Siirry pääsisältöön

Opettajien työn ja vapaa-ajan rajaaminen

Luokanopettajien työaika, työmäärä ja työhyvinvointi ovat herättäneet keskustelua jo pitkään. Luokanopettajan työssä on varsinaisen opetuksen lisäksi paljon muutakin tekemistä, muun muassa opetuksen suunnittelu ja arviointi, oppilaiden tuen tarpeiden huomiointi sekä yhteydenpito oppilaiden huoltajien kanssa. Nämä tehtävät tehdään oppituntien ulkopuolisella ajalla eli opettajan tulee itse löytää kyseisten työtehtävien hoitamiselle sopiva aika ja paikka. Tämä tuottaa omat hankaluutensa työn ja vapaa-ajan rajaamiselle.

Tutkin pro gradu -tutkielmassani, miten luokanopettajat rajaavat työ- ja vapaa-aikaansa ja mitkä seikat puolestaan haittaavat niiden rajaamista. Tutkimukseni oli laadullinen tutkimus, jossa hyödynsin fenomenologista tutkimusotetta. Toteutin tutkimusaineistonkeruun verkkokyselylomakkeen avulla. Kyselylomakkeessa oli taustatietojen osalta monivalintakysymyksiä, mutta varsinaisiin tutkimuskysymyksiin hain vastauksia avointen kysymysten avulla. Jaoin kyselyn maaliskuussa 2020 Facebookiin, opettajille suunnattuun Alakoulun aarreaitta -ryhmään, jossa kyselyyn vastasi yhteensä 109 luokanopettajaa. Aineiston analysoinnissa hyödynsin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.

Jaoin tutkimustulokset kahteen kategoriaan: työ- ja vapaa-ajan rajaamisen haasteisiin ja keinoihin. Molemmat kategoriat jaoin vielä muutamaan eri teemaan. Tulosten mukaan luokanopettajat kokivat haasteina työn ja vapaa-ajan rajaamisessa muun muassa erilaiset ajanhallinnalliset ongelmat, esimerkiksi aikatauluhaasteet ja kiireen. Muita työn ja vapaa-ajan rajaamista hankaloittavia tekijöitä olivat ajatusten ajautuminen työasioihin, sosiaalinen media ja ideointi sekä yhteydenpitoon liittyvät haasteet. Haasteet yhteydenpidossa koskivat oppilaiden vanhempien kanssa tapahtuvaa yhteydenpitoa sekä muiden opettajien välistä viestittelyä vapaa-ajalla.

Vastaavasti työn ja vapaa-ajan erottamisessa tärkein keino oli töiden rajaaminen tiettyyn aikaan ja paikkaan. Opettajat tekivät erilaisia tietoisia valintoja rajatakseen töitään ja vapaa-aikaansa, kuten jättivät työpuhelimen ja opettajanoppaat koululle. Lisäksi vastapainoa työlle toivat erilaiset vapaa-ajan aktiviteetit, esimerkiksi harrastukset, perheen kanssa yhdessäolo ja kavereiden tapaaminen. Tällaisista keinoista on apua ajatusten siirtämisessä pois työtilasta palautumistilaan, ja samalla ne luovat työn ja vapaa-ajan välille konkreettista rajaa.

Yksi merkittävä asia tuloksissa oli se, kuinka eri tavoin opettajat kokivat haasteet työajan ja vapaa-ajan rajaamisessa. Jokin asia saattoi vaikeuttaa suurestikin toisen opettajan työn ja vapaa-ajan rajaamista, kun taas toinen opettaja ei välttämättä tuntenut asiaa lainkaan ongelmalliseksi. Toisille opettajille sopii paremmin se, ettei työskentele ollenkaan kotona, vaan tekee työt virka-aikaan koululla, kun taas osalle sopii paremmin töiden tekeminen iltaisin kotona, jolloin vapaa-aikaa vietetään aikaisemmin päivällä. Tapoja rajata työtä ja vapaa-aikaa on siis monia, ja jokaisen täytyy löytää siihen itselleen parhaiten sopivat tavat. Yksilöllistä on myös se, kuinka tarkasti työnsä haluaa erottaa omasta vapaa-ajastaan ja kuinka tarkat rajat niiden välille tarvitsee. Joku voi hyvin vastata vanhempien viesteihin silloin tällöin iltaisinkin, kun taas toisen vapaailta ja palautuminen saattaa keskeytyä kokonaan vahingossa luetun viestin takia. Kaikki kokevat tilanteet omalla tavallaan.


Katariina Kähkönen

Lapin yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta

Kirjoitus perustuu kasvatustieteen pro gradu -tutkielmaan ” Luokanopettajien työajan ja vapaa-ajan rajaaminen”.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Alanvaihtajana ammattikorkeakouluun

Varttuneemmalla iällä opiskelemaan lähteminen on suuri päätös, etenkin jos lähdetään kouluttautumaan uudelle ammattialalle. Kuinka orientoituminen ja ajatusten suuntaaminen uudelle alalle tapahtuu ja miten aikuisia alanvaihtajia tulisi huomioida ammattikorkeakoulussa? Millaisia merkityksiä alanvaihtajat antavat ilmiölle? On kiinnostavaa pohtia, miksi ihmiset ylipäänsä vaihtavat ammattialaa.  Tutkin pro gradussani alan vaihtamisen syitä. Ne voidaan jaotella tutkielman pohjalta sisäisiin syihin, jotka kumpuavat ihmisestä itsestään ja ulkoisiin syihin, joihin hänen tulee reagoida. Syyt voidaan jaotella kolmeen kategoriaan, joista ensimmäinen on uudistuminen, jolloin yksilö haluaa sisäisesti kehittyä ja kasvaa kohti uutta alaa. Toisena syynä on työnäky, jossa katsotaan menneeseen työelämään ja toisaalta nähdään tulevan alan mahdollisuuksia. Aikuisten käsitys uuden alan työstä suhteessa menneeseen vaikuttaa päätöksiin, joita oman työuran suhteen tehdään. Kolmantena syynä on uusiutuminen...

Aliupseerien jatkuva oppiminen Ilmavoimissa

Puolustusvoimien suorituskyvyn takaa motivoitunut ja osaava henkilöstö (Puolustusvoimien henkilöstöstrategia 2015). Alati muuttuva toimintaympäristö vaatii jatkuvaa osaamisen kehittämistä (Ruohotie 2005), mihin Puolustusvoimat pyrkii vastaamaan panostamalla henkilöstön koulutukseen ja koulutusjärjestelmän kehittämiseen (Puolustusvoimien henkilöstöstrategia 2030+; Puolustusvoimien henkilöstötilinpäätös 2022). Aliupseerien täydennyskoulutus uudistui Puolustusvoimissa vuonna 2020 ja koostuu nykyisellään kolmesta kaikille yhteisestä opintokokonaisuudesta ja niiden välissä suoritettavista täydennyskoulutuksen opintojaksoista (Eironen 2020).  Selvitin pro gradu -tutkielmassani aliupseerien näkemyksiä jatkuvasta oppimisesta Ilmavoimissa. Jatkuvalla oppimisella viitataan yleisimmin työuran aikaiseen osaamisen kehittämiseen ja tässä tutkimuksessa se on määritelty sellaiseksi koko elämän kestäväksi oman osaamisen kehittämiseksi ja uudistamiseksi, jonka tavoitteena on vastata muuttuvan työymp...

Lapsikäsitys 1950-luvulla

Lapsikäsityksellä tarkoitan tutkielmassani lapsen olemusta koskevia olettamuksia eli tietoa siitä, mikä ja millainen lapsi on. Lapsi voidaan käsittää esimerkiksi ei-kehittyneenä aikuisena, herkästi haavoittuvana olentona tai itsenäisenä toimijana. Lapsikäsitys vaikuttaa väistämättä muun muassa kasvatusperiaatteisin. Millaisena olentona lapsen käsitämme, sen mukaista kasvatusta ja koulutusta haluamme hänelle myös antaa. Käsitykset lapsuudesta ja lapsista ovat lisäksi vahvasti sidoksissa aikaan (Darian-Smith & Pascoe 2013, 4). Tutkielmani aihe sijoittuu 1950-luvulle. Vasta vuonna 1952 lähti matkaan viimeinen sotakorvausjuna Neuvostoliittoon (Leino-Kaukiainen & Heikkinen 2011, 21). Suomessa elettiin tuolloin sodanjälkeistä aikaa, mutta ennen varsinaisia suuria hyvinvointivaltion perustana olevia uudistuksia 1960-luvulla. Kasvatustieteeseen liittyvien käsitysten historian tutkiminen on tarpeellista, sillä sen avulla voidaan ymmärtää paremmin sekä menneisyyden kasvatusperiaatteita, ...