Siirry pääsisältöön

Opettaja ja opiskelijat rakentamassa yhdessä opetustilannetta

Yliopisto-opetuksessa kiinnitetään nykyisin yhä enenevissä määrin huomiota pedagogisiin ratkaisuihin. Erilaiset pedagogiset mallit antavatkin hyvän pohjan opetuksen toteuttamiselle, mutta ne eivät välttämättä selitä, miksi jokin pedagoginen ratkaisu on toiminut yhdessä tilanteessa ja toisessa taas ei. Yksi näkökulma tähän on opetustilanteen subjektiivisuus. Opetuksessa on aina läsnä erilaisia opiskelijoita omine tarpeineen ja mielenkiinnonkohteineen. Näiden erilaisten tarpeiden ja mielenkiinnonkohteiden pohjalta jokaiselle opiskelijalle muodostuu omanlainen kokemus tietystä opetustilanteesta. Tutkin pro-gradu -tutkielmassani yliopisto-opiskelijoiden kokemuksia luento-opetuksesta ja ryhmätyöstä. Tutkimus on toteutettu teemahaastattelulla ja haastatteluihin osallistui neljä yhteiskuntatieteiden ja kasvatustieteiden opiskelijaa. Vaikka tulokset rakentuivat haastateltavien yksilöllisten kokemuksien sekä mielenkiinnonkohteiden ja tarpeiden perusteella, liittivät haastateltavat myös paljon samoja tekijöitä luento-opetus- ja ryhmätyökokemuksiin. Tässä blogitekstissä tarkastelen opettajan ja opiskelijoiden roolia haastateltavien kokemuksissa.

Molempien opetusmenetelmien positiivisissa ja negatiivissa kokemuksissa korostui muiden opiskelijoiden rooli. Muiden opiskelijoiden rooli perustui ryhmätyössä ennen kaikkea muiden ryhmäläisten haluun panostaa ryhmätyöhön. Ryhmätyö koettiinkin kaikkein mieluisampana silloin, kun ryhmäläisillä oli yhteisymmärrys oppimis- ja/tai arvosanatavoitteista. Luento-opetuksessa muiden opiskelijoiden rooli korostui oppimista ja vuorovaikutusta edistävän ilmapiirin syntymisessä.

Muiden opiskelijoiden toiminta tai toimimatta jättäminen, kuten kysymyksien esittäminen ja istumapaikan valinta, viesti haastateltaville joko heidän motivaatiostaan tai sen puutteesta, jotka taas vaikuttivat haastateltavan halukkuuteen osallistua opetukseen ja tätä kautta oppimisilmapiiriin. Pahimmassa tapauksessa muiden opiskelijoiden kertomat negatiivissävytteiset kokemukset tietystä kurssista saattoivat vaikuttaa haastateltavan ja muiden opiskelijoiden ennakko-oletuksiin, jotka taas vaikuttivat yleiseen ilmapiiriin.

Ryhmätyö- ja luento-opetuskokemuksissa korostui myös opettajan rooli. Ryhmätyön sujumista edisti esimerkiksi opettajan antamat selkeät ohjeet. Lisäksi opettajan rooli tuli esille myös välillisesti. Ne tekijät, jotka vaikuttivat keskeisesti ryhmätyön sujuvuuteen, pohjautuivat opettajan valintaan erilaisista kurssikäytännöistä. Tällaisia olivat esimerkiksi ryhmän koko ja ryhmätyön muodollisuus. Ryhmätyön muodollisuudella tarkoitan ryhmätyölle asetettuja ohjeistuksia ja määräyksiä. Erittäin muodollisessa ryhmätyössä opettaja on voinut rajata tarkat aiheet ja lähteet sekä asettaa ryhmätapaamisille ajankohdat, kun taas erittäin epämuodollisessa ryhmätyössä opiskelijat sopivat tämänkaltaisista asioista itse.

Parhaimpiin luento-opetuskokemuksiin liitettiin opettajan innostus opetettavaa aihetta kohtaan, luennon aikana käytetyt aktivointimenetelmät, hänen sisällöllinen ja pedagoginen osaaminen sekä innostava luennointityyli. Sisällöllisen ja pedagogisen osaamisen merkitys nousi esille monin eri tavoin, mutta se voidaan tiivistää ymmärrettävällä ja tarkoituksenmukaisella tavalla opettamiseen. Innostavaa luennointityyliä taas kuvattiin sellaiseksi, jossa opettaja hyödynsi tarinoita, esimerkkejä ja huumoria. Lisäksi opettajan persoonansa oli vahvassa roolissa. Huonoimpia luento-opetuskokemuksia kuvattiin suoraan paperista tai diasta lukemiseksi, mikä johtui pedagogisen tarkoituksen puutteesta ja opettajan roolin vähäpätöisyydestä: haastateltavat pohtivat, että he olisivat voineet opiskella kyseiset diat myös itsenäisesti kotonaan.

Kaiken kaikkiaan molemmissa, ryhmätyössä ja luento-opetuksessa, opettaja ja opiskelijat yhdessä vaikuttivat oppimistilanteeseen. Opiskelijoiden sitoutuminen ja motivaatio oli keskeisessä roolissa, kun taas opettajan roolin merkitys perustui hänen sisällölliseen ja pedagogiseen osaamiseen.

Veera-Sofia Nieminen

Lapin yliopisto, kasvatustieteiden tiedekunta

Blogiteksti on kirjoitettu ”Yliopisto-opiskelijoiden kokemuksia luento-opetuksesta ja ryhmätyöstä” -pro-gradu -tutkielman pohjalta

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

”Ei sille vaan voi mitään, ettei pysty toimimaan niin kuin oletuksena on” Alle kouluikäisen lapsen PDA-piirteiden ilmeneminen ja pedagogiset tukikeinot

Oletko tavannut lasta, joka vastustelee ja välttelee tavanomaisia arkitoimintoja sekä erilaisia pyyntöjä, jopa mukavia? Lapsella on usein jokin selitys tai keino valmiina, miksi ei voi jotakin tehdä. Lapsi saattaa alkaa esimerkiksi nilkuttaa, jotta ei tarvitsisi mennä johonkin. Lapsi voi käyttää sosiaalisia strategioita hyödykseen välttyäkseen itse toimimasta. Kyse voi olla PDA:sta (pathological demand avoidance), joka tarkoittaa äärimmäistä vaatimusten välttelykäyttäytymistä. Ilmiön on tunnistanut ensimmäisenä vuonna 1983 psykologian professori Elizabeth Newson, joka kuvaa PDA:ta tarkemmin Maréchalin ja Davidin kanssa vuonna 2003 tekemässään ensimmäisessä ilmiötä koskevassa tutkimuksessa. Muutkin tutkijat ovat kiinnostuneet aiheesta tehden kansainvälisiä tutkimuksia, joista Kildahl työryhmänsä kanssa (2021) ovat tehneet 13 tutkimusta kattavan kirjallisuuskatsauksen. Suomessa aiheesta on vähäisesti erityispedagogista tutkimustietoa. Tutkimuspolkuni alkoi käytännön ihmettelystä siirtyen...

Ammattikoulusta yliopistoon: poikkeuksellista, ahkeruutta vaativaa mutta mahdollista

  Ammattikoulusta yliopistoon hakeutuminen on ollut mahdollista Suomessa jo lähes kolmen vuosikymmenen ajan, mutta ei-ylioppilastaustaiset yliopisto-opiskelijat ovat siitä huolimatta edelleen marginaaliryhmä. Poliittisissa tavoitteissa painotetaan koulutustason nostamisen tärkeyttä ja suomalainen koulutusjärjestelmä mahdollistaa muodollisesti yliopistoon hakeutumisen ilman lukiokoulutusta, mutta käytännössä sisäänpääsy yliopistoon on ei-ylioppilaille hyvin vaikeaa ja he kohtaavat näkymättömiä esteitä. Tarkastelin pro gradu -tutkielmassani sitä, millä tavalla media puhuu ammattikoulusta yliopistoon hakeutumisesta. Tutkin diskurssianalyysin avulla kahdeksaa mediassa julkaistua henkilöhaastattelua, joissa ei-ylioppilastaustaiset yliopisto-opiskelijat kertovat koulutuspoluistaan. Löysin kolme päädiskurssia, jotka korostuivat henkilöhaastatteluissa. Nimesin nämä kolme merkityksellistämisentapaa poikkeuksellisuusdiskurssiksi, ahkeruusdiskurssiksi ja rohkaisudiskurssiksi.   Jokai...

Alanvaihtajana ammattikorkeakouluun

Varttuneemmalla iällä opiskelemaan lähteminen on suuri päätös, etenkin jos lähdetään kouluttautumaan uudelle ammattialalle. Kuinka orientoituminen ja ajatusten suuntaaminen uudelle alalle tapahtuu ja miten aikuisia alanvaihtajia tulisi huomioida ammattikorkeakoulussa? Millaisia merkityksiä alanvaihtajat antavat ilmiölle? On kiinnostavaa pohtia, miksi ihmiset ylipäänsä vaihtavat ammattialaa.  Tutkin pro gradussani alan vaihtamisen syitä. Ne voidaan jaotella tutkielman pohjalta sisäisiin syihin, jotka kumpuavat ihmisestä itsestään ja ulkoisiin syihin, joihin hänen tulee reagoida. Syyt voidaan jaotella kolmeen kategoriaan, joista ensimmäinen on uudistuminen, jolloin yksilö haluaa sisäisesti kehittyä ja kasvaa kohti uutta alaa. Toisena syynä on työnäky, jossa katsotaan menneeseen työelämään ja toisaalta nähdään tulevan alan mahdollisuuksia. Aikuisten käsitys uuden alan työstä suhteessa menneeseen vaikuttaa päätöksiin, joita oman työuran suhteen tehdään. Kolmantena syynä on uusiutuminen...