Siirry pääsisältöön

Arviointitavan merkitys oppilaan motivoitumiselle liikkumaan

Yhteiskunnassa on huoli lasten vähäisestä liikkumisesta. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (OPH 2014) liikunnanopetuksen yksi tehtävä on lasten kasvaminen liikuntaan ja liikunnan avulla. Opetushallitus on uudistanut liikunnanopetuksen sisältöjä ja arviointikriteerejä viimeisimmissä opetussuunnitelman perusteissa (OPH 2014).  

Tutkimuksessa selvitin, onko todistuksen arvioinnilla vaikutusta oppilaiden motivaatioon liikkua. Erityisesti kiinnosti arvioinnin vaikutus vapaa-ajan liikuntaan. Rajasin motivaation osuuden teoreettisessa viitekehyksessä sisäiseen ja ulkoiseen motivaatioon. Sisäisessä motivaatiossa motivoidutaan tekemisestä ilman ulkoista palkkiota (Jaakkola 2015, 111). Oppilaat, joiden motivaatioon liikkua ei vaikuta arviointi tai muu palkkio, ovat sisäisesti motivoituneita. Ulkoisesti motivoinut henkilö tarvitsee palkkion. Palkkio voi olla palkka, toisten ihmisten arvostus tai arvosana (Hokkanen ym. 2008, 34). Nämä rajaukset toivat selkeämmin esille arvioinnin vaikutuksen oppilaiden motivaatioon liikkua.

Tutkimuksessa huomioin erilaiset arviointimenetelmät. Nykyisessä opetussuunnitelmassa (OPH 2014) vähennettiin aluksi numeerista arviointia ja lisättiin sanallista arviointia. Vuodesta 2020 lähtien on pyritty yhtenäistämään arviointia tasavertaisuuden saavuttamiseksi ja palattu paikoin takaisin numeroarviointiin. Tutkimuksessani selvitin oppilaiden kokemuksia molemmista arviointimenetelmistä ja niiden vaikutuksista oppilaiden motivaatioon liikkua. Tein haastateltavien otannan harkinnanvaraisesti, jotta saisin tutkimukseen oppilaita, joilla on kokemusta molemmista arviointimenetelmistä. Haastattelin oppilaita neljänneltä, viidenneltä ja kuudennelta luokalta.

Käytin tutkimuksessani fenomenografista tutkimusotetta, koska halusin tutkia oppilaiden kokemuksia. Keräsin aineiston teemahaastatteluilla ja analysoin sen aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tuloksissa näkyi yhteyksiä arvioinnin ja liikuntamotivaation välillä.

Haastateltavien liikuntamotivaatioon vapaa-ajalla numeroarviointi ei pääosin vaikuttanut. Sen sijaan numeroarviointi vaikutti selkeästi motivaatioon liikuntatunneilla. Merkittävin liikuttaja niin liikuntatunneilla kuin vapaa-ajallakin, oli henkilöiden sisäinen motivaatio. 

Tuloksia voi hyödyntää opettajien tukena heidän suunnitellessaan arviointia ja sen tarkoitusta. Jos halutaan motivoida oppilaita liikkumaan vapaa-ajalla, niin numeerinen arvosana ei ole paras keino. Opettajan kannattaa pitää todistuksen numeroarviointi rehellisenä ja kannustava arviointi, jolla motivoidaan liikkumaan vapaa-ajalla, annetaan todistuksen ulkopuolella sanallisesti. 

Tutkimukseni otos on pieni ja tulokset ovat siis hyvin viitteellisiä. Tutkimus voi silti antaa näkökulmia opettajille, jotka pohtivat arvioinnin hyödyntämistä motivoidessaan oppilaita. Jatkotutkimusaiheena mielenkiintoinen olisi vertaileva tutkimus, jossa kaksi opettajaa arvioi samaa opiskelijaryhmää. Olisiko arviointi yhdenmukaista vai näkyisikö opettajakohtaisia eroja opetussuunnitelman liikunnan arvioinnin tulkitsemisessa. 


Jussi Mäkelä

Lapin yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta

Blogi-kirjoitus perustuu Pro gradu -tutkielmaan: Arviointitavan merkitys oppilaan motivoitumiselle liikkumaan.


Lähteet:

Hokkanen, S., Mäkelä, T. ja Taatila, V. 2008. Alan johtajaksi. Porvoo: WSOY Oppi-materiaalit Oy.

Jaakkola, T. 2015. Motivaatio-ilo, innostus ja intohimon synnyttäminen. Teoksessa Hämäläinen, K., Danskanen, K., Hakkarainen, H., Lintunen, T., Forsblom, K., Pulkkinen, S., Jaakkola, S., Pasanen, K., Kalaja, S., Arajärvi, P., Lehtoviita, T. & Riski, J. Lasten ja nuorten hyvä harjoittelu. Lahti: VK-kustannus.

OPH, 2014. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014. Helsinki: Opetushallitus


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Metsäalan opiskelijoiden alavalinnan taustat

Nuoren elämänkulku, johon sisältyvät koulutukselliset ja ammatilliset valinnat, rakentuu ihmissuhteista, kulttuurisista ilmiöistä, yhteiskunnallisista rakenteista ja historiallisista tekijöistä. Nämä tekijät muovaavat niitä mielikuvia, joita nuorilla on erilaisista itselleen sopivista ammateista.  (Juntunen 2016, 39, 38, 58.) Lappilaisten nuorten jatko-opintoihin siirtymistä toiselle asteelle käsittelevissä tutkimuksissa on havaittu, että lähtemisen välttämättömyys on pienten kylien nuorten todellisuutta koko Lapissa. Usealle pohjoisen nuorelle toiselle asteelle siirtyminen tarkoittaa pois kotoa muuttamista ympäristöön, jossa kulttuuri ja toimintatavat ovat erilaisia kuin kotona. Nuoret voivat joutua pohtimaan työllisyyden kysymyksiä sekä taloudellista pärjäämistä epävarmassa maailmassa. (Juntunen 2016, 59; Vaattovaara 2015, 198.) Pro Gradu -tutkielmassani selvitin lappilaisten metsäalan perustutkinnon opiskelijoiden alavalintaan liittyviä tekijöitä. Metsäalan alavalintaan liittyvät te

Esiopettajat kokevat muunkielisten oppilaiden opetuksen tuovan lisätyötä varhaiskasvatuksen arkeen

Vieraskielisten osuus koko väestöstä on kasvanut Suomessa parissa kymmenessä vuodessa nelinkertaiseksi (Tilastokeskus 2023). Tämä muutos näkyy myös kouluissa ja varhaiskasvatuksessa tuoden opettajan työhön uusia haasteita ja näkökulmia. Opettajat tarvitsevat työnsä tueksi tietoa eri kulttuureista. Myös oman luokkansa tai oman lapsiryhmänsä ohjaaminen kohti monikulttuurista yhteisöä vaatii opettajalta oman ajattelumaailmansa tarkastelua ja omien arvojensa kirkastamista. Vain monikulttuurisuuteen sitoutuneet opettajat pystyvät kannustamaan aidosti oppilaitaan kohti monikulttuurista yhteisöä (Byker & Marquardt 2016, 30). Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää esiopettajien kokemuksia muunkielisten oppilaiden opettamisesta. Muunkielisen oppilaan määrittelen oppilaaksi, jonka äidinkieli ei ole suomi tai jonka suomen kielen taso ei vastaa äidinkielen tasoa johtuen monikielisestä tai muunkielisestä kotitaustasta. Tutkimuskohteenani oli kunnallisessa varhaiskasvatuksessa työskent

Erityisherkkien lasten kouluhyvinvoinnin edistäminen

Herkkyys on kaikissa ihmisissä oleva inhimillinen ominaisuus. Pluessin ym. (2018) kattavassa tutkimuksessa on osoitettu, että noin 30 prosenttia lapsista syntyy tavanomaista herkempinä, erityisherkkinä. Erityisherkkien lukumäärä on yllättävän suuri. Lapset eivät voi tunnistaa eikä sanoittaa omaa herkkyyttään yksin, minkä vuoksi on tärkeää, että heidän kasvatukseensa osallistuvat aikuiset ymmärtävät, mistä erityisherkkyydessä on kyse. Pro gradu-tutkielmassani kuvaan erityisherkkien lasten kouluhyvinvointia aikuisten erityisherkkien kertomana. Tutkielman tavoitteena on lisätä tietoisuutta erityisherkistä lapsista ja heidän kouluhyvinvointinsa edistämisestä kuvaamalla erityisherkkien lasten kouluhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkielman teoriaosassa käsittelen erityisherkkyyttä sekä kouluhyvinvointia. Erityisherkkyyden piirteitä ovat emotionaalisuus, herkkyys ympäristön vivahteille, herkkyys reagoida liiallisiin ärsykkeisiin sekä asioiden syvällinen käsittely (Aron, 2020, 10). Jolla