Siirry pääsisältöön

Työnohjaus työhyvinvoinnin tukena

Työhyvinvointi on hyvin ajankohtainen aihe, sillä työelämä on jatkuvan muutoksen keskellä. Ihmiset ovat yhä kiireisempiä, esimerkiksi pandemia-aikakin on antanut oman lisämausteensa työelämän osa-alueelle. Jaksamisen kannalta ihmisillä olisi tärkeä olla jokin tukipilari työelämässä, ja työnohjaus onkin yksi hyväksi havaittu tuen muoto. Tästä syystä lähdin tutkimaan aihetta. Haastattelin neljää ihmistä, ja tutkin heidän kokemuksiaan työnohjauksesta. Erityisenä kiinnostuksen kohteena oli se, kokivatko he hyödylliseksi työnohjauksen ja antoiko työnohjaus jotain lisäarvoa heidän työhyvinvoinnilleen. 

Työhyvinvoinnilla on neljä osa-aluetta, jotka ovat fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen ja henkinen. Kaikilla näillä ulottuvuuksilla on tärkeä rooli ihmisen kokonaisvaltaisessa hyvinvoinnissa. Virolaisen (2012) mukaan näitä osa-alueita ei pitäisi tarkastella yksilöllisisinä tekijöinä, vaan pikemminkin kokonaisuutena, koska ne yhdessä ovat hyvinvoinnin rakennuspalikoita. Lisäksi Rauramon (2008) työhyvinvoinnin portaiden mukaan ihminen pääsee työhyvinvoinnissaan eteenpäin, kun hyvinvoinnin perusteet ovat kunnossa. Työhyvinvoinnin portailla pääsee seuraavalle askeleelle, kun edellisen portaan alueet on tyydyttävällä tasolla saavutettu. (Rauramo 2008, 22.)

Tutkimuksessani käytin fenomenologis-hermeneuttista tutkimusotetta, ja analyysimenetelmänä kuvailevaa fenomenologista analyysia. Aineistonkeruuna käytin teemahaastattelua. Tutkimuksessani halusin keskittyä ihmisten henkilökohtaisiin kokemuksiin ja selvittää millaisia merkityssuhteita he antavat työnohjauksen kokemukselleen. Tavoitteenani oli selvittää, millaiseksi ohjattavat kokivat työhyvinvointinsa ennen työnohjausta, ja oliko heidän työhyvinvointinsa muuttunut ohjauksen jälkeen. Työnohjaus sopii lähtökohtaisesti niille, jotka aidosti haluavat kehittää ammatillista identiteettiään ja osaamistaan, sekä niille, jotka esimerkiksi haluavat kehittää stressin hallintakeinoja. (Roth 2017, 14.)

Haastattelemani henkilöt kertoivat kokeneensa erilaisia haasteita työhyvinvoinnissaan ennen työnohjausta. Heillä oli ilmennyt muun muassa stressiä, ajanhallintaan liittyviä ongelmia, paineita, tuen puutetta sekä ilmapiirin suhteen ongelmia. Jokainen haastateltava oli osallistunut ryhmätyönohjaukseen. Tulosteni mukaan tutkimukseen osallistuneet kokivat työhyvinvointinsa kohentuneen työnohjauksen vaikutuksesta. He saivat ohjauksesta apua stressin hallintaan, ajanhallintaan sekä työpaikalla vallitsevaan ilmapiirin parantamiseen. Lisäksi he opettelivat reflektoimaan itseään, mikä puolestaan auttoi työpaikalla vuorovaikutustilanteissa. Kaiken kaikkiaan kaikki neljä haastateltavaa kertoivat oman jaksamisensa parantuneen kokemuksen myötä. 

On kuitenkin syytä muistaa, että tulokset ovat hyvin viitteellisiä pienen otannan vuoksi, ja kaikilla neljällä henkilöllä oli ainoastaan ryhmätyönohjauksen kokemus. Tästä huolimatta tulokset ovat mielenkiintoisia ja osoittavat, että työnohjaus voi parhaimmassa tapauksessa tukea työntekijän jaksamista, ja auttaa monenlaisten ongelmien ratkaisussa. Se vaatii kuitenkin ohjattavan oman halun kasvaa ja kehittyä työntekijänä ja työyhteisön jäsenenä. Jatkotutkimusaiheena voisi olla yksilötyönohjauksen ja ryhmätyönohjauksen vertailu. Olisiko näillä kahdella ohjauksen muodolla eroa yksilön työhyvinvoinnin tukemisen, tai organisaation rakenteiden kehittämisen kannalta? 


Maria Lievonen

Lapin Yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta

Blogikirjoitus perustuu Pro gradu -tutkielmaan: Työnohjaus työhyvinvointia tukemassa – työntekijöiden kokemuksia työnohjauksesta


Lähteet: 

Rauramo, Päivi (2008). Työhyvinvoinnin portaat. Viisi vaikuttavaa askelta. Helsinki: Edita Publishing Oy

Roth, Soile 2017. Työnohjaus johtajuuden kehittäjänä. Työelämän tutkimus, 15 (2). 

Virolainen, Harri 2012. Kokonaisvaltainen työhyvinvointi. Helsinki: BoD- Books on Demand



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Metsäalan opiskelijoiden alavalinnan taustat

Nuoren elämänkulku, johon sisältyvät koulutukselliset ja ammatilliset valinnat, rakentuu ihmissuhteista, kulttuurisista ilmiöistä, yhteiskunnallisista rakenteista ja historiallisista tekijöistä. Nämä tekijät muovaavat niitä mielikuvia, joita nuorilla on erilaisista itselleen sopivista ammateista.  (Juntunen 2016, 39, 38, 58.) Lappilaisten nuorten jatko-opintoihin siirtymistä toiselle asteelle käsittelevissä tutkimuksissa on havaittu, että lähtemisen välttämättömyys on pienten kylien nuorten todellisuutta koko Lapissa. Usealle pohjoisen nuorelle toiselle asteelle siirtyminen tarkoittaa pois kotoa muuttamista ympäristöön, jossa kulttuuri ja toimintatavat ovat erilaisia kuin kotona. Nuoret voivat joutua pohtimaan työllisyyden kysymyksiä sekä taloudellista pärjäämistä epävarmassa maailmassa. (Juntunen 2016, 59; Vaattovaara 2015, 198.) Pro Gradu -tutkielmassani selvitin lappilaisten metsäalan perustutkinnon opiskelijoiden alavalintaan liittyviä tekijöitä. Metsäalan alavalintaan liittyvät te

Esiopettajat kokevat muunkielisten oppilaiden opetuksen tuovan lisätyötä varhaiskasvatuksen arkeen

Vieraskielisten osuus koko väestöstä on kasvanut Suomessa parissa kymmenessä vuodessa nelinkertaiseksi (Tilastokeskus 2023). Tämä muutos näkyy myös kouluissa ja varhaiskasvatuksessa tuoden opettajan työhön uusia haasteita ja näkökulmia. Opettajat tarvitsevat työnsä tueksi tietoa eri kulttuureista. Myös oman luokkansa tai oman lapsiryhmänsä ohjaaminen kohti monikulttuurista yhteisöä vaatii opettajalta oman ajattelumaailmansa tarkastelua ja omien arvojensa kirkastamista. Vain monikulttuurisuuteen sitoutuneet opettajat pystyvät kannustamaan aidosti oppilaitaan kohti monikulttuurista yhteisöä (Byker & Marquardt 2016, 30). Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää esiopettajien kokemuksia muunkielisten oppilaiden opettamisesta. Muunkielisen oppilaan määrittelen oppilaaksi, jonka äidinkieli ei ole suomi tai jonka suomen kielen taso ei vastaa äidinkielen tasoa johtuen monikielisestä tai muunkielisestä kotitaustasta. Tutkimuskohteenani oli kunnallisessa varhaiskasvatuksessa työskent

Erityisherkkien lasten kouluhyvinvoinnin edistäminen

Herkkyys on kaikissa ihmisissä oleva inhimillinen ominaisuus. Pluessin ym. (2018) kattavassa tutkimuksessa on osoitettu, että noin 30 prosenttia lapsista syntyy tavanomaista herkempinä, erityisherkkinä. Erityisherkkien lukumäärä on yllättävän suuri. Lapset eivät voi tunnistaa eikä sanoittaa omaa herkkyyttään yksin, minkä vuoksi on tärkeää, että heidän kasvatukseensa osallistuvat aikuiset ymmärtävät, mistä erityisherkkyydessä on kyse. Pro gradu-tutkielmassani kuvaan erityisherkkien lasten kouluhyvinvointia aikuisten erityisherkkien kertomana. Tutkielman tavoitteena on lisätä tietoisuutta erityisherkistä lapsista ja heidän kouluhyvinvointinsa edistämisestä kuvaamalla erityisherkkien lasten kouluhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkielman teoriaosassa käsittelen erityisherkkyyttä sekä kouluhyvinvointia. Erityisherkkyyden piirteitä ovat emotionaalisuus, herkkyys ympäristön vivahteille, herkkyys reagoida liiallisiin ärsykkeisiin sekä asioiden syvällinen käsittely (Aron, 2020, 10). Jolla