Etäopiskelu saapui yllättäen opiskelijoiden arkeen kaikilla koulutusasteilla Covid-19-pandemian myötä. Yhteiset oppitunnit vaihtuivat kotiopintoihin etäyhteyksineen ja itsenäisine tehtävineen. On sanomattamakin selvää, että etäopiskelu sopii osalle opiskelijoista paremmin kuin toisille. Oman työn kontrollointi ja johtaminen vaatii melkoista itsekuria meiltä kaikilta, puhumattakaan nuorista, joilla ei välttämättä ole vielä tällaisia valmiuksia. Itsekurin lisäksi etäopinnoissa tarvitaan vuorovaikutustaitoja. Kommunikointi opettajan ja opiskelijan välillä sekä opiskelijoiden keskinäisessä kanssa käymisessä voi olla merkittävässä roolissa opintojen onnistumisessa.
Tutkin pro gradu -tutkielmassani toisen asteen matkailualan opiskelijoiden etäopiskelukokemuksia ammatillisen kasvun näkökulmasta. Valitsin tutkimukseeni matkailualan, sillä pandemia on vaikuttanut siihen monin tavoin esimerkiksi rajojen sulkeutumisena ja asiakasryhmien muuttumisena. Tarkastelin ammatillista kasvua reflektion sekä yhteisöllisyyden ja vuorovaikutuksen käsitteiden avulla. Haastattelin tutkimustani varten viittä Lapin koulutuskeskus REDUn matkailualan opiskelijaa. Toteutin tutkimukseni fenomenologisen analyysimenetelmän avulla. Muodostin haastatteluaineistoista viisi yksilökohtaista merkitysverkostoa, jokaisesta haastattelusta omansa sekä yhden yleisen merkitysverkoston, joka toimii tutkimuksen tuloksina esittäen kaikkien haastattelujen yhteneväiset piirteet.
Vastaajien mukaan etäopiskelu oli raskasta, turhauttavaa ja vaikeaa. Toisaalta taas opiskelijat pyrkivät tekemään työnsä hyvin. Erityisiä keinoja oman työn kontrollointiin ei ole mietitty, mutta työskentely on pyritty aloittamaan hyvissä ajoin aamulla. Etäopinnoissa työskentely on vapaata ja aikaa on koko päivä. Opiskelijoiden kokemuksen mukaan etäopiskelu ei ole yhtä intensiivistä ja keskittynyttä kuin lähiopiskelu. Merkittävin ero etä- ja lähiopinnoissa on oman työn aikatauluttamisen tarve. Opintoihin sitoutuminen on ollut etäopinnoissa vaikeampaa.
Vuorovaikutusta tarkasteltaessa tuloksissa esiintyi ryhmätyöt niin positiivisessa kuin negatiivisessakin valossa. Ryhmätyöskentely auttoi suhteuttamaan omaa työskentelyä muihin. Yhdessä työskennellessä näkökulma laajentui sen sijaan, että opiskelija olisi ollut yksin ajatustensa kanssa. Ongelmana ryhmätöissä taas mainittiin kommunikoinnin vähyys. Keskustelua ei syntynyt samalla tavalla kuin kasvokkain tavatessa. Vuorovaikutus etäopinnoissa ei ollut yhtä hyvää tai luontevaa kuin lähiopinnoissa. Yhteys opettajaan on myös kärsinyt etäopinnoissa, sillä apua on ollut vaikeampi pyytää lyhyiden yhteisten opetustuokioiden jälkeen.
Opintojen vapaus ja itsenäisyys jakoi mielipiteitä. Osa puhui alkukankeudesta, mutta jakson edetessä oman työn aikatauluttamisen merkitys kävi selväksi vastaajille. Opettajan antamat aikarajat helpottivat työskentelyä. Sitoutumista saattoi vaikeuttaa myös opintojen ja vapaa-ajan rajan hämärtyminen. Osa arvioi oman työskentelynsä tasoa puhumalla opiskelusta muiden kanssa.
Osa opiskelijoista koki jääneensä vaille ohjausta opetustuntien ulkopuolella, kun taas opettajan suuntaan aktiivisesti ja oma-aloitteisesti toiminut opiskelija piti vuorovaikutusta opettajan ja opiskelijan välillä hyvänä. Kameroiden puuttuminen vaikuttaisi olevan yksi merkittävimmistä vuorovaikutuksen vaikeuteen vaikuttaneista tekijöistä. Ympäristön ja ihmisten hiljaisuus tuntui jonkun kohdalla epävarmuutena ja sai ylitarkastelemaan omaa tekemistään.
Tutkimus avasi etäopiskelukokemuksia matkailualalla useammasta näkökulmasta. Jatkossa olisikin hyvä pohtia, miten erot opiskelijoiden itseohjautuvuudessa voitaisiin huomioida ja miten itsensä johtamisen kehittymistä voitaisiin tukea etäopiskelun aikana. Osallistamiseen kannattaa myös kiinnittää huomiota, jotta vuorovaikutus onnistuisi luontevasti ja yhteisöllisyys säilyisi myös etäopinnoissa.
Mirva Akkanen
Lapin yliopisto, kasvatustieteiden tiedekunta
Kirjoitus perustuu keväällä 2022 valmistuneeseen pro gradu -tutkielmaani Etäopiskelu ja ammatillisen kasvun kokemukset matkailualan koulutuksessa.
Kommentit
Lähetä kommentti