Siirry pääsisältöön

Yhteisöllisyys Lapin yliopistossa

Blogikirjoitukseni perustuu pro gradu -tutkielmaani, jossa selvitin vuosien 2017 ja 2020 Vuorovaikutus ja yhteisöllisyys Lapin yliopistossa -kyselyiden avulla, millaisia kokemuksia opiskelijoilla on Lapin yliopiston yhteisöllisyydestä. Lapin yliopiston ylioppilaskunnan teettämä kysely oli lähetetty opiskelijoiden sähköposteihin, joihin he olivat vapaaehtoisesti saaneet vastata. Yhteisöllisyydestä ja yhteisöstä on muodostettu erilaisia määritelmiä, jotka rajaavat ilmiön olemusta. Fenomenologiselle tutkimukselle ominaisesti en kuitenkaan nojannut mihinkään valmiiseen teoriaan tai määritelmään yhteisöllisyydestä, vaan yhteisöllisyyden määritelmä muodostui Lapin yliopiston opiskelijoiden kokemusten pohjalta. Tutkielmani keskittyi aineiston avoimiin kysymyksiin, jotka analysoin fenomenologisella analyysilla.

Yhteisöllisyyden ajatellaan usein olevan sellainen ilmiö, jonka halutaan toteutuvan kaikissa yhteisöissä. Lapin yliopiston tasa-arvo ja yhdenvertaisuus suunnitelmassakin (2020–2023), yksi mainittavista arvoista on yhteisöllisyys. Vaikka monien yliopistojen arvoihin kuuluu yhteisöllisyys (Juppo 2009, 22–24), tutkimuksia korkeakoulujen yhteisöllisyydestä on tehty hyvin vähän. Koronapandemian myötä korkeakouluissa koettavan yhteisöllisyyden merkitys on kuitenkin noussut esiin. Uutisissa on kerrottu, miten huonosti opiskelijat voivat, kun he ovat joutuneet opiskelemaan etäyhteyksin. Mahdollisesti ja toivottavasti tällainen uutisointi lisää kiinnostusta tutkia korkeakoulujen yhteisöllisyyttä.

Tutkimustulokseni yhteisöllisyyden kokemuksista olivat monipuolisia. Jaoin yhteisöllisyyden ilmiön kuuteen eri merkityskategoriaan opiskelijoiden kokemusten perusteella. Merkityskategorioiden alle luokittelin vielä spesifejä merkityskategorioita, jotka jäsensivät merkityskategorioita. Merkityskategorioitani olivat: yhteisöllisyyden laatu, yhteisöllisyys järjestöissä ja tapahtumissa, yhteisöllisyys sosiaalisessa vuorovaikutuksessa, yhteisöllisyys opiskelussa, yhteisöllisyys ulkoisissa tekijöissä ja ei yhteisöllisyyden kokemusta. Viidessä ensimmäisessä merkityskategoriassa esiintyi yhteisöllisyyttä tukevia sekä yhteisöllisyyttä heikentäviä kokemuksia. Ei yhteisöllisyyden kokemusta -merkityskategoriassa oli ainoastaan vastauksia, joissa ei perusteltu, miksi yhteisöllisyyttä ei koeta.

Ulkoiset tekijät; yliopiston koko, yliopiston rakennus ja yliopiston sijainti, luovat opiskelijoiden kokemusten mukaan eniten yhteisöllisyyttä. Lähes kaikkien vastausten mukaan ulkoiset tekijät koettiin ainoastaan yhteisöllisyyttä luovina eli ristiriitaisia vastauksia esiintyi hyvin vähän tässä merkityskategoriassa. Ulkoisiin tekijöihin liittyneet vastaukset painottuivat selkeästi eniten yliopiston kokoon. Pienessä yliopistossa ihmiset tulevat kasvoista tutuiksi. Tämän takia saatetaan kokea, että ihmiset ovat tuttuja, vaikka heitä ei oikeasti tuntisi. Pienen ihmismäärän lisäksi vastauksissa nousi positiivisesti esiin se, että Lapin yliopisto toimii yhdellä kampuksella, joka on yhdessä rakennuksessa. Missään muussa Suomen yliopistossa ei näin ole.

Muihin merkityskategorioihin liitettyjä vastauksia oli keskenään lähes saman verran. Muissa merkityskategorioissa esiintyi myös enemmän ristiriitaisia vastauksia. Koska analysoin kahden eri vuoden kyselyjä, vertailin niissä esiintyviä vastauksia ja vastausmääriä hieman toisiinsa. Vastaukset eri kyselyiden välillä liittyivät täysin samoihin teemoihin, minkä takia muodostin molemmista samanlaiset merkityskategoriat. Vastauksia oli suhteessa lähes saman verran molemmissa kyselyissä jokaisessa merkityskategoriassa. Suurin eroavaisuus oli yhteisöllisyys sosiaalisessa vuorovaikutuksessa -merkityskategoriassa. Vuonna 2020 sosiaalisen vuorovaikutuksen merkitystä yhteisöllisyyden luojana oli painotettu selvästi enemmän. Tämä saattoi johtua koronapandemiasta, jonka takia ihmisten sosiaalinen vuorovaikutus oli rajoittunutta.

Pepita Aho

Teksti pohjautuu kasvatustieteiden pro gradu -tutkielmaan ”Opiskelijoiden kokemuksia yhteisöllisyydestä Lapin yliopistossa”.

Lähteet:

Juppo, Virpi 2009. Arvot suomalaisessa yliopistossa. Hallinnon tutkimus 4/2009. Saatavilla www-muodossa:

https://journal.fi/hallinnontutkimus/article/view/100119/57669 (Luettu 21.1.2022)

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Metsäalan opiskelijoiden alavalinnan taustat

Nuoren elämänkulku, johon sisältyvät koulutukselliset ja ammatilliset valinnat, rakentuu ihmissuhteista, kulttuurisista ilmiöistä, yhteiskunnallisista rakenteista ja historiallisista tekijöistä. Nämä tekijät muovaavat niitä mielikuvia, joita nuorilla on erilaisista itselleen sopivista ammateista.  (Juntunen 2016, 39, 38, 58.) Lappilaisten nuorten jatko-opintoihin siirtymistä toiselle asteelle käsittelevissä tutkimuksissa on havaittu, että lähtemisen välttämättömyys on pienten kylien nuorten todellisuutta koko Lapissa. Usealle pohjoisen nuorelle toiselle asteelle siirtyminen tarkoittaa pois kotoa muuttamista ympäristöön, jossa kulttuuri ja toimintatavat ovat erilaisia kuin kotona. Nuoret voivat joutua pohtimaan työllisyyden kysymyksiä sekä taloudellista pärjäämistä epävarmassa maailmassa. (Juntunen 2016, 59; Vaattovaara 2015, 198.) Pro Gradu -tutkielmassani selvitin lappilaisten metsäalan perustutkinnon opiskelijoiden alavalintaan liittyviä tekijöitä. Metsäalan alavalintaan liittyvät te

Esiopettajat kokevat muunkielisten oppilaiden opetuksen tuovan lisätyötä varhaiskasvatuksen arkeen

Vieraskielisten osuus koko väestöstä on kasvanut Suomessa parissa kymmenessä vuodessa nelinkertaiseksi (Tilastokeskus 2023). Tämä muutos näkyy myös kouluissa ja varhaiskasvatuksessa tuoden opettajan työhön uusia haasteita ja näkökulmia. Opettajat tarvitsevat työnsä tueksi tietoa eri kulttuureista. Myös oman luokkansa tai oman lapsiryhmänsä ohjaaminen kohti monikulttuurista yhteisöä vaatii opettajalta oman ajattelumaailmansa tarkastelua ja omien arvojensa kirkastamista. Vain monikulttuurisuuteen sitoutuneet opettajat pystyvät kannustamaan aidosti oppilaitaan kohti monikulttuurista yhteisöä (Byker & Marquardt 2016, 30). Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää esiopettajien kokemuksia muunkielisten oppilaiden opettamisesta. Muunkielisen oppilaan määrittelen oppilaaksi, jonka äidinkieli ei ole suomi tai jonka suomen kielen taso ei vastaa äidinkielen tasoa johtuen monikielisestä tai muunkielisestä kotitaustasta. Tutkimuskohteenani oli kunnallisessa varhaiskasvatuksessa työskent

Erityisherkkien lasten kouluhyvinvoinnin edistäminen

Herkkyys on kaikissa ihmisissä oleva inhimillinen ominaisuus. Pluessin ym. (2018) kattavassa tutkimuksessa on osoitettu, että noin 30 prosenttia lapsista syntyy tavanomaista herkempinä, erityisherkkinä. Erityisherkkien lukumäärä on yllättävän suuri. Lapset eivät voi tunnistaa eikä sanoittaa omaa herkkyyttään yksin, minkä vuoksi on tärkeää, että heidän kasvatukseensa osallistuvat aikuiset ymmärtävät, mistä erityisherkkyydessä on kyse. Pro gradu-tutkielmassani kuvaan erityisherkkien lasten kouluhyvinvointia aikuisten erityisherkkien kertomana. Tutkielman tavoitteena on lisätä tietoisuutta erityisherkistä lapsista ja heidän kouluhyvinvointinsa edistämisestä kuvaamalla erityisherkkien lasten kouluhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkielman teoriaosassa käsittelen erityisherkkyyttä sekä kouluhyvinvointia. Erityisherkkyyden piirteitä ovat emotionaalisuus, herkkyys ympäristön vivahteille, herkkyys reagoida liiallisiin ärsykkeisiin sekä asioiden syvällinen käsittely (Aron, 2020, 10). Jolla