Siirry pääsisältöön

Onnistunut inkluusio edellyttää dialogia kodin ja koulun välillä

Inkluusiolla tarkoitetaan tasa-arvoista ja yhdenvertaista osallisuutta kaikkien oppilaiden kesken. Inklusiivisessa koulussa kaikki opiskelevat yhdessä yksilöllisistä ominaisuuksista riippumatta. Oppilaalla tulee olla opiskeluun riittävät tukitoimet lähikoulussa yleisopetuksen ryhmässä. (Takala 2016 13, 16; Lindh & Sinkkonen 2009, 177.) Yhteiskunnan muuttuminen inklusiivisempaan suuntaan edellyttää myös koulutuksen muuttumista sen mukana. Inklusiivinen kasvatus vahvistaa oppilaiden osallisuutta ja mahdollistaa koulun, opetuksen ja oppimisen kehittymisen sekä oppilaiden erilaisiin, muuttuviin ja todellisiin tarpeisiin vastaamisen. (Arnaiz Sánches 2012, 35.) 

Koulun toimintakulttuurin muutosten lisäksi onnistuakseen inklusiivinen kasvatus edellyttää yhteistyötä kodin ja koulun välillä. Luottamuksellinen suhde opettajan ja vanhempien välillä on hyvän yhteistyön elinehto, mikä on puolestaan edellytys oppilaan asioiden myönteiselle etenemiselle (Lakkala, Turunen, Laitinen & Kauppi 2019). Kodin kanssa tehtävän yhteistyön tulee olla säännöllistä, jotta vanhemmat kokevat tulevansa nähdyksi ja kuulluksi lastaan koskevissa asioissa. Tämä lisää osallisuuden kokemusta ja erityisesti sillä on ongelmia ennaltaehkäisevä vaikutus. (Ozmen, Akuzum, Zincirli & Selcuk 2016, 40.) Vanhempien osallisuudella on osoitettu olevan yhteys oppilaiden koulumenestykseen, parempaan kouluilmapiiriin sekä opettajan ja vanhempien yleiseen tyytyväisyyteen (Đurišić & Bunijec 2017, 150).

Avoin viestintä ja hyvä vuorovaikutus on merkityksellistä inklusiivisessa luokassa, jotta kaikki vanhemmat saadaan sitoutettua mukaan inklusiiviseen kasvatukseen. Tämä osallistaa kaikkia vanhempia tasavertaisesti ja antaa mahdollisuuden osallistua lapsen koulunkäyntiin liittyviin asioihin. (Hotulainen & Takala 2014, 151.) Mitä suurempaa osallisuus luokassa on, sitä suurempaa on kaikkien osapuolten myönteinen suhtautuminen inkluusiota kohtaan. Avoin viestintä inklusiivisesta luokasta ja sen toiminnasta tukee vanhempien ja oppilaiden myönteistä inkluusiokäsitystä. (Su, Guo & Wang 2018, 960.)

Tutkimukseni tavoitteena oli selvittää, miten vanhempien kokemuksia inkluusiosta perusopetuksessa representoidaan sanomalehdissä. Tutkimusaihe on tärkeä, sillä vanhempien näkökulmaa inkluusiota koskevissa tutkimuksissa on tuotu esiin vähän. Tutkimuksessa vanhempien kokemuksia inkluusiosta tutkittiin median tuottamasta näkökulmasta. Inkluusio esiintyy mediassa usein kielteisesti, minkä vuoksi oli tärkeää tutkia aihetta tästä näkökulmasta ja tuoda esiin erilaista tutkimuksen kenttää. Tutkimuksen aineisto koostui kahdeksasta sanomalehtitekstistä, jotka olivat viidestä valtakunnallisesti laajasta sanomalehdestä. 

Tutkimuksen tulosten mukaan vanhemmille inkluusio perusopetuksessa näyttäytyi myönteisenä erilaisuuden ja yhdenvertaisuuden näkökulmista. Huolta vanhemmissa herätti resurssien riittävyys sekä häiriökäyttäytyminen ja opettajien inkluusio-osaamisesta vanhemmilla oli erilaisia näkemyksiä. Vanhempien inkluusiokokemusten mukaan suurimpina haasteina koettiin resurssien ja tuen riittämättömyys sekä oppilasta ja vanhempia kuormittavat tekijät. Tulosten mukaan koulun pedagogiset ratkaisut sekä monialainen yhteistyö olivat merkityksellisiä inkluusion onnistumisessa. Tutkimuksen johtopäätöksenä esiin nostettiin koulun kehittämistyöhön vanhempien mukaan ottamisen merkitys. Sillä vahvistetaan myönteistä kokemusta inkluusiosta sekä kodin ja koulun välistä dialogia. Onnistunut inkluusio tukee oppilaan oppimista ja hyvinvointia sekä mahdollistaa osallisuuden toteutumisen jokaisen oppilaan kohdalla (Takala, Lakkala ym. 2020).


Mari Rask

Lapin yliopisto /Kasvatustieteiden tiedekunta


Kirjoitus perustuu pro gradu -tutkielmaan Vanhempien inkluusiokokemusten representaatiot sanomalehdissä.


Lähteet

Arnaiz Sánchez, P. 2012. Escuelas eficaces e inclusivas: Cómo favorecer su desarrollo. Educatio Siglo XXI 30 (1), 25–44. https://revistas.um.es/educatio/article/view/149121/132111. (Luettu 21.3.2022.)

Đurišić, M. & Bunijec, M. 2017. Parental Involvement as a Important Factor for Successful Education. Center for Educational Policy Studies Journal 7 (3), 137–153. https://eric.ed.gov/?id=EJ1156936. (Luettu 30.3.2022.)

Hotulainen, R. & Takala, M. 2014. Parents' views on the success of integration of students with special education needs. International Journal of Inclusive Education 18 (2), 140–154. https://doi.org/10.1080/13603116.2012.759630. (Luettu 1.4.2022.)

Lakkala, S. P., Turunen, T., Laitinen, M., & Kauppi, A. J. 2019. Koulun mahdollisuudet lapsen oppimisen ja hyvinvoinnin vahvistajana – opettajat ja koulukuraattorit hyvinvointityön tarpeen tunnistajina ja koordinoijina. Kasvatus: Suomen kasvatustieteellinen aikakauskirja 50 (1), 47–59. https://lacris.ulapland.fi/ws/portalfiles/portal/5959611/Lakkala_Turunen_Laitinen_Kauppi_oikoluku_valmis.pdf. (Luettu 23.3.2022.)

Lindh, R. & Sinkkonen, H-M. 2009. Koulusta selviytyminen: Opettajan ja oppilaan yhteinen haaste. Helsinki: Palmenia.

Ozmen, F., Akuzum, C., Zincirli, M., & Selcuk, G. 2016. The Communication Barriers between Teachers and Parents in Primary Schools. Eurasian Journal of Educational Research 66, 27–46. http://dx.doi.org/10.14689/ejer.2016.66.2. (Luettu 30.3.2022.)

Su, X., Guo, J. & Wang, X. 2018. Different stakeholders’ perspectives on inclusive education in China: parents of children with ASD, parents of typically developing children, and classroom teachers. International Journal of Inclusive Education 24 (9), 948–963. https://doi.org/10.1080/13603116.2018.1502367. (Luettu 1.4.2022.)

Takala, M. 2016. Inkluusio, integraatio ja segregaatio. Teoksessa M. Takala (toim.) Erityispedagogiikka ja kouluikä. Helsinki: Gaudeamus, 13‒21.

Takala, M., Lakkala, S. & Äikäs, A. 2020. Inklusiivisen kasvatuksen monet mahdollisuudet. Teoksessa M. Takala, A. Äikäs & S. Lakkala (toim.) Mahdoton inkluusio? Tunnista haasteet ja mahdollisuudet. Jyväskylä: PS-kustannus. https://www.ellibslibrary.com/book/9789524519618. (Luettu 22.3.2022.)







Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Alanvaihtajana ammattikorkeakouluun

Varttuneemmalla iällä opiskelemaan lähteminen on suuri päätös, etenkin jos lähdetään kouluttautumaan uudelle ammattialalle. Kuinka orientoituminen ja ajatusten suuntaaminen uudelle alalle tapahtuu ja miten aikuisia alanvaihtajia tulisi huomioida ammattikorkeakoulussa? Millaisia merkityksiä alanvaihtajat antavat ilmiölle? On kiinnostavaa pohtia, miksi ihmiset ylipäänsä vaihtavat ammattialaa.  Tutkin pro gradussani alan vaihtamisen syitä. Ne voidaan jaotella tutkielman pohjalta sisäisiin syihin, jotka kumpuavat ihmisestä itsestään ja ulkoisiin syihin, joihin hänen tulee reagoida. Syyt voidaan jaotella kolmeen kategoriaan, joista ensimmäinen on uudistuminen, jolloin yksilö haluaa sisäisesti kehittyä ja kasvaa kohti uutta alaa. Toisena syynä on työnäky, jossa katsotaan menneeseen työelämään ja toisaalta nähdään tulevan alan mahdollisuuksia. Aikuisten käsitys uuden alan työstä suhteessa menneeseen vaikuttaa päätöksiin, joita oman työuran suhteen tehdään. Kolmantena syynä on uusiutuminen...

Aliupseerien jatkuva oppiminen Ilmavoimissa

Puolustusvoimien suorituskyvyn takaa motivoitunut ja osaava henkilöstö (Puolustusvoimien henkilöstöstrategia 2015). Alati muuttuva toimintaympäristö vaatii jatkuvaa osaamisen kehittämistä (Ruohotie 2005), mihin Puolustusvoimat pyrkii vastaamaan panostamalla henkilöstön koulutukseen ja koulutusjärjestelmän kehittämiseen (Puolustusvoimien henkilöstöstrategia 2030+; Puolustusvoimien henkilöstötilinpäätös 2022). Aliupseerien täydennyskoulutus uudistui Puolustusvoimissa vuonna 2020 ja koostuu nykyisellään kolmesta kaikille yhteisestä opintokokonaisuudesta ja niiden välissä suoritettavista täydennyskoulutuksen opintojaksoista (Eironen 2020).  Selvitin pro gradu -tutkielmassani aliupseerien näkemyksiä jatkuvasta oppimisesta Ilmavoimissa. Jatkuvalla oppimisella viitataan yleisimmin työuran aikaiseen osaamisen kehittämiseen ja tässä tutkimuksessa se on määritelty sellaiseksi koko elämän kestäväksi oman osaamisen kehittämiseksi ja uudistamiseksi, jonka tavoitteena on vastata muuttuvan työymp...

Lapsikäsitys 1950-luvulla

Lapsikäsityksellä tarkoitan tutkielmassani lapsen olemusta koskevia olettamuksia eli tietoa siitä, mikä ja millainen lapsi on. Lapsi voidaan käsittää esimerkiksi ei-kehittyneenä aikuisena, herkästi haavoittuvana olentona tai itsenäisenä toimijana. Lapsikäsitys vaikuttaa väistämättä muun muassa kasvatusperiaatteisin. Millaisena olentona lapsen käsitämme, sen mukaista kasvatusta ja koulutusta haluamme hänelle myös antaa. Käsitykset lapsuudesta ja lapsista ovat lisäksi vahvasti sidoksissa aikaan (Darian-Smith & Pascoe 2013, 4). Tutkielmani aihe sijoittuu 1950-luvulle. Vasta vuonna 1952 lähti matkaan viimeinen sotakorvausjuna Neuvostoliittoon (Leino-Kaukiainen & Heikkinen 2011, 21). Suomessa elettiin tuolloin sodanjälkeistä aikaa, mutta ennen varsinaisia suuria hyvinvointivaltion perustana olevia uudistuksia 1960-luvulla. Kasvatustieteeseen liittyvien käsitysten historian tutkiminen on tarpeellista, sillä sen avulla voidaan ymmärtää paremmin sekä menneisyyden kasvatusperiaatteita, ...