannustavuuden sekä oppilaiden kouluviihtyvyyden välinen yhteys oli tilastollisesti merkitsevä. Tarkasteltaessa oppilaiden kouluviihtyvyyttä ja oppilaiden kokemuksia tasapuolisesta kohtelusta, voitiin havaita yhteyttä. Ne oppilaat, jotka kokivat, ettei opettaja kohtele luokkansa oppilaita tasapuolisesti, pitivät myös koulunkäynnistä vähemmän. 

Vaikka oppilaiden kokemukset eri oppimisympäristöistä ovatkin aina yksilöllisiä, tulee muistaa, että kenenkään kokemusta ei voi vähätellä. Kuten tutkimuksessa kävi ilmi, eri oppimisympäristöjen yhteydet kouluviihtyvyyteen ovat merkittäviä. Oppimisympäristöjen toimivuus luo lapselle ja nuorelle turvallisen ympäristön oppia. Turvallinen oppimisympäristö puolestaan tukee motivaatiota ja antaa lapselle mahdollisuuden oppia sellaisessa tilassa, jossa hän voi olla täysin oma itsensä. (Karppinen & Pihlava 2016, 122; Mäkelä 2014). Kun turvallista oppimisympäristöä luodaan, myös opettajan rooli on tärkeää muistaa. Ihanteellista olisi, jos sama opettaja voisi opettaa aina alkuopetuksesta yläkouluun siirtymiseen saakka. Tällöin opettajan ja oppilaan välille ehtii muodostua turvallinen vuorovaikutussuhde, mikä puolestaan lisää oppilaiden turvallisuuden tunnetta ja oppimista koulun arjessa. 


-Sara Rautiainen

Lapin yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta 


Blogikirjoitus kirjoitettu Oppimisympäristö ja sen yhteydet oppilaiden hyvinvointiin suuressa opetusryhmässä -pro gradu -tutkielman pohjalta. 


Lähteet:

Ahtola, A. 2016. Psyykkinen hyvinvointi ja oppiminen. Jyväskylä: PS-kustannus. 

Helakorpi, S. & Kivimäki, H. 2021. Lasten ja nuorten hyvinvointi – Kouluterveyskysely 2021: Iso osa lapsista ja nuorista on tyytyväisiä elämäänsä – yksinäisyyden tunne on yleistynyt. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. 

Juuti, P. & Vuorela, A. 2015. Johtaminen ja työyhteisön hyvinvointi. Jyväskylä. PS-kustannus. 





Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Metsäalan opiskelijoiden alavalinnan taustat

Nuoren elämänkulku, johon sisältyvät koulutukselliset ja ammatilliset valinnat, rakentuu ihmissuhteista, kulttuurisista ilmiöistä, yhteiskunnallisista rakenteista ja historiallisista tekijöistä. Nämä tekijät muovaavat niitä mielikuvia, joita nuorilla on erilaisista itselleen sopivista ammateista.  (Juntunen 2016, 39, 38, 58.) Lappilaisten nuorten jatko-opintoihin siirtymistä toiselle asteelle käsittelevissä tutkimuksissa on havaittu, että lähtemisen välttämättömyys on pienten kylien nuorten todellisuutta koko Lapissa. Usealle pohjoisen nuorelle toiselle asteelle siirtyminen tarkoittaa pois kotoa muuttamista ympäristöön, jossa kulttuuri ja toimintatavat ovat erilaisia kuin kotona. Nuoret voivat joutua pohtimaan työllisyyden kysymyksiä sekä taloudellista pärjäämistä epävarmassa maailmassa. (Juntunen 2016, 59; Vaattovaara 2015, 198.) Pro Gradu -tutkielmassani selvitin lappilaisten metsäalan perustutkinnon opiskelijoiden alavalintaan liittyviä tekijöitä. Metsäalan alavalintaan liittyvät te

Esiopettajat kokevat muunkielisten oppilaiden opetuksen tuovan lisätyötä varhaiskasvatuksen arkeen

Vieraskielisten osuus koko väestöstä on kasvanut Suomessa parissa kymmenessä vuodessa nelinkertaiseksi (Tilastokeskus 2023). Tämä muutos näkyy myös kouluissa ja varhaiskasvatuksessa tuoden opettajan työhön uusia haasteita ja näkökulmia. Opettajat tarvitsevat työnsä tueksi tietoa eri kulttuureista. Myös oman luokkansa tai oman lapsiryhmänsä ohjaaminen kohti monikulttuurista yhteisöä vaatii opettajalta oman ajattelumaailmansa tarkastelua ja omien arvojensa kirkastamista. Vain monikulttuurisuuteen sitoutuneet opettajat pystyvät kannustamaan aidosti oppilaitaan kohti monikulttuurista yhteisöä (Byker & Marquardt 2016, 30). Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää esiopettajien kokemuksia muunkielisten oppilaiden opettamisesta. Muunkielisen oppilaan määrittelen oppilaaksi, jonka äidinkieli ei ole suomi tai jonka suomen kielen taso ei vastaa äidinkielen tasoa johtuen monikielisestä tai muunkielisestä kotitaustasta. Tutkimuskohteenani oli kunnallisessa varhaiskasvatuksessa työskent

Erityisherkkien lasten kouluhyvinvoinnin edistäminen

Herkkyys on kaikissa ihmisissä oleva inhimillinen ominaisuus. Pluessin ym. (2018) kattavassa tutkimuksessa on osoitettu, että noin 30 prosenttia lapsista syntyy tavanomaista herkempinä, erityisherkkinä. Erityisherkkien lukumäärä on yllättävän suuri. Lapset eivät voi tunnistaa eikä sanoittaa omaa herkkyyttään yksin, minkä vuoksi on tärkeää, että heidän kasvatukseensa osallistuvat aikuiset ymmärtävät, mistä erityisherkkyydessä on kyse. Pro gradu-tutkielmassani kuvaan erityisherkkien lasten kouluhyvinvointia aikuisten erityisherkkien kertomana. Tutkielman tavoitteena on lisätä tietoisuutta erityisherkistä lapsista ja heidän kouluhyvinvointinsa edistämisestä kuvaamalla erityisherkkien lasten kouluhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkielman teoriaosassa käsittelen erityisherkkyyttä sekä kouluhyvinvointia. Erityisherkkyyden piirteitä ovat emotionaalisuus, herkkyys ympäristön vivahteille, herkkyys reagoida liiallisiin ärsykkeisiin sekä asioiden syvällinen käsittely (Aron, 2020, 10). Jolla