Siirry pääsisältöön

Hyvällä kilpaurheiluvalmennuksella on kauaskantoisia vaikutuksia

Lapsuudella ja nuoruudella on paljon merkitystä liikuntaan kasvamisen ja kasvattamisen suhteen ja laajemmin se vaikuttaa kansanterveyteen ja hyvinvointiin. (Lehmuskallio 2011, 25.) Myös liikunnan harrastamisen ja koulussa menestymisen väliltä on löydetty merkittävä positiivinen yhteys (Jaakkola 2012, 53.) Kun tiedetään liikunnan huomattavat vaikutukset terveyteen, hyvinvointiin ja oppimiseen, on syytä tutkia vaikuttajia lasten liikunta-aktiivisuuden taustalla. Valmentaja on ystävien ja vanhempien ohella tärkein lasten ja nuorten liikuntakiinnostuksen lisääjä (Lehmuskallio 2011, 24), joten valmennussuhdetta tutkimalla ja kehittämällä voidaan saada aikaan merkittäviä muutoksia koko yhteiskunnassa. Viime vuosina mediassa on käyty keskustelua urheiluvalmentajan vastuusta ja eettisyydestä esimerkiksi 15-vuotiaan Kamila Valijevan dopingkäryn yhteydessä (ks. Yle Urheilu 11.2.2022) sekä Suomen naisten jääkiekkomaajoukkueen valmentajan Paasi Mustosen valmennuskulttuurista, jota tätä kirjoittaessa vielä tutkitaan Suomen urheilun eettisessä keskuksessa (ks. Hirvonen & Saarinen 12.10.2022). 

Tutkimukseni tarkoituksena oli kuvata kilpaurheilijoiden kokemuksia ja käsityksiä valmennussuhteesta, erityisesti hyvän valmennuksen ja valmennussuhteen näkökulmasta. Tutkimus syntyi tavoitteesta toimia ikään kuin ohjenuorana sille, miten valmentajan kannattaa urheilijan näkökulmasta toimia, mitä toiminnasta seuraa ja millaista tulosta tällaisella toiminnalla voi odottaa. Aineisto koostui viiden tutkimushenkilön haastatteluista. Merkittävimpänä kriteerinä tutkimushenkilöiden valinnalle pidin pitkää kilpaurheilutaustaa.

Tutkimuksen tulokset osoittivat, että valmennussuhteilla on suuri vaikutus pitkälle elämään myös harrastuksen loppumisen jälkeen.  Tutkittavat toivat esille valmennuksen positiivisia vaikutuksia nykypäivään, joita olivat liikuntatottumukset ja liikunnan ilo, hyvinvointiin liittyvä osaaminen sekä rutiinien luominen. Negatiiviseksi vaikutukseksi valmennussuhteesta koettiin haasteet itseohjautuvuudessa autoritäärisen valmennustyylin seurauksena. 

Hyvää valmennussuhdetta edistävät tekijät ovat valmentajan helppo lähestyttävyys, urheilijan kohtaaminen, valmentajan urheilu- ja osaaminen sekä toivottujen tulosten saavuttaminen urheilun ja muun elämän kontekstissa. Urheilun kontekstissa tulokset nähtiin urheilijan tai joukkueen oman potentiaalin saavuttamisena ja muun elämän kontekstissa mainittiin muun muassa ryhmätyötaitoja ja arjen taitoja. Huomioitavaa on, että muun elämän kontekstin tuloksia pidettiin yleisesti merkittävämpänä. Valmentajan koettiin kykenevän vahvistamaan urheilijassa työmoraaliin, pitkäjänteisyyteen ja ahkeruuteen liittyviä luonteenpiirteitä, jotka taas omalta osaltaan lisää kasvun asennetta eli growth mindsetia (ks. Dweck 1946). Kasvun asenteella taas on todettu olevan merkittäviä vaikutuksia oppimiseen (Dweck, Walton & Cohen 2014, 5–6.), joten välillisesti valmennussuhde voi vaikuttaa myös koulumenestykseen. Hyvää valmennussuhdetta vaikeuttaviksi tekijöiksi osoittautuivat puutteet valmentajan osaamisessa, negatiivisen ilmapiirin luominen ja ylläpitäminen sekä painon tarkkailu.

Hyvän valmentajan piirteiksi mainittiin valmentajan taito kuunnella urheilijaa sekä tunteiden että urheilun kontekstissa, oman persoonansa näyttäminen valmentamisessa, osaavuus tai motivoituneisuus oppimaan valmentamisesta, urheilijoiden tunteminen ja huomioiminen sekä auktoriteettina toimiminen, joka toteutuu muun muassa realistisella tavoitteiden asettamisella yhdessä urheilijan kanssa. On huomioitavaa, että vaikka kaikki mainitsivat valmentajan oman persoonan näkymisen olevan merkittävä hyvän valmentajan piirre, erittelivät tutkittavat silti useampia erilaisia itseään miellyttäviä persoonallisuuspiirteitä.

Tutkimuksen tulokset osoittivat, että valmentaminen on hyvin vaativaa ja monipuolista työtä, joka edellyttää osaamista monelta osa-alueelta, mutta myös humoristista, helposti lähestyttävää ja valovoimaista persoonaa. Kynnys valmentajaksi lähtemiselle voi olla korkea, mikäli odotukset ovat korkealla. Tästä syystä haastan miettimään ratkaisuja valmennuksen ja valmentajien kehittämiselle seuratasolla, esimerkiksi koulutuksen ja valmennustiimien avulla.


Alina Juutinen

Lapin yliopisto, kasvatustieteiden tiedekunta


Blogikirjoitus on kirjoitettu ”Valmentajalta voi oppia niin paljon.” Narratiivinen tutkimus kilpaurheilijoiden valmennussuhteista -pro gradu -tutkielman pohjalta.


Lähteet

Dweck, C. S. 2017. Mindset. Updated edition. London: Robinson.

Dweck, C. S., Walton, G. M. & Cohen, G. L. (2014). Academic tenacity. Mindsets and skills that promote long-term learning. Bill and Melinda Gates Foundation. Luettavissa osoitteessa: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED576649.pdf (Luettu 6.10.2022). 

Hirvonen & Saarinen 12.10.2022. Peräti 16 Naisleijonien pelaajaa valitti Pasi Mustosen käytöksestä – Noora Räty avaa suunsa: "Vaikka olisin ollut olympialaisissa, olisin tässä mukana".  Yle. Osoitteessa https://yle.fi/urheilu/3-12656478 (luettu 2.11.2022)

Jaakkola, T. 2012. Liikunta ja koulumenestys. Teoksessa Kujala T., Krause C.M., Sajaniemi N., Silven M., Jaakkola T., Nyyssölä (toim.) Aivot, oppimisen valmiudet ja koulunkäynti. Neuro- ja kognitiotieteellinen näkökulma. Helsinki: Opetushallitus. 53–63. Osoitteessa: https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/138958_aivot_oppimisen_valmiudet_ja_koulunkaynti.pdf (luettu 5.5.2021)

Lehmuskallio, M. 2011. Ei VilleGalle vaan vertaiset valmentajat ja vanhemmat: Lasten ja nuorten näkemyksiä liikuntakiinnostukseensa vaikuttajista. Liikunta ja tiede, 48(6), pp. 24–31.

Yle Urheilu 11.2.2022. Vahvistus: Venäläinen taitoluistelija Kamila Valijeva, 15, on jäänyt kiinni dopingin käytöstä. Osoitteessa: https://yle.fi/urheilu/3-12312760 (Luettu 31.3.2022)


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Metsäalan opiskelijoiden alavalinnan taustat

Nuoren elämänkulku, johon sisältyvät koulutukselliset ja ammatilliset valinnat, rakentuu ihmissuhteista, kulttuurisista ilmiöistä, yhteiskunnallisista rakenteista ja historiallisista tekijöistä. Nämä tekijät muovaavat niitä mielikuvia, joita nuorilla on erilaisista itselleen sopivista ammateista.  (Juntunen 2016, 39, 38, 58.) Lappilaisten nuorten jatko-opintoihin siirtymistä toiselle asteelle käsittelevissä tutkimuksissa on havaittu, että lähtemisen välttämättömyys on pienten kylien nuorten todellisuutta koko Lapissa. Usealle pohjoisen nuorelle toiselle asteelle siirtyminen tarkoittaa pois kotoa muuttamista ympäristöön, jossa kulttuuri ja toimintatavat ovat erilaisia kuin kotona. Nuoret voivat joutua pohtimaan työllisyyden kysymyksiä sekä taloudellista pärjäämistä epävarmassa maailmassa. (Juntunen 2016, 59; Vaattovaara 2015, 198.) Pro Gradu -tutkielmassani selvitin lappilaisten metsäalan perustutkinnon opiskelijoiden alavalintaan liittyviä tekijöitä. Metsäalan alavalintaan liittyvät te

Esiopettajat kokevat muunkielisten oppilaiden opetuksen tuovan lisätyötä varhaiskasvatuksen arkeen

Vieraskielisten osuus koko väestöstä on kasvanut Suomessa parissa kymmenessä vuodessa nelinkertaiseksi (Tilastokeskus 2023). Tämä muutos näkyy myös kouluissa ja varhaiskasvatuksessa tuoden opettajan työhön uusia haasteita ja näkökulmia. Opettajat tarvitsevat työnsä tueksi tietoa eri kulttuureista. Myös oman luokkansa tai oman lapsiryhmänsä ohjaaminen kohti monikulttuurista yhteisöä vaatii opettajalta oman ajattelumaailmansa tarkastelua ja omien arvojensa kirkastamista. Vain monikulttuurisuuteen sitoutuneet opettajat pystyvät kannustamaan aidosti oppilaitaan kohti monikulttuurista yhteisöä (Byker & Marquardt 2016, 30). Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää esiopettajien kokemuksia muunkielisten oppilaiden opettamisesta. Muunkielisen oppilaan määrittelen oppilaaksi, jonka äidinkieli ei ole suomi tai jonka suomen kielen taso ei vastaa äidinkielen tasoa johtuen monikielisestä tai muunkielisestä kotitaustasta. Tutkimuskohteenani oli kunnallisessa varhaiskasvatuksessa työskent

Erityisherkkien lasten kouluhyvinvoinnin edistäminen

Herkkyys on kaikissa ihmisissä oleva inhimillinen ominaisuus. Pluessin ym. (2018) kattavassa tutkimuksessa on osoitettu, että noin 30 prosenttia lapsista syntyy tavanomaista herkempinä, erityisherkkinä. Erityisherkkien lukumäärä on yllättävän suuri. Lapset eivät voi tunnistaa eikä sanoittaa omaa herkkyyttään yksin, minkä vuoksi on tärkeää, että heidän kasvatukseensa osallistuvat aikuiset ymmärtävät, mistä erityisherkkyydessä on kyse. Pro gradu-tutkielmassani kuvaan erityisherkkien lasten kouluhyvinvointia aikuisten erityisherkkien kertomana. Tutkielman tavoitteena on lisätä tietoisuutta erityisherkistä lapsista ja heidän kouluhyvinvointinsa edistämisestä kuvaamalla erityisherkkien lasten kouluhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkielman teoriaosassa käsittelen erityisherkkyyttä sekä kouluhyvinvointia. Erityisherkkyyden piirteitä ovat emotionaalisuus, herkkyys ympäristön vivahteille, herkkyys reagoida liiallisiin ärsykkeisiin sekä asioiden syvällinen käsittely (Aron, 2020, 10). Jolla