”Soittotunti lentää yleensä siivillä”. Aikuisoppijoiden myönteisiä kokemuksia musiikin online-opiskelusta ja flow-ilmiöstä
Aika kulkee kuin siivillä ja innostus tuikkii silmistä! Saksofonin soittaminen on luovaa ja innostavaa tekemistä. Kun koronapandemia rantautui Suomeen, musiikinopetus siirtyi muun opetuksen tavoin verkkoon. Aikuisoppijoiden musiikin opiskelua alettiin toteuttaa online-ympäristössä, jossa opetuksen ja yhteissoittamisen välittää digitaalinen teknologia. Tarkastelen tässä blogikirjoituksessa aikuisoppijoiden myönteisiä kokemuksia musiikin online-opiskelusta ja opiskelun aikana koetusta flow-ilmiöstä. Blogiteksti perustuu Pro Gradu -tutkielmaani.
Psykologi Csikszentmihalyi (1975) tutki 1970-luvulla urheilijoiden ja muusikoiden flow-kokemuksia. Csikszentmihalyin (1990, 110) mukaan flow-kokemus on mahdollista saavuttaa musiikkia kuuntelemalla, mutta todennäköisemmin flow-tila saavutetaan instrumenttia soittamalla. Flow-kokemus kytkeytyy tiiviisti musiikkiin ja flow-ilmiötä on aiemmin tutkittu muun muassa musiikin opettamisessa (ks. Torres-Delgado 2017) ja musiikin opiskelussa (ks. Bernard 2009).
Tutkimustulosteni mukaan musiikin aikuisoppijat tavoittivat online-opiskelun aikana flow-kokemuksia erityisesti musiikin improvisaatiossa ja yhteissoittamisen aikana. Aikuisoppijoiden mukaan aika online-opiskelussa kuluu ”silmänräpäyksessä,” mikä sopii flow-kokemuksen ulottuvuuteen ajantajun hämärtymisestä. Csikszentmihalyin (2007, 55) mukaan ajantaju hämärtyy, kun yksilö on täysin uppoutunut toimintaan.
Aikuisoppijat kokivat vuorovaikutuksen ”yllättävän syvänä” ja soittotunnin jälkeen heidän motivaationsa oli korkealla. Online-opiskelu koettiin samanlaisena kuin kontaktiopetus. Aikuisoppijat kokivat online-opiskelun autenttisena materiaalien käyttämisen, palautteen saamisen ja oppimisen suhteen. Tulokset vastasivat aiempien online-opiskeluun liittyvien tutkimusten tuloksia, joiden mukaan online-opiskelu koetaan hyvin samanlaisena kuin kontaktiopiskelu (Anderson 2008, 343).
Tutkimustulokseni vastasivat myös Csikszentmihalyin (1997; 1988; 1990; 2007) esittämän flow-kokemuksen teoriaa, jonka mukaan flow-kokemuksen syntymistä tukevat muun muassa haasteiden ja taitojen tasapaino ja välitön palaute (Csikszentmihalyi 2007, 54-69). Lisäksi keskeistä on se, ettei koeta ahdistusta tai stressiä (Csikszentmihalyi 1988, 260-261). Aikuisoppijoiden online-opiskelun aikana kokemia flow-kokemuksia mitattiin laadullisilla ja määrällisillä menetelmillä. Yhdeksän aikuisoppijaa kymmenestä koki flow-kokemuksia online-opiskelun aikana, mikä on mielestäni innostava tulos.
Aikuisoppijat kuvasivat, että flow-kokemus tavoitettiin erityisesti yhteissoiton ja improvisaation aikana, mikä voi kertoa siitä, että flow voidaan kokea myös kollektiivisesti. Jaettua flow-kokemusta ovat tutkineet aiemmin Bakker (2003), Hart & Di Blasi (2015) ja Hytönen (2011).
Tutkimustulosten ja aiemman tutkimuksen sekä kirjallisuuden perusteella voidaan todeta, että musiikin aikuisoppijoilla on hyvä flow.
Sini P. Vilonen (2021)
Lähteet:
Bakker, A. (2003). Flow among music teachers and their students: The crossover of peak experiences. Journal of Vocational Behavior 66 (2005) 26–44. Elsevier.
Bernard, R. (2009). Music making, transcendence, flow, and music education. International Journal of Education & the Arts, 10(14).
Csikszentmihalyi, M. (1975). Beyond Boredom and Anxiety. Experiencing Flow in Work and Play. San Francisco: Jossey-Bass Publishers.
Csikszentmihalyi, M. (1988). Optimal Experience: Psychological Studies of Flow in Consciousness. Selega, I. (toim.) Cambridge: Cambridge University Press.
Csikszentmihalyi, M. (1990). Flow: The Psychology of Optimal Experience. United States of America: Harper & Row.
Delle Fave, A. (2004). A Feeling of Well-being In Learning and Teaching. A Learning Zone. Sharing Representations and Flow in Collaborative Learning Environment. Tokoro, M. & Steels, L. (toim.). Amsterdam: IOS Press.
Hart, E. & Di Blasi, Z. (2015). Combined flow in musical jam sessions: A pilot qualitative study. Psychology of Music. Vol. 43(2) 275 –290. Sage.
Hytönen, E. (2011). Flown vietävänä. Huippukokemukset työskentelymotivaation
rakentajana jazzissa. Kulttuurintutkimus 2 8 ( 2 0 1 1 ) : 4 , 3 1 – 4 4.
Torres-Delgado, G. (2017). Instric motivation and flow condition on the music teaches´s performance. Research in Pedagogy, Vol. 7, Issue 1.
Psykologi Csikszentmihalyi (1975) tutki 1970-luvulla urheilijoiden ja muusikoiden flow-kokemuksia. Csikszentmihalyin (1990, 110) mukaan flow-kokemus on mahdollista saavuttaa musiikkia kuuntelemalla, mutta todennäköisemmin flow-tila saavutetaan instrumenttia soittamalla. Flow-kokemus kytkeytyy tiiviisti musiikkiin ja flow-ilmiötä on aiemmin tutkittu muun muassa musiikin opettamisessa (ks. Torres-Delgado 2017) ja musiikin opiskelussa (ks. Bernard 2009).
Tutkimustulosteni mukaan musiikin aikuisoppijat tavoittivat online-opiskelun aikana flow-kokemuksia erityisesti musiikin improvisaatiossa ja yhteissoittamisen aikana. Aikuisoppijoiden mukaan aika online-opiskelussa kuluu ”silmänräpäyksessä,” mikä sopii flow-kokemuksen ulottuvuuteen ajantajun hämärtymisestä. Csikszentmihalyin (2007, 55) mukaan ajantaju hämärtyy, kun yksilö on täysin uppoutunut toimintaan.
Aikuisoppijat kokivat vuorovaikutuksen ”yllättävän syvänä” ja soittotunnin jälkeen heidän motivaationsa oli korkealla. Online-opiskelu koettiin samanlaisena kuin kontaktiopetus. Aikuisoppijat kokivat online-opiskelun autenttisena materiaalien käyttämisen, palautteen saamisen ja oppimisen suhteen. Tulokset vastasivat aiempien online-opiskeluun liittyvien tutkimusten tuloksia, joiden mukaan online-opiskelu koetaan hyvin samanlaisena kuin kontaktiopiskelu (Anderson 2008, 343).
Tutkimustulokseni vastasivat myös Csikszentmihalyin (1997; 1988; 1990; 2007) esittämän flow-kokemuksen teoriaa, jonka mukaan flow-kokemuksen syntymistä tukevat muun muassa haasteiden ja taitojen tasapaino ja välitön palaute (Csikszentmihalyi 2007, 54-69). Lisäksi keskeistä on se, ettei koeta ahdistusta tai stressiä (Csikszentmihalyi 1988, 260-261). Aikuisoppijoiden online-opiskelun aikana kokemia flow-kokemuksia mitattiin laadullisilla ja määrällisillä menetelmillä. Yhdeksän aikuisoppijaa kymmenestä koki flow-kokemuksia online-opiskelun aikana, mikä on mielestäni innostava tulos.
Aikuisoppijat kuvasivat, että flow-kokemus tavoitettiin erityisesti yhteissoiton ja improvisaation aikana, mikä voi kertoa siitä, että flow voidaan kokea myös kollektiivisesti. Jaettua flow-kokemusta ovat tutkineet aiemmin Bakker (2003), Hart & Di Blasi (2015) ja Hytönen (2011).
Tutkimustulosten ja aiemman tutkimuksen sekä kirjallisuuden perusteella voidaan todeta, että musiikin aikuisoppijoilla on hyvä flow.
Sini P. Vilonen (2021)
Lähteet:
Bakker, A. (2003). Flow among music teachers and their students: The crossover of peak experiences. Journal of Vocational Behavior 66 (2005) 26–44. Elsevier.
Bernard, R. (2009). Music making, transcendence, flow, and music education. International Journal of Education & the Arts, 10(14).
Csikszentmihalyi, M. (1975). Beyond Boredom and Anxiety. Experiencing Flow in Work and Play. San Francisco: Jossey-Bass Publishers.
Csikszentmihalyi, M. (1988). Optimal Experience: Psychological Studies of Flow in Consciousness. Selega, I. (toim.) Cambridge: Cambridge University Press.
Csikszentmihalyi, M. (1990). Flow: The Psychology of Optimal Experience. United States of America: Harper & Row.
Delle Fave, A. (2004). A Feeling of Well-being In Learning and Teaching. A Learning Zone. Sharing Representations and Flow in Collaborative Learning Environment. Tokoro, M. & Steels, L. (toim.). Amsterdam: IOS Press.
Hart, E. & Di Blasi, Z. (2015). Combined flow in musical jam sessions: A pilot qualitative study. Psychology of Music. Vol. 43(2) 275 –290. Sage.
Hytönen, E. (2011). Flown vietävänä. Huippukokemukset työskentelymotivaation
rakentajana jazzissa. Kulttuurintutkimus 2 8 ( 2 0 1 1 ) : 4 , 3 1 – 4 4.
Torres-Delgado, G. (2017). Instric motivation and flow condition on the music teaches´s performance. Research in Pedagogy, Vol. 7, Issue 1.
Kommentit
Lähetä kommentti