Siirry pääsisältöön

Musiikinopetusta toteutettiin hyvin erilaisin tavoin etäopetuksessa

Keväällä 2020 suomalaiset peruskoulut suljettiin koronapandemian vuoksi, ja opetus järjestettiin tänä aikana pääosin etäopetuksena. Siirtymä lähiopetuksesta etäopetukseen tapahtui nopeasti, ja luokanopettajilla oli uudenlainen haaste edessään pyrkiessään opettamaan oppilaita tänä poikkeuksellisena aikana. Etäopetuksella tarkoitetaan tilannetta, jossa opettaja ja oppilaat ovat etäällä toisistaan, ja opetus voi tapahtua samanaikaisesti tai eriaikaisesti.

Tutkin Pro gradu -tutkielmassani luokanopettajien kokemuksia musiikin oppiaineen etäopetuksesta. Musiikki poikkeaa suuresta osasta muita oppiaineita siinä suhteessa, että siinä oppilaiden välinen vuorovaikutus on korostuneessa roolissa, joka näyttäytyy esimerkiksi yhteissoiton ja -laulun osa-alueilla. Juuri vuorovaikutusta opettajan ja oppilaan, sekä oppilaiden kesken onkin pidetty etäopetuksen suurena haasteena (Nummenmaa 2012, 13). 

Keräsin tutkielmani aineiston laadullisin menetelmin teemahaastatteluilla kevättalvella 2022. Haastatteluihin osallistui neljä luokanopettajaa eri puolilta Suomea. Suoritin aineiston analyysin käyttäen fenomenografista analyysimenetelmää. Fenomenografisessa tutkimuksessa ollaan kiinnostuneita erilaisista arkisista ilmiöistä, ja siinä pyritään kuvailemaan ja ymmärtämään näitä kokonaisuuksia, sekä selvittämään niiden yhteneväisyyksiä ja eroavaisuuksia (Huusko & Paloniemi 2006, 163.)

Tutkimuksen tulokset jakautuivat kolmeen eri kategoriaan: musiikin etäopetuksen toteutukseen, musiikin etäopetukseen vaikuttaneisiin tekijöihin sekä poikkeusajan vaikutukseen musiikinopetukseen. Musiikinopetusta toteutettiin toisistaan hyvin poikkeavilla tavoilla, joko samanaikaisesti niin, että kaikki oppilaat sekä opettajat olivat virtuaalisen oppimisalustan äärellä, tai niin, että opettaja suunnitteli ja tuotti oppilaille materiaaleja ja oh-jeita musiikinopetukseen, ja jakoi nämä ohjeet jollain virtuaalisella alustalla. Aineistossa käytettiin myös edellä mainittujen lisäksi niiden yhdistelmiä. Musiikintunneille ominaista yhteissoittoa tai -laulua ei toteutettu etäopetuksen aikana, vaikka opettajat kuvasivatkin antaneensa erilaisia laulu- ja rytmiharjoituksia oppilaille opeteltavaksi. Sen sijaan musiikintuntien toteutuksessa korostuivatkin kirjalliset tehtävät liittyen esimerkiksi musiikinhistoriaan.

Yhteissuunnittelua pidettiin poikkeusaikana tärkeänä, ja sitä oli toteutettu enemmän verrattuna normaaliin tilanteeseen. Oppimisen arviointi osoittautui kaksiteräiseksi miekaksi: toisaalta opettajat pitivät arviointia haasteellisena, ja eivät antaneet etäopetuksen aikaisille suorituksille suurta painoarvoa kevään todistuksessa, sillä he eivät pystyneet aina näkemään, mitä oppilas oli itseasiassa tehnyt. Toisaalta arviointia saatettiin pitää myös helpompana normaaliin tilanteeseen verrattuna, sillä opetuksen järjestäjä oli voinut antaa ohjeistuksen, ettei etäopetuksen aikaista opetusta tarvitse arvioida ollenkaan.

Koetuista haasteista huolimatta musiikin etäopetuksesta löytyi myös hyviä käytänteitä lähiopetukseen. Laajentuneet työtavat ja materiaalit, jotka oli hankittu etäopetusperiodin aikana, olivat myös oivia lisiä lähiopetukseen. Myös opettajien tieto- ja viestintäteknologi-nen osaaminen oli kehittynyt etäopetuksen aikana.


Mikko Tervo

Lapin yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta

Blogikirjoitus on kirjoitettu ’’– se oli vähä semmost, et herran haltuun, että mitä siel toisessa päässä tapahtuu...’’ – Luokanopettajien kokemuksia musiikin oppiaineen etäopetuksesta -pro gradu -tutkielman pohjalta.


Lähteet: 

Huusko, Mira & Paloniemi, Susanna 2006. Fenomenografia laadullisena tutkimussuuntauksena kasvatustieteissä. Kasvatus 37 (2), 162–173. Luettavissa www-muodossa osoitteessa: https://www.researchgate.net/publication/347949020_Fenomenografia_laadullisena_tutkimussuuntauksena_kasvatustieteissa

Nummenmaa, Minna 2012. Oppimisympäristötutkimus – Etäopetus Suomessa. Turku: Turun yliopisto. Luettavissa www-muodossa osoitteessa: https://blog.edu.turku.fi/etaopetusfi/files/2017/01/oppimisympc3a4ristc3b6t-tutkimus-etc3a4opetus-suomessa.pdf


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

”Ei sille vaan voi mitään, ettei pysty toimimaan niin kuin oletuksena on” Alle kouluikäisen lapsen PDA-piirteiden ilmeneminen ja pedagogiset tukikeinot

Oletko tavannut lasta, joka vastustelee ja välttelee tavanomaisia arkitoimintoja sekä erilaisia pyyntöjä, jopa mukavia? Lapsella on usein jokin selitys tai keino valmiina, miksi ei voi jotakin tehdä. Lapsi saattaa alkaa esimerkiksi nilkuttaa, jotta ei tarvitsisi mennä johonkin. Lapsi voi käyttää sosiaalisia strategioita hyödykseen välttyäkseen itse toimimasta. Kyse voi olla PDA:sta (pathological demand avoidance), joka tarkoittaa äärimmäistä vaatimusten välttelykäyttäytymistä. Ilmiön on tunnistanut ensimmäisenä vuonna 1983 psykologian professori Elizabeth Newson, joka kuvaa PDA:ta tarkemmin Maréchalin ja Davidin kanssa vuonna 2003 tekemässään ensimmäisessä ilmiötä koskevassa tutkimuksessa. Muutkin tutkijat ovat kiinnostuneet aiheesta tehden kansainvälisiä tutkimuksia, joista Kildahl työryhmänsä kanssa (2021) ovat tehneet 13 tutkimusta kattavan kirjallisuuskatsauksen. Suomessa aiheesta on vähäisesti erityispedagogista tutkimustietoa. Tutkimuspolkuni alkoi käytännön ihmettelystä siirtyen...

Ammattikoulusta yliopistoon: poikkeuksellista, ahkeruutta vaativaa mutta mahdollista

  Ammattikoulusta yliopistoon hakeutuminen on ollut mahdollista Suomessa jo lähes kolmen vuosikymmenen ajan, mutta ei-ylioppilastaustaiset yliopisto-opiskelijat ovat siitä huolimatta edelleen marginaaliryhmä. Poliittisissa tavoitteissa painotetaan koulutustason nostamisen tärkeyttä ja suomalainen koulutusjärjestelmä mahdollistaa muodollisesti yliopistoon hakeutumisen ilman lukiokoulutusta, mutta käytännössä sisäänpääsy yliopistoon on ei-ylioppilaille hyvin vaikeaa ja he kohtaavat näkymättömiä esteitä. Tarkastelin pro gradu -tutkielmassani sitä, millä tavalla media puhuu ammattikoulusta yliopistoon hakeutumisesta. Tutkin diskurssianalyysin avulla kahdeksaa mediassa julkaistua henkilöhaastattelua, joissa ei-ylioppilastaustaiset yliopisto-opiskelijat kertovat koulutuspoluistaan. Löysin kolme päädiskurssia, jotka korostuivat henkilöhaastatteluissa. Nimesin nämä kolme merkityksellistämisentapaa poikkeuksellisuusdiskurssiksi, ahkeruusdiskurssiksi ja rohkaisudiskurssiksi.   Jokai...

Alanvaihtajana ammattikorkeakouluun

Varttuneemmalla iällä opiskelemaan lähteminen on suuri päätös, etenkin jos lähdetään kouluttautumaan uudelle ammattialalle. Kuinka orientoituminen ja ajatusten suuntaaminen uudelle alalle tapahtuu ja miten aikuisia alanvaihtajia tulisi huomioida ammattikorkeakoulussa? Millaisia merkityksiä alanvaihtajat antavat ilmiölle? On kiinnostavaa pohtia, miksi ihmiset ylipäänsä vaihtavat ammattialaa.  Tutkin pro gradussani alan vaihtamisen syitä. Ne voidaan jaotella tutkielman pohjalta sisäisiin syihin, jotka kumpuavat ihmisestä itsestään ja ulkoisiin syihin, joihin hänen tulee reagoida. Syyt voidaan jaotella kolmeen kategoriaan, joista ensimmäinen on uudistuminen, jolloin yksilö haluaa sisäisesti kehittyä ja kasvaa kohti uutta alaa. Toisena syynä on työnäky, jossa katsotaan menneeseen työelämään ja toisaalta nähdään tulevan alan mahdollisuuksia. Aikuisten käsitys uuden alan työstä suhteessa menneeseen vaikuttaa päätöksiin, joita oman työuran suhteen tehdään. Kolmantena syynä on uusiutuminen...