Siirry pääsisältöön

Lapsiperheiden arki koronapandemian aikana

Koronaviruksen aiheuttamalla pandemialla on ollut maailmanlaajuiset vaikutukset. Pandemia muutti suomalaisten elämää, sillä sen myötä Suomessa jouduttiin ottamaan käyttöön erilaisia toimenpiteitä ja rajoituksia. Yhteiskunnallisen poikkeustilanteen vaikutukset näkyivät erityisesti lapsiperheissä. Yhteiskunnalliset muutokset ja vallitsevat olosuhteet vaikuttavat perheiden hyvinvointiin ja arkeen (Sekki & Korvela 2014, 213), minkä takia lapsiperheiden tutkiminen on tärkeää. Perheiden korona-ajan arkea tutkimalla voidaan saada selville, millä tavoin arki muuttui, millaisia käytänteitä ja järjestelyjä arkeen luotiin sekä miten etätyö, lastenhoito ja etäkoulu sujuivat kotona.

Pro gradu -tutkielmassamme halusimme selvittää, millaista lapsiperheiden arki oli keväällä 2020 niissä perheissä, joissa vanhemmat siirtyivät etätyöhön sekä lapset etäkouluun tai kotihoitoon. Tutkimme aihetta niiden vanhempien näkökulmasta, jotka olivat poikkeustilanteen aikana etätyössä joko kokonaan tai osittain. Keräsimme aineiston sosiaalisessa mediassa kyselylomakkeella, johon vastasivat vanhemmat, joilla oli huollettavana vähintään yksi alaikäinen lapsi.

Tutkimuksen tuloksissa saimme selville, että lapsiperheiden arki muuttui monin eri tavoin koronapandemian myötä. Arki rakennettiin perheissä eri tavoin, ja monet aikaisemmat toiminnot jäivät pois perheiden arjesta. Vanhempien näkemykset arjen ajankäytöstä vaihtelivat. Suurin osa koki korona-ajan arjen kiireettömämmäksi, kun taas joidenkin vanhempien mielestä uusi arki oli kiireellisempää. Perheiden yhdessäolo lisääntyi, mutta sen seurauksena vanhemmilla oli vähemmän vanhempien keskinäistä aikaa sekä omaa aikaa. Koska läheisiltä saatu konkreettinen lastenhoitoapu vähentyi keväällä 2020, aiheutti tämä myös vanhempien yhteisen ja oman ajan puutetta.

Useimmat vanhemmista kokivat etätyöskentelyn pääosin myönteisesti. Etätyöskenteleminen lähti sujumaan, kun vanhemmat onnistuivat luomaan uuteen arkeen heidän perheillensä sopivia järjestelyjä ja käytänteitä. Etätyön etuna oli, että vanhemmilla oli paremmat mahdollisuudet joustaa ajankäytössä sekä vaikuttaa omiin työaikoihin. Useimmissa perheissä todettiin arjen kotitöiden määrän lisääntyneen, mutta samalla niiden tekeminen koettiin helpommaksi etätyöskentelyn myötä. Etätyöskentelyn haasteena oli työn ja vapaa-ajan välisen rajan hämärtyminen. Erityisen haasteelliseksi vanhemmat kokivat työn ja perheen yhdistämisen, ja vanhemmat kokivat syyllisyyttä, etteivät olleet tarpeeksi läsnä lapsilleen. Vanhempien mielestä oli haastavaa olla yhtä aikaa sekä hyvä vanhempi että työntekijä. Vanhempien välinen kommunikaatio auttoi yhteensovittamaan työn ja vanhemmuuden, ja useissa perheissä vanhemmat työskentelivät vuorotellen. Myös etäkoulu aiheutti lapsiperheiden arkeen uudenlaisia haasteita. Monet vanhemmat kertoivat opetuksen jääneen heidän harteilleen, jolloin vanhemmat joutuivat omien töidensä lisäksi opettamaan lapsiaan sekä tukemaan heidän koulunkäyntiään enemmän kuin aikaisemmin.

Lapsiperheissä luotiin erilaisia tapoja selviytyä ja toimia korona-ajan arjessa. Erityisesti perheen yhdessä oleminen, yhteinen kommunikoiminen ja arjen organisointi auttoivat perheitä selviytymään. Myös yhteydenpito perheen ulkopuolisten kanssa koettiin tärkeäksi selviytymisen kannalta ja muihin pidettiin yhteyttä pääasiallisesti etäyhteyksien avulla.

Inka Isola & Pauliina Leivo

Lapin yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta

Kirjoitus perustuu kasvatustieteen pro gradu -tutkielmaan ”Lapsiperheiden arki koronapandemian keskellä”.

Lähteet:

Sekki, Sanna & Korvela, Pirjo 2014. Rytmihäiriöitä lapsiperheiden arjessa – arjen rytmittämisen haasteet ajelehtivassa arjessa. Teoksessa Pirjo Korvela & Terttu Tuomi- Gröhn (toim.) Arjen rakentuminen ja rytmit perhe-elämän käännekohdissa. Helsinki: Kuluttajatutkimuskeskus. Www-muodossa: https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/229930/Arjen_rakentuminen_kokonaan.pdf?sequence=1&isAllowed=y (Luettu 12.10.2021.)

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Alanvaihtajana ammattikorkeakouluun

Varttuneemmalla iällä opiskelemaan lähteminen on suuri päätös, etenkin jos lähdetään kouluttautumaan uudelle ammattialalle. Kuinka orientoituminen ja ajatusten suuntaaminen uudelle alalle tapahtuu ja miten aikuisia alanvaihtajia tulisi huomioida ammattikorkeakoulussa? Millaisia merkityksiä alanvaihtajat antavat ilmiölle? On kiinnostavaa pohtia, miksi ihmiset ylipäänsä vaihtavat ammattialaa.  Tutkin pro gradussani alan vaihtamisen syitä. Ne voidaan jaotella tutkielman pohjalta sisäisiin syihin, jotka kumpuavat ihmisestä itsestään ja ulkoisiin syihin, joihin hänen tulee reagoida. Syyt voidaan jaotella kolmeen kategoriaan, joista ensimmäinen on uudistuminen, jolloin yksilö haluaa sisäisesti kehittyä ja kasvaa kohti uutta alaa. Toisena syynä on työnäky, jossa katsotaan menneeseen työelämään ja toisaalta nähdään tulevan alan mahdollisuuksia. Aikuisten käsitys uuden alan työstä suhteessa menneeseen vaikuttaa päätöksiin, joita oman työuran suhteen tehdään. Kolmantena syynä on uusiutuminen...

Aliupseerien jatkuva oppiminen Ilmavoimissa

Puolustusvoimien suorituskyvyn takaa motivoitunut ja osaava henkilöstö (Puolustusvoimien henkilöstöstrategia 2015). Alati muuttuva toimintaympäristö vaatii jatkuvaa osaamisen kehittämistä (Ruohotie 2005), mihin Puolustusvoimat pyrkii vastaamaan panostamalla henkilöstön koulutukseen ja koulutusjärjestelmän kehittämiseen (Puolustusvoimien henkilöstöstrategia 2030+; Puolustusvoimien henkilöstötilinpäätös 2022). Aliupseerien täydennyskoulutus uudistui Puolustusvoimissa vuonna 2020 ja koostuu nykyisellään kolmesta kaikille yhteisestä opintokokonaisuudesta ja niiden välissä suoritettavista täydennyskoulutuksen opintojaksoista (Eironen 2020).  Selvitin pro gradu -tutkielmassani aliupseerien näkemyksiä jatkuvasta oppimisesta Ilmavoimissa. Jatkuvalla oppimisella viitataan yleisimmin työuran aikaiseen osaamisen kehittämiseen ja tässä tutkimuksessa se on määritelty sellaiseksi koko elämän kestäväksi oman osaamisen kehittämiseksi ja uudistamiseksi, jonka tavoitteena on vastata muuttuvan työymp...

Lapsikäsitys 1950-luvulla

Lapsikäsityksellä tarkoitan tutkielmassani lapsen olemusta koskevia olettamuksia eli tietoa siitä, mikä ja millainen lapsi on. Lapsi voidaan käsittää esimerkiksi ei-kehittyneenä aikuisena, herkästi haavoittuvana olentona tai itsenäisenä toimijana. Lapsikäsitys vaikuttaa väistämättä muun muassa kasvatusperiaatteisin. Millaisena olentona lapsen käsitämme, sen mukaista kasvatusta ja koulutusta haluamme hänelle myös antaa. Käsitykset lapsuudesta ja lapsista ovat lisäksi vahvasti sidoksissa aikaan (Darian-Smith & Pascoe 2013, 4). Tutkielmani aihe sijoittuu 1950-luvulle. Vasta vuonna 1952 lähti matkaan viimeinen sotakorvausjuna Neuvostoliittoon (Leino-Kaukiainen & Heikkinen 2011, 21). Suomessa elettiin tuolloin sodanjälkeistä aikaa, mutta ennen varsinaisia suuria hyvinvointivaltion perustana olevia uudistuksia 1960-luvulla. Kasvatustieteeseen liittyvien käsitysten historian tutkiminen on tarpeellista, sillä sen avulla voidaan ymmärtää paremmin sekä menneisyyden kasvatusperiaatteita, ...