Siirry pääsisältöön

Kertomuksia uudelleenkouluttautumisen poluilta

Työelämän murros on synnyttänyt yhteiskunnallisen tarpeen kehittää työikäisen väestön osaamista, sillä nykyinen osaaminen ei enää riitä vastaamaan kasvaneisiin vaatimuksiin (Lempinen 2014, 74). Elinikäisen ja jatkuvan oppimisen vaatimukset ovat kasvaneet. 2020-luvun elinikäisen ja jatkuvan oppimisen politiikka näkee elämänkaaren mittaisen oppimisen ja osaamisen kehittämisen edellytyksenä yhteiskunnan kantokyvyn, työllisyysasteen ja talouskasvun turvaajana (Kinnari 2020, 305).

Pro gradu -tutkielmassani tutkin narratiivisella tutkimusotteella seitsemän aikuisiällä uudelleenkouluttautuneen henkilön koulutuspolkutarinoita sekä tekijöitä, jotka mahdollisesti ovat olleet vaikuttamassa yksilön koulutuspolun muotoutumiseen ja valintoihin. Tutkimukseni aineisto koostuu seitsemästä teemahaastattelusta ja yhdestä haastattelua täydentävästä kirjoitelmasta. Haastateltavat ovat aikuisiällä uudelleenkouluttautuneita tai parhaillaan uudelleenkouluttautuvia, joita yhdistää se, että he ovat aiemmin suorittaneet korkeintaan toisen asteen tutkinnon. Uudelleenkouluttautuminen suuntautui joko toiseen toisen asteen tutkintoon tai korkeakoulututkintoon.

Analysoin aineiston muodostamalla avainteemojen avulla ydinkertomuksia, joista tyypittelin kolme peruskertomusta, jotka kuvaavat yksilöiden ydinkertomusten kokonaisuutta ja pääjuonta. Kertomuksia muodostui kolme: ruuhkavuosia elävän, mahdollisuuteen tarttujan ja työelämän työntämän kertomukset.

Ruuhkavuosia elävän kertomusta leimaa uudelleenkouluttautuminen elämäntilanteessa, jossa koulutuksellisia valintoja tehdessä on huomioitava muiden perheenjäsenten hyvinvointi ja arjen sujuvuus. Aiemmat koulutuspolun aikaiset siirtymät ovat edenneet sujuvasti toisen asteen tutkinnon suorittamiseen asti. Ruuhkavuosia elävälle perhevapaalla olo on mahdollistanut ammatillisen suunnan uudelleentarkastelun. Uudelleenkoulutusta koskevat valintansa hän tekee perheen ehdoilla. Hän ei hakeudu uudelleenkouluttautumaan vielä perhevapaalta, vaan katsoo ettei elämäntilanne mahdollista opiskelua. Kuitenkin hakupäätöksen tehtyään ja koulutuksen jo alettua, uusi perhevapaa ei enää näyttäydy esteenä uudelleenkouluttautumiselle, vaan ruuhkavuosia elävä pyrkii aktiivisesti sovittamaan opiskelun ja perhe-elämän. Usein päätöstä uudelleenkouluttautumisesta edeltää myös tutkintoon johtamattomiin koulutuksiin osallistuminen, joka on vahvistanut ja korjannut mahdollista negatiivista oppijaminäkäsitystä myönteisempään suuntaan.

Mahdollisuuteen tarttujan kertomusta leimaa elämäntilanteessa tapahtuva muutos tai eteen tarjoutuva mahdollisuus, joka mahdollistaa uudelleenkouluttautumisen. Hän on voinut harkita uudelleenkouluttautumista jo aiemmin. Muutto tai opiskelumahdollisuuden avautuminen työn ohella, kuten oppisopimus- tai monimuotokoulutus tai tutkinto-opiskelun mahdollistuminen omalla kotipaikkakunnalla edeltävät mahdollisuuteen tarttujan uudelleenkouluttautumista. Mahdollisuuden avautuessa mahdollisuuteen tarttuja tekee koulutukseen hakeutumispäätöksensä nopeasti. Mahdollisuuteen tarttujan elämänasenne on usein optimistinen ja elämänkaarella on useita rohkeita siirtymiä työtehtävästä, asuinpaikasta tai koulutuksesta toiseen. Uudelleenkouluttautuminen on vahvistanut ennestään mahdollisuuteen tarttujan myönteistä käsitystä itsestään oppijana.

Työelämän työntämän kertomusta leimaa rationaalisuus koulutuspolun aikaisissa valinnoissa. Työelämän työntämän kouluttautujan lapsuuden kodissa palkkatyötä on arvostettu akateemista kouluttautumista enemmän. Työelämän työntämä kouluttautuja on siirtynyt lapsuudessaan ja nuoruudessaan koulutuksellisista nivelvaiheista sujuvasti eteenpäin ja sijoittunut ensimmäisen ammattiin johtaneen tutkinnon jälkeen työelämään. Uudelleenkouluttautuminen sijoittuu elämäntilanteeseen, jossa aiempi koulutustausta ei riitä vastaamaan joko työelämän vaatimuksiin tai yksilön itsensä tarpeisiin. Vuorotyön ja perhe-elämän yhdistäminen, työttömyys tai tyytymättömyys työtehtäviin edeltävät usein uudelleenkouluttautumista. Työelämän työntämä valitsee koulutusalan hyvin tarvelähtöisesti. Hänellä onkin usein useampi kuin yksi tutkinto, sillä hän etenee koulutuspolullaan elämäntilanteen tai työelämän tarpeiden suuntaisesti. Työelämän työntämän kouluttautujan käsitys itsestään oppijana kehittyy koulutuspolun aikaisten koulutusvalintojen aikana myönteisesti.

Nämä koulutuspolkukertomukset eivät muodosta paremmuusjärjestystä tai muodosta käsitystä ainoasta oikeasta uudelleenkouluttautujan koulutuspolusta, vaan muodostavat kuvan moninaisista vaihtoehtoisista elämänkuluista ja valinnoista uudelleenkouluttautumisen tiellä.

Pirita Hihnala

Lapin yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta


Blogikirjoitus on kirjoitettu Omaa tietä etsimässä – kertomuksia uudelleenkouluttautumisen poluilta - pro gradu – tutkielman pohjalta.


Lähteet:

Kinnari, H. (2020). Elinikäisestä kasvajasta kykypääomakoneeksi. Aikuiskasvatus, 40(4),

305–319.

Lempinen, P. (2014). Työelämä muuttuu, entä koulutus? Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 16(2), 74–81.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Metsäalan opiskelijoiden alavalinnan taustat

Nuoren elämänkulku, johon sisältyvät koulutukselliset ja ammatilliset valinnat, rakentuu ihmissuhteista, kulttuurisista ilmiöistä, yhteiskunnallisista rakenteista ja historiallisista tekijöistä. Nämä tekijät muovaavat niitä mielikuvia, joita nuorilla on erilaisista itselleen sopivista ammateista.  (Juntunen 2016, 39, 38, 58.) Lappilaisten nuorten jatko-opintoihin siirtymistä toiselle asteelle käsittelevissä tutkimuksissa on havaittu, että lähtemisen välttämättömyys on pienten kylien nuorten todellisuutta koko Lapissa. Usealle pohjoisen nuorelle toiselle asteelle siirtyminen tarkoittaa pois kotoa muuttamista ympäristöön, jossa kulttuuri ja toimintatavat ovat erilaisia kuin kotona. Nuoret voivat joutua pohtimaan työllisyyden kysymyksiä sekä taloudellista pärjäämistä epävarmassa maailmassa. (Juntunen 2016, 59; Vaattovaara 2015, 198.) Pro Gradu -tutkielmassani selvitin lappilaisten metsäalan perustutkinnon opiskelijoiden alavalintaan liittyviä tekijöitä. Metsäalan alavalintaan liittyvät te

Esiopettajat kokevat muunkielisten oppilaiden opetuksen tuovan lisätyötä varhaiskasvatuksen arkeen

Vieraskielisten osuus koko väestöstä on kasvanut Suomessa parissa kymmenessä vuodessa nelinkertaiseksi (Tilastokeskus 2023). Tämä muutos näkyy myös kouluissa ja varhaiskasvatuksessa tuoden opettajan työhön uusia haasteita ja näkökulmia. Opettajat tarvitsevat työnsä tueksi tietoa eri kulttuureista. Myös oman luokkansa tai oman lapsiryhmänsä ohjaaminen kohti monikulttuurista yhteisöä vaatii opettajalta oman ajattelumaailmansa tarkastelua ja omien arvojensa kirkastamista. Vain monikulttuurisuuteen sitoutuneet opettajat pystyvät kannustamaan aidosti oppilaitaan kohti monikulttuurista yhteisöä (Byker & Marquardt 2016, 30). Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää esiopettajien kokemuksia muunkielisten oppilaiden opettamisesta. Muunkielisen oppilaan määrittelen oppilaaksi, jonka äidinkieli ei ole suomi tai jonka suomen kielen taso ei vastaa äidinkielen tasoa johtuen monikielisestä tai muunkielisestä kotitaustasta. Tutkimuskohteenani oli kunnallisessa varhaiskasvatuksessa työskent

Erityisherkkien lasten kouluhyvinvoinnin edistäminen

Herkkyys on kaikissa ihmisissä oleva inhimillinen ominaisuus. Pluessin ym. (2018) kattavassa tutkimuksessa on osoitettu, että noin 30 prosenttia lapsista syntyy tavanomaista herkempinä, erityisherkkinä. Erityisherkkien lukumäärä on yllättävän suuri. Lapset eivät voi tunnistaa eikä sanoittaa omaa herkkyyttään yksin, minkä vuoksi on tärkeää, että heidän kasvatukseensa osallistuvat aikuiset ymmärtävät, mistä erityisherkkyydessä on kyse. Pro gradu-tutkielmassani kuvaan erityisherkkien lasten kouluhyvinvointia aikuisten erityisherkkien kertomana. Tutkielman tavoitteena on lisätä tietoisuutta erityisherkistä lapsista ja heidän kouluhyvinvointinsa edistämisestä kuvaamalla erityisherkkien lasten kouluhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkielman teoriaosassa käsittelen erityisherkkyyttä sekä kouluhyvinvointia. Erityisherkkyyden piirteitä ovat emotionaalisuus, herkkyys ympäristön vivahteille, herkkyys reagoida liiallisiin ärsykkeisiin sekä asioiden syvällinen käsittely (Aron, 2020, 10). Jolla