Inkluusion kehittyessä ja sen ollessa yhä enemmän osana perusopetusta, on sen mukana yhteistyö eri ammattiryhmien välillä kehittynyt aivan uudelle tasolle ja yhteistyö voi pitää sisällään paljon erilaista vuorovaikutusta. Yksi yhteistyön muoto, jota on toteutettu jo kauemman aikaa, on luokanopettajan ja koulunkäynninohjaajan välinen yhteistyö. Koulunkäynninohjaaja voi olla luokassa työskentelemässä vain muutamalla oppitunnilla, tai hänet on voitu määrätä luokkaan luokkakohtaiseksi ohjaajaksi, jolloin hän on luokassa pääsääntöisesti jokaisella oppitunnilla. Mahdollisesti ohjaajan resursseja voidaan käyttää myös siihen, että hän on jonkun tai joidenkin oppilaiden henkilökohtainen ohjaaja. Koulunkäynninohjaajan tuomaa ammattitietoisuutta ja osaamista pidetäänkin osana toimivan inkluusion toteutumista. Tutkielmassamme tutkimme luokanopettajien ja koulunkäynninohjaajien välistä yhteistyötä luokanopettajien kokemusten kautta. Erityisesti paneudumme siihen, millaisena yhteistyö ilmeni opettajan ja ohjaajan välillä, mitä tekijöitä opettajat pitivät toimivan yhteistyön edellytyksinä sekä kuinka merkitykselliseksi opettajat yhteistyön kokivat.
Keskityimme tutkielmassa luokanopettajien autenttisiin kokemuksiin yhteistyöstä koulunkäynninohjaajien kanssa. Metodologisena lähestymistapana hyödynsimme fenomenologiaa. Keräsimme aineiston keväällä 2021 teemahaastatteluilla, jotka toteutimme etänä maailmalla vallitsevan pandemian takia. Haastatteluihin osallistui kahdeksan opettajaa ympäri Suomea. Paikkakunnat olivat: Kittilä, Sodankylä, Taivalkoski, Oulu, Hämeenkyrö, Turku ja Helsinki. Haastateltavat olivat toteuttaneet yhteistyötä vähintään yhden lukukauden ajan ohjaajien kanssa. Kiinnitimme erityisen paljon huomiota aineiston analysointiin, jotta saimme tuotua opettajien kokemukset kuulluksi ilman, että menetimme tai muutimme niissä olevia merkityksiä. Kahden tutkijan yhteistyö nostaa tutkielman luotettavuutta. Tutkielman jokainen vaihe käytiin yhdessä läpi, jolloin saimme keskusteltua ja hyödynnettyä kahta näkökulmaa tutkielman eri vaiheissa.
Tutkielmamme tulokset toivat esiin pääsääntöisesti positiivisen asennoitumisen yhteistyöstä koulunkäynninohjaajan kanssa. Opettajat kertoivat, että toimiva yhteistyö ilmeni läsnäololla ja avun antamisella. Opettajat painottivat toimivan yhteistyön edellytyksinä tiedon jakamista, luottamusta toiseen ja yhteisten rutiinien sekä pelisääntöjen sopimista. Kaiken kaikkiaan opettajat kokivat yhteistyön koulunkäynninohjaajan kanssa hyvin merkitykselliseksi. Opettajat toivat kuitenkin esiin sen, että yhteistä suunnitteluaikaa ei juurikaan ole. Sille ei ole aikaa tai sen toteuttamiselle ei ole annettu aikaa. Opettajien vastauksista nousi esiin halu kehittää yhteistyötä koulunkäynninohjaajien kanssa.
Koemme, että tutkielmamme avulla niin luokanopettajat kuin koulunkäynninohjaajat voivat saada kehitysideoita omaan yhteistyöhönsä. Tulevina luokanopettajina saamme myös itse pohdittua sitä, millaista yhteistyö koulunkäynninohjaajan kanssa voi olla ja miten omalta osaltamme saamme luotua siitä mahdollisimman toimivaa sekä antoisaa molemmille osapuolille. Yhteisen suunnitteluajan mahdollistaminen voisi edesauttaa yhteistyötä suuresti ja sitä me haluamme tulevaisuudessa olla itse mahdollistamassa. Kuitenkin tutkielmassamme ilmeni kysymys siitä, tuleeko meidän opettajina mahdollistaa tämä aika, vai onko se loppupeleissä koulun johdon tehtävä.
Laura Kyyhkynen ja Vilma Leppänen
Lapin yliopisto, kasvatustieteiden tiedekunta
Blogi kirjoitus perustuu pro gradu- tutkielmaan: ”Kukaan ihminen, vaikka olisi miten taitava, ei voi olla yksin joka paikassa.” Luokanopettajien kokemuksia yhteistyöstä koulunkäynninohjaajien kanssa.
Keskityimme tutkielmassa luokanopettajien autenttisiin kokemuksiin yhteistyöstä koulunkäynninohjaajien kanssa. Metodologisena lähestymistapana hyödynsimme fenomenologiaa. Keräsimme aineiston keväällä 2021 teemahaastatteluilla, jotka toteutimme etänä maailmalla vallitsevan pandemian takia. Haastatteluihin osallistui kahdeksan opettajaa ympäri Suomea. Paikkakunnat olivat: Kittilä, Sodankylä, Taivalkoski, Oulu, Hämeenkyrö, Turku ja Helsinki. Haastateltavat olivat toteuttaneet yhteistyötä vähintään yhden lukukauden ajan ohjaajien kanssa. Kiinnitimme erityisen paljon huomiota aineiston analysointiin, jotta saimme tuotua opettajien kokemukset kuulluksi ilman, että menetimme tai muutimme niissä olevia merkityksiä. Kahden tutkijan yhteistyö nostaa tutkielman luotettavuutta. Tutkielman jokainen vaihe käytiin yhdessä läpi, jolloin saimme keskusteltua ja hyödynnettyä kahta näkökulmaa tutkielman eri vaiheissa.
Tutkielmamme tulokset toivat esiin pääsääntöisesti positiivisen asennoitumisen yhteistyöstä koulunkäynninohjaajan kanssa. Opettajat kertoivat, että toimiva yhteistyö ilmeni läsnäololla ja avun antamisella. Opettajat painottivat toimivan yhteistyön edellytyksinä tiedon jakamista, luottamusta toiseen ja yhteisten rutiinien sekä pelisääntöjen sopimista. Kaiken kaikkiaan opettajat kokivat yhteistyön koulunkäynninohjaajan kanssa hyvin merkitykselliseksi. Opettajat toivat kuitenkin esiin sen, että yhteistä suunnitteluaikaa ei juurikaan ole. Sille ei ole aikaa tai sen toteuttamiselle ei ole annettu aikaa. Opettajien vastauksista nousi esiin halu kehittää yhteistyötä koulunkäynninohjaajien kanssa.
Koemme, että tutkielmamme avulla niin luokanopettajat kuin koulunkäynninohjaajat voivat saada kehitysideoita omaan yhteistyöhönsä. Tulevina luokanopettajina saamme myös itse pohdittua sitä, millaista yhteistyö koulunkäynninohjaajan kanssa voi olla ja miten omalta osaltamme saamme luotua siitä mahdollisimman toimivaa sekä antoisaa molemmille osapuolille. Yhteisen suunnitteluajan mahdollistaminen voisi edesauttaa yhteistyötä suuresti ja sitä me haluamme tulevaisuudessa olla itse mahdollistamassa. Kuitenkin tutkielmassamme ilmeni kysymys siitä, tuleeko meidän opettajina mahdollistaa tämä aika, vai onko se loppupeleissä koulun johdon tehtävä.
Laura Kyyhkynen ja Vilma Leppänen
Lapin yliopisto, kasvatustieteiden tiedekunta
Blogi kirjoitus perustuu pro gradu- tutkielmaan: ”Kukaan ihminen, vaikka olisi miten taitava, ei voi olla yksin joka paikassa.” Luokanopettajien kokemuksia yhteistyöstä koulunkäynninohjaajien kanssa.
Kommentit
Lähetä kommentti