Valitsin pro gradu -tutkielmani aiheeksi tunnetaidot ja niiden harjoittelemisen Loimu-äänileikkisovelluksen avulla. Kiinnostuin aiheesta, koska äänileikki on uusi tapa oppia tunnetaitoja, sekä muita taitoja yhdessä muiden kanssa hauskasti ja toiminnallisesti oppien. Äänileikin käyttäminen erityisesti tunnetaitojen harjoittelun välineenä kiinnosti minua. Nykyään tunnetaitojen ja leikin merkitystä tuodaan esille yhä perusopetuksen ja varhaiskasvatuksen asiakirjoissa, kuten opetussuunnitelmissa. Tunne- ja vuorovaikutustaitojen kirjaamisesta perusopetuslakiin tehtiin kansalaisaloite vuonna 2021. Se ei kuitenkaan saanut tarpeeksi kannatusta, jotta se olisi edennyt eduskunnan käsittelyyn. (Kansalaisaloite 2021.)
Keräsin tutkimukseni aineiston laadullisin menetelmin. Tutkimuksessani oli kaksi eri aineistoa. Molemmat aineistot kerättiin keväällä 2021 eräässä esikouluryhmässä. Videoin esikouluryhmää leikkimässä äänileikkejä ja lisäksi haastattelin esikouluopettajia tunnetaitoihin ja äänileikkeihin liittyen.
Haastatteluaineisto oli Stimulated recall -menetelmän mukaisesti teemahaastatteluilla kerätty. Teemahaastattelut tehtiin esikouluryhmän opettajille, joista toinen oli ammatiltaan varhaiskasvatuksen opettaja ja toinen luokanopettaja. Teemahaastatteluja varten videoin esikouluryhmän äänileikkituokiot. Äänileikkituokioihin osallistui 13 esikoululaista. Käytin videoita toisena aineistona, josta analysoin tunteiden ilmenemistä esikoululaisilla äänileikkituokion aikana. Teemahaastatteluista saadun aineiston analyysin tein aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Videoaineiston havainnoinnissa käytin hyödykseni Ekmanin (2009) määritelmää perustunteista. Havainnoin videolta esikoululaisten ilmeistä ja eleistä esille nousseita perustunteita; iloa, surua, pelkoa, vihaa, inhoa ja hämmästystä, ja niiden alatunteita.
Tutkimuksessa selvisi, että Loimu-äänileikit soveltuivat hyvin tunnetaitojen harjoittelemiseen esiopetuksessa. Äänileikeissä esiintyy kaikkia perustunteita ja niiden alatunteita. Äänileikeissä käytetyt äänitehosteet ja musiikki saivat esikoululaisissa aikaan erityisesti vapautumisen tunnetta ja purkivat esikoululaisten jännitystä. Eniten äänileikkien aikana esiintyi ilon tunnetta ja sen alatunteita.
Tunnetaitoja pidetään tärkeinä taitoina esiopetuksessa. Niiden harjoitteleminen on sekä suunnitelmallista että arjen eri tilanteissa tapahtuvaa. Esikouluopettajien mukaan yhä useammalla esikoululaisella on haasteita tunnetaidoissa, ja he tarvitsevat aikuisen apua ja tukea tunteiden kanssa toimimiseen. Varhaiskasvatuksessa resurssit ovat kuitenkin rajalliset ja aikaa menee paljon lapsiryhmän kanssa toimimiseen ja näin ollen kaikenlainen suunnitteluaika jää vähälle. Esikouluopettajat korostavat, että äänileikki on hyvä väline erilaisten taitojen harjoitteluun myös sen vuoksi, että se on valmis materiaali ja aikuinen saa käyttää säästyneen ajan lapsiryhmän tarpeisiin ja lasten tukemiseen.
Äänileikit sopivat luonteeltaan osaksi leikillistä oppimista. Niissä täyttyivät kaikki Kankaan (2014) määritelmän mukaiset leikillisen oppimisen seitsemän piirrettä; leikillisyys, luovuus, tarinallisuus, yhteisöllisyys, kehollisuus, mediarikkaus ja oppimisen ilo. Yhdessä tekeminen ja leikkiminen, yhteisöllisyyden näkökulma tuotti erityisen paljon iloa. Oppimisen ilo summaa äänileikkien luonteen oppimisen ja erityisesti leikillisen oppimisen välineenä. Äänileikit tuottivat esikoululaisille iloa ja se näkyi äänileikkien aikana ilonkiljahduksina ja naurunpurskahduksina.
Tuuli Pekkarinen
Lapin yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta
Blogikirjoitus perustuu pro gradu -tutkielmaan: ”Tunnetaidot ja niiden harjoitteleminen esiopetuksessa Loimu-äänileikkisovelluksen avulla”.
Lähteet:
Ekman, P. (2009). Emotions revealed: Recognizing faces and feelings to improve communication and emotional life. Holt McDougal.
Kangas, M. (2014). Leikillisyyttä peliin: näkökulmia leikillisyyteen ja leikilliseen oppimiseen. Teoksessa Krokfors, L., Kangas, M. & Kopisto, K. (toim.) Oppiminen pelissä. Vastapaino.
Kansalasialoite. (2021). Tunne- ja vuorovaikutustaidot -oppiaineen kirjaaminen perusopetuslakiin. https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/8354
Kommentit
Lähetä kommentti