Työelämän murros on synnyttänyt yhteiskunnallisen tarpeen kehittää työikäisen väestön osaamista, sillä nykyinen osaaminen ei enää riitä vastaamaan kasvaneisiin vaatimuksiin (Lempinen 2014, 74). Elinikäisen ja jatkuvan oppimisen vaatimukset ovat kasvaneet. 2020-luvun elinikäisen ja jatkuvan oppimisen politiikka näkee elämänkaaren mittaisen oppimisen ja osaamisen kehittämisen edellytyksenä yhteiskunnan kantokyvyn, työllisyysasteen ja talouskasvun turvaajana (Kinnari 2020, 305).
Pro
gradu -tutkielmassani tutkin narratiivisella tutkimusotteella seitsemän
aikuisiällä uudelleenkouluttautuneen henkilön koulutuspolkutarinoita sekä tekijöitä,
jotka mahdollisesti ovat olleet vaikuttamassa yksilön koulutuspolun
muotoutumiseen ja valintoihin. Tutkimukseni aineisto koostuu seitsemästä
teemahaastattelusta ja yhdestä haastattelua täydentävästä kirjoitelmasta.
Haastateltavat ovat aikuisiällä uudelleenkouluttautuneita tai parhaillaan
uudelleenkouluttautuvia, joita yhdistää se, että he ovat aiemmin suorittaneet korkeintaan
toisen asteen tutkinnon. Uudelleenkouluttautuminen suuntautui joko toiseen
toisen asteen tutkintoon tai korkeakoulututkintoon.
Analysoin
aineiston muodostamalla avainteemojen avulla ydinkertomuksia, joista tyypittelin
kolme peruskertomusta, jotka kuvaavat yksilöiden ydinkertomusten kokonaisuutta
ja pääjuonta. Kertomuksia muodostui kolme: ruuhkavuosia elävän, mahdollisuuteen
tarttujan ja työelämän työntämän kertomukset.
Ruuhkavuosia
elävän kertomusta leimaa uudelleenkouluttautuminen
elämäntilanteessa, jossa koulutuksellisia valintoja tehdessä on huomioitava
muiden perheenjäsenten hyvinvointi ja arjen sujuvuus. Aiemmat koulutuspolun
aikaiset siirtymät ovat edenneet sujuvasti toisen asteen tutkinnon
suorittamiseen asti. Ruuhkavuosia elävälle perhevapaalla olo on mahdollistanut
ammatillisen suunnan uudelleentarkastelun.
Uudelleenkoulutusta
koskevat valintansa hän tekee perheen ehdoilla. Hän ei hakeudu uudelleenkouluttautumaan
vielä perhevapaalta, vaan katsoo ettei elämäntilanne mahdollista opiskelua.
Kuitenkin hakupäätöksen tehtyään ja koulutuksen jo alettua, uusi perhevapaa ei enää
näyttäydy esteenä uudelleenkouluttautumiselle, vaan ruuhkavuosia elävä pyrkii
aktiivisesti sovittamaan opiskelun ja perhe-elämän. Usein päätöstä uudelleenkouluttautumisesta
edeltää myös tutkintoon johtamattomiin koulutuksiin osallistuminen, joka on
vahvistanut ja korjannut mahdollista negatiivista oppijaminäkäsitystä
myönteisempään suuntaan.
Mahdollisuuteen
tarttujan kertomusta leimaa elämäntilanteessa tapahtuva muutos
tai eteen tarjoutuva mahdollisuus, joka mahdollistaa uudelleenkouluttautumisen.
Hän on voinut harkita uudelleenkouluttautumista jo aiemmin. Muutto
tai opiskelumahdollisuuden avautuminen työn ohella, kuten oppisopimus- tai
monimuotokoulutus tai tutkinto-opiskelun mahdollistuminen omalla
kotipaikkakunnalla edeltävät mahdollisuuteen tarttujan
uudelleenkouluttautumista. Mahdollisuuden avautuessa mahdollisuuteen
tarttuja tekee koulutukseen hakeutumispäätöksensä nopeasti. Mahdollisuuteen
tarttujan elämänasenne on usein optimistinen ja elämänkaarella on useita
rohkeita siirtymiä työtehtävästä, asuinpaikasta tai koulutuksesta toiseen.
Uudelleenkouluttautuminen
on vahvistanut ennestään mahdollisuuteen tarttujan myönteistä käsitystä
itsestään oppijana.
Työelämän
työntämän kertomusta leimaa rationaalisuus koulutuspolun
aikaisissa valinnoissa. Työelämän työntämän kouluttautujan lapsuuden kodissa
palkkatyötä on arvostettu akateemista kouluttautumista enemmän. Työelämän
työntämä kouluttautuja on siirtynyt lapsuudessaan ja nuoruudessaan
koulutuksellisista nivelvaiheista sujuvasti eteenpäin ja
sijoittunut ensimmäisen ammattiin johtaneen tutkinnon jälkeen työelämään.
Uudelleenkouluttautuminen
sijoittuu elämäntilanteeseen, jossa aiempi koulutustausta ei riitä vastaamaan
joko työelämän vaatimuksiin tai yksilön itsensä tarpeisiin. Vuorotyön ja
perhe-elämän yhdistäminen, työttömyys tai tyytymättömyys
työtehtäviin edeltävät usein uudelleenkouluttautumista. Työelämän työntämä
valitsee koulutusalan hyvin tarvelähtöisesti. Hänellä onkin
usein useampi kuin yksi tutkinto, sillä hän etenee koulutuspolullaan
elämäntilanteen tai työelämän tarpeiden suuntaisesti. Työelämän
työntämän kouluttautujan käsitys itsestään oppijana kehittyy koulutuspolun
aikaisten koulutusvalintojen aikana myönteisesti.
Nämä
koulutuspolkukertomukset eivät muodosta paremmuusjärjestystä tai muodosta
käsitystä ainoasta oikeasta uudelleenkouluttautujan koulutuspolusta, vaan
muodostavat kuvan moninaisista vaihtoehtoisista elämänkuluista ja valinnoista
uudelleenkouluttautumisen tiellä.
Pirita Hihnala
Lapin yliopisto,
Kasvatustieteiden tiedekunta
Blogikirjoitus on
kirjoitettu Omaa tietä etsimässä – kertomuksia uudelleenkouluttautumisen
poluilta - pro gradu – tutkielman pohjalta.
Lähteet:
Kinnari, H.
(2020). Elinikäisestä kasvajasta kykypääomakoneeksi. Aikuiskasvatus, 40(4),
305–319.
Lempinen, P. (2014).
Työelämä muuttuu, entä koulutus? Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 16(2),
74–81.
Kommentit
Lähetä kommentti