Siirry pääsisältöön

Korkeakouluopettajat tarvitsevat vertaispalautetta ja aikaa yhdessä keskustelulle

Jokainen on varmasti yhtä mieltä siitä, että suomalaista korkeakouluopetusta tulee alati kehittää. Kuitenkin opetuksen kehittämispakista on hukassa työkalu, jos toinenkin. Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvi) auditointiraportin mukaan Suomen korkeakouluilla on paljon petrattavaa opiskelijapalautejärjestelmien toimivuudessa1. Vastausprosentit ovat alhaisia ja kerättyä tietoa ei aina osata hyödyntää. Lisäksi osalla opettajista on tutkitusti vaikeuksia soveltaa työnsä kehitysideoita käytäntöön2. Etenkin vähemmän kokeneet opettajat tarvitsevat välineitä palautteen käsittelemiseen3.

Omalla pro gradu -tutkielmallani halusin selvittää, löytyisikö opetuksen kehittämiseen valjastettavaa hyötypotentiaalia syväjohtamisesta. Moni voi muistaa syväjohtamisen omilta armeija-ajoiltaan, mutta kysymys ei nyt suinkaan ole sotilaskurin tuomisesta korkeakouluun. Suomen kielen sana ”johtaminen” ei nimittäin tee eroa käsitteiden ”management” ja ”leadership” välille. Ensimmäinen tarkoittaa autoritääristä asioiden johtamista, ja jälkimmäinen vuorovaikutteista ihmisten johtamista4. Syväjohtaminen (deep leadership) on Puolustusvoimien lisäksi useiden siviiliorganisaatioiden käyttämä johtamis- ja oppimismalli, jonka ideana on juuri tavoitteellinen vuorovaikutus. Sen kulmakivet ovat innostus, luottamus, arvostus ja oppiminen5. Nämä ovat minusta ehdottoman tärkeitä myös opettajan ammatissa.

Tutkimuskohteenani oli Laurea-ammattikorkeakoulu, jossa Deep Lead Oy oli aloittanut syväjohtamisvalmennuksen vuonna 2020. Hyödynnettävyyden selvittämiseksi haastattelin neljää valmennuksen jo läpikäynyttä henkilöä, sekä analysoin valmennukseen sillä hetkellä osallistuvien kirjallisia palautteita. Tutkimustulosteni mukaan syväjohtamisen hyödynnettävyys on korkeakouluopetuksessa suurta. Eniten potentiaalisia hyötyjä valmennuksella koettiin olevan vuorovaikutustaitojen ja palautteen harjoitteluun. Erityisesti opettajien välinen vertaispalaute ja pienryhmäkeskustelut koettiin arvokkaiksi oppimisen työkaluiksi.

Opettajan ammatti on perinteisesti nähty yksilötyönä: hän menee luentosaliin, sulkee perässään oven ja pitää sitten tuntinsa. Tällöin tilaisuudet vertaispalautteen antamiselle ovat pienet. Perusopetuksen puolella yleistyneet samanaikais- ja yhteisopettajuus ovat tähän yksi mahdollisuus6. Palautteen saaminen ei tosin yksin riitä, vaan onnistunut reflektointi edellyttää usein tutorin tai kollegan apua7. Tätä varten korkeakouluopettajankin työajasta tulisi irrottaa hetki, jolloin voitaisiin yhdessä käydä ohjatusti läpi onnistuneita ja kehitettäviä asioita.

Kun opettaja pystyy ulkoisen palauteen perusteella reflektoimaan työtään, voi tämä kehittää opetustaan ja näin edistää opiskelijoidensa oppimista. Syväjohtaminen itsessään osoittautui tutkimuksessani hyvin samankaltaiseksi ilmiöksi kuin opettaminen. Haastateltavieni kokemuksissa opettaja kuvattiinkin oman ryhmänsä johtajana, jonka tehtävä on kohdata ryhmäläisensä ja ohjata heitä. Syväjohtamisen kulmakivet muistuttavat suuresti hyvän opetuksen lähtökohtia8 (oppimis- ja opiskelijalähtöisyys, syvä- ja pintasuuntautuneisuus, motivointi, ilmapiiri sekä reflektio). Opetuksen kehittämisessä tulisikin tutkimustulosteni perusteella painottaa entistä enemmän opettajien vuorovaikutustaitojen harjoittelua (yhdessä työtovereiden kanssa).

Vili Peltomäki

Lapin yliopisto, kasvatustieteiden tiedekunta

Kirjoitus perustuu pro gradu –tutkielmaan ”Johtamisoppia opettajille? Syväjohtamisen hyödynnettävyys korkeakouluopetuksessa”.

Lähteet

1 Nordblad, M. Apajalahti, T. Huusko, M. Seppälä, H. 2019. Laatu hallussa. Yhteenveto korkeakoulujen auditoinneista 2012–2018. Kansallinen koulutuksen arviointikeskus. https://karvi.fi/wp-content/uploads/2020/04/KARVI_T0819.pdf

2 Mälkki, K. Lindblom-Ylänne, S. 2012. From reflection to action? Barriers and bridges between higher education teachers’ thoughts and actions, Studies in Higher Education. 37:1. 33-50. https://doi.org/10.1080/03075079.2010.492500

3 Flóden. 2017. The impact of student feedback on teaching in higher education. Assessment & Evaluation in Higher Education, 42:7, 1054-1068. https://doi.org/10.1080/02602938.2016.122499

4 Kinnunen, T. 2012. Johtaminen. Teoksesta Johtajan käsikirja. Puolustusvoimat. Juvenes Print Oy. Tampere. https://puolustusvoimat.fi/documents/1948673/2258487/PEVIESTOS-Johtajan-kasikirja.pdf/a2e5cfd6-b385-4893-87a4-dbb72a2ce1a9/PEVIESTOS-Johtajan-kasikirja.pdf

5 Nissinen, V. 2001. Military leadership : critical constructivist approach to conceptualizing, modeling and measuring military leadership in the Finnish Defence Forces. Väitöskirja. Hel-singin yliopisto. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016103125623

6 Duran, D. Flores, M. Ribas, T. Ribosa, J. 2020. Student teachers’ perceptions and evidence of peer learning through co-teaching: European journal of psychology of education 2020-05-20. Vol.36 (2). 495-510. https://doi.org/10.1007/s10212-020-00479-0

7 Happo, I. & Perunka, S. 2016. Miten Sinä haluaisit osaamisesi osoittaa? Henkilökohtaistetun opintopolun toteutuminen Ammatillisen opettajakorkeakoulun opetusharjoittelussa Oulun am-mattikorkeakoulussa. Ammattikasvatuksen aikakauskirja 18 (2), 54–72. http://urn.fi/URN:NBN:fi:ELE-2489490

8 Himanka, J. 2018. Korkein opetus: opettamisen lähtökohdat yliopistoissa ja korkeakouluissa: johdatus opettajalle. Vastapaino. Tampere.



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Alanvaihtajana ammattikorkeakouluun

Varttuneemmalla iällä opiskelemaan lähteminen on suuri päätös, etenkin jos lähdetään kouluttautumaan uudelle ammattialalle. Kuinka orientoituminen ja ajatusten suuntaaminen uudelle alalle tapahtuu ja miten aikuisia alanvaihtajia tulisi huomioida ammattikorkeakoulussa? Millaisia merkityksiä alanvaihtajat antavat ilmiölle? On kiinnostavaa pohtia, miksi ihmiset ylipäänsä vaihtavat ammattialaa.  Tutkin pro gradussani alan vaihtamisen syitä. Ne voidaan jaotella tutkielman pohjalta sisäisiin syihin, jotka kumpuavat ihmisestä itsestään ja ulkoisiin syihin, joihin hänen tulee reagoida. Syyt voidaan jaotella kolmeen kategoriaan, joista ensimmäinen on uudistuminen, jolloin yksilö haluaa sisäisesti kehittyä ja kasvaa kohti uutta alaa. Toisena syynä on työnäky, jossa katsotaan menneeseen työelämään ja toisaalta nähdään tulevan alan mahdollisuuksia. Aikuisten käsitys uuden alan työstä suhteessa menneeseen vaikuttaa päätöksiin, joita oman työuran suhteen tehdään. Kolmantena syynä on uusiutuminen...

Aliupseerien jatkuva oppiminen Ilmavoimissa

Puolustusvoimien suorituskyvyn takaa motivoitunut ja osaava henkilöstö (Puolustusvoimien henkilöstöstrategia 2015). Alati muuttuva toimintaympäristö vaatii jatkuvaa osaamisen kehittämistä (Ruohotie 2005), mihin Puolustusvoimat pyrkii vastaamaan panostamalla henkilöstön koulutukseen ja koulutusjärjestelmän kehittämiseen (Puolustusvoimien henkilöstöstrategia 2030+; Puolustusvoimien henkilöstötilinpäätös 2022). Aliupseerien täydennyskoulutus uudistui Puolustusvoimissa vuonna 2020 ja koostuu nykyisellään kolmesta kaikille yhteisestä opintokokonaisuudesta ja niiden välissä suoritettavista täydennyskoulutuksen opintojaksoista (Eironen 2020).  Selvitin pro gradu -tutkielmassani aliupseerien näkemyksiä jatkuvasta oppimisesta Ilmavoimissa. Jatkuvalla oppimisella viitataan yleisimmin työuran aikaiseen osaamisen kehittämiseen ja tässä tutkimuksessa se on määritelty sellaiseksi koko elämän kestäväksi oman osaamisen kehittämiseksi ja uudistamiseksi, jonka tavoitteena on vastata muuttuvan työymp...

Lapsikäsitys 1950-luvulla

Lapsikäsityksellä tarkoitan tutkielmassani lapsen olemusta koskevia olettamuksia eli tietoa siitä, mikä ja millainen lapsi on. Lapsi voidaan käsittää esimerkiksi ei-kehittyneenä aikuisena, herkästi haavoittuvana olentona tai itsenäisenä toimijana. Lapsikäsitys vaikuttaa väistämättä muun muassa kasvatusperiaatteisin. Millaisena olentona lapsen käsitämme, sen mukaista kasvatusta ja koulutusta haluamme hänelle myös antaa. Käsitykset lapsuudesta ja lapsista ovat lisäksi vahvasti sidoksissa aikaan (Darian-Smith & Pascoe 2013, 4). Tutkielmani aihe sijoittuu 1950-luvulle. Vasta vuonna 1952 lähti matkaan viimeinen sotakorvausjuna Neuvostoliittoon (Leino-Kaukiainen & Heikkinen 2011, 21). Suomessa elettiin tuolloin sodanjälkeistä aikaa, mutta ennen varsinaisia suuria hyvinvointivaltion perustana olevia uudistuksia 1960-luvulla. Kasvatustieteeseen liittyvien käsitysten historian tutkiminen on tarpeellista, sillä sen avulla voidaan ymmärtää paremmin sekä menneisyyden kasvatusperiaatteita, ...