Siirry pääsisältöön

Oppimisympäristöjen merkitys oppilaan koulupolulla

Hyvinvoinnin merkitys on vuosien saatossa ottanut yhä enemmän tilaa tutkimuksen kentällä. Tuoreen kouluterveyskyselyn (2021) mukaan lapset ja nuoret voivat koulussa pääosin hyvin. (Helakorpi & Kivimäki 2021). On kuitenkin merkittävää myös se, että puolestaan Suomen koulujen Pisa-tulokset, ovat vähitellen heikentyneet. 

Eri oppimisympäristöjen avulla voimme tukea oppilaiden koulussa kokemaa hyvinvointia. Ihmisen hyvinvointiin tulee kiinnittää huomiota kokonaisuutena ja niiden eri osa-alueet liittyvät vahvasti toisiinsa. (Juuti & Vuorela 2015). Paljon keskustelua viime vuosina on herättänyt myös se, tukevatko suuret oppilasryhmät oppilaiden koulunkäyntiä vai heikentävätkö ne oppilaiden motivaatiota. 

Pro gradu -tutkielmassani tutkin monimenetelmäisellä tutkimusotteella eri oppimisympäristöjen yhteyttä oppilaiden hyvinvointiin suuressa opetusryhmässä. Tutkimuksen aineisto koostui verkkokyselyistä, jotka 4.lk- 5.lk:n oppilaat täyttivät. Aineisto kerättiin harkinnanvaraisella otannalla sellaisista oppilasryhmistä, joissa oli lähes 30 oppilasta (N=43). Ennen kyselyn toteutusta, oppilaiden huoltajien tuli antaa lupa osallistumiseen. Kyselyssä oppilailta tiedusteltiin heidän luokastaan sekä fyysisenä, sosiaalisena, psyykkisenä että pedagogisena oppimisympäristönä. 

Tutkimuksen aineisto oli sekä määrällistä että laadullista. Määrällinen aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmalla tilastotieteen perusmenetelmin: pylväsdiagrammein, ristiintaulukoinnein sekä korrelaatioiden avulla. Laadullinen aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla. Tässä tutkimuksessa laadullinen aineisto vahvisti määrällisen aineistoa ja sen tuloksia. 

Tutkimuksessa kävi ilmi, että jokaisella oppimisympäristöllä on yhteyttä oppilaiden kouluviihtyvyyteen. Oppilaiden käsitykset kuitenkin vaihtelivat. Sosiaalisen oppimisympäristön tulokset heijastuivat erityisesti koulukiusaamisen kautta. Yleensä he, jotka olivat kokeneet kiusaamista koulussa, olivat myös niitä, jotka eivät juurikaan pitäneet koulunkäynnistä. Näiden muuttujien välillä oli yhteyttä. Psyykkistä oppimisympäristöä tarkasteltaessa otettiin huomioon oppilaiden kokemukset koulun ja kodin välisestä yhteistyöstä sekä siitä, miten kiinnostuneita ja kannustavia huoltajat ovat. Myös huoltajien kannustavuuden ja kouluviihtyvyyden välillä oli merkittävää yhteyttä. 

Erityisesti pedagogisen oppimisympäristön vaikutus kouluviihtyvyyteen nähtiin merkittävänä. Opettajan toiminnan ja kannustavuuden sekä oppilaiden kouluviihtyvyyden välinen yhteys oli tilastollisesti merkitsevä. Tarkasteltaessa oppilaiden kouluviihtyvyyttä ja oppilaiden kokemuksia tasapuolisesta kohtelusta, voitiin havaita yhteyttä. Ne oppilaat, jotka kokivat, ettei opettaja kohtele luokkansa oppilaita tasapuolisesti, pitivät myös koulunkäynnistä vähemmän. 

Vaikka oppilaiden kokemukset eri oppimisympäristöistä ovatkin aina yksilöllisiä, tulee muistaa, että kenenkään kokemusta ei voi vähätellä. Kuten tutkimuksessa kävi ilmi, eri oppimisympäristöjen yhteydet kouluviihtyvyyteen ovat merkittäviä. Oppimisympäristöjen toimivuus luo lapselle ja nuorelle turvallisen ympäristön oppia. Turvallinen oppimisympäristö puolestaan tukee motivaatiota ja antaa lapselle mahdollisuuden oppia sellaisessa tilassa, jossa hän voi olla täysin oma itsensä. (Karppinen & Pihlava 2016, 122; Mäkelä 2014). Kun turvallista oppimisympäristöä luodaan, myös opettajan rooli on tärkeää muistaa. Ihanteellista olisi, jos sama opettaja voisi opettaa aina alkuopetuksesta yläkouluun siirtymiseen saakka. Tällöin opettajan ja oppilaan välille ehtii muodostua turvallinen vuorovaikutussuhde, mikä puolestaan lisää oppilaiden turvallisuuden tunnetta ja oppimista koulun arjessa. 


-Sara Rautiainen

Lapin yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta 


Blogikirjoitus kirjoitettu Oppimisympäristö ja sen yhteydet oppilaiden hyvinvointiin suuressa opetusryhmässä -pro gradu -tutkielman pohjalta. 


Lähteet:

Ahtola, A. 2016. Psyykkinen hyvinvointi ja oppiminen. Jyväskylä: PS-kustannus. 

Helakorpi, S. & Kivimäki, H. 2021. Lasten ja nuorten hyvinvointi – Kouluterveyskysely 2021: Iso osa lapsista ja nuorista on tyytyväisiä elämäänsä – yksinäisyyden tunne on yleistynyt. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. 

Juuti, P. & Vuorela, A. 2015. Johtaminen ja työyhteisön hyvinvointi. Jyväskylä. PS-kustannus. 





Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Alanvaihtajana ammattikorkeakouluun

Varttuneemmalla iällä opiskelemaan lähteminen on suuri päätös, etenkin jos lähdetään kouluttautumaan uudelle ammattialalle. Kuinka orientoituminen ja ajatusten suuntaaminen uudelle alalle tapahtuu ja miten aikuisia alanvaihtajia tulisi huomioida ammattikorkeakoulussa? Millaisia merkityksiä alanvaihtajat antavat ilmiölle? On kiinnostavaa pohtia, miksi ihmiset ylipäänsä vaihtavat ammattialaa.  Tutkin pro gradussani alan vaihtamisen syitä. Ne voidaan jaotella tutkielman pohjalta sisäisiin syihin, jotka kumpuavat ihmisestä itsestään ja ulkoisiin syihin, joihin hänen tulee reagoida. Syyt voidaan jaotella kolmeen kategoriaan, joista ensimmäinen on uudistuminen, jolloin yksilö haluaa sisäisesti kehittyä ja kasvaa kohti uutta alaa. Toisena syynä on työnäky, jossa katsotaan menneeseen työelämään ja toisaalta nähdään tulevan alan mahdollisuuksia. Aikuisten käsitys uuden alan työstä suhteessa menneeseen vaikuttaa päätöksiin, joita oman työuran suhteen tehdään. Kolmantena syynä on uusiutuminen...

Aliupseerien jatkuva oppiminen Ilmavoimissa

Puolustusvoimien suorituskyvyn takaa motivoitunut ja osaava henkilöstö (Puolustusvoimien henkilöstöstrategia 2015). Alati muuttuva toimintaympäristö vaatii jatkuvaa osaamisen kehittämistä (Ruohotie 2005), mihin Puolustusvoimat pyrkii vastaamaan panostamalla henkilöstön koulutukseen ja koulutusjärjestelmän kehittämiseen (Puolustusvoimien henkilöstöstrategia 2030+; Puolustusvoimien henkilöstötilinpäätös 2022). Aliupseerien täydennyskoulutus uudistui Puolustusvoimissa vuonna 2020 ja koostuu nykyisellään kolmesta kaikille yhteisestä opintokokonaisuudesta ja niiden välissä suoritettavista täydennyskoulutuksen opintojaksoista (Eironen 2020).  Selvitin pro gradu -tutkielmassani aliupseerien näkemyksiä jatkuvasta oppimisesta Ilmavoimissa. Jatkuvalla oppimisella viitataan yleisimmin työuran aikaiseen osaamisen kehittämiseen ja tässä tutkimuksessa se on määritelty sellaiseksi koko elämän kestäväksi oman osaamisen kehittämiseksi ja uudistamiseksi, jonka tavoitteena on vastata muuttuvan työymp...

Lapsikäsitys 1950-luvulla

Lapsikäsityksellä tarkoitan tutkielmassani lapsen olemusta koskevia olettamuksia eli tietoa siitä, mikä ja millainen lapsi on. Lapsi voidaan käsittää esimerkiksi ei-kehittyneenä aikuisena, herkästi haavoittuvana olentona tai itsenäisenä toimijana. Lapsikäsitys vaikuttaa väistämättä muun muassa kasvatusperiaatteisin. Millaisena olentona lapsen käsitämme, sen mukaista kasvatusta ja koulutusta haluamme hänelle myös antaa. Käsitykset lapsuudesta ja lapsista ovat lisäksi vahvasti sidoksissa aikaan (Darian-Smith & Pascoe 2013, 4). Tutkielmani aihe sijoittuu 1950-luvulle. Vasta vuonna 1952 lähti matkaan viimeinen sotakorvausjuna Neuvostoliittoon (Leino-Kaukiainen & Heikkinen 2011, 21). Suomessa elettiin tuolloin sodanjälkeistä aikaa, mutta ennen varsinaisia suuria hyvinvointivaltion perustana olevia uudistuksia 1960-luvulla. Kasvatustieteeseen liittyvien käsitysten historian tutkiminen on tarpeellista, sillä sen avulla voidaan ymmärtää paremmin sekä menneisyyden kasvatusperiaatteita, ...