Siirry pääsisältöön

Opettaja ja opiskelijat rakentamassa yhdessä opetustilannetta

Yliopisto-opetuksessa kiinnitetään nykyisin yhä enenevissä määrin huomiota pedagogisiin ratkaisuihin. Erilaiset pedagogiset mallit antavatkin hyvän pohjan opetuksen toteuttamiselle, mutta ne eivät välttämättä selitä, miksi jokin pedagoginen ratkaisu on toiminut yhdessä tilanteessa ja toisessa taas ei. Yksi näkökulma tähän on opetustilanteen subjektiivisuus. Opetuksessa on aina läsnä erilaisia opiskelijoita omine tarpeineen ja mielenkiinnonkohteineen. Näiden erilaisten tarpeiden ja mielenkiinnonkohteiden pohjalta jokaiselle opiskelijalle muodostuu omanlainen kokemus tietystä opetustilanteesta. Tutkin pro-gradu -tutkielmassani yliopisto-opiskelijoiden kokemuksia luento-opetuksesta ja ryhmätyöstä. Tutkimus on toteutettu teemahaastattelulla ja haastatteluihin osallistui neljä yhteiskuntatieteiden ja kasvatustieteiden opiskelijaa. Vaikka tulokset rakentuivat haastateltavien yksilöllisten kokemuksien sekä mielenkiinnonkohteiden ja tarpeiden perusteella, liittivät haastateltavat myös paljon samoja tekijöitä luento-opetus- ja ryhmätyökokemuksiin. Tässä blogitekstissä tarkastelen opettajan ja opiskelijoiden roolia haastateltavien kokemuksissa.

Molempien opetusmenetelmien positiivisissa ja negatiivissa kokemuksissa korostui muiden opiskelijoiden rooli. Muiden opiskelijoiden rooli perustui ryhmätyössä ennen kaikkea muiden ryhmäläisten haluun panostaa ryhmätyöhön. Ryhmätyö koettiinkin kaikkein mieluisampana silloin, kun ryhmäläisillä oli yhteisymmärrys oppimis- ja/tai arvosanatavoitteista. Luento-opetuksessa muiden opiskelijoiden rooli korostui oppimista ja vuorovaikutusta edistävän ilmapiirin syntymisessä.

Muiden opiskelijoiden toiminta tai toimimatta jättäminen, kuten kysymyksien esittäminen ja istumapaikan valinta, viesti haastateltaville joko heidän motivaatiostaan tai sen puutteesta, jotka taas vaikuttivat haastateltavan halukkuuteen osallistua opetukseen ja tätä kautta oppimisilmapiiriin. Pahimmassa tapauksessa muiden opiskelijoiden kertomat negatiivissävytteiset kokemukset tietystä kurssista saattoivat vaikuttaa haastateltavan ja muiden opiskelijoiden ennakko-oletuksiin, jotka taas vaikuttivat yleiseen ilmapiiriin.

Ryhmätyö- ja luento-opetuskokemuksissa korostui myös opettajan rooli. Ryhmätyön sujumista edisti esimerkiksi opettajan antamat selkeät ohjeet. Lisäksi opettajan rooli tuli esille myös välillisesti. Ne tekijät, jotka vaikuttivat keskeisesti ryhmätyön sujuvuuteen, pohjautuivat opettajan valintaan erilaisista kurssikäytännöistä. Tällaisia olivat esimerkiksi ryhmän koko ja ryhmätyön muodollisuus. Ryhmätyön muodollisuudella tarkoitan ryhmätyölle asetettuja ohjeistuksia ja määräyksiä. Erittäin muodollisessa ryhmätyössä opettaja on voinut rajata tarkat aiheet ja lähteet sekä asettaa ryhmätapaamisille ajankohdat, kun taas erittäin epämuodollisessa ryhmätyössä opiskelijat sopivat tämänkaltaisista asioista itse.

Parhaimpiin luento-opetuskokemuksiin liitettiin opettajan innostus opetettavaa aihetta kohtaan, luennon aikana käytetyt aktivointimenetelmät, hänen sisällöllinen ja pedagoginen osaaminen sekä innostava luennointityyli. Sisällöllisen ja pedagogisen osaamisen merkitys nousi esille monin eri tavoin, mutta se voidaan tiivistää ymmärrettävällä ja tarkoituksenmukaisella tavalla opettamiseen. Innostavaa luennointityyliä taas kuvattiin sellaiseksi, jossa opettaja hyödynsi tarinoita, esimerkkejä ja huumoria. Lisäksi opettajan persoonansa oli vahvassa roolissa. Huonoimpia luento-opetuskokemuksia kuvattiin suoraan paperista tai diasta lukemiseksi, mikä johtui pedagogisen tarkoituksen puutteesta ja opettajan roolin vähäpätöisyydestä: haastateltavat pohtivat, että he olisivat voineet opiskella kyseiset diat myös itsenäisesti kotonaan.

Kaiken kaikkiaan molemmissa, ryhmätyössä ja luento-opetuksessa, opettaja ja opiskelijat yhdessä vaikuttivat oppimistilanteeseen. Opiskelijoiden sitoutuminen ja motivaatio oli keskeisessä roolissa, kun taas opettajan roolin merkitys perustui hänen sisällölliseen ja pedagogiseen osaamiseen.

Veera-Sofia Nieminen

Lapin yliopisto, kasvatustieteiden tiedekunta

Blogiteksti on kirjoitettu ”Yliopisto-opiskelijoiden kokemuksia luento-opetuksesta ja ryhmätyöstä” -pro-gradu -tutkielman pohjalta

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Metsäalan opiskelijoiden alavalinnan taustat

Nuoren elämänkulku, johon sisältyvät koulutukselliset ja ammatilliset valinnat, rakentuu ihmissuhteista, kulttuurisista ilmiöistä, yhteiskunnallisista rakenteista ja historiallisista tekijöistä. Nämä tekijät muovaavat niitä mielikuvia, joita nuorilla on erilaisista itselleen sopivista ammateista.  (Juntunen 2016, 39, 38, 58.) Lappilaisten nuorten jatko-opintoihin siirtymistä toiselle asteelle käsittelevissä tutkimuksissa on havaittu, että lähtemisen välttämättömyys on pienten kylien nuorten todellisuutta koko Lapissa. Usealle pohjoisen nuorelle toiselle asteelle siirtyminen tarkoittaa pois kotoa muuttamista ympäristöön, jossa kulttuuri ja toimintatavat ovat erilaisia kuin kotona. Nuoret voivat joutua pohtimaan työllisyyden kysymyksiä sekä taloudellista pärjäämistä epävarmassa maailmassa. (Juntunen 2016, 59; Vaattovaara 2015, 198.) Pro Gradu -tutkielmassani selvitin lappilaisten metsäalan perustutkinnon opiskelijoiden alavalintaan liittyviä tekijöitä. Metsäalan alavalintaan liittyvät te

Esiopettajat kokevat muunkielisten oppilaiden opetuksen tuovan lisätyötä varhaiskasvatuksen arkeen

Vieraskielisten osuus koko väestöstä on kasvanut Suomessa parissa kymmenessä vuodessa nelinkertaiseksi (Tilastokeskus 2023). Tämä muutos näkyy myös kouluissa ja varhaiskasvatuksessa tuoden opettajan työhön uusia haasteita ja näkökulmia. Opettajat tarvitsevat työnsä tueksi tietoa eri kulttuureista. Myös oman luokkansa tai oman lapsiryhmänsä ohjaaminen kohti monikulttuurista yhteisöä vaatii opettajalta oman ajattelumaailmansa tarkastelua ja omien arvojensa kirkastamista. Vain monikulttuurisuuteen sitoutuneet opettajat pystyvät kannustamaan aidosti oppilaitaan kohti monikulttuurista yhteisöä (Byker & Marquardt 2016, 30). Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää esiopettajien kokemuksia muunkielisten oppilaiden opettamisesta. Muunkielisen oppilaan määrittelen oppilaaksi, jonka äidinkieli ei ole suomi tai jonka suomen kielen taso ei vastaa äidinkielen tasoa johtuen monikielisestä tai muunkielisestä kotitaustasta. Tutkimuskohteenani oli kunnallisessa varhaiskasvatuksessa työskent

Erityisherkkien lasten kouluhyvinvoinnin edistäminen

Herkkyys on kaikissa ihmisissä oleva inhimillinen ominaisuus. Pluessin ym. (2018) kattavassa tutkimuksessa on osoitettu, että noin 30 prosenttia lapsista syntyy tavanomaista herkempinä, erityisherkkinä. Erityisherkkien lukumäärä on yllättävän suuri. Lapset eivät voi tunnistaa eikä sanoittaa omaa herkkyyttään yksin, minkä vuoksi on tärkeää, että heidän kasvatukseensa osallistuvat aikuiset ymmärtävät, mistä erityisherkkyydessä on kyse. Pro gradu-tutkielmassani kuvaan erityisherkkien lasten kouluhyvinvointia aikuisten erityisherkkien kertomana. Tutkielman tavoitteena on lisätä tietoisuutta erityisherkistä lapsista ja heidän kouluhyvinvointinsa edistämisestä kuvaamalla erityisherkkien lasten kouluhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkielman teoriaosassa käsittelen erityisherkkyyttä sekä kouluhyvinvointia. Erityisherkkyyden piirteitä ovat emotionaalisuus, herkkyys ympäristön vivahteille, herkkyys reagoida liiallisiin ärsykkeisiin sekä asioiden syvällinen käsittely (Aron, 2020, 10). Jolla