Siirry pääsisältöön

Kertomuksia uudelleenkouluttautumisen poluilta

Työelämän murros on synnyttänyt yhteiskunnallisen tarpeen kehittää työikäisen väestön osaamista, sillä nykyinen osaaminen ei enää riitä vastaamaan kasvaneisiin vaatimuksiin (Lempinen 2014, 74). Elinikäisen ja jatkuvan oppimisen vaatimukset ovat kasvaneet. 2020-luvun elinikäisen ja jatkuvan oppimisen politiikka näkee elämänkaaren mittaisen oppimisen ja osaamisen kehittämisen edellytyksenä yhteiskunnan kantokyvyn, työllisyysasteen ja talouskasvun turvaajana (Kinnari 2020, 305).

Pro gradu -tutkielmassani tutkin narratiivisella tutkimusotteella seitsemän aikuisiällä uudelleenkouluttautuneen henkilön koulutuspolkutarinoita sekä tekijöitä, jotka mahdollisesti ovat olleet vaikuttamassa yksilön koulutuspolun muotoutumiseen ja valintoihin. Tutkimukseni aineisto koostuu seitsemästä teemahaastattelusta ja yhdestä haastattelua täydentävästä kirjoitelmasta. Haastateltavat ovat aikuisiällä uudelleenkouluttautuneita tai parhaillaan uudelleenkouluttautuvia, joita yhdistää se, että he ovat aiemmin suorittaneet korkeintaan toisen asteen tutkinnon. Uudelleenkouluttautuminen suuntautui joko toiseen toisen asteen tutkintoon tai korkeakoulututkintoon.

Analysoin aineiston muodostamalla avainteemojen avulla ydinkertomuksia, joista tyypittelin kolme peruskertomusta, jotka kuvaavat yksilöiden ydinkertomusten kokonaisuutta ja pääjuonta. Kertomuksia muodostui kolme: ruuhkavuosia elävän, mahdollisuuteen tarttujan ja työelämän työntämän kertomukset.

Ruuhkavuosia elävän kertomusta leimaa uudelleenkouluttautuminen elämäntilanteessa, jossa koulutuksellisia valintoja tehdessä on huomioitava muiden perheenjäsenten hyvinvointi ja arjen sujuvuus. Aiemmat koulutuspolun aikaiset siirtymät ovat edenneet sujuvasti toisen asteen tutkinnon suorittamiseen asti. Ruuhkavuosia elävälle perhevapaalla olo on mahdollistanut ammatillisen suunnan uudelleentarkastelun. Uudelleenkoulutusta koskevat valintansa hän tekee perheen ehdoilla. Hän ei hakeudu uudelleenkouluttautumaan vielä perhevapaalta, vaan katsoo ettei elämäntilanne mahdollista opiskelua. Kuitenkin hakupäätöksen tehtyään ja koulutuksen jo alettua, uusi perhevapaa ei enää näyttäydy esteenä uudelleenkouluttautumiselle, vaan ruuhkavuosia elävä pyrkii aktiivisesti sovittamaan opiskelun ja perhe-elämän. Usein päätöstä uudelleenkouluttautumisesta edeltää myös tutkintoon johtamattomiin koulutuksiin osallistuminen, joka on vahvistanut ja korjannut mahdollista negatiivista oppijaminäkäsitystä myönteisempään suuntaan.

Mahdollisuuteen tarttujan kertomusta leimaa elämäntilanteessa tapahtuva muutos tai eteen tarjoutuva mahdollisuus, joka mahdollistaa uudelleenkouluttautumisen. Hän on voinut harkita uudelleenkouluttautumista jo aiemmin. Muutto tai opiskelumahdollisuuden avautuminen työn ohella, kuten oppisopimus- tai monimuotokoulutus tai tutkinto-opiskelun mahdollistuminen omalla kotipaikkakunnalla edeltävät mahdollisuuteen tarttujan uudelleenkouluttautumista. Mahdollisuuden avautuessa mahdollisuuteen tarttuja tekee koulutukseen hakeutumispäätöksensä nopeasti. Mahdollisuuteen tarttujan elämänasenne on usein optimistinen ja elämänkaarella on useita rohkeita siirtymiä työtehtävästä, asuinpaikasta tai koulutuksesta toiseen. Uudelleenkouluttautuminen on vahvistanut ennestään mahdollisuuteen tarttujan myönteistä käsitystä itsestään oppijana.

Työelämän työntämän kertomusta leimaa rationaalisuus koulutuspolun aikaisissa valinnoissa. Työelämän työntämän kouluttautujan lapsuuden kodissa palkkatyötä on arvostettu akateemista kouluttautumista enemmän. Työelämän työntämä kouluttautuja on siirtynyt lapsuudessaan ja nuoruudessaan koulutuksellisista nivelvaiheista sujuvasti eteenpäin ja sijoittunut ensimmäisen ammattiin johtaneen tutkinnon jälkeen työelämään. Uudelleenkouluttautuminen sijoittuu elämäntilanteeseen, jossa aiempi koulutustausta ei riitä vastaamaan joko työelämän vaatimuksiin tai yksilön itsensä tarpeisiin. Vuorotyön ja perhe-elämän yhdistäminen, työttömyys tai tyytymättömyys työtehtäviin edeltävät usein uudelleenkouluttautumista. Työelämän työntämä valitsee koulutusalan hyvin tarvelähtöisesti. Hänellä onkin usein useampi kuin yksi tutkinto, sillä hän etenee koulutuspolullaan elämäntilanteen tai työelämän tarpeiden suuntaisesti. Työelämän työntämän kouluttautujan käsitys itsestään oppijana kehittyy koulutuspolun aikaisten koulutusvalintojen aikana myönteisesti.

Nämä koulutuspolkukertomukset eivät muodosta paremmuusjärjestystä tai muodosta käsitystä ainoasta oikeasta uudelleenkouluttautujan koulutuspolusta, vaan muodostavat kuvan moninaisista vaihtoehtoisista elämänkuluista ja valinnoista uudelleenkouluttautumisen tiellä.

Pirita Hihnala

Lapin yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta


Blogikirjoitus on kirjoitettu Omaa tietä etsimässä – kertomuksia uudelleenkouluttautumisen poluilta - pro gradu – tutkielman pohjalta.


Lähteet:

Kinnari, H. (2020). Elinikäisestä kasvajasta kykypääomakoneeksi. Aikuiskasvatus, 40(4),

305–319.

Lempinen, P. (2014). Työelämä muuttuu, entä koulutus? Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 16(2), 74–81.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Alanvaihtajana ammattikorkeakouluun

Varttuneemmalla iällä opiskelemaan lähteminen on suuri päätös, etenkin jos lähdetään kouluttautumaan uudelle ammattialalle. Kuinka orientoituminen ja ajatusten suuntaaminen uudelle alalle tapahtuu ja miten aikuisia alanvaihtajia tulisi huomioida ammattikorkeakoulussa? Millaisia merkityksiä alanvaihtajat antavat ilmiölle? On kiinnostavaa pohtia, miksi ihmiset ylipäänsä vaihtavat ammattialaa.  Tutkin pro gradussani alan vaihtamisen syitä. Ne voidaan jaotella tutkielman pohjalta sisäisiin syihin, jotka kumpuavat ihmisestä itsestään ja ulkoisiin syihin, joihin hänen tulee reagoida. Syyt voidaan jaotella kolmeen kategoriaan, joista ensimmäinen on uudistuminen, jolloin yksilö haluaa sisäisesti kehittyä ja kasvaa kohti uutta alaa. Toisena syynä on työnäky, jossa katsotaan menneeseen työelämään ja toisaalta nähdään tulevan alan mahdollisuuksia. Aikuisten käsitys uuden alan työstä suhteessa menneeseen vaikuttaa päätöksiin, joita oman työuran suhteen tehdään. Kolmantena syynä on uusiutuminen...

Aliupseerien jatkuva oppiminen Ilmavoimissa

Puolustusvoimien suorituskyvyn takaa motivoitunut ja osaava henkilöstö (Puolustusvoimien henkilöstöstrategia 2015). Alati muuttuva toimintaympäristö vaatii jatkuvaa osaamisen kehittämistä (Ruohotie 2005), mihin Puolustusvoimat pyrkii vastaamaan panostamalla henkilöstön koulutukseen ja koulutusjärjestelmän kehittämiseen (Puolustusvoimien henkilöstöstrategia 2030+; Puolustusvoimien henkilöstötilinpäätös 2022). Aliupseerien täydennyskoulutus uudistui Puolustusvoimissa vuonna 2020 ja koostuu nykyisellään kolmesta kaikille yhteisestä opintokokonaisuudesta ja niiden välissä suoritettavista täydennyskoulutuksen opintojaksoista (Eironen 2020).  Selvitin pro gradu -tutkielmassani aliupseerien näkemyksiä jatkuvasta oppimisesta Ilmavoimissa. Jatkuvalla oppimisella viitataan yleisimmin työuran aikaiseen osaamisen kehittämiseen ja tässä tutkimuksessa se on määritelty sellaiseksi koko elämän kestäväksi oman osaamisen kehittämiseksi ja uudistamiseksi, jonka tavoitteena on vastata muuttuvan työymp...

Lapsikäsitys 1950-luvulla

Lapsikäsityksellä tarkoitan tutkielmassani lapsen olemusta koskevia olettamuksia eli tietoa siitä, mikä ja millainen lapsi on. Lapsi voidaan käsittää esimerkiksi ei-kehittyneenä aikuisena, herkästi haavoittuvana olentona tai itsenäisenä toimijana. Lapsikäsitys vaikuttaa väistämättä muun muassa kasvatusperiaatteisin. Millaisena olentona lapsen käsitämme, sen mukaista kasvatusta ja koulutusta haluamme hänelle myös antaa. Käsitykset lapsuudesta ja lapsista ovat lisäksi vahvasti sidoksissa aikaan (Darian-Smith & Pascoe 2013, 4). Tutkielmani aihe sijoittuu 1950-luvulle. Vasta vuonna 1952 lähti matkaan viimeinen sotakorvausjuna Neuvostoliittoon (Leino-Kaukiainen & Heikkinen 2011, 21). Suomessa elettiin tuolloin sodanjälkeistä aikaa, mutta ennen varsinaisia suuria hyvinvointivaltion perustana olevia uudistuksia 1960-luvulla. Kasvatustieteeseen liittyvien käsitysten historian tutkiminen on tarpeellista, sillä sen avulla voidaan ymmärtää paremmin sekä menneisyyden kasvatusperiaatteita, ...