Siirry pääsisältöön

Nuorten liikunta-aktiivisuuden kehittäminen

Nuorten liikuntatottumukset ovat muuttuneet vuosikymmenien saatossa paljon. Liikuntaa harrastavien määrä on pysynyt lähes samana, mutta erot liikuntaa harrastavien ja heitä passiivisempien nuorten välillä ovat kasvaneet, mikä johtaa pitkällä tarkastelujaksolla nykyistä heikompaan kansanterveyteen. Vähän liikkuvilla nuorilla merkittävä osuus päivittäisestä liikunta-aktiivisuudesta tulee koululiikunnan sekä välituntien aikana. Vähäinen fyysinen aktiivisuus on yhteydessä moniin eri kroonisiin sairauksiin ja näin ollen synnyttää valtiolle paljon terveydenhuoltokustannuksia. Tämän vuoksi on tärkeää virittää varhaisessa vaiheessa kipinä liikunnallisuutta kohtaa, mikä useasti jatkuu pitkälle aikuisikään asti.

Liikuntaan liittyviä tutkimuksia on tehty suuria määriä. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää oppilaiden antamia merkityksiä ja käyttää niitä konkreettisten liikunta-aktiivisuutta kehittävien keinojen muodostamiseksi. Tutkielman aineiston keräsimme ryhmähaastattelulla. Haastattelun kohderyhmänä olivat Rovaniemen yhden peruskoulun kahdeksasluokkalaiset oppilaat. Haastatteluissa ilmenneet merkitykset kokosimme niitä täsmentäviin luokkiin, joista osoittautuu kootusti oppilaiden antamat merkitykset yhden käsitteen alle. Teoriaosuudessamme tarkastelimme ihmisen liikuntafysiologiaa, Move!-mittauksia, sekä liikuntamotivaatioteorioita, jotka nousevat vahvasti esille myös oman näytetyömme tuloksissa.

Opinnäytetyömme aineiston analysoimme käyttäen teoriaohjaavaa sisällön analyysia. Näin kykenimme muodostamaan erilaisia luokkia, jotka sopivat täsmällisesti omaan työhömme, mikä mahdollisti monipuolisen tulkinnan. Luokkien muodostaminen tapahtui pelkistettyjen ilmaisten yhdistämisellä aina isommiksi luokiksi, joista lopuksi muodostimme pääluokat, joihin opinnäytetyömme tulokset pohjautuvat.

Opinnäytetyömme tulososion mukaan oppilaiden kesken ilmeni selkeää kahtiajakoa suoritteista innostumisen sekä motivoitumisen suhteen. Heikkoa motivoitumista selvensi suoritteiden jännittäminen sekä epävarmuus omia suoritteita kohtaan. Toisaalta suuri osa ryhmähaastatteluun osallistuneista mainitsi omien ystävien kanssa kilpailun merkittävänä motivaattorina. Merkittävää tulosten kannalta oli myös se, kuinka nuoret nostivat esille ylemmän auktoriteetin antaman palautteen sekä sen merkityksen tehtävistä motivoitumiselle ja niissä suoriutumiselle. Motivoitumisen sekä oikeanlaisen tunneilmaston luomisen lisäksi huomattavana asiakokonaisuutena oppilaat toivat esille auktoriteetin henkilökohtaisen ohjauksen jatkoa ajatellen. Oppilaat kokivat tarvetta selkeälle ohjaamiselle jatkotoimenpiteisiin, mikäli heillä oli merkillepantavaa halua kehittyä fyysisen kunnon eri osa-alueilla.

Tulososion jälkeen muodostimme omaa akateemista ja ammatillista osaamista käyttäen käytännössä toteuttavia asioita, joilla pyritään kehittämään oppilaan liikunta-aktiivisuutta erilaisin keinon. Tässä niistä muutama esimerkki. Esille halusimme nostaa liikuntaseurojen sekä koulun välisen yhteistyön osana oppilaan liikunnallisuuteen kasvamista. Liikuntaseurat voisivat tuoda enemmän itseään esille, esimerkiksi teemapäivinä kouluissa, jolloin nuoret pääsisivät tutustumaan seuroihin heille turvallisessa ympäristössä. Kynnyksen madaltaminen vapaa-ajan liikuntaa kohtaan edistäisi nuoren liikunta-aktiivisuutta. Myös muita liikunta-alan ammattilaisia voitaisiin hyödyntää enemmän. Pitkäjänteisen toiminnan saavuttaminen vaatii motivaatiota. Usein urheilun aloittaminen ja siihen liittyvä kiinnostus kestää vain hetken sellaisilla ihmisillä, joilla ei rutiinia liikkumiseen ole. Siksi ehdotimme, että liikunta-alan ammattilaiset voisivat mahdollisesti olla osana tekemässä nuorille liikuntaohjelmia, joita olisi helppo seurata. Moni oppilas sanoi liikuntainnon loppumisen syyksi tiedon puutteen. Oppilaille voitaisiin siis tehdä erilaisia valmiita harjoitusohjelmia, mikä motivoisi pitkäjänteisempään toimintaan.

Joonas Kinnunen ja Jaakko Vihanta

Lapin yliopisto, kasvatustieteiden tiedekunta

Kirjoitus perustuu kasvatustieteiden pro gradu -tutkielmaan Liikunta-aktiivisuuden kehittäminen: kahdeksasluokkalaisten antamia merkityksiä Move!-mittauksiin liittyen.




Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Metsäalan opiskelijoiden alavalinnan taustat

Nuoren elämänkulku, johon sisältyvät koulutukselliset ja ammatilliset valinnat, rakentuu ihmissuhteista, kulttuurisista ilmiöistä, yhteiskunnallisista rakenteista ja historiallisista tekijöistä. Nämä tekijät muovaavat niitä mielikuvia, joita nuorilla on erilaisista itselleen sopivista ammateista.  (Juntunen 2016, 39, 38, 58.) Lappilaisten nuorten jatko-opintoihin siirtymistä toiselle asteelle käsittelevissä tutkimuksissa on havaittu, että lähtemisen välttämättömyys on pienten kylien nuorten todellisuutta koko Lapissa. Usealle pohjoisen nuorelle toiselle asteelle siirtyminen tarkoittaa pois kotoa muuttamista ympäristöön, jossa kulttuuri ja toimintatavat ovat erilaisia kuin kotona. Nuoret voivat joutua pohtimaan työllisyyden kysymyksiä sekä taloudellista pärjäämistä epävarmassa maailmassa. (Juntunen 2016, 59; Vaattovaara 2015, 198.) Pro Gradu -tutkielmassani selvitin lappilaisten metsäalan perustutkinnon opiskelijoiden alavalintaan liittyviä tekijöitä. Metsäalan alavalintaan liittyvät te

Esiopettajat kokevat muunkielisten oppilaiden opetuksen tuovan lisätyötä varhaiskasvatuksen arkeen

Vieraskielisten osuus koko väestöstä on kasvanut Suomessa parissa kymmenessä vuodessa nelinkertaiseksi (Tilastokeskus 2023). Tämä muutos näkyy myös kouluissa ja varhaiskasvatuksessa tuoden opettajan työhön uusia haasteita ja näkökulmia. Opettajat tarvitsevat työnsä tueksi tietoa eri kulttuureista. Myös oman luokkansa tai oman lapsiryhmänsä ohjaaminen kohti monikulttuurista yhteisöä vaatii opettajalta oman ajattelumaailmansa tarkastelua ja omien arvojensa kirkastamista. Vain monikulttuurisuuteen sitoutuneet opettajat pystyvät kannustamaan aidosti oppilaitaan kohti monikulttuurista yhteisöä (Byker & Marquardt 2016, 30). Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää esiopettajien kokemuksia muunkielisten oppilaiden opettamisesta. Muunkielisen oppilaan määrittelen oppilaaksi, jonka äidinkieli ei ole suomi tai jonka suomen kielen taso ei vastaa äidinkielen tasoa johtuen monikielisestä tai muunkielisestä kotitaustasta. Tutkimuskohteenani oli kunnallisessa varhaiskasvatuksessa työskent

Erityisherkkien lasten kouluhyvinvoinnin edistäminen

Herkkyys on kaikissa ihmisissä oleva inhimillinen ominaisuus. Pluessin ym. (2018) kattavassa tutkimuksessa on osoitettu, että noin 30 prosenttia lapsista syntyy tavanomaista herkempinä, erityisherkkinä. Erityisherkkien lukumäärä on yllättävän suuri. Lapset eivät voi tunnistaa eikä sanoittaa omaa herkkyyttään yksin, minkä vuoksi on tärkeää, että heidän kasvatukseensa osallistuvat aikuiset ymmärtävät, mistä erityisherkkyydessä on kyse. Pro gradu-tutkielmassani kuvaan erityisherkkien lasten kouluhyvinvointia aikuisten erityisherkkien kertomana. Tutkielman tavoitteena on lisätä tietoisuutta erityisherkistä lapsista ja heidän kouluhyvinvointinsa edistämisestä kuvaamalla erityisherkkien lasten kouluhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkielman teoriaosassa käsittelen erityisherkkyyttä sekä kouluhyvinvointia. Erityisherkkyyden piirteitä ovat emotionaalisuus, herkkyys ympäristön vivahteille, herkkyys reagoida liiallisiin ärsykkeisiin sekä asioiden syvällinen käsittely (Aron, 2020, 10). Jolla