Nykypäivän lapset viettävät yhä vähemmän aikaa luonnossa. Suurin osa suomalaislapsista asuu kaupunkialueilla tai taajamissa, josta luontoon pääseminen ei välttämättä ole niin helppoa. Koululla on tärkeä rooli lapsen luontosuhteen vahvistamisessa ja tukemisessa. Kaikki lapset eivät kouluarjen ulkopuolella vietä riittävästi aikaa luonnossa, jolloin luontosuhteen muodostuminen jää hyvin heikoksi. Koululla on tärkeä tehtävä tarjota lapsille monipuolisia kokemuksia ja elämyksiä luonnossa. Perusopetuksen opetussuunnitelman mukaan opetusta tulee toteuttaa koulun sisätilojen lisäksi myös luonnossa. Luonnossa olemisella on paljon positiivisia vaikutuksia kokonaisvaltaiseen kasvuun ja kehitykseen sekä hyvinvointiin.
Suomessa luontokasvatus on kasvatustieteen kentällä melko uusi ilmiö, joten siitä on tehty hyvin vähän tutkimusta. Luontokasvatuksen käsite ei ole vielä täysin vakiintunut. Tässä blogissa tarkastelemme pro gradu -tutkielmamme keskeisiä tutkimustuloksia. Tutkielmamme käsittelee luontokasvatusta alkuopetuksessa. Sen tarkoituksena oli selvittää miten alkuopetuksen luokanopettajat käsittävät luontokasvatuksen ja millaisia kokemuksia heillä on luontokasvatuksen hyödyntämisestä alkuopetuksessa. Tutkimusaineiston olemme keränneet haastattelemalla 14 alkuopetuksessa työskentelevää luokanopettaa ympäri Suomen. Tutkimuksemme aineiston analysoimme teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimustulosten mukaan luokanopettajien käsitykset luontokasvatuksesta vastaavat pitkälti jo olemassa olevaa teoriaa. Luokanopettajat käsittävät luontokasvatuksen luonnossa toimimisena, jonka keskeisenä tavoitteena on luontosuhteen vahvistaminen. Luokanopettajien käsityksissä nousi esille, että luontokasvatuksessa keskeistä on oppiminen luonnossa, oppiminen luonnosta ja toimiminen luonnon puolesta. Oppimisella luonnossa tarkoitetaan opetuksen toteuttamista luonnonympäristössä kuten metsässä. Oppimisella luonnosta tarkoitetaan oppimista omasta lähiympäristöstä ja arkipäiväisistä luonnonilmiöistä. Toimimisella luonnon puolesta tarkoitetaan lapsen kiinnostuksen herättelyä luonnon kunnioittamiseen ja arvostamiseen keskittymällä oman lähiluonnon hyvinvointiin.
Luokanopettajien kokemukset luontokasvatuksen hyödyntämisestä kietoutuvat luontosuhteen tukemisen ympärille. Tutkimustulosten mukaan luontokasvatus tukee erityisesti kokonaisvaltaista kasvua ja kehitystä sekä oppimismotivaatiota. Se tarjoaa monipuolisen oppimisympäristön toteuttaa luontokasvatusta tarjoten oppilaille ikimuistoisia kokemuksia ja elämyksiä.
Luokanopettajat hyödyntävät luontokasvatusta monipuolisesti opetuksessaan. Tutkimustuloksissa nousi esille, että luontokasvatusta voidaan hyödyntää alkuopetuksen jokaisessa oppiaineessa. Yleisimmin luontokasvatusta toteutetaan hyödyntämällä luontoa yhtenä oppimisympäristönä ja tuomalla luonnon elementtejä opetukseen esimerkiksi hyödyntämällä opetuksessa luonnonmateriaaleja. Matematiikan tunneilla luonnonmateriaaleja hyödynnetään esimerkiksi laskuvälineinä tai luokittelun harjoittelussa. Kuvataiteen sekä käsityön tunneilla luonnonmateriaaleista tehdään taidetta. Luontoon mennään joskus suomen kielen tunneilla vain lukemaan, kun toisilla tunneilla siellä harjoitellaan kirjaimien muodostamista luonnonmateriaaleilla. Ympäristöopin tunneilla luonnossa harjoitellaan paljon lajintuntemusta sekä tutkijantaitoja. Luokanopettajien kokemusten mukaan luontokasvatusta voi hyödyntää laajasti ja vain opettajan oma mielikuvitus on rajana.
Tutkimuksesta esiin noussut huomionarvoinen seikka on opettajien antama merkitys reflektiolle luontokasvatuksen toiminnan jälkeen. Luontokasvatusta toteuttaessa on tärkeää käydä läpi kokemuksia ja opittuja asioita itse toiminnan jälkeen esimerkiksi valokuvien avulla, jotta opitut asiat eivät jää kokemusten varjoon. Toinen huomionarvoinen seikka on opettajien näkemys siitä, että luontokasvatusta voidaan toteuttaa myös menemättä paikan päälle luontoon. Luontokasvatusta on myös luokassa toteutettu toiminta, jossa on mukana luonnon elementtejä.
Iida Tuomi ja Kiira Wirén
Lapin yliopisto, kasvatustieteiden tiedekunta
Kirjoitus perustuu pro gradu –tutkielmaan luokanopettajien käsityksiä ja kokemuksia luontokasvatuksen hyödyntämisestä alkuopetuksessa
Suomessa luontokasvatus on kasvatustieteen kentällä melko uusi ilmiö, joten siitä on tehty hyvin vähän tutkimusta. Luontokasvatuksen käsite ei ole vielä täysin vakiintunut. Tässä blogissa tarkastelemme pro gradu -tutkielmamme keskeisiä tutkimustuloksia. Tutkielmamme käsittelee luontokasvatusta alkuopetuksessa. Sen tarkoituksena oli selvittää miten alkuopetuksen luokanopettajat käsittävät luontokasvatuksen ja millaisia kokemuksia heillä on luontokasvatuksen hyödyntämisestä alkuopetuksessa. Tutkimusaineiston olemme keränneet haastattelemalla 14 alkuopetuksessa työskentelevää luokanopettaa ympäri Suomen. Tutkimuksemme aineiston analysoimme teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimustulosten mukaan luokanopettajien käsitykset luontokasvatuksesta vastaavat pitkälti jo olemassa olevaa teoriaa. Luokanopettajat käsittävät luontokasvatuksen luonnossa toimimisena, jonka keskeisenä tavoitteena on luontosuhteen vahvistaminen. Luokanopettajien käsityksissä nousi esille, että luontokasvatuksessa keskeistä on oppiminen luonnossa, oppiminen luonnosta ja toimiminen luonnon puolesta. Oppimisella luonnossa tarkoitetaan opetuksen toteuttamista luonnonympäristössä kuten metsässä. Oppimisella luonnosta tarkoitetaan oppimista omasta lähiympäristöstä ja arkipäiväisistä luonnonilmiöistä. Toimimisella luonnon puolesta tarkoitetaan lapsen kiinnostuksen herättelyä luonnon kunnioittamiseen ja arvostamiseen keskittymällä oman lähiluonnon hyvinvointiin.
Luokanopettajien kokemukset luontokasvatuksen hyödyntämisestä kietoutuvat luontosuhteen tukemisen ympärille. Tutkimustulosten mukaan luontokasvatus tukee erityisesti kokonaisvaltaista kasvua ja kehitystä sekä oppimismotivaatiota. Se tarjoaa monipuolisen oppimisympäristön toteuttaa luontokasvatusta tarjoten oppilaille ikimuistoisia kokemuksia ja elämyksiä.
Luokanopettajat hyödyntävät luontokasvatusta monipuolisesti opetuksessaan. Tutkimustuloksissa nousi esille, että luontokasvatusta voidaan hyödyntää alkuopetuksen jokaisessa oppiaineessa. Yleisimmin luontokasvatusta toteutetaan hyödyntämällä luontoa yhtenä oppimisympäristönä ja tuomalla luonnon elementtejä opetukseen esimerkiksi hyödyntämällä opetuksessa luonnonmateriaaleja. Matematiikan tunneilla luonnonmateriaaleja hyödynnetään esimerkiksi laskuvälineinä tai luokittelun harjoittelussa. Kuvataiteen sekä käsityön tunneilla luonnonmateriaaleista tehdään taidetta. Luontoon mennään joskus suomen kielen tunneilla vain lukemaan, kun toisilla tunneilla siellä harjoitellaan kirjaimien muodostamista luonnonmateriaaleilla. Ympäristöopin tunneilla luonnossa harjoitellaan paljon lajintuntemusta sekä tutkijantaitoja. Luokanopettajien kokemusten mukaan luontokasvatusta voi hyödyntää laajasti ja vain opettajan oma mielikuvitus on rajana.
Tutkimuksesta esiin noussut huomionarvoinen seikka on opettajien antama merkitys reflektiolle luontokasvatuksen toiminnan jälkeen. Luontokasvatusta toteuttaessa on tärkeää käydä läpi kokemuksia ja opittuja asioita itse toiminnan jälkeen esimerkiksi valokuvien avulla, jotta opitut asiat eivät jää kokemusten varjoon. Toinen huomionarvoinen seikka on opettajien näkemys siitä, että luontokasvatusta voidaan toteuttaa myös menemättä paikan päälle luontoon. Luontokasvatusta on myös luokassa toteutettu toiminta, jossa on mukana luonnon elementtejä.
Iida Tuomi ja Kiira Wirén
Lapin yliopisto, kasvatustieteiden tiedekunta
Kirjoitus perustuu pro gradu –tutkielmaan luokanopettajien käsityksiä ja kokemuksia luontokasvatuksen hyödyntämisestä alkuopetuksessa
Kommentit
Lähetä kommentti