Siirry pääsisältöön

Työnohjaus työhyvinvoinnin tukena

Työhyvinvointi on hyvin ajankohtainen aihe, sillä työelämä on jatkuvan muutoksen keskellä. Ihmiset ovat yhä kiireisempiä, esimerkiksi pandemia-aikakin on antanut oman lisämausteensa työelämän osa-alueelle. Jaksamisen kannalta ihmisillä olisi tärkeä olla jokin tukipilari työelämässä, ja työnohjaus onkin yksi hyväksi havaittu tuen muoto. Tästä syystä lähdin tutkimaan aihetta. Haastattelin neljää ihmistä, ja tutkin heidän kokemuksiaan työnohjauksesta. Erityisenä kiinnostuksen kohteena oli se, kokivatko he hyödylliseksi työnohjauksen ja antoiko työnohjaus jotain lisäarvoa heidän työhyvinvoinnilleen. 

Työhyvinvoinnilla on neljä osa-aluetta, jotka ovat fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen ja henkinen. Kaikilla näillä ulottuvuuksilla on tärkeä rooli ihmisen kokonaisvaltaisessa hyvinvoinnissa. Virolaisen (2012) mukaan näitä osa-alueita ei pitäisi tarkastella yksilöllisisinä tekijöinä, vaan pikemminkin kokonaisuutena, koska ne yhdessä ovat hyvinvoinnin rakennuspalikoita. Lisäksi Rauramon (2008) työhyvinvoinnin portaiden mukaan ihminen pääsee työhyvinvoinnissaan eteenpäin, kun hyvinvoinnin perusteet ovat kunnossa. Työhyvinvoinnin portailla pääsee seuraavalle askeleelle, kun edellisen portaan alueet on tyydyttävällä tasolla saavutettu. (Rauramo 2008, 22.)

Tutkimuksessani käytin fenomenologis-hermeneuttista tutkimusotetta, ja analyysimenetelmänä kuvailevaa fenomenologista analyysia. Aineistonkeruuna käytin teemahaastattelua. Tutkimuksessani halusin keskittyä ihmisten henkilökohtaisiin kokemuksiin ja selvittää millaisia merkityssuhteita he antavat työnohjauksen kokemukselleen. Tavoitteenani oli selvittää, millaiseksi ohjattavat kokivat työhyvinvointinsa ennen työnohjausta, ja oliko heidän työhyvinvointinsa muuttunut ohjauksen jälkeen. Työnohjaus sopii lähtökohtaisesti niille, jotka aidosti haluavat kehittää ammatillista identiteettiään ja osaamistaan, sekä niille, jotka esimerkiksi haluavat kehittää stressin hallintakeinoja. (Roth 2017, 14.)

Haastattelemani henkilöt kertoivat kokeneensa erilaisia haasteita työhyvinvoinnissaan ennen työnohjausta. Heillä oli ilmennyt muun muassa stressiä, ajanhallintaan liittyviä ongelmia, paineita, tuen puutetta sekä ilmapiirin suhteen ongelmia. Jokainen haastateltava oli osallistunut ryhmätyönohjaukseen. Tulosteni mukaan tutkimukseen osallistuneet kokivat työhyvinvointinsa kohentuneen työnohjauksen vaikutuksesta. He saivat ohjauksesta apua stressin hallintaan, ajanhallintaan sekä työpaikalla vallitsevaan ilmapiirin parantamiseen. Lisäksi he opettelivat reflektoimaan itseään, mikä puolestaan auttoi työpaikalla vuorovaikutustilanteissa. Kaiken kaikkiaan kaikki neljä haastateltavaa kertoivat oman jaksamisensa parantuneen kokemuksen myötä. 

On kuitenkin syytä muistaa, että tulokset ovat hyvin viitteellisiä pienen otannan vuoksi, ja kaikilla neljällä henkilöllä oli ainoastaan ryhmätyönohjauksen kokemus. Tästä huolimatta tulokset ovat mielenkiintoisia ja osoittavat, että työnohjaus voi parhaimmassa tapauksessa tukea työntekijän jaksamista, ja auttaa monenlaisten ongelmien ratkaisussa. Se vaatii kuitenkin ohjattavan oman halun kasvaa ja kehittyä työntekijänä ja työyhteisön jäsenenä. Jatkotutkimusaiheena voisi olla yksilötyönohjauksen ja ryhmätyönohjauksen vertailu. Olisiko näillä kahdella ohjauksen muodolla eroa yksilön työhyvinvoinnin tukemisen, tai organisaation rakenteiden kehittämisen kannalta? 


Maria Lievonen

Lapin Yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta

Blogikirjoitus perustuu Pro gradu -tutkielmaan: Työnohjaus työhyvinvointia tukemassa – työntekijöiden kokemuksia työnohjauksesta


Lähteet: 

Rauramo, Päivi (2008). Työhyvinvoinnin portaat. Viisi vaikuttavaa askelta. Helsinki: Edita Publishing Oy

Roth, Soile 2017. Työnohjaus johtajuuden kehittäjänä. Työelämän tutkimus, 15 (2). 

Virolainen, Harri 2012. Kokonaisvaltainen työhyvinvointi. Helsinki: BoD- Books on Demand



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

”Ei sille vaan voi mitään, ettei pysty toimimaan niin kuin oletuksena on” Alle kouluikäisen lapsen PDA-piirteiden ilmeneminen ja pedagogiset tukikeinot

Oletko tavannut lasta, joka vastustelee ja välttelee tavanomaisia arkitoimintoja sekä erilaisia pyyntöjä, jopa mukavia? Lapsella on usein jokin selitys tai keino valmiina, miksi ei voi jotakin tehdä. Lapsi saattaa alkaa esimerkiksi nilkuttaa, jotta ei tarvitsisi mennä johonkin. Lapsi voi käyttää sosiaalisia strategioita hyödykseen välttyäkseen itse toimimasta. Kyse voi olla PDA:sta (pathological demand avoidance), joka tarkoittaa äärimmäistä vaatimusten välttelykäyttäytymistä. Ilmiön on tunnistanut ensimmäisenä vuonna 1983 psykologian professori Elizabeth Newson, joka kuvaa PDA:ta tarkemmin Maréchalin ja Davidin kanssa vuonna 2003 tekemässään ensimmäisessä ilmiötä koskevassa tutkimuksessa. Muutkin tutkijat ovat kiinnostuneet aiheesta tehden kansainvälisiä tutkimuksia, joista Kildahl työryhmänsä kanssa (2021) ovat tehneet 13 tutkimusta kattavan kirjallisuuskatsauksen. Suomessa aiheesta on vähäisesti erityispedagogista tutkimustietoa. Tutkimuspolkuni alkoi käytännön ihmettelystä siirtyen...

Ammattikoulusta yliopistoon: poikkeuksellista, ahkeruutta vaativaa mutta mahdollista

  Ammattikoulusta yliopistoon hakeutuminen on ollut mahdollista Suomessa jo lähes kolmen vuosikymmenen ajan, mutta ei-ylioppilastaustaiset yliopisto-opiskelijat ovat siitä huolimatta edelleen marginaaliryhmä. Poliittisissa tavoitteissa painotetaan koulutustason nostamisen tärkeyttä ja suomalainen koulutusjärjestelmä mahdollistaa muodollisesti yliopistoon hakeutumisen ilman lukiokoulutusta, mutta käytännössä sisäänpääsy yliopistoon on ei-ylioppilaille hyvin vaikeaa ja he kohtaavat näkymättömiä esteitä. Tarkastelin pro gradu -tutkielmassani sitä, millä tavalla media puhuu ammattikoulusta yliopistoon hakeutumisesta. Tutkin diskurssianalyysin avulla kahdeksaa mediassa julkaistua henkilöhaastattelua, joissa ei-ylioppilastaustaiset yliopisto-opiskelijat kertovat koulutuspoluistaan. Löysin kolme päädiskurssia, jotka korostuivat henkilöhaastatteluissa. Nimesin nämä kolme merkityksellistämisentapaa poikkeuksellisuusdiskurssiksi, ahkeruusdiskurssiksi ja rohkaisudiskurssiksi.   Jokai...

Alanvaihtajana ammattikorkeakouluun

Varttuneemmalla iällä opiskelemaan lähteminen on suuri päätös, etenkin jos lähdetään kouluttautumaan uudelle ammattialalle. Kuinka orientoituminen ja ajatusten suuntaaminen uudelle alalle tapahtuu ja miten aikuisia alanvaihtajia tulisi huomioida ammattikorkeakoulussa? Millaisia merkityksiä alanvaihtajat antavat ilmiölle? On kiinnostavaa pohtia, miksi ihmiset ylipäänsä vaihtavat ammattialaa.  Tutkin pro gradussani alan vaihtamisen syitä. Ne voidaan jaotella tutkielman pohjalta sisäisiin syihin, jotka kumpuavat ihmisestä itsestään ja ulkoisiin syihin, joihin hänen tulee reagoida. Syyt voidaan jaotella kolmeen kategoriaan, joista ensimmäinen on uudistuminen, jolloin yksilö haluaa sisäisesti kehittyä ja kasvaa kohti uutta alaa. Toisena syynä on työnäky, jossa katsotaan menneeseen työelämään ja toisaalta nähdään tulevan alan mahdollisuuksia. Aikuisten käsitys uuden alan työstä suhteessa menneeseen vaikuttaa päätöksiin, joita oman työuran suhteen tehdään. Kolmantena syynä on uusiutuminen...