Siirry pääsisältöön

Opettajien työn ja vapaa-ajan rajaaminen

Luokanopettajien työaika, työmäärä ja työhyvinvointi ovat herättäneet keskustelua jo pitkään. Luokanopettajan työssä on varsinaisen opetuksen lisäksi paljon muutakin tekemistä, muun muassa opetuksen suunnittelu ja arviointi, oppilaiden tuen tarpeiden huomiointi sekä yhteydenpito oppilaiden huoltajien kanssa. Nämä tehtävät tehdään oppituntien ulkopuolisella ajalla eli opettajan tulee itse löytää kyseisten työtehtävien hoitamiselle sopiva aika ja paikka. Tämä tuottaa omat hankaluutensa työn ja vapaa-ajan rajaamiselle.

Tutkin pro gradu -tutkielmassani, miten luokanopettajat rajaavat työ- ja vapaa-aikaansa ja mitkä seikat puolestaan haittaavat niiden rajaamista. Tutkimukseni oli laadullinen tutkimus, jossa hyödynsin fenomenologista tutkimusotetta. Toteutin tutkimusaineistonkeruun verkkokyselylomakkeen avulla. Kyselylomakkeessa oli taustatietojen osalta monivalintakysymyksiä, mutta varsinaisiin tutkimuskysymyksiin hain vastauksia avointen kysymysten avulla. Jaoin kyselyn maaliskuussa 2020 Facebookiin, opettajille suunnattuun Alakoulun aarreaitta -ryhmään, jossa kyselyyn vastasi yhteensä 109 luokanopettajaa. Aineiston analysoinnissa hyödynsin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.

Jaoin tutkimustulokset kahteen kategoriaan: työ- ja vapaa-ajan rajaamisen haasteisiin ja keinoihin. Molemmat kategoriat jaoin vielä muutamaan eri teemaan. Tulosten mukaan luokanopettajat kokivat haasteina työn ja vapaa-ajan rajaamisessa muun muassa erilaiset ajanhallinnalliset ongelmat, esimerkiksi aikatauluhaasteet ja kiireen. Muita työn ja vapaa-ajan rajaamista hankaloittavia tekijöitä olivat ajatusten ajautuminen työasioihin, sosiaalinen media ja ideointi sekä yhteydenpitoon liittyvät haasteet. Haasteet yhteydenpidossa koskivat oppilaiden vanhempien kanssa tapahtuvaa yhteydenpitoa sekä muiden opettajien välistä viestittelyä vapaa-ajalla.

Vastaavasti työn ja vapaa-ajan erottamisessa tärkein keino oli töiden rajaaminen tiettyyn aikaan ja paikkaan. Opettajat tekivät erilaisia tietoisia valintoja rajatakseen töitään ja vapaa-aikaansa, kuten jättivät työpuhelimen ja opettajanoppaat koululle. Lisäksi vastapainoa työlle toivat erilaiset vapaa-ajan aktiviteetit, esimerkiksi harrastukset, perheen kanssa yhdessäolo ja kavereiden tapaaminen. Tällaisista keinoista on apua ajatusten siirtämisessä pois työtilasta palautumistilaan, ja samalla ne luovat työn ja vapaa-ajan välille konkreettista rajaa.

Yksi merkittävä asia tuloksissa oli se, kuinka eri tavoin opettajat kokivat haasteet työajan ja vapaa-ajan rajaamisessa. Jokin asia saattoi vaikeuttaa suurestikin toisen opettajan työn ja vapaa-ajan rajaamista, kun taas toinen opettaja ei välttämättä tuntenut asiaa lainkaan ongelmalliseksi. Toisille opettajille sopii paremmin se, ettei työskentele ollenkaan kotona, vaan tekee työt virka-aikaan koululla, kun taas osalle sopii paremmin töiden tekeminen iltaisin kotona, jolloin vapaa-aikaa vietetään aikaisemmin päivällä. Tapoja rajata työtä ja vapaa-aikaa on siis monia, ja jokaisen täytyy löytää siihen itselleen parhaiten sopivat tavat. Yksilöllistä on myös se, kuinka tarkasti työnsä haluaa erottaa omasta vapaa-ajastaan ja kuinka tarkat rajat niiden välille tarvitsee. Joku voi hyvin vastata vanhempien viesteihin silloin tällöin iltaisinkin, kun taas toisen vapaailta ja palautuminen saattaa keskeytyä kokonaan vahingossa luetun viestin takia. Kaikki kokevat tilanteet omalla tavallaan.


Katariina Kähkönen

Lapin yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta

Kirjoitus perustuu kasvatustieteen pro gradu -tutkielmaan ” Luokanopettajien työajan ja vapaa-ajan rajaaminen”.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Metsäalan opiskelijoiden alavalinnan taustat

Nuoren elämänkulku, johon sisältyvät koulutukselliset ja ammatilliset valinnat, rakentuu ihmissuhteista, kulttuurisista ilmiöistä, yhteiskunnallisista rakenteista ja historiallisista tekijöistä. Nämä tekijät muovaavat niitä mielikuvia, joita nuorilla on erilaisista itselleen sopivista ammateista.  (Juntunen 2016, 39, 38, 58.) Lappilaisten nuorten jatko-opintoihin siirtymistä toiselle asteelle käsittelevissä tutkimuksissa on havaittu, että lähtemisen välttämättömyys on pienten kylien nuorten todellisuutta koko Lapissa. Usealle pohjoisen nuorelle toiselle asteelle siirtyminen tarkoittaa pois kotoa muuttamista ympäristöön, jossa kulttuuri ja toimintatavat ovat erilaisia kuin kotona. Nuoret voivat joutua pohtimaan työllisyyden kysymyksiä sekä taloudellista pärjäämistä epävarmassa maailmassa. (Juntunen 2016, 59; Vaattovaara 2015, 198.) Pro Gradu -tutkielmassani selvitin lappilaisten metsäalan perustutkinnon opiskelijoiden alavalintaan liittyviä tekijöitä. Metsäalan alavalintaan liittyvät te

Esiopettajat kokevat muunkielisten oppilaiden opetuksen tuovan lisätyötä varhaiskasvatuksen arkeen

Vieraskielisten osuus koko väestöstä on kasvanut Suomessa parissa kymmenessä vuodessa nelinkertaiseksi (Tilastokeskus 2023). Tämä muutos näkyy myös kouluissa ja varhaiskasvatuksessa tuoden opettajan työhön uusia haasteita ja näkökulmia. Opettajat tarvitsevat työnsä tueksi tietoa eri kulttuureista. Myös oman luokkansa tai oman lapsiryhmänsä ohjaaminen kohti monikulttuurista yhteisöä vaatii opettajalta oman ajattelumaailmansa tarkastelua ja omien arvojensa kirkastamista. Vain monikulttuurisuuteen sitoutuneet opettajat pystyvät kannustamaan aidosti oppilaitaan kohti monikulttuurista yhteisöä (Byker & Marquardt 2016, 30). Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää esiopettajien kokemuksia muunkielisten oppilaiden opettamisesta. Muunkielisen oppilaan määrittelen oppilaaksi, jonka äidinkieli ei ole suomi tai jonka suomen kielen taso ei vastaa äidinkielen tasoa johtuen monikielisestä tai muunkielisestä kotitaustasta. Tutkimuskohteenani oli kunnallisessa varhaiskasvatuksessa työskent

Erityisherkkien lasten kouluhyvinvoinnin edistäminen

Herkkyys on kaikissa ihmisissä oleva inhimillinen ominaisuus. Pluessin ym. (2018) kattavassa tutkimuksessa on osoitettu, että noin 30 prosenttia lapsista syntyy tavanomaista herkempinä, erityisherkkinä. Erityisherkkien lukumäärä on yllättävän suuri. Lapset eivät voi tunnistaa eikä sanoittaa omaa herkkyyttään yksin, minkä vuoksi on tärkeää, että heidän kasvatukseensa osallistuvat aikuiset ymmärtävät, mistä erityisherkkyydessä on kyse. Pro gradu-tutkielmassani kuvaan erityisherkkien lasten kouluhyvinvointia aikuisten erityisherkkien kertomana. Tutkielman tavoitteena on lisätä tietoisuutta erityisherkistä lapsista ja heidän kouluhyvinvointinsa edistämisestä kuvaamalla erityisherkkien lasten kouluhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkielman teoriaosassa käsittelen erityisherkkyyttä sekä kouluhyvinvointia. Erityisherkkyyden piirteitä ovat emotionaalisuus, herkkyys ympäristön vivahteille, herkkyys reagoida liiallisiin ärsykkeisiin sekä asioiden syvällinen käsittely (Aron, 2020, 10). Jolla