Siirry pääsisältöön

Lapsiperheiden arki koronapandemian aikana

Koronaviruksen aiheuttamalla pandemialla on ollut maailmanlaajuiset vaikutukset. Pandemia muutti suomalaisten elämää, sillä sen myötä Suomessa jouduttiin ottamaan käyttöön erilaisia toimenpiteitä ja rajoituksia. Yhteiskunnallisen poikkeustilanteen vaikutukset näkyivät erityisesti lapsiperheissä. Yhteiskunnalliset muutokset ja vallitsevat olosuhteet vaikuttavat perheiden hyvinvointiin ja arkeen (Sekki & Korvela 2014, 213), minkä takia lapsiperheiden tutkiminen on tärkeää. Perheiden korona-ajan arkea tutkimalla voidaan saada selville, millä tavoin arki muuttui, millaisia käytänteitä ja järjestelyjä arkeen luotiin sekä miten etätyö, lastenhoito ja etäkoulu sujuivat kotona.

Pro gradu -tutkielmassamme halusimme selvittää, millaista lapsiperheiden arki oli keväällä 2020 niissä perheissä, joissa vanhemmat siirtyivät etätyöhön sekä lapset etäkouluun tai kotihoitoon. Tutkimme aihetta niiden vanhempien näkökulmasta, jotka olivat poikkeustilanteen aikana etätyössä joko kokonaan tai osittain. Keräsimme aineiston sosiaalisessa mediassa kyselylomakkeella, johon vastasivat vanhemmat, joilla oli huollettavana vähintään yksi alaikäinen lapsi.

Tutkimuksen tuloksissa saimme selville, että lapsiperheiden arki muuttui monin eri tavoin koronapandemian myötä. Arki rakennettiin perheissä eri tavoin, ja monet aikaisemmat toiminnot jäivät pois perheiden arjesta. Vanhempien näkemykset arjen ajankäytöstä vaihtelivat. Suurin osa koki korona-ajan arjen kiireettömämmäksi, kun taas joidenkin vanhempien mielestä uusi arki oli kiireellisempää. Perheiden yhdessäolo lisääntyi, mutta sen seurauksena vanhemmilla oli vähemmän vanhempien keskinäistä aikaa sekä omaa aikaa. Koska läheisiltä saatu konkreettinen lastenhoitoapu vähentyi keväällä 2020, aiheutti tämä myös vanhempien yhteisen ja oman ajan puutetta.

Useimmat vanhemmista kokivat etätyöskentelyn pääosin myönteisesti. Etätyöskenteleminen lähti sujumaan, kun vanhemmat onnistuivat luomaan uuteen arkeen heidän perheillensä sopivia järjestelyjä ja käytänteitä. Etätyön etuna oli, että vanhemmilla oli paremmat mahdollisuudet joustaa ajankäytössä sekä vaikuttaa omiin työaikoihin. Useimmissa perheissä todettiin arjen kotitöiden määrän lisääntyneen, mutta samalla niiden tekeminen koettiin helpommaksi etätyöskentelyn myötä. Etätyöskentelyn haasteena oli työn ja vapaa-ajan välisen rajan hämärtyminen. Erityisen haasteelliseksi vanhemmat kokivat työn ja perheen yhdistämisen, ja vanhemmat kokivat syyllisyyttä, etteivät olleet tarpeeksi läsnä lapsilleen. Vanhempien mielestä oli haastavaa olla yhtä aikaa sekä hyvä vanhempi että työntekijä. Vanhempien välinen kommunikaatio auttoi yhteensovittamaan työn ja vanhemmuuden, ja useissa perheissä vanhemmat työskentelivät vuorotellen. Myös etäkoulu aiheutti lapsiperheiden arkeen uudenlaisia haasteita. Monet vanhemmat kertoivat opetuksen jääneen heidän harteilleen, jolloin vanhemmat joutuivat omien töidensä lisäksi opettamaan lapsiaan sekä tukemaan heidän koulunkäyntiään enemmän kuin aikaisemmin.

Lapsiperheissä luotiin erilaisia tapoja selviytyä ja toimia korona-ajan arjessa. Erityisesti perheen yhdessä oleminen, yhteinen kommunikoiminen ja arjen organisointi auttoivat perheitä selviytymään. Myös yhteydenpito perheen ulkopuolisten kanssa koettiin tärkeäksi selviytymisen kannalta ja muihin pidettiin yhteyttä pääasiallisesti etäyhteyksien avulla.

Inka Isola & Pauliina Leivo

Lapin yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta

Kirjoitus perustuu kasvatustieteen pro gradu -tutkielmaan ”Lapsiperheiden arki koronapandemian keskellä”.

Lähteet:

Sekki, Sanna & Korvela, Pirjo 2014. Rytmihäiriöitä lapsiperheiden arjessa – arjen rytmittämisen haasteet ajelehtivassa arjessa. Teoksessa Pirjo Korvela & Terttu Tuomi- Gröhn (toim.) Arjen rakentuminen ja rytmit perhe-elämän käännekohdissa. Helsinki: Kuluttajatutkimuskeskus. Www-muodossa: https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/229930/Arjen_rakentuminen_kokonaan.pdf?sequence=1&isAllowed=y (Luettu 12.10.2021.)

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Metsäalan opiskelijoiden alavalinnan taustat

Nuoren elämänkulku, johon sisältyvät koulutukselliset ja ammatilliset valinnat, rakentuu ihmissuhteista, kulttuurisista ilmiöistä, yhteiskunnallisista rakenteista ja historiallisista tekijöistä. Nämä tekijät muovaavat niitä mielikuvia, joita nuorilla on erilaisista itselleen sopivista ammateista.  (Juntunen 2016, 39, 38, 58.) Lappilaisten nuorten jatko-opintoihin siirtymistä toiselle asteelle käsittelevissä tutkimuksissa on havaittu, että lähtemisen välttämättömyys on pienten kylien nuorten todellisuutta koko Lapissa. Usealle pohjoisen nuorelle toiselle asteelle siirtyminen tarkoittaa pois kotoa muuttamista ympäristöön, jossa kulttuuri ja toimintatavat ovat erilaisia kuin kotona. Nuoret voivat joutua pohtimaan työllisyyden kysymyksiä sekä taloudellista pärjäämistä epävarmassa maailmassa. (Juntunen 2016, 59; Vaattovaara 2015, 198.) Pro Gradu -tutkielmassani selvitin lappilaisten metsäalan perustutkinnon opiskelijoiden alavalintaan liittyviä tekijöitä. Metsäalan alavalintaan liittyvät te

Esiopettajat kokevat muunkielisten oppilaiden opetuksen tuovan lisätyötä varhaiskasvatuksen arkeen

Vieraskielisten osuus koko väestöstä on kasvanut Suomessa parissa kymmenessä vuodessa nelinkertaiseksi (Tilastokeskus 2023). Tämä muutos näkyy myös kouluissa ja varhaiskasvatuksessa tuoden opettajan työhön uusia haasteita ja näkökulmia. Opettajat tarvitsevat työnsä tueksi tietoa eri kulttuureista. Myös oman luokkansa tai oman lapsiryhmänsä ohjaaminen kohti monikulttuurista yhteisöä vaatii opettajalta oman ajattelumaailmansa tarkastelua ja omien arvojensa kirkastamista. Vain monikulttuurisuuteen sitoutuneet opettajat pystyvät kannustamaan aidosti oppilaitaan kohti monikulttuurista yhteisöä (Byker & Marquardt 2016, 30). Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää esiopettajien kokemuksia muunkielisten oppilaiden opettamisesta. Muunkielisen oppilaan määrittelen oppilaaksi, jonka äidinkieli ei ole suomi tai jonka suomen kielen taso ei vastaa äidinkielen tasoa johtuen monikielisestä tai muunkielisestä kotitaustasta. Tutkimuskohteenani oli kunnallisessa varhaiskasvatuksessa työskent

Erityisherkkien lasten kouluhyvinvoinnin edistäminen

Herkkyys on kaikissa ihmisissä oleva inhimillinen ominaisuus. Pluessin ym. (2018) kattavassa tutkimuksessa on osoitettu, että noin 30 prosenttia lapsista syntyy tavanomaista herkempinä, erityisherkkinä. Erityisherkkien lukumäärä on yllättävän suuri. Lapset eivät voi tunnistaa eikä sanoittaa omaa herkkyyttään yksin, minkä vuoksi on tärkeää, että heidän kasvatukseensa osallistuvat aikuiset ymmärtävät, mistä erityisherkkyydessä on kyse. Pro gradu-tutkielmassani kuvaan erityisherkkien lasten kouluhyvinvointia aikuisten erityisherkkien kertomana. Tutkielman tavoitteena on lisätä tietoisuutta erityisherkistä lapsista ja heidän kouluhyvinvointinsa edistämisestä kuvaamalla erityisherkkien lasten kouluhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkielman teoriaosassa käsittelen erityisherkkyyttä sekä kouluhyvinvointia. Erityisherkkyyden piirteitä ovat emotionaalisuus, herkkyys ympäristön vivahteille, herkkyys reagoida liiallisiin ärsykkeisiin sekä asioiden syvällinen käsittely (Aron, 2020, 10). Jolla