Siirry pääsisältöön

Työnohjaus työhyvinvoinnin tukena

Työhyvinvointi on hyvin ajankohtainen aihe, sillä työelämä on jatkuvan muutoksen keskellä. Ihmiset ovat yhä kiireisempiä, esimerkiksi pandemia-aikakin on antanut oman lisämausteensa työelämän osa-alueelle. Jaksamisen kannalta ihmisillä olisi tärkeä olla jokin tukipilari työelämässä, ja työnohjaus onkin yksi hyväksi havaittu tuen muoto. Tästä syystä lähdin tutkimaan aihetta. Haastattelin neljää ihmistä, ja tutkin heidän kokemuksiaan työnohjauksesta. Erityisenä kiinnostuksen kohteena oli se, kokivatko he hyödylliseksi työnohjauksen ja antoiko työnohjaus jotain lisäarvoa heidän työhyvinvoinnilleen. 

Työhyvinvoinnilla on neljä osa-aluetta, jotka ovat fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen ja henkinen. Kaikilla näillä ulottuvuuksilla on tärkeä rooli ihmisen kokonaisvaltaisessa hyvinvoinnissa. Virolaisen (2012) mukaan näitä osa-alueita ei pitäisi tarkastella yksilöllisisinä tekijöinä, vaan pikemminkin kokonaisuutena, koska ne yhdessä ovat hyvinvoinnin rakennuspalikoita. Lisäksi Rauramon (2008) työhyvinvoinnin portaiden mukaan ihminen pääsee työhyvinvoinnissaan eteenpäin, kun hyvinvoinnin perusteet ovat kunnossa. Työhyvinvoinnin portailla pääsee seuraavalle askeleelle, kun edellisen portaan alueet on tyydyttävällä tasolla saavutettu. (Rauramo 2008, 22.)

Tutkimuksessani käytin fenomenologis-hermeneuttista tutkimusotetta, ja analyysimenetelmänä kuvailevaa fenomenologista analyysia. Aineistonkeruuna käytin teemahaastattelua. Tutkimuksessani halusin keskittyä ihmisten henkilökohtaisiin kokemuksiin ja selvittää millaisia merkityssuhteita he antavat työnohjauksen kokemukselleen. Tavoitteenani oli selvittää, millaiseksi ohjattavat kokivat työhyvinvointinsa ennen työnohjausta, ja oliko heidän työhyvinvointinsa muuttunut ohjauksen jälkeen. Työnohjaus sopii lähtökohtaisesti niille, jotka aidosti haluavat kehittää ammatillista identiteettiään ja osaamistaan, sekä niille, jotka esimerkiksi haluavat kehittää stressin hallintakeinoja. (Roth 2017, 14.)

Haastattelemani henkilöt kertoivat kokeneensa erilaisia haasteita työhyvinvoinnissaan ennen työnohjausta. Heillä oli ilmennyt muun muassa stressiä, ajanhallintaan liittyviä ongelmia, paineita, tuen puutetta sekä ilmapiirin suhteen ongelmia. Jokainen haastateltava oli osallistunut ryhmätyönohjaukseen. Tulosteni mukaan tutkimukseen osallistuneet kokivat työhyvinvointinsa kohentuneen työnohjauksen vaikutuksesta. He saivat ohjauksesta apua stressin hallintaan, ajanhallintaan sekä työpaikalla vallitsevaan ilmapiirin parantamiseen. Lisäksi he opettelivat reflektoimaan itseään, mikä puolestaan auttoi työpaikalla vuorovaikutustilanteissa. Kaiken kaikkiaan kaikki neljä haastateltavaa kertoivat oman jaksamisensa parantuneen kokemuksen myötä. 

On kuitenkin syytä muistaa, että tulokset ovat hyvin viitteellisiä pienen otannan vuoksi, ja kaikilla neljällä henkilöllä oli ainoastaan ryhmätyönohjauksen kokemus. Tästä huolimatta tulokset ovat mielenkiintoisia ja osoittavat, että työnohjaus voi parhaimmassa tapauksessa tukea työntekijän jaksamista, ja auttaa monenlaisten ongelmien ratkaisussa. Se vaatii kuitenkin ohjattavan oman halun kasvaa ja kehittyä työntekijänä ja työyhteisön jäsenenä. Jatkotutkimusaiheena voisi olla yksilötyönohjauksen ja ryhmätyönohjauksen vertailu. Olisiko näillä kahdella ohjauksen muodolla eroa yksilön työhyvinvoinnin tukemisen, tai organisaation rakenteiden kehittämisen kannalta? 


Maria Lievonen

Lapin Yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta

Blogikirjoitus perustuu Pro gradu -tutkielmaan: Työnohjaus työhyvinvointia tukemassa – työntekijöiden kokemuksia työnohjauksesta


Lähteet: 

Rauramo, Päivi (2008). Työhyvinvoinnin portaat. Viisi vaikuttavaa askelta. Helsinki: Edita Publishing Oy

Roth, Soile 2017. Työnohjaus johtajuuden kehittäjänä. Työelämän tutkimus, 15 (2). 

Virolainen, Harri 2012. Kokonaisvaltainen työhyvinvointi. Helsinki: BoD- Books on Demand



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Alanvaihtajana ammattikorkeakouluun

Varttuneemmalla iällä opiskelemaan lähteminen on suuri päätös, etenkin jos lähdetään kouluttautumaan uudelle ammattialalle. Kuinka orientoituminen ja ajatusten suuntaaminen uudelle alalle tapahtuu ja miten aikuisia alanvaihtajia tulisi huomioida ammattikorkeakoulussa? Millaisia merkityksiä alanvaihtajat antavat ilmiölle? On kiinnostavaa pohtia, miksi ihmiset ylipäänsä vaihtavat ammattialaa.  Tutkin pro gradussani alan vaihtamisen syitä. Ne voidaan jaotella tutkielman pohjalta sisäisiin syihin, jotka kumpuavat ihmisestä itsestään ja ulkoisiin syihin, joihin hänen tulee reagoida. Syyt voidaan jaotella kolmeen kategoriaan, joista ensimmäinen on uudistuminen, jolloin yksilö haluaa sisäisesti kehittyä ja kasvaa kohti uutta alaa. Toisena syynä on työnäky, jossa katsotaan menneeseen työelämään ja toisaalta nähdään tulevan alan mahdollisuuksia. Aikuisten käsitys uuden alan työstä suhteessa menneeseen vaikuttaa päätöksiin, joita oman työuran suhteen tehdään. Kolmantena syynä on uusiutuminen...

Aliupseerien jatkuva oppiminen Ilmavoimissa

Puolustusvoimien suorituskyvyn takaa motivoitunut ja osaava henkilöstö (Puolustusvoimien henkilöstöstrategia 2015). Alati muuttuva toimintaympäristö vaatii jatkuvaa osaamisen kehittämistä (Ruohotie 2005), mihin Puolustusvoimat pyrkii vastaamaan panostamalla henkilöstön koulutukseen ja koulutusjärjestelmän kehittämiseen (Puolustusvoimien henkilöstöstrategia 2030+; Puolustusvoimien henkilöstötilinpäätös 2022). Aliupseerien täydennyskoulutus uudistui Puolustusvoimissa vuonna 2020 ja koostuu nykyisellään kolmesta kaikille yhteisestä opintokokonaisuudesta ja niiden välissä suoritettavista täydennyskoulutuksen opintojaksoista (Eironen 2020).  Selvitin pro gradu -tutkielmassani aliupseerien näkemyksiä jatkuvasta oppimisesta Ilmavoimissa. Jatkuvalla oppimisella viitataan yleisimmin työuran aikaiseen osaamisen kehittämiseen ja tässä tutkimuksessa se on määritelty sellaiseksi koko elämän kestäväksi oman osaamisen kehittämiseksi ja uudistamiseksi, jonka tavoitteena on vastata muuttuvan työymp...

Lapsikäsitys 1950-luvulla

Lapsikäsityksellä tarkoitan tutkielmassani lapsen olemusta koskevia olettamuksia eli tietoa siitä, mikä ja millainen lapsi on. Lapsi voidaan käsittää esimerkiksi ei-kehittyneenä aikuisena, herkästi haavoittuvana olentona tai itsenäisenä toimijana. Lapsikäsitys vaikuttaa väistämättä muun muassa kasvatusperiaatteisin. Millaisena olentona lapsen käsitämme, sen mukaista kasvatusta ja koulutusta haluamme hänelle myös antaa. Käsitykset lapsuudesta ja lapsista ovat lisäksi vahvasti sidoksissa aikaan (Darian-Smith & Pascoe 2013, 4). Tutkielmani aihe sijoittuu 1950-luvulle. Vasta vuonna 1952 lähti matkaan viimeinen sotakorvausjuna Neuvostoliittoon (Leino-Kaukiainen & Heikkinen 2011, 21). Suomessa elettiin tuolloin sodanjälkeistä aikaa, mutta ennen varsinaisia suuria hyvinvointivaltion perustana olevia uudistuksia 1960-luvulla. Kasvatustieteeseen liittyvien käsitysten historian tutkiminen on tarpeellista, sillä sen avulla voidaan ymmärtää paremmin sekä menneisyyden kasvatusperiaatteita, ...