Siirry pääsisältöön

Tyttöjen Talon toiminnan tuoma yksilöllinen hyvinvointi tyttöjen ja naisten kokemana

Hyvinvoinnin edistäminen ja tukeminen on erittäin tärkeää ihmisen jokaisessa elämänvaiheessa. Kuitenkin erityisesti kehityksessä olevalle nuorelle hyvinvoinnin kokemus on suuressa asemassa, sillä silloin luodaan pohja tulevaisuuteen ja hyvinvoivaan aikuisuuteen (Wiens, 2018, 26). Muun muassa tämän vuoksi pro gradu -tutkielmani tarkoituksena oli tuottaa tietoa siitä, millaista mahdollista yksilöllistä hyvinvointia Oulun Tyttöjen Talo tuotti siellä vieraileville tytöille ja nuorille naisille. Lisäksi selvitettiin miten kävijät määrittelivät hyvinvointia, mitkä asiat olivat motivoineet Talon toimintaan osallistumiseen, mitkä toiminnot olivat tuottaneet yksilöllistä hyvinvointia ja millainen merkitys Tyttöjen Talolla oli kävijöille.

Tutkielmassa yksilöllinen hyvinvointi määriteltiin Erik Allardtin hyvinvointiteorian mukaan. Teoria koostuu kolmesta hyvinvoinnin osa-alueesta sekä myöhemmin täydennetystä neljännestä osa-alueesta. Kyseiset osa-alueet ovat elintaso (having), sosiaaliset suhteet (loving), itsensä toteuttaminen (being) ja mielekäs tekeminen (doing). (Allardt, 1976, 38; Hirvilammi, 2015, 66.) Lisäksi määrittelemisessä hyödynnettiin Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen yksilöllisen hyvinvoinnin määritelmää (Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Hyvinvointi, 2021), johon Tyttöjen Talon toiminta nojaa. Tutkielman aineisto hankittiin viiden toteutetun puolistrukturoidun yksilöhaastattelun avulla. Tutkielma oli luonteeltaan kvalitatiivinen ja aineiston analysoinnissa hyödynnettiin teorialähtöistä sekä aineistolähtöistä sisällön analyysia. Teorialähtöistä sisällön analyysia ohjasi Allardtin (1976) hyvinvoinnin määritelmä.

Tutkielman tulosten mukaan Talon toimintaan oltiin lähdetty mukaan jonkin ulkopuolisen tahon kehottamana tai kaverin innoittamana. Toimintaan lähtemiseen oli vaikuttanut tarve saada uutta sisältöä arkeen, uusien ihmisten tapaaminen, oman rohkeuden lisääminen sekä turvallisen ajanviettopaikan löytäminen. Lisäksi vaikuttavina tekijöinä oli tarve päästä keskustelemaan luotettavan henkilön kanssa sekä tieto siitä, että toiminta on matalan kynnyksen toimintaa. Tulosten mukaan tyttöjen ja nuorten naisten käsitykset hyvinvoinnista olivat keskenään melko yhtenäisiä. Esille nousivat muun muassa fyysinen hyvinvointi ja terveys, arjen sujuvuus ja elämän tasapainoisuus, turvallisuus ja rauha, ihmissuhteet ja sosiaalisuus sekä uni ja lepo. Tutkielman tulokset osoittivat, että jokainen haastatteluun osallistunut kävijä oli kokenut oman henkilökohtaisen yksilöllisen hyvinvoinnin lisääntyneen Talon toiminnoissa mukana olemisen myötä. Tärkeinä asioina yksilöllisen hyvinvoinnin lisääntymiselle pidettiin keskusteluavun saamista, neuvoja, ymmärrystä ja hyväksytyksi ja kohdatuksi tulemista. Lisäksi sosiaaliset kontaktit, yhteisöön kuuluminen, onnellisuuden tunteet, rohkeus ja mielekäs tekeminen olivat Talolta tulevia hyvinvointia lisääviä asioita. Näitä koettiin saavan ennen kaikkea Tyttöjen Talon työntekijöiden kanssa käydyistä keskusteluista sekä yhteisötoiminnassa mukana olemisesta yhdessä muiden kävijöiden kanssa.

Iida Huttu

Lapin yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta

Kirjoitus perustuu pro gradu -tutkielmaan ” Tyttöjen Talon toiminnan tuoma yksilöllinen hyvinvointi tyttöjen ja naisten kokemana”.


LÄHTEET

Allardt, E. 1976. Hyvinvoinnin ulottuvuuksia. Porvoo: WSOY.

Hirvilammi, T. 2015. Kestävän hyvinvoinnin jäljillä. Ekologisten kysymysten integroiminen hyvinvointitutkimukseen. Sosiaali- ja terveysturvan tutkimuksia 136. https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/154175/Tutkimuksia136.pdf

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos 2021. Hyvinvointi- ja terveyserot, Hyvinvointi. https://thl.fi/fi/web/hyvinvointi-ja-terveyserot/eriarvoisuus/hyvinvointi
(Luettu 18.10.2021.)

Wiens, V. 2018. Pohjoissuomalaisten nuorten tyttöjen hyvinvointi - hypoteettinen malli. Väitöskirja. Oulu: Oulun yliopisto, Lääketieteellinen tiedekunta.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Alanvaihtajana ammattikorkeakouluun

Varttuneemmalla iällä opiskelemaan lähteminen on suuri päätös, etenkin jos lähdetään kouluttautumaan uudelle ammattialalle. Kuinka orientoituminen ja ajatusten suuntaaminen uudelle alalle tapahtuu ja miten aikuisia alanvaihtajia tulisi huomioida ammattikorkeakoulussa? Millaisia merkityksiä alanvaihtajat antavat ilmiölle? On kiinnostavaa pohtia, miksi ihmiset ylipäänsä vaihtavat ammattialaa.  Tutkin pro gradussani alan vaihtamisen syitä. Ne voidaan jaotella tutkielman pohjalta sisäisiin syihin, jotka kumpuavat ihmisestä itsestään ja ulkoisiin syihin, joihin hänen tulee reagoida. Syyt voidaan jaotella kolmeen kategoriaan, joista ensimmäinen on uudistuminen, jolloin yksilö haluaa sisäisesti kehittyä ja kasvaa kohti uutta alaa. Toisena syynä on työnäky, jossa katsotaan menneeseen työelämään ja toisaalta nähdään tulevan alan mahdollisuuksia. Aikuisten käsitys uuden alan työstä suhteessa menneeseen vaikuttaa päätöksiin, joita oman työuran suhteen tehdään. Kolmantena syynä on uusiutuminen...

Aliupseerien jatkuva oppiminen Ilmavoimissa

Puolustusvoimien suorituskyvyn takaa motivoitunut ja osaava henkilöstö (Puolustusvoimien henkilöstöstrategia 2015). Alati muuttuva toimintaympäristö vaatii jatkuvaa osaamisen kehittämistä (Ruohotie 2005), mihin Puolustusvoimat pyrkii vastaamaan panostamalla henkilöstön koulutukseen ja koulutusjärjestelmän kehittämiseen (Puolustusvoimien henkilöstöstrategia 2030+; Puolustusvoimien henkilöstötilinpäätös 2022). Aliupseerien täydennyskoulutus uudistui Puolustusvoimissa vuonna 2020 ja koostuu nykyisellään kolmesta kaikille yhteisestä opintokokonaisuudesta ja niiden välissä suoritettavista täydennyskoulutuksen opintojaksoista (Eironen 2020).  Selvitin pro gradu -tutkielmassani aliupseerien näkemyksiä jatkuvasta oppimisesta Ilmavoimissa. Jatkuvalla oppimisella viitataan yleisimmin työuran aikaiseen osaamisen kehittämiseen ja tässä tutkimuksessa se on määritelty sellaiseksi koko elämän kestäväksi oman osaamisen kehittämiseksi ja uudistamiseksi, jonka tavoitteena on vastata muuttuvan työymp...

Lapsikäsitys 1950-luvulla

Lapsikäsityksellä tarkoitan tutkielmassani lapsen olemusta koskevia olettamuksia eli tietoa siitä, mikä ja millainen lapsi on. Lapsi voidaan käsittää esimerkiksi ei-kehittyneenä aikuisena, herkästi haavoittuvana olentona tai itsenäisenä toimijana. Lapsikäsitys vaikuttaa väistämättä muun muassa kasvatusperiaatteisin. Millaisena olentona lapsen käsitämme, sen mukaista kasvatusta ja koulutusta haluamme hänelle myös antaa. Käsitykset lapsuudesta ja lapsista ovat lisäksi vahvasti sidoksissa aikaan (Darian-Smith & Pascoe 2013, 4). Tutkielmani aihe sijoittuu 1950-luvulle. Vasta vuonna 1952 lähti matkaan viimeinen sotakorvausjuna Neuvostoliittoon (Leino-Kaukiainen & Heikkinen 2011, 21). Suomessa elettiin tuolloin sodanjälkeistä aikaa, mutta ennen varsinaisia suuria hyvinvointivaltion perustana olevia uudistuksia 1960-luvulla. Kasvatustieteeseen liittyvien käsitysten historian tutkiminen on tarpeellista, sillä sen avulla voidaan ymmärtää paremmin sekä menneisyyden kasvatusperiaatteita, ...