Tämä blogikirjoitus perustuu pro gradu -tutkielmaani, jossa tutkin alakoulun opettajien kohtaaman fyysisen väkivallan jälkikäsittelyä. Kiinnostus aiheeseen heräsi vuonna 2018 tehdyn kandidaatintutkielman pohjalta. Halusin tutkimuksellani selvittää, millaista väkivaltaa alakoulun opettajat kohtaavat työssään, kuinka usein he ovat kohdanneet väkivaltaa, miten väkivaltatilanteiden jälkikäsittely on hoidettu sekä onko väkivaltatilanteilla ollut vaikutusta työssäjaksamiseen.
Tutkimuksen aineiston keräsin Webropol -kyselylomakkeella keväällä 2020. Lomake koostui monivalintakysymyksistä sekä avoimista kysymyksistä. Julkaisin kyselylomakkeen kolmessa eri ryhmässä Facebookissa. Ryhmät, joissa kyselyn julkaisin, on tarkoitettu erityisesti alakoulun opettajille ja vastaajiksi pyydettiin opettajia, jotka ovat kohdanneet fyysistä väkivaltaa työssään. Kyselyyn vastasi 73 opettajaa eri puolilta Suomea. Analysoin aineiston sisällönanalyysin ja ristiintaulukoinnin (SPSS) avulla menetelmätriangulaatiota hyödyntäen.
Koulujen turvallisuus sekä opettajien hyvinvointi ja jaksaminen ovat tällä hetkellä erittäin paljon myös mediassa esillä. Lähiaikoina olemme joutuneet valitettavan usein lukemaan uutisia koulussa tapahtuneista väkivaltatilanteista. Näissä uutisissa usein kerrotaan oppilaisiin kohdistuneesta väkivallasta. Keskustelu koulujen turvallisuudesta on tärkeää, mutta ei tulisi unohtaa, että myös opettajilla on oikeus tehdä työtään turvallisessa ympäristössä. Myös opettajien hyvinvointi ja jaksaminen on saanut mediassa lähiaikoina paljon huomiota.
Tutkimuksen tuloksista nousi esille muutama ydinkohta. Jälkikäsittelystä kysyttäessä vain noin viidesosa vastaajista oli sitä mieltä, että he ovat saaneet tarvitsemaansa tukea tilanteiden jälkikäsittelyssä. Noin kolmasosa vastaajista toi myös esiin sen, että jälkikäsittelyyn ei ole mitään vakiintuneita menettelytapoja. Tämä oli sinänsä mielenkiintoinen tulos, sillä Opettajien ammattijärjestön mukaan (OAJ) on laadittu hyvinkin selvät toimintaohjeet. Toimintaohjeet löytyvät myös järjestön verkkosivuilta (https://www.oaj.fi/tyoelamaopas/turvallinen-tyoymparisto/vakivalta/).
Opettajat toivat vastauksissaan selvästi esiin sen, että vaikka väkivaltatilanteista kerrottiin, harvoin ne kuitenkin johtivat mihinkään. Tapahtumista täytettiin usein ilmoitus kunnan omassa järjestelmässä ja esihenkilö saattoi kuitata ilmoituksen, mutta siihen asian käsittely saattoi jäädä. Opettajat toivoivatkin, että heihin olisi oltu aktiivisemmin yhteydessä tapahtuman tiimoilta.
Noin 75 % vastaajista oli täysin samaa mieltä tai osittain samaa mieltä siitä, että väkivallan tilanteet ovat heikentäneet heidän työhyvinvointiaan. Myös noin 70 % vastaajista ilmoittikin olevansa täysin samaa mieltä siitä, että pelkästään väkivallan uhan varjossa eläminen heikentää työhyvinvointia. Voidaan siis huomata, että myös väkivallan uhka on myös huomioon otettava asia, kun pohditaan opettajien työhyvinvointia. Kaksi kolmasosaa vastaajista kuitenkin totesi, ettei väkivaltatilanteet ole suoranaisesti johtaneet sairauspoissaoloihin. Onko siis niin, että tilanteisiin kiinnitetäänkin huomiota vasta sitten kun sairauspoissaolot alkavat merkittävästi lisääntyä? Vai olisiko kuitenkin syytä tehdä muutoksia jo aiemmin?
Katinka Povelainen
Lapin yliopisto, kasvatustieteiden tiedekunta
Teksti pohjautuu kasvatustieteiden pro gradu -tutkielmaan ” ’Kuin purkaisi pommeja 6 tuntia päivässä’ Alakoulun opettajien kohtaaman fyysisen väkivallan jälkikäsittely”.
Lähde
Opettajien ammattijärjestö, 2022. Turvallisuus: Väkivalta. Saatavilla www-muodossa: https://www.oaj.fi/tyoelamaopas/turvallinen-tyoymparisto/vakivalta/ (luettu 12.3.2022)
Koulujen turvallisuus sekä opettajien hyvinvointi ja jaksaminen ovat tällä hetkellä erittäin paljon myös mediassa esillä. Lähiaikoina olemme joutuneet valitettavan usein lukemaan uutisia koulussa tapahtuneista väkivaltatilanteista. Näissä uutisissa usein kerrotaan oppilaisiin kohdistuneesta väkivallasta. Keskustelu koulujen turvallisuudesta on tärkeää, mutta ei tulisi unohtaa, että myös opettajilla on oikeus tehdä työtään turvallisessa ympäristössä. Myös opettajien hyvinvointi ja jaksaminen on saanut mediassa lähiaikoina paljon huomiota.
Tutkimuksen tuloksista nousi esille muutama ydinkohta. Jälkikäsittelystä kysyttäessä vain noin viidesosa vastaajista oli sitä mieltä, että he ovat saaneet tarvitsemaansa tukea tilanteiden jälkikäsittelyssä. Noin kolmasosa vastaajista toi myös esiin sen, että jälkikäsittelyyn ei ole mitään vakiintuneita menettelytapoja. Tämä oli sinänsä mielenkiintoinen tulos, sillä Opettajien ammattijärjestön mukaan (OAJ) on laadittu hyvinkin selvät toimintaohjeet. Toimintaohjeet löytyvät myös järjestön verkkosivuilta (https://www.oaj.fi/tyoelamaopas/turvallinen-tyoymparisto/vakivalta/).
Opettajat toivat vastauksissaan selvästi esiin sen, että vaikka väkivaltatilanteista kerrottiin, harvoin ne kuitenkin johtivat mihinkään. Tapahtumista täytettiin usein ilmoitus kunnan omassa järjestelmässä ja esihenkilö saattoi kuitata ilmoituksen, mutta siihen asian käsittely saattoi jäädä. Opettajat toivoivatkin, että heihin olisi oltu aktiivisemmin yhteydessä tapahtuman tiimoilta.
Noin 75 % vastaajista oli täysin samaa mieltä tai osittain samaa mieltä siitä, että väkivallan tilanteet ovat heikentäneet heidän työhyvinvointiaan. Myös noin 70 % vastaajista ilmoittikin olevansa täysin samaa mieltä siitä, että pelkästään väkivallan uhan varjossa eläminen heikentää työhyvinvointia. Voidaan siis huomata, että myös väkivallan uhka on myös huomioon otettava asia, kun pohditaan opettajien työhyvinvointia. Kaksi kolmasosaa vastaajista kuitenkin totesi, ettei väkivaltatilanteet ole suoranaisesti johtaneet sairauspoissaoloihin. Onko siis niin, että tilanteisiin kiinnitetäänkin huomiota vasta sitten kun sairauspoissaolot alkavat merkittävästi lisääntyä? Vai olisiko kuitenkin syytä tehdä muutoksia jo aiemmin?
Katinka Povelainen
Lapin yliopisto, kasvatustieteiden tiedekunta
Teksti pohjautuu kasvatustieteiden pro gradu -tutkielmaan ” ’Kuin purkaisi pommeja 6 tuntia päivässä’ Alakoulun opettajien kohtaaman fyysisen väkivallan jälkikäsittely”.
Lähde
Opettajien ammattijärjestö, 2022. Turvallisuus: Väkivalta. Saatavilla www-muodossa: https://www.oaj.fi/tyoelamaopas/turvallinen-tyoymparisto/vakivalta/ (luettu 12.3.2022)
Kommentit
Lähetä kommentti