Siirry pääsisältöön

Ympäristö- ja kestävän kehityksen kasvatuksen tärkeät pilarit alakoulussa

Luontaisesti ympäristö- ja kestävän kehityksen kasvatusta tekevät he, jotka sen muutoinkin kokevat tärkeäksi. Mutta vastuu ympäristöstä kuuluu kaikille. (Gaus & Mueller 2016.) Arvojen ja asenteiden on muututtava (Mykrä 2021, 23–27), että saamme pidettyä maapallomme, elinehtomme, elinkelpoisena jatkossakin (Värri 2018, 108–109). Koulutuksella voimme vaikuttaa tulevaisuuden toimijoihin ja tehtäviin ratkaisuihin (Gaus & Mueller 2016). Tarvitsemme oppilaita, jotka oppivat toimimaan ratkaisujen puolesta, yhteistyössä toimien ja globaalisti elinolot huomioiden. Tarvitsemme opettajia, jotka osaavat opettaa laaja-alaisia tulevaisuuden tietoja ja taitoja. (Korhonen, Lavonen, Kukkonen, Sormunen & Juuti 2016, 216.) Tarvitsemme myös inhimillisyyttä, motivaatiota ja sinnikkyyttä oppilaille, sitoutumista sekä selviytymisen taitoja (Uusitalo-Malmivaara 2016, 132–136). Tehtävä on haastava ja vaatii opettajilta paljon osaamista (Cantell, Aarnio-Linnavuori & Tani 2020, 148–149). Yksi opetussuunnitelman (2014) ohjaama ratkaisu on yhteistyö paikallisten ympäristötoimijoiden, kuten luonto- ja ympäristökoulujen kanssa. Selkeät, yhteiset osaamista-voitteet ja toimintojen määrittely hyvissä ajoin ennalta vuorovaikutteisesti edesauttaa opettajan pedagogista ja jaettua johtajuutta. (Pops 2014, 16–17, 35–36.) Hyöty on valtava oppilaiden tarvittavan oppimisen, kasvamisen ja kehittymisen kannalta. 

Pro gradu -tutkimuksella selvitettiin luokanopettajien käsityksiä ympäristö- ja kestävän kehityksen kasvatuksen merkityksestä ja opetuksen toteuttamisesta alakoulussa yksin ja yhdessä luonto- ja ympäristökoulujen kanssa. Tutkimus toteutettiin fenomenografisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella avoimin kirjallisin vastauksin toukokuussa 2021. Kyselyyn vastasi 60 eri taustoin olevaa kasvattajaa. Heistä valikoitiin vas-taajaryhmäksi tutkimukseen 44 luonto- ja ympäristökoulujen kanssa yhteistyötä tehneitä luokanopettajia ympäri Etelä-Suomea ja pääkaupunkiseutua. Tutkimus analysoitiin aineistolähtöisesti. 

Tutkimus osoittaa, että luokanopettajat mieltävät ympäristökasvatuksen tärkeänä luonnontiedon lähteenä. Kestävän kehityksen kasvatusta pidetään tärkeänä valintojen ja tehtävien ratkaisujen takia. Ulkona oppien oppilaat saavat tasa-arvoisesti opetuksessa tarvittavia tunteita herättäviä kokemuksia ja elämyksiä, joita sisällä oppien ei voida saavuttaa.

Luokanopettajat arvostavat kiitollisina yhteistyötä luonto- ja ympäristökoulujen kanssa. He haluaisivat, että sitä tehtäisiin paljon enemmän. Luonnon- ja kulttuurin tietojen ja taitojen lisäksi oppilaat oppivat toimimaan vuorovaikutteisesti yhdessä erilaisten ihmisten kanssa. Oppilaiden oppimisympäristökokemukset laajenevat liikkuen ja retkeillen. Tutkimukselliset ja havainnolliset menetelmät koetaan oppilaille erityisen merkittävinä. Oppilaiden hyvinvoinnin ja luonnon hyvinvoinnin välisen yhteyden ymmärtäminen, luontosuhteen, ympäristötietoisuuden ja -vastuullisuuden koetaan lisääntyvän. Lisäksi reflektoimalla ja jakamalla kokemuksiaan oppilaat saavat tärkeitä osallisuuden, merkityksellisyyden ja vaikuttamisen kokemuksia. 


Anu Holopainen

Lapin yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta

Kirjoitus perustuu pro gradu -tutkielmaan: Ympäristö- ja kestävän kehityksen kasvatus alakoulussa – Luonto- ja ympäristökoulut opetuksen tukena.


Lähteet:

Cantell, H., Aarnio-Linnavuori, E. & Tani, S. 2020. Ympäristökasvatus. Kestävän tulevaisuuden käsikirja. Jyväskylä: PS-Kustannus.

Gaus, H. & Mueller, C. E. 2016. A two-step approach to evaluating sustainability-related consumer education interventions. Journal of Cleaner Production 140 (3), 1850–1859. Saatavilla www-muodossa: https://www-sciencedirect-com.ezproxy.ulapland.fi/science/article/pii/S0959652616315864?via%3Dihub  (Luettu 15.3.2021.)

Korhonen, T., Lavonen, J., Kukkonen, M., Sormunen, K. & Juuti, K. 2016. Päätössanat. Innovatiivinen koulu ja tulevaisuuden opettajuus. Teoksessa Hannele Cantell & Arto Kallioniemi (toim.) Kansankynttilä keinulaudalla. Miten tulevaisuudessa opitaan ja opetetaan? Jyväskylä: PS-Kustannus, 215–240.

Mykrä, N. 2021. Peruskoulu ekologista kestävyyttä edistämässä. Toiminnanteoreettinen tutkimus koulun monitasoisesta muutoshaasteesta. Tampereen yliopiston väitöskirjat 384. Saatavilla www-muodossa: https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/124943/978-952-03-1878-9.pdf?sequence=2&isAllowed=y (Luettu 17.12.2021)

Opetushallitus 2014. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet. 5. painos. Helsinki: Juvenes Print – Suomen Yliopistopaino Oy. Saatavilla www-muodossa: https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/perusopetuksen_opetussuunnitelman_perusteet_2014.pdf  (Luettu 17.12.2021)

Uusitalo-Malmivaara, L. 2016. Puutekeskeisyydestä vahvuuskeskeiseen opetukseen. Teoksessa Hannele Cantell & Arto Kallioniemi (toim.) Kansankynttilä keinulaudalla. Miten tulevaisuudessa opitaan ja opetetaan? Jyväskylä: PS-Kustannus, 127–152.

Värri, V.-M. 2018. Kasvatus ekokriisin aikakaudella. Tampere: Vastapaino.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Metsäalan opiskelijoiden alavalinnan taustat

Nuoren elämänkulku, johon sisältyvät koulutukselliset ja ammatilliset valinnat, rakentuu ihmissuhteista, kulttuurisista ilmiöistä, yhteiskunnallisista rakenteista ja historiallisista tekijöistä. Nämä tekijät muovaavat niitä mielikuvia, joita nuorilla on erilaisista itselleen sopivista ammateista.  (Juntunen 2016, 39, 38, 58.) Lappilaisten nuorten jatko-opintoihin siirtymistä toiselle asteelle käsittelevissä tutkimuksissa on havaittu, että lähtemisen välttämättömyys on pienten kylien nuorten todellisuutta koko Lapissa. Usealle pohjoisen nuorelle toiselle asteelle siirtyminen tarkoittaa pois kotoa muuttamista ympäristöön, jossa kulttuuri ja toimintatavat ovat erilaisia kuin kotona. Nuoret voivat joutua pohtimaan työllisyyden kysymyksiä sekä taloudellista pärjäämistä epävarmassa maailmassa. (Juntunen 2016, 59; Vaattovaara 2015, 198.) Pro Gradu -tutkielmassani selvitin lappilaisten metsäalan perustutkinnon opiskelijoiden alavalintaan liittyviä tekijöitä. Metsäalan alavalintaan liittyvät te

Esiopettajat kokevat muunkielisten oppilaiden opetuksen tuovan lisätyötä varhaiskasvatuksen arkeen

Vieraskielisten osuus koko väestöstä on kasvanut Suomessa parissa kymmenessä vuodessa nelinkertaiseksi (Tilastokeskus 2023). Tämä muutos näkyy myös kouluissa ja varhaiskasvatuksessa tuoden opettajan työhön uusia haasteita ja näkökulmia. Opettajat tarvitsevat työnsä tueksi tietoa eri kulttuureista. Myös oman luokkansa tai oman lapsiryhmänsä ohjaaminen kohti monikulttuurista yhteisöä vaatii opettajalta oman ajattelumaailmansa tarkastelua ja omien arvojensa kirkastamista. Vain monikulttuurisuuteen sitoutuneet opettajat pystyvät kannustamaan aidosti oppilaitaan kohti monikulttuurista yhteisöä (Byker & Marquardt 2016, 30). Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää esiopettajien kokemuksia muunkielisten oppilaiden opettamisesta. Muunkielisen oppilaan määrittelen oppilaaksi, jonka äidinkieli ei ole suomi tai jonka suomen kielen taso ei vastaa äidinkielen tasoa johtuen monikielisestä tai muunkielisestä kotitaustasta. Tutkimuskohteenani oli kunnallisessa varhaiskasvatuksessa työskent

Erityisherkkien lasten kouluhyvinvoinnin edistäminen

Herkkyys on kaikissa ihmisissä oleva inhimillinen ominaisuus. Pluessin ym. (2018) kattavassa tutkimuksessa on osoitettu, että noin 30 prosenttia lapsista syntyy tavanomaista herkempinä, erityisherkkinä. Erityisherkkien lukumäärä on yllättävän suuri. Lapset eivät voi tunnistaa eikä sanoittaa omaa herkkyyttään yksin, minkä vuoksi on tärkeää, että heidän kasvatukseensa osallistuvat aikuiset ymmärtävät, mistä erityisherkkyydessä on kyse. Pro gradu-tutkielmassani kuvaan erityisherkkien lasten kouluhyvinvointia aikuisten erityisherkkien kertomana. Tutkielman tavoitteena on lisätä tietoisuutta erityisherkistä lapsista ja heidän kouluhyvinvointinsa edistämisestä kuvaamalla erityisherkkien lasten kouluhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkielman teoriaosassa käsittelen erityisherkkyyttä sekä kouluhyvinvointia. Erityisherkkyyden piirteitä ovat emotionaalisuus, herkkyys ympäristön vivahteille, herkkyys reagoida liiallisiin ärsykkeisiin sekä asioiden syvällinen käsittely (Aron, 2020, 10). Jolla