Siirry pääsisältöön

Musiikinopetusta toteutettiin hyvin erilaisin tavoin etäopetuksessa

Keväällä 2020 suomalaiset peruskoulut suljettiin koronapandemian vuoksi, ja opetus järjestettiin tänä aikana pääosin etäopetuksena. Siirtymä lähiopetuksesta etäopetukseen tapahtui nopeasti, ja luokanopettajilla oli uudenlainen haaste edessään pyrkiessään opettamaan oppilaita tänä poikkeuksellisena aikana. Etäopetuksella tarkoitetaan tilannetta, jossa opettaja ja oppilaat ovat etäällä toisistaan, ja opetus voi tapahtua samanaikaisesti tai eriaikaisesti.

Tutkin Pro gradu -tutkielmassani luokanopettajien kokemuksia musiikin oppiaineen etäopetuksesta. Musiikki poikkeaa suuresta osasta muita oppiaineita siinä suhteessa, että siinä oppilaiden välinen vuorovaikutus on korostuneessa roolissa, joka näyttäytyy esimerkiksi yhteissoiton ja -laulun osa-alueilla. Juuri vuorovaikutusta opettajan ja oppilaan, sekä oppilaiden kesken onkin pidetty etäopetuksen suurena haasteena (Nummenmaa 2012, 13). 

Keräsin tutkielmani aineiston laadullisin menetelmin teemahaastatteluilla kevättalvella 2022. Haastatteluihin osallistui neljä luokanopettajaa eri puolilta Suomea. Suoritin aineiston analyysin käyttäen fenomenografista analyysimenetelmää. Fenomenografisessa tutkimuksessa ollaan kiinnostuneita erilaisista arkisista ilmiöistä, ja siinä pyritään kuvailemaan ja ymmärtämään näitä kokonaisuuksia, sekä selvittämään niiden yhteneväisyyksiä ja eroavaisuuksia (Huusko & Paloniemi 2006, 163.)

Tutkimuksen tulokset jakautuivat kolmeen eri kategoriaan: musiikin etäopetuksen toteutukseen, musiikin etäopetukseen vaikuttaneisiin tekijöihin sekä poikkeusajan vaikutukseen musiikinopetukseen. Musiikinopetusta toteutettiin toisistaan hyvin poikkeavilla tavoilla, joko samanaikaisesti niin, että kaikki oppilaat sekä opettajat olivat virtuaalisen oppimisalustan äärellä, tai niin, että opettaja suunnitteli ja tuotti oppilaille materiaaleja ja oh-jeita musiikinopetukseen, ja jakoi nämä ohjeet jollain virtuaalisella alustalla. Aineistossa käytettiin myös edellä mainittujen lisäksi niiden yhdistelmiä. Musiikintunneille ominaista yhteissoittoa tai -laulua ei toteutettu etäopetuksen aikana, vaikka opettajat kuvasivatkin antaneensa erilaisia laulu- ja rytmiharjoituksia oppilaille opeteltavaksi. Sen sijaan musiikintuntien toteutuksessa korostuivatkin kirjalliset tehtävät liittyen esimerkiksi musiikinhistoriaan.

Yhteissuunnittelua pidettiin poikkeusaikana tärkeänä, ja sitä oli toteutettu enemmän verrattuna normaaliin tilanteeseen. Oppimisen arviointi osoittautui kaksiteräiseksi miekaksi: toisaalta opettajat pitivät arviointia haasteellisena, ja eivät antaneet etäopetuksen aikaisille suorituksille suurta painoarvoa kevään todistuksessa, sillä he eivät pystyneet aina näkemään, mitä oppilas oli itseasiassa tehnyt. Toisaalta arviointia saatettiin pitää myös helpompana normaaliin tilanteeseen verrattuna, sillä opetuksen järjestäjä oli voinut antaa ohjeistuksen, ettei etäopetuksen aikaista opetusta tarvitse arvioida ollenkaan.

Koetuista haasteista huolimatta musiikin etäopetuksesta löytyi myös hyviä käytänteitä lähiopetukseen. Laajentuneet työtavat ja materiaalit, jotka oli hankittu etäopetusperiodin aikana, olivat myös oivia lisiä lähiopetukseen. Myös opettajien tieto- ja viestintäteknologi-nen osaaminen oli kehittynyt etäopetuksen aikana.


Mikko Tervo

Lapin yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta

Blogikirjoitus on kirjoitettu ’’– se oli vähä semmost, et herran haltuun, että mitä siel toisessa päässä tapahtuu...’’ – Luokanopettajien kokemuksia musiikin oppiaineen etäopetuksesta -pro gradu -tutkielman pohjalta.


Lähteet: 

Huusko, Mira & Paloniemi, Susanna 2006. Fenomenografia laadullisena tutkimussuuntauksena kasvatustieteissä. Kasvatus 37 (2), 162–173. Luettavissa www-muodossa osoitteessa: https://www.researchgate.net/publication/347949020_Fenomenografia_laadullisena_tutkimussuuntauksena_kasvatustieteissa

Nummenmaa, Minna 2012. Oppimisympäristötutkimus – Etäopetus Suomessa. Turku: Turun yliopisto. Luettavissa www-muodossa osoitteessa: https://blog.edu.turku.fi/etaopetusfi/files/2017/01/oppimisympc3a4ristc3b6t-tutkimus-etc3a4opetus-suomessa.pdf


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Alanvaihtajana ammattikorkeakouluun

Varttuneemmalla iällä opiskelemaan lähteminen on suuri päätös, etenkin jos lähdetään kouluttautumaan uudelle ammattialalle. Kuinka orientoituminen ja ajatusten suuntaaminen uudelle alalle tapahtuu ja miten aikuisia alanvaihtajia tulisi huomioida ammattikorkeakoulussa? Millaisia merkityksiä alanvaihtajat antavat ilmiölle? On kiinnostavaa pohtia, miksi ihmiset ylipäänsä vaihtavat ammattialaa.  Tutkin pro gradussani alan vaihtamisen syitä. Ne voidaan jaotella tutkielman pohjalta sisäisiin syihin, jotka kumpuavat ihmisestä itsestään ja ulkoisiin syihin, joihin hänen tulee reagoida. Syyt voidaan jaotella kolmeen kategoriaan, joista ensimmäinen on uudistuminen, jolloin yksilö haluaa sisäisesti kehittyä ja kasvaa kohti uutta alaa. Toisena syynä on työnäky, jossa katsotaan menneeseen työelämään ja toisaalta nähdään tulevan alan mahdollisuuksia. Aikuisten käsitys uuden alan työstä suhteessa menneeseen vaikuttaa päätöksiin, joita oman työuran suhteen tehdään. Kolmantena syynä on uusiutuminen...

Aliupseerien jatkuva oppiminen Ilmavoimissa

Puolustusvoimien suorituskyvyn takaa motivoitunut ja osaava henkilöstö (Puolustusvoimien henkilöstöstrategia 2015). Alati muuttuva toimintaympäristö vaatii jatkuvaa osaamisen kehittämistä (Ruohotie 2005), mihin Puolustusvoimat pyrkii vastaamaan panostamalla henkilöstön koulutukseen ja koulutusjärjestelmän kehittämiseen (Puolustusvoimien henkilöstöstrategia 2030+; Puolustusvoimien henkilöstötilinpäätös 2022). Aliupseerien täydennyskoulutus uudistui Puolustusvoimissa vuonna 2020 ja koostuu nykyisellään kolmesta kaikille yhteisestä opintokokonaisuudesta ja niiden välissä suoritettavista täydennyskoulutuksen opintojaksoista (Eironen 2020).  Selvitin pro gradu -tutkielmassani aliupseerien näkemyksiä jatkuvasta oppimisesta Ilmavoimissa. Jatkuvalla oppimisella viitataan yleisimmin työuran aikaiseen osaamisen kehittämiseen ja tässä tutkimuksessa se on määritelty sellaiseksi koko elämän kestäväksi oman osaamisen kehittämiseksi ja uudistamiseksi, jonka tavoitteena on vastata muuttuvan työymp...

Lapsikäsitys 1950-luvulla

Lapsikäsityksellä tarkoitan tutkielmassani lapsen olemusta koskevia olettamuksia eli tietoa siitä, mikä ja millainen lapsi on. Lapsi voidaan käsittää esimerkiksi ei-kehittyneenä aikuisena, herkästi haavoittuvana olentona tai itsenäisenä toimijana. Lapsikäsitys vaikuttaa väistämättä muun muassa kasvatusperiaatteisin. Millaisena olentona lapsen käsitämme, sen mukaista kasvatusta ja koulutusta haluamme hänelle myös antaa. Käsitykset lapsuudesta ja lapsista ovat lisäksi vahvasti sidoksissa aikaan (Darian-Smith & Pascoe 2013, 4). Tutkielmani aihe sijoittuu 1950-luvulle. Vasta vuonna 1952 lähti matkaan viimeinen sotakorvausjuna Neuvostoliittoon (Leino-Kaukiainen & Heikkinen 2011, 21). Suomessa elettiin tuolloin sodanjälkeistä aikaa, mutta ennen varsinaisia suuria hyvinvointivaltion perustana olevia uudistuksia 1960-luvulla. Kasvatustieteeseen liittyvien käsitysten historian tutkiminen on tarpeellista, sillä sen avulla voidaan ymmärtää paremmin sekä menneisyyden kasvatusperiaatteita, ...