Siirry pääsisältöön

Opettajan ammatillinen identiteetti ja sosiaalinen media

Pro gradu -tutkielmassani selvitin luokanopettajien kokemuksia ammatillisesta identiteetistä ja sen yhteyksistä opettajan toimintaan sosiaalisessa mediassa. Hyödynsin tutkielmassani kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja fenomenologista tutkimusotetta. Laadin aineistonkeruuta varten Microsoft Forms -ohjelmalla sähköisen kyselylomakkeen, jonka jaoin opettajien Facebook -ryhmään, Alakoulun Aarreaittaan. Kyselylomakkeeseen vastasi 11 luokanopettajaa. 

Ammatillinen identiteetti määrittelee yksilön samaistumista ammattiinsa ja kuvailee sitä, ”mitä hän on” (Kumpula 2013, 20–23). Opettajan ammatillinen identiteetti kehittyy kokemusten ja kokemuksellisten tulkintojen pohjalta (Stenberg 2016, 27). Identiteetin osa-alueet voidaan jakaa henkilökohtaisiin, sosiaalisiin sekä ammatillisiin identiteettitekijöihin (Day & Kington 2008, 11). Identiteetin osa-alueet esiintyivät myös opettajien kokemuksissa ammatillisen identiteetin ja sosiaalisen median yhteyksiä tutkittaessa ja nämä ovat nimetty jatkossa yksilöllisiin, yhteisöllisiin ja yhteiskunnallisiin tekijöihin.

Ammatillisen identiteetin yksilöllisinä tekijöinä luokanopettajien kuvauksista löytyivät minuuden kokemus, rohkeus, opettajuuteen suhtautuminen sekä ammattitaito. Opettajat liittivät minuuden kokemuksen identiteettiä määritteleväksi tekijäksi sekä korostivat sisäisten toimintamallien merkitystä. Rohkeus oman identiteetin esiin tuomiseen ja uuden kokeilemiseen nähtiin tärkeäksi. Opettajuuteen suhtautuminen ja ammattitaito kuvasivat opettajan henkilökohtaisia ammatillisia mieltymyksiä. 

Yhteisöllisenä identiteettitekijänä tunnistettiin erityisesti työyhteisön vuorovaikutus. Työkaverit koettiin erityisen tärkeiksi ammatillisen identiteetin vahvistajiksi, mutta myös oppilaiden ja vanhempien merkitys tunnistettiin. Elämän varrella hankitut kokemukset olivat yhteydessä opettajan ammatilliseen identiteettiin. Luokanopettajan ammatillista identiteettiä määrittelivät yhteiskunnallisella tasolla yhteiskunnan normit ja uskomukset, jotka heijastuivat opettajan työhön. Yleinen mielipide opettajan työstä koettiin merkitykselliseksi tekijäksi.

Opettajan rooli koettiin ammatillista identiteettiä määrittelevänä tekijänä. Tämä ei täysin sellaisenaan sisältynyt yksilöllisiin, yhteisöllisiin ja yhteiskunnallisiin tekijöihin, vaan sai viitteitä näistä jokaisesta. Opettajan rooli voitiin toisaalta liittää minuuden käsitteeseen, mutta erottui henkilökohtaisista ominaisuuksista irrallisena työroolina. Opettajamaiset vuorovaikutustaidot esiintyivät yhteisöllisenä näkökulmana roolin tapauksessa. Rooli opettajana sai myös yhteiskunnallisia vaikutteita esimerkillisessä roolissa toimimisen sekä opettajamaisen pukeutumistyylin suhteen.

Opettajan ammatillinen identiteetti esiintyi sosiaalisessa mediassa. Yksilöllisellä tasolla opettajat kokivat sosiaalisessa mediassa tarvetta yksityisuuteen. Opettajaryhmiin kuuluminen, opettajatilien seuraaminen sekä työkavereiden kanssa yhteydenpito olivat tärkeitä yhteisöllisiä tekijöitä. Yhteiskunnallisista tekijöistä merkityksellisenä pidettiin vaikuttamista. Opettajan rooli esiintyi sosiaalisessa mediassa tilannesidonnaisena tekijänä, ja roolin taakse piiloutuminen koettiin helpoksi.


Tiia Schutskoff

Lapin Yliopisto.


Blogikirjoitus pohjautuu pro gradu -tutkielmaani ”Luokanopettajan ammatillinen identiteetti ja sosiaalinen media – ”Haluan voida olla yksi turvallinen aikuinen somessa lisää ja tuoda samalla nykyistä koulumaailmaa muidenkin näkyville”.


Lähteet:

Day, Christopher & Kington, Alison 2008. Identity, well-being and effectiveness. The emotional contexts of teaching. Julkaisussa Pedagogy Culture and Society · March 2008.

Kumpula, Marjo 2013. Ammatti-identiteetin muovautuvuus ja työntekijöiden käyttämät selviytymisstrategiat vakuutusalalla. Teoksessa Työelämän tutkimus – Arbetslivsforskning 11 (1) – 2013.

Suomen virallinen tilasto (SVT): Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö 2020. Seuratut yhteisöpalvelut 2020, %-osuus väestöstä. Helsinki: Tilastokeskus Saatavilla: https://www.stat.fi/til/sutivi/2020/sutivi_2020_2020-11-10_tau_025_fi.html. Luettu 27.7.2022.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Metsäalan opiskelijoiden alavalinnan taustat

Nuoren elämänkulku, johon sisältyvät koulutukselliset ja ammatilliset valinnat, rakentuu ihmissuhteista, kulttuurisista ilmiöistä, yhteiskunnallisista rakenteista ja historiallisista tekijöistä. Nämä tekijät muovaavat niitä mielikuvia, joita nuorilla on erilaisista itselleen sopivista ammateista.  (Juntunen 2016, 39, 38, 58.) Lappilaisten nuorten jatko-opintoihin siirtymistä toiselle asteelle käsittelevissä tutkimuksissa on havaittu, että lähtemisen välttämättömyys on pienten kylien nuorten todellisuutta koko Lapissa. Usealle pohjoisen nuorelle toiselle asteelle siirtyminen tarkoittaa pois kotoa muuttamista ympäristöön, jossa kulttuuri ja toimintatavat ovat erilaisia kuin kotona. Nuoret voivat joutua pohtimaan työllisyyden kysymyksiä sekä taloudellista pärjäämistä epävarmassa maailmassa. (Juntunen 2016, 59; Vaattovaara 2015, 198.) Pro Gradu -tutkielmassani selvitin lappilaisten metsäalan perustutkinnon opiskelijoiden alavalintaan liittyviä tekijöitä. Metsäalan alavalintaan liittyvät te

Esiopettajat kokevat muunkielisten oppilaiden opetuksen tuovan lisätyötä varhaiskasvatuksen arkeen

Vieraskielisten osuus koko väestöstä on kasvanut Suomessa parissa kymmenessä vuodessa nelinkertaiseksi (Tilastokeskus 2023). Tämä muutos näkyy myös kouluissa ja varhaiskasvatuksessa tuoden opettajan työhön uusia haasteita ja näkökulmia. Opettajat tarvitsevat työnsä tueksi tietoa eri kulttuureista. Myös oman luokkansa tai oman lapsiryhmänsä ohjaaminen kohti monikulttuurista yhteisöä vaatii opettajalta oman ajattelumaailmansa tarkastelua ja omien arvojensa kirkastamista. Vain monikulttuurisuuteen sitoutuneet opettajat pystyvät kannustamaan aidosti oppilaitaan kohti monikulttuurista yhteisöä (Byker & Marquardt 2016, 30). Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää esiopettajien kokemuksia muunkielisten oppilaiden opettamisesta. Muunkielisen oppilaan määrittelen oppilaaksi, jonka äidinkieli ei ole suomi tai jonka suomen kielen taso ei vastaa äidinkielen tasoa johtuen monikielisestä tai muunkielisestä kotitaustasta. Tutkimuskohteenani oli kunnallisessa varhaiskasvatuksessa työskent

Erityisherkkien lasten kouluhyvinvoinnin edistäminen

Herkkyys on kaikissa ihmisissä oleva inhimillinen ominaisuus. Pluessin ym. (2018) kattavassa tutkimuksessa on osoitettu, että noin 30 prosenttia lapsista syntyy tavanomaista herkempinä, erityisherkkinä. Erityisherkkien lukumäärä on yllättävän suuri. Lapset eivät voi tunnistaa eikä sanoittaa omaa herkkyyttään yksin, minkä vuoksi on tärkeää, että heidän kasvatukseensa osallistuvat aikuiset ymmärtävät, mistä erityisherkkyydessä on kyse. Pro gradu-tutkielmassani kuvaan erityisherkkien lasten kouluhyvinvointia aikuisten erityisherkkien kertomana. Tutkielman tavoitteena on lisätä tietoisuutta erityisherkistä lapsista ja heidän kouluhyvinvointinsa edistämisestä kuvaamalla erityisherkkien lasten kouluhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkielman teoriaosassa käsittelen erityisherkkyyttä sekä kouluhyvinvointia. Erityisherkkyyden piirteitä ovat emotionaalisuus, herkkyys ympäristön vivahteille, herkkyys reagoida liiallisiin ärsykkeisiin sekä asioiden syvällinen käsittely (Aron, 2020, 10). Jolla