Siirry pääsisältöön

Luokanhallintataidot ovat välttämättömiä musiikinopettajan työssä

Musiikinopetuksen resursseista peruskoulussa on syytä olla huolissaan. Musiikkikasvatuksen professori Marja-Leena Juntusen (2017) mukaan keskustelu oppilaiden osaamisen tasosta sekä oppimisen merkityksestä taito- ja taideaineissa on käytännössä olematonta. Juntunen kirjoittaa, että vaikka musiikki on oppilaiden keskuudessa pidetty oppiaine, niin silti peruskoulunsa päättävien oppilaiden osaaminen musiikissa on välttävää tai kohtalaista. Puukan (2017) kirjoittamassa Juntusen haastattelussa todetaan, että osasyy oppilaiden heikkoon osaamiseen löytyy kouluista, joissa rehtorit päättävät siitä, miten koulujen vähäiset resurssit jaetaan. Päteviä musiikinopettajia on hankalaa löytää opetustuntimäärien vähyyden vuoksi, eikä musiikkia ole tästä johtuen välttämättä mahdollista opiskella edes valinnaisaineena. Vuonna 2011 tehty musiikin oppimistulosten arviointi osoitti, että jopa kolmannekselta musiikkia opettavista opettajista puuttui tehtävään vaadittava kelpoisuus. Syyttävä sormi osoittaa myös luokanopettajakoulutukseen, jossa musiikinopetusta on säästösyistä vähennetty. (Puukka 2017.) Tämänhetkinen musiikinopetuksen tilanne Suomessa vaikuttaakin valitettavan huonolta: parempaankin varmasti pystyttäisiin, jos vain tahtoa olisi.

Musiikkikasvattajuus vaatii opettajan omien käsitysten kriittistä reflektiota (Westerlund & Juntunen 2013, 8). Pohdinta omasta ammatillisesta kehittymisestäni tulevana musiikkia opettavana luokanopettajana sai alkunsa musiikin sivuaineopintojen myötä. Harjoittelujen ja sijaisuuksien kautta olin havainnut itsekin sen, että musiikinopetuksen taso vaihtelee todella paljon kouluittain. Pro gradu -tutkielmani taustalla oli halu ymmärtää, millaisia merkityksiä oppilaat antavat huonoille musiikintunneille. Aineiston keräsin kuudeltatoista 5. luokan oppilaalta, jotka kirjoittivat tarinan aiheesta ”Minä huonolla musiikintunnilla”. Tutkimustehtävänäni oli selvittää, millaisena huono musiikintunti kuvataan oppilaiden kirjoittamissa narratiiveissa, ja millaisia rooleja tarinoiden kertojat ottavat itselleen musiikintunnilla. Lisäksi selvitin kertojien opettajasuhdetta sekä opettajan käyttämiä luokanhallintastrategioita. Analysoin aineiston narratiivien analyysillä tyypittelemällä tarinat niiden kertojien roolin mukaan. Analyysin tuloksena syntyi neljä kertojaryhmää: Uhmakkaat riehujat, Katuvat riehujat, Tunnolliset sivustakatsojat sekä Kiusatuksi tulleet.

Tutkimuksen perusteella yksi musiikinopettajan tärkeimmistä tehtävistä on luoda sekä henkisesti että fyysisesti turvallinen oppimisympäristö, sillä riittävät luokanhallintataidot ovat välttämättömiä, jotta musiikintunnilla on mahdollista oppia ja opiskella. Riittämättömät luokanhallintataidot aiheuttavat sen, että musiikintunnin virikkeellisessä ympäristössä riehujat ottavat vallan itselleen. Musiikintunnilla riehuminen näyttäytyy tutkimukseni aineistossa sukupuolittuneena ja opittuna käyttäytymismallina, josta alakouluikäisen on hankalaa päästä irti. Toisten oppilaiden riehuminen sekä siitä johtuvat opettajan tunteenpurkaukset aiheuttavat todellista kärsimystä niille oppilaille, jotka seuraavat tapahtumia sivusta. Häiritsevän käytöksen muuttaminen vaatisi oppilaalta omien tekojen vaikutusten ymmärtämistä sekä empatia- ja tunnetaitoja. Empatia- ja tunnetaitojen opettaminen oppilaille mahdollistaisi myös sen, että jokainen musiikintunnilla oleva oppilas uskaltaisi osallistua musisointiin ilman pelkoa nolatuksi tai kiusatuksi tulemisesta.

Tulevina musiikkikasvattajina meillä luokanopettajilla on suuri vastuu siitä, millaisia kokemuksia oppilaat saavat musiikista. Tytöillä on tutkimusten mukaan myönteisempi minäkäsitys kuin pojilla (ks. mm. Tulamo 1993, 213), ja usein vain kaikista motivoituneimmat pojat ovat kiinnostuneita musiikin opiskelusta koulussa (Ahonen 2004, 162). Jatkotutkimus siitä, millä tavoin koulun musiikinopetus voisi tavoittaa paremmin yhä useamman pojan olisi tärkeää. Koska vastavalmistuneet musiikinopettajat kamppailevat usein luokanhallintaan liittyvien ongelmien kanssa ja kokevat musiikinopetukseen liittyvän minäpystyvyytensä matalaksi (Meristo & Eisenschmidt 2014, 8–9), olisi luokanhallintastrategioita koskevaan tutkimustietoon ja kirjallisuuteen tärkeää tutustua jo luokanopettajaopintojen aikana, jottei kentällä odottava todellisuus tulisi täysin yllätyksenä.


Taina Leinonen

Lapin yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta


Kirjoitus perustuu pro gradu -tutkielmaan ”Ulpukan pää ei kestänyt koska me pelleiltiin koko vuoden musiikki tunnit” – 5. luokan oppilaiden narratiiveja huonoista musiikintunneista.


Lähteet:

Ahonen, K. (2004). Johdatus musiikin oppimiseen. Helsinki: Finn Lectura.

Juntunen, M-L. (2017). Oppilaan yhdenvertainen oikeus laadukkaaseen musiikinopetukseen peruskoulussa turvattava. ArtsEqual policy brief. Osoitteessa: https://www.artsequal.fi/documents/14230/0/PB_musiikinopetus_peruskoulussa/  Viitattu 24.5.2022

Meristo, M. & Eisenschmidt, E. (2014). Novice Teachers’ Perceptions of School Climate and Self-Efficacy. International Journal of Educational Research, 67, 1–10.

Puukka, P. (2017). Musiikkia opetetaan vastoin tahtoa ja ilman ammattitaitoa – peruskoulun musiikinopetuksen taso heittelee. Yle Uutiset. Osoitteessa: https://yle.fi/uutiset/3-9919098  Viitattu 24.5.2022 

Tulamo, K. (1993). Koululaisen musiikillinen minäkäsitys, sen rakenne ja siihen yhteydessä olevia tekijöitä: Tutkimus peruskoulun neljännellä luokalla. Helsinki: Sibelius-Akatemia.

Westerlund, H. & Juntunen, M-L. (2013). 1. Johdanto: Reflektointi musiikkikasvattajan ammatillisessa kasvussa. Teoksessa Juntunen, M-L., Nikkanen, H. M. & Westerlund, H. (toim.) Musiikkikasvattaja – Kohti refleksiivistä käytäntöä. Jyväskylä: PS-Kustannus.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Metsäalan opiskelijoiden alavalinnan taustat

Nuoren elämänkulku, johon sisältyvät koulutukselliset ja ammatilliset valinnat, rakentuu ihmissuhteista, kulttuurisista ilmiöistä, yhteiskunnallisista rakenteista ja historiallisista tekijöistä. Nämä tekijät muovaavat niitä mielikuvia, joita nuorilla on erilaisista itselleen sopivista ammateista.  (Juntunen 2016, 39, 38, 58.) Lappilaisten nuorten jatko-opintoihin siirtymistä toiselle asteelle käsittelevissä tutkimuksissa on havaittu, että lähtemisen välttämättömyys on pienten kylien nuorten todellisuutta koko Lapissa. Usealle pohjoisen nuorelle toiselle asteelle siirtyminen tarkoittaa pois kotoa muuttamista ympäristöön, jossa kulttuuri ja toimintatavat ovat erilaisia kuin kotona. Nuoret voivat joutua pohtimaan työllisyyden kysymyksiä sekä taloudellista pärjäämistä epävarmassa maailmassa. (Juntunen 2016, 59; Vaattovaara 2015, 198.) Pro Gradu -tutkielmassani selvitin lappilaisten metsäalan perustutkinnon opiskelijoiden alavalintaan liittyviä tekijöitä. Metsäalan alavalintaan liittyvät te

Esiopettajat kokevat muunkielisten oppilaiden opetuksen tuovan lisätyötä varhaiskasvatuksen arkeen

Vieraskielisten osuus koko väestöstä on kasvanut Suomessa parissa kymmenessä vuodessa nelinkertaiseksi (Tilastokeskus 2023). Tämä muutos näkyy myös kouluissa ja varhaiskasvatuksessa tuoden opettajan työhön uusia haasteita ja näkökulmia. Opettajat tarvitsevat työnsä tueksi tietoa eri kulttuureista. Myös oman luokkansa tai oman lapsiryhmänsä ohjaaminen kohti monikulttuurista yhteisöä vaatii opettajalta oman ajattelumaailmansa tarkastelua ja omien arvojensa kirkastamista. Vain monikulttuurisuuteen sitoutuneet opettajat pystyvät kannustamaan aidosti oppilaitaan kohti monikulttuurista yhteisöä (Byker & Marquardt 2016, 30). Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää esiopettajien kokemuksia muunkielisten oppilaiden opettamisesta. Muunkielisen oppilaan määrittelen oppilaaksi, jonka äidinkieli ei ole suomi tai jonka suomen kielen taso ei vastaa äidinkielen tasoa johtuen monikielisestä tai muunkielisestä kotitaustasta. Tutkimuskohteenani oli kunnallisessa varhaiskasvatuksessa työskent

Erityisherkkien lasten kouluhyvinvoinnin edistäminen

Herkkyys on kaikissa ihmisissä oleva inhimillinen ominaisuus. Pluessin ym. (2018) kattavassa tutkimuksessa on osoitettu, että noin 30 prosenttia lapsista syntyy tavanomaista herkempinä, erityisherkkinä. Erityisherkkien lukumäärä on yllättävän suuri. Lapset eivät voi tunnistaa eikä sanoittaa omaa herkkyyttään yksin, minkä vuoksi on tärkeää, että heidän kasvatukseensa osallistuvat aikuiset ymmärtävät, mistä erityisherkkyydessä on kyse. Pro gradu-tutkielmassani kuvaan erityisherkkien lasten kouluhyvinvointia aikuisten erityisherkkien kertomana. Tutkielman tavoitteena on lisätä tietoisuutta erityisherkistä lapsista ja heidän kouluhyvinvointinsa edistämisestä kuvaamalla erityisherkkien lasten kouluhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkielman teoriaosassa käsittelen erityisherkkyyttä sekä kouluhyvinvointia. Erityisherkkyyden piirteitä ovat emotionaalisuus, herkkyys ympäristön vivahteille, herkkyys reagoida liiallisiin ärsykkeisiin sekä asioiden syvällinen käsittely (Aron, 2020, 10). Jolla