Siirry pääsisältöön

Interkulttuurista oppimista Paltamon varhaiskasvatuksessa

Monikulttuurisuus on noussut suureksi puheenaiheeksi suomalaisessa yhteiskunnassa viime vuosien aikana. Vaikka yhteiskuntamme ei ole koskaan ollut kulttuurisesti yhtenäinen, on lisääntynyt maahanmuutto vaikuttanut aiheesta käytävään keskusteluun. Globalisaation myötä kulttuurien moninaisuus tulee nähtäville kaikkialla, myös Suomen syrjäisemmillä paikkakunnilla. Oman gradututkielmani kontekstina on kainuulainen, noin 3300 asukkaan Paltamon kunta, jossa sijaitsee aikuisten maahanmuuttajien perusopetusta tarjoava sisäoppilaitos Kainuun opisto. Aikuiset opiskelijat saapuvat perheineen eri puolilta Suomea opiskelemaan Paltamoon. Aiemmin opiskelijoiden lasten hoito järjestettiin ryhmäperhepäivähoitona opistolla, mutta syksystä 2018 saakka lapset on hoidettu kunnan varhaiskasvatusyksiköissä. Tutkimukseni keskiössä onkin tämä muutos. Keräsin tutkimusaineistoni neljälle Paltamon varhaiskasvatuksen työntekijälle järjestämäni ryhmäkeskustelun avulla.

Maahanmuuton yhteydessä puhutaan usein suvaitsevaisuudesta. Ajattelin kuitenkin, että on syytä mennä syvemmälle: miten voimme pelkän toistemme suvaitsemisen sijaan oppia toisiltamme ja muodostaa yhteisiä, toisiamme kunnioittavia toimintatapoja? Interkulttuurisen oppimisen käsite on tärkeä tässä prosessissa ja se toimikin graduni taustateoriana. Sen pääideana on, että mitä enemmän saamme kokemusta kulttuurisesta moninaisuudesta, sitä paremmin myös ymmärrämme sitä. Opimme jäsentämään erilaisuutta ja näkemään itsemme tietyn kulttuurin edustajina ja ymmärrämme, kuinka se vaikuttaa toimintaamme ja arvoihimme. Interkulttuurisen sensitiivisyyden kehittymisen teorian (Bennett & Bennett 2004) mukaan oppimisen voi nähdä etenevän vaiheittain: alun etnosentrisissä vaiheissa käsityksemme ovat aina lähtöisin vain omasta kulttuuristamme, johon muita vertaamme. Etnorelativistisissa vaiheissa ymmärretään kulttuurien moninaisuus ja niitä käsitellään suhteessa toisiinsa. Tässä vaiheessa opitaan, ettei oma kulttuuri olekaan kaiken keskipiste, vaan asioita on mahdollista lähestyä monilla tavoin.

Tutkimukseni tuloksena voi todeta, että interkulttuurista oppimista on tapahtunut Paltamon varhaiskasvatuksessa. Työntekijöiden puheenvuoroista käy ilmi, kuinka kokemuksen myötä myös oma osaaminen lisääntyy ja yhteistyö moninaisista taustoista tulevien perheiden kanssa helpottuu. Maahanmuuttajaperheitä ei ole voinut kohdata yhtenä, tietyt kulttuuriset tavat omaavana ryppäänä, vaan kunkin perheen kanssa on täytynyt hakea omat toimintatavat. Perheet ovat yksilöllisiä, aivan kuten suomalaistenkin perheiden kohdalla. Kulttuurierojen sijaan keskeisemmäksi yhteistyötä hankaloittavaksi seikaksi nostettiin yhteisen kielen puuttuminen, vaikka kulttuurierojakin oli havaittavissa ja niiden suhteen haettiin yhteisiä toimintalinjoja. Henkilöstön kokemuksissa kuului interkulttuuriseen oppimiseen liittyvä kontekstuaalisen relativismin ihanne: vaikka ymmärrämme muita kulttuureja ja ajattelemme lähtökohtaisesti kaikkien olevan yhtä arvokkaita, on meillä kuitenkin mahdollisuus tehdä omiin arvoihimme ja vallitsevaan kontekstiin sopivia ratkaisuja. Varhaiskasvatus toimii suomalaista varhaiskasvatusta ohjaavien asiakirjojen mukaisesti, tietyllä tavalla suomalaista kulttuuria noudattaen. Esimerkkinä tästä esitettiin joka säällä ulkoilu, josta ei ollut toiveista huolimatta joustettu.

Interkulttuurisen oppimisen myötä voimme paremmin ymmärtää toisten ihmisten taustoja ja niiden vaikutusta heidän tämänhetkiseen tilanteeseensa. Tutkimuksessani tällaista muutosta kuvattiin esimerkiksi siten, että rasistinen puhe on alkanut tehdä vihaiseksi tai kielteisen päätöksen saaneiden turvapaikanhakijoiden pakkopalautuksia on alettu kyseenalaistamaan. Toisen asemaan asettuminen onkin varmasti taito, jota tarvitsemme yhteiskunnassamme lisääntyvissä määrin.

Riina Paimen

Lapin yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta

Kirjoitus perustuu pro gradu -tutkielmaan ” Paltamon varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia asiakaskunnan monikulttuuristumisesta”

Lähteet:

Bennett, J. M. & Bennett, M.J. 2004. Developing intercultural sensitivity: An integrative approach to global and domestic diversity. Teoksessa D. Landis, J.M Bennett & M. Bennett (toim.), Handbook of intercultural training. Thousand Oaks, CA: Sage. 147–165.













.




Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Metsäalan opiskelijoiden alavalinnan taustat

Nuoren elämänkulku, johon sisältyvät koulutukselliset ja ammatilliset valinnat, rakentuu ihmissuhteista, kulttuurisista ilmiöistä, yhteiskunnallisista rakenteista ja historiallisista tekijöistä. Nämä tekijät muovaavat niitä mielikuvia, joita nuorilla on erilaisista itselleen sopivista ammateista.  (Juntunen 2016, 39, 38, 58.) Lappilaisten nuorten jatko-opintoihin siirtymistä toiselle asteelle käsittelevissä tutkimuksissa on havaittu, että lähtemisen välttämättömyys on pienten kylien nuorten todellisuutta koko Lapissa. Usealle pohjoisen nuorelle toiselle asteelle siirtyminen tarkoittaa pois kotoa muuttamista ympäristöön, jossa kulttuuri ja toimintatavat ovat erilaisia kuin kotona. Nuoret voivat joutua pohtimaan työllisyyden kysymyksiä sekä taloudellista pärjäämistä epävarmassa maailmassa. (Juntunen 2016, 59; Vaattovaara 2015, 198.) Pro Gradu -tutkielmassani selvitin lappilaisten metsäalan perustutkinnon opiskelijoiden alavalintaan liittyviä tekijöitä. Metsäalan alavalintaan liittyvät te

Esiopettajat kokevat muunkielisten oppilaiden opetuksen tuovan lisätyötä varhaiskasvatuksen arkeen

Vieraskielisten osuus koko väestöstä on kasvanut Suomessa parissa kymmenessä vuodessa nelinkertaiseksi (Tilastokeskus 2023). Tämä muutos näkyy myös kouluissa ja varhaiskasvatuksessa tuoden opettajan työhön uusia haasteita ja näkökulmia. Opettajat tarvitsevat työnsä tueksi tietoa eri kulttuureista. Myös oman luokkansa tai oman lapsiryhmänsä ohjaaminen kohti monikulttuurista yhteisöä vaatii opettajalta oman ajattelumaailmansa tarkastelua ja omien arvojensa kirkastamista. Vain monikulttuurisuuteen sitoutuneet opettajat pystyvät kannustamaan aidosti oppilaitaan kohti monikulttuurista yhteisöä (Byker & Marquardt 2016, 30). Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää esiopettajien kokemuksia muunkielisten oppilaiden opettamisesta. Muunkielisen oppilaan määrittelen oppilaaksi, jonka äidinkieli ei ole suomi tai jonka suomen kielen taso ei vastaa äidinkielen tasoa johtuen monikielisestä tai muunkielisestä kotitaustasta. Tutkimuskohteenani oli kunnallisessa varhaiskasvatuksessa työskent

Erityisherkkien lasten kouluhyvinvoinnin edistäminen

Herkkyys on kaikissa ihmisissä oleva inhimillinen ominaisuus. Pluessin ym. (2018) kattavassa tutkimuksessa on osoitettu, että noin 30 prosenttia lapsista syntyy tavanomaista herkempinä, erityisherkkinä. Erityisherkkien lukumäärä on yllättävän suuri. Lapset eivät voi tunnistaa eikä sanoittaa omaa herkkyyttään yksin, minkä vuoksi on tärkeää, että heidän kasvatukseensa osallistuvat aikuiset ymmärtävät, mistä erityisherkkyydessä on kyse. Pro gradu-tutkielmassani kuvaan erityisherkkien lasten kouluhyvinvointia aikuisten erityisherkkien kertomana. Tutkielman tavoitteena on lisätä tietoisuutta erityisherkistä lapsista ja heidän kouluhyvinvointinsa edistämisestä kuvaamalla erityisherkkien lasten kouluhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkielman teoriaosassa käsittelen erityisherkkyyttä sekä kouluhyvinvointia. Erityisherkkyyden piirteitä ovat emotionaalisuus, herkkyys ympäristön vivahteille, herkkyys reagoida liiallisiin ärsykkeisiin sekä asioiden syvällinen käsittely (Aron, 2020, 10). Jolla