Siirry pääsisältöön

Esikoululaiset rakkautta piirtämässä ja sanoittamassa

Jokaisen lapsen tulisi saada kokea rakkautta sellaisella tavalla, jonka itse ymmärtää rakkaudeksi. Lasten tunnistaman ja ymmärtämän rakkauden määritteleminen on kuitenkin vaikeaa. Se johtuu siitä, että rakkaus itsessään sisältää useita tunteita, jotka vaativat ensin tunnistamista. Tunnistaakseen ja erottaakseen rakkauden muista tunteista, lapsi tarvitsee tunneälyään. Se tarkoittaa ihmisen neurobiologista valmiutta vastaanottaa, käsitellä ja ymmärtää tunteita (Köngäs 2018). Pro gradu- tutkielmassani käsittelen esikoululaisten tunneälyä rakkauden tunteen näkökulmasta. Tutkielmani keskiössä on, miten esikoululaiset kuvaavat rakkautta visuaalisesti ja sanallisesti. 

Tutkimustani ovat ohjanneet Tunneälyn nelihaarainen malli (Mayer, Salovey & Caruso 2000) sekä Preschool RULER-sovellus (Yale Center of Emotional Intelligence 2021), joka on kehitetty varhaiskasvatukseen tunneälyn oppimisen ja opettamisen tueksi. Sovellus sisältää viisi osa-aluetta: tunteen tunnistaminen, ymmärtäminen, luokittelu, ilmaisu ja säätely. Olen hyödyntänyt ja pilkkonut näitä osa-alueita pienemmäksi oman tutkimukseni aineistonkeruu- ja analyysivaiheessa. 

Tutkimukseni on toteutettu laadullisesti. Aineisto koostuu esikoululaisten piirustuksista sekä haastatteluista. Kysymysten lisäksi olen esittänyt lapsille valokuvia, joissa esiintyvät vanhempainrakkaus, romanttinen rakkaus, sisarusrakkaus, rakkaus lemmikkiin, ystävyys, lähimmäisenrakkaus sekä pedagoginen rakkaus. Valokuvat liittyvät rakkauden tunteen tunnistamiseen muissa ihmisissä sekä tunteen luokitteluun. Ne ovat myös helpottaneet rakkauden tunteen sanoittamista. Tutkimukseni tulosten perusteella voidaankin todeta, että lapset kuvaavat rakkautta eri tavoin visuaalisesti sekä sanallisesti. Sanallisella rakkauden kuvauksella saadaan kuitenkin laajempi käsitys lapsen rakkaudesta.

Esikoululaisten rakkauden kohteita ovat tutkimukseni perusteella perheenjäsenet, ystävät, lelut, koti, lemmikit, herkut sekä luonto. Merkittäviä tutkimustuloksia olivat lasten tunnistamat rakkauden muodot. Ne konkretisoituivat lapsille vasta valokuvien kautta. Kaikki lapset tunnistivat romanttisen rakkauden ja yhtä poikkeusta lukuun ottamatta myös vanhempainrakkauden. Myös ystävyys oli lasten selkeästi tunnistama rakkauden muoto. Pohdin näitä rakkauden muotoja kulttuurisesta näkökulmasta, sillä ne ovat usein edustettuna lapsille suunnatuissa elokuvissa, lastenohjelmissa sekä kirjoissa. Pedagogista rakkautta ei tunnistanut tutkimuksessani kukaan lapsista. Tämä voisi johtua siitä, että lapsi on siinä rakkauden kohde, ei itse aktiivinen toimija. Lisäksi pedagoginen rakkaus näyttäytyy lapselle usean eri kasvattajan kautta, jolloin lapsi ei välttämättä osaa yhdistää tunnetta rakkauteen. Rakkauden ilmaiseminen oikein ja väärin oli myös mielenkiintoinen havainto omassa tutkimuksessani. Siinä lapset turvautuivat vahvasti oppimiinsa malleihin oikeasta ja väärästä toiminnasta: ketään ei saa jättää ulkopuolelle, kiusata tai puhua rumasti. Tällaiset mallit tukevat Bar-Onin (2013) mukaan tunneälyn kehitystä. 

Tämän tutkimuksen perusteella lapset kokivat rakkauden positiivisena tunteena, mutta heillä oli selvästi vaikeuksia sanoittaa sitä. Jos positiivista tunnetta on vaikeaa sanoittaa, miten lapsi pärjää negatiivisten tunteiden kanssa?  Esikoululainen kokee valtavan määrän erilaisia tunteita koulun aloituksen kynnyksellä. Kun tunteiden tunnistaminen ja sanoittaminen ovat saaneet harjoitusta, on lapsen helpompaa myös ilmaista ja säädellä tunteitaan. Tunneälyn kehityksen kannalta onkin tärkeää luoda tunneälyn taidoille vahva pohja jo varhaisessa vaiheessa. 


Elina Koivu

Lapin yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta

Kirjoitus perustuu kasvatustieteiden Pro gradu- tutkielmaan ”SE TUNTUU SILITYKSELTÄ JA SUUKOTUKSELTA” Laadullinen tutkimus esikoululaisten kuvaamasta rakkaudesta.


Lähteet: 

Bar-On Reuven, 2013. Reuven Bar-On: The Bar-On model: The EI conceptual aspect. Saatavilla: https://www.reuvenbaron.org/wp/the-bar-on-model/the-ei-conceptual-aspect/ 

Köngäs Mirja. 2018. ”Eihän lapsil ees oo hermoja” Etnografinen tutkimus lasten tunneälystä päiväkotiarjessa. Rovaniemi: Lapin yliopistopaino.

Mayer John, Salovey Peter & Caruso David. 2000. Models of Emotional Intelligence. Teoksessa: Robert J. Sternberg (toim.) Handbook of intelligence. Cambridge University Press. 396–420. Saatavilla: https://www-cambridge-org.libproxy.helsinki.fi/core/services/aop-cambridge-core/content/view/939985F534A44268E9C5AD7B33036087/9780511807947c18_p396-420_CBO.pdf/models_of_emotional_intelligence.pdf   luettu 1.12.2020

Köngäs Mirja. 2018. 




Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

”Ei sille vaan voi mitään, ettei pysty toimimaan niin kuin oletuksena on” Alle kouluikäisen lapsen PDA-piirteiden ilmeneminen ja pedagogiset tukikeinot

Oletko tavannut lasta, joka vastustelee ja välttelee tavanomaisia arkitoimintoja sekä erilaisia pyyntöjä, jopa mukavia? Lapsella on usein jokin selitys tai keino valmiina, miksi ei voi jotakin tehdä. Lapsi saattaa alkaa esimerkiksi nilkuttaa, jotta ei tarvitsisi mennä johonkin. Lapsi voi käyttää sosiaalisia strategioita hyödykseen välttyäkseen itse toimimasta. Kyse voi olla PDA:sta (pathological demand avoidance), joka tarkoittaa äärimmäistä vaatimusten välttelykäyttäytymistä. Ilmiön on tunnistanut ensimmäisenä vuonna 1983 psykologian professori Elizabeth Newson, joka kuvaa PDA:ta tarkemmin Maréchalin ja Davidin kanssa vuonna 2003 tekemässään ensimmäisessä ilmiötä koskevassa tutkimuksessa. Muutkin tutkijat ovat kiinnostuneet aiheesta tehden kansainvälisiä tutkimuksia, joista Kildahl työryhmänsä kanssa (2021) ovat tehneet 13 tutkimusta kattavan kirjallisuuskatsauksen. Suomessa aiheesta on vähäisesti erityispedagogista tutkimustietoa. Tutkimuspolkuni alkoi käytännön ihmettelystä siirtyen...

Ammattikoulusta yliopistoon: poikkeuksellista, ahkeruutta vaativaa mutta mahdollista

  Ammattikoulusta yliopistoon hakeutuminen on ollut mahdollista Suomessa jo lähes kolmen vuosikymmenen ajan, mutta ei-ylioppilastaustaiset yliopisto-opiskelijat ovat siitä huolimatta edelleen marginaaliryhmä. Poliittisissa tavoitteissa painotetaan koulutustason nostamisen tärkeyttä ja suomalainen koulutusjärjestelmä mahdollistaa muodollisesti yliopistoon hakeutumisen ilman lukiokoulutusta, mutta käytännössä sisäänpääsy yliopistoon on ei-ylioppilaille hyvin vaikeaa ja he kohtaavat näkymättömiä esteitä. Tarkastelin pro gradu -tutkielmassani sitä, millä tavalla media puhuu ammattikoulusta yliopistoon hakeutumisesta. Tutkin diskurssianalyysin avulla kahdeksaa mediassa julkaistua henkilöhaastattelua, joissa ei-ylioppilastaustaiset yliopisto-opiskelijat kertovat koulutuspoluistaan. Löysin kolme päädiskurssia, jotka korostuivat henkilöhaastatteluissa. Nimesin nämä kolme merkityksellistämisentapaa poikkeuksellisuusdiskurssiksi, ahkeruusdiskurssiksi ja rohkaisudiskurssiksi.   Jokai...

Alanvaihtajana ammattikorkeakouluun

Varttuneemmalla iällä opiskelemaan lähteminen on suuri päätös, etenkin jos lähdetään kouluttautumaan uudelle ammattialalle. Kuinka orientoituminen ja ajatusten suuntaaminen uudelle alalle tapahtuu ja miten aikuisia alanvaihtajia tulisi huomioida ammattikorkeakoulussa? Millaisia merkityksiä alanvaihtajat antavat ilmiölle? On kiinnostavaa pohtia, miksi ihmiset ylipäänsä vaihtavat ammattialaa.  Tutkin pro gradussani alan vaihtamisen syitä. Ne voidaan jaotella tutkielman pohjalta sisäisiin syihin, jotka kumpuavat ihmisestä itsestään ja ulkoisiin syihin, joihin hänen tulee reagoida. Syyt voidaan jaotella kolmeen kategoriaan, joista ensimmäinen on uudistuminen, jolloin yksilö haluaa sisäisesti kehittyä ja kasvaa kohti uutta alaa. Toisena syynä on työnäky, jossa katsotaan menneeseen työelämään ja toisaalta nähdään tulevan alan mahdollisuuksia. Aikuisten käsitys uuden alan työstä suhteessa menneeseen vaikuttaa päätöksiin, joita oman työuran suhteen tehdään. Kolmantena syynä on uusiutuminen...