Siirry pääsisältöön

Esteettömyyden viitekehys luokanopettajaopiskelijoiden silmin

Tutkimme pro gradu –tutkimuksessamme luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä esteettömästä peruskoululiikunnasta. Ensimmäisessä tulosluvussamme on esitelty opiskelijoiden pohdintoja esteettömyyden käsitteestä, joita nyt avaamme tässä kirjoituksessa. Tulokset osoittavat, että Lapin yliopistossa opiskelevat opiskelijat ovat hyvin epävarmoja omista käsityksistään ja kokevat ne aihepiirin saralla hyvin riittämättöminä. Opiskelijat kokevatkin, että ennen siirtymistään kentälle liikuntaa opettavaksi opettajaksi, heidän tulisi kouluttautua lisää aihepiirin saralla. Erityisen mielenkiintoista oli huomata, että tiedot koettiin pääosin vähäisiksi riippumatta siitä, oliko opiskelijalla taustallaan vain liikunnan monialaiset perusopinnot tai 25 opintopisteen laajuiset liikunnan sivuaineopinnot.

Kaiken kaikkiaan haastattelimme 35 Lapin yliopiston luokanopettajaopiskelijaa, joista viidellätoista oli taustallaan vain viiden opintopisteen laajuinen liikunnan peruskurssi, kun taas 20 haastateltavista oli suorittanut liikunnan sivuaineopinnot, monialaisen liikunnan peruskurssin lisäksi. Suurin ero näiden ryhmien välillä oli se, että jokainen sivuaineen suorittanut opiskelija mainitsi haastattelussa soveltavan liikunnan, kun taas peruskurssin käyneistä opiskelijoista monet toivat esille soveltavan liikunnan piirteitä, mutta eivät osanneet kategorisoida niitä omaksi alakseen.

Esteettömyyden fyysinen näkökulma nousi selkeimmin esille haastatteluissa ja on selkeästi yksi esteettömyyden helpoimmin tunnistettavista näkökulmista. Myös fyysistä esteettömyyttä itsessään käsiteltiin haastatteluissa hyvin suppeasti ja konkreettiset esimerkit liittyivät poikkeuksetta raajojen toimintahäiriöihin tai puutoksiin. Pyörätuolissa istuva oppilas sai maininnan jokaisessa analysoidussa haastattelussa. Fyysisen esteettömyyden ohella opiskelijat mainitsivat myös psyykkisen, sosiaalisen ja pedagogisen näkökulman, mutta niitä esiintyi haastatteluissa hyvin harvoin. Pedagogisen esteettömyyden näkökulma kulki kuitenkin hieman selkeämmin läpi sivuaineen suorittaneiden opiskelijoiden haastatteluissa, jotka näkivät opetusjärjestelyt erityisen tärkeänä osana esteetöntä peruskoululiikuntaa.

Haastateltavat kokivat hyvin haastavana toteuttaa opetusta sellaisessa ryhmässä, jossa oppilasaines on heterogeeninen ja haasteita voi olla niin fyysisellä, psyykkisellä kuin sosiaalisellakin puolella. Lähes kaikki haastateltavat kuitenkin pohtivat esteettömyyttä yhteiskunnallisesta näkökulmasta, ja heidän mukaansa yhteiskunnan rakenteita tulisikin muokata esteettömyyttä tukeviksi, ja opetusjärjestelyin mahdollistaa kaikenlaisten oppijoiden oppiminen ja toimiminen liikuntatunneilla.

Esteetöntä liikunnanopetusta kuvailtiin useassa haastattelussa siten, että oppilas saa tehdä omalla tasollaan tai omien taitojensa mukaan. Opetuksen näkökulmasta esteettömyyttä kuvailtiin siis taitojen mukaan. Tämä taitotasojen mukainen kuvailu korostui erityisesti liikunnan sivuaineen suorittaneiden opiskelijoiden haastatteluissa. He myös kehittelivät ideoita omista sovelluksista ja esimerkiksi avustetuista harjoituksista, enemmän kuin pelkästään monialaiset liikunnan opinnot suorittaneet opiskelijat.

Moni haastateltavista kuvaili lisäksi esteetöntä liikunnanopetusta voimistelun lajiharjoitteiden kautta, koska monialaisissa liikunnan opinnoissa jokainen pääsi kokeilemaan käytännössä harjoitteiden eriyttämistä erilaisin ottein ja apuvälinein. Tämä osoittautui monelle opiskelijalle ensimmäiseksi ja ainoaksi kerraksi ja tästä johtuen monelle opiskelijalle jäi esteettömän liikunnanopetuksesta hyvinkin teoreettinen ja suppea kuva siitä, mitä esteetön liikunnanopetus on ja miten se toteutetaan.


Noora Nevala ja Erica Riihelä

Lapin yliopisto, kasvatustieteiden tiedekunta

Kirjoitus perustuu kasvatustieteiden pro gradu –tutkielmaan “Siinä otetaan huomioon kaikennäköset ja kaikentasoset oppilaat ja oppijat.” Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä esteettömästä peruskoululiikunnasta.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Alanvaihtajana ammattikorkeakouluun

Varttuneemmalla iällä opiskelemaan lähteminen on suuri päätös, etenkin jos lähdetään kouluttautumaan uudelle ammattialalle. Kuinka orientoituminen ja ajatusten suuntaaminen uudelle alalle tapahtuu ja miten aikuisia alanvaihtajia tulisi huomioida ammattikorkeakoulussa? Millaisia merkityksiä alanvaihtajat antavat ilmiölle? On kiinnostavaa pohtia, miksi ihmiset ylipäänsä vaihtavat ammattialaa.  Tutkin pro gradussani alan vaihtamisen syitä. Ne voidaan jaotella tutkielman pohjalta sisäisiin syihin, jotka kumpuavat ihmisestä itsestään ja ulkoisiin syihin, joihin hänen tulee reagoida. Syyt voidaan jaotella kolmeen kategoriaan, joista ensimmäinen on uudistuminen, jolloin yksilö haluaa sisäisesti kehittyä ja kasvaa kohti uutta alaa. Toisena syynä on työnäky, jossa katsotaan menneeseen työelämään ja toisaalta nähdään tulevan alan mahdollisuuksia. Aikuisten käsitys uuden alan työstä suhteessa menneeseen vaikuttaa päätöksiin, joita oman työuran suhteen tehdään. Kolmantena syynä on uusiutuminen...

Aliupseerien jatkuva oppiminen Ilmavoimissa

Puolustusvoimien suorituskyvyn takaa motivoitunut ja osaava henkilöstö (Puolustusvoimien henkilöstöstrategia 2015). Alati muuttuva toimintaympäristö vaatii jatkuvaa osaamisen kehittämistä (Ruohotie 2005), mihin Puolustusvoimat pyrkii vastaamaan panostamalla henkilöstön koulutukseen ja koulutusjärjestelmän kehittämiseen (Puolustusvoimien henkilöstöstrategia 2030+; Puolustusvoimien henkilöstötilinpäätös 2022). Aliupseerien täydennyskoulutus uudistui Puolustusvoimissa vuonna 2020 ja koostuu nykyisellään kolmesta kaikille yhteisestä opintokokonaisuudesta ja niiden välissä suoritettavista täydennyskoulutuksen opintojaksoista (Eironen 2020).  Selvitin pro gradu -tutkielmassani aliupseerien näkemyksiä jatkuvasta oppimisesta Ilmavoimissa. Jatkuvalla oppimisella viitataan yleisimmin työuran aikaiseen osaamisen kehittämiseen ja tässä tutkimuksessa se on määritelty sellaiseksi koko elämän kestäväksi oman osaamisen kehittämiseksi ja uudistamiseksi, jonka tavoitteena on vastata muuttuvan työymp...

Lapsikäsitys 1950-luvulla

Lapsikäsityksellä tarkoitan tutkielmassani lapsen olemusta koskevia olettamuksia eli tietoa siitä, mikä ja millainen lapsi on. Lapsi voidaan käsittää esimerkiksi ei-kehittyneenä aikuisena, herkästi haavoittuvana olentona tai itsenäisenä toimijana. Lapsikäsitys vaikuttaa väistämättä muun muassa kasvatusperiaatteisin. Millaisena olentona lapsen käsitämme, sen mukaista kasvatusta ja koulutusta haluamme hänelle myös antaa. Käsitykset lapsuudesta ja lapsista ovat lisäksi vahvasti sidoksissa aikaan (Darian-Smith & Pascoe 2013, 4). Tutkielmani aihe sijoittuu 1950-luvulle. Vasta vuonna 1952 lähti matkaan viimeinen sotakorvausjuna Neuvostoliittoon (Leino-Kaukiainen & Heikkinen 2011, 21). Suomessa elettiin tuolloin sodanjälkeistä aikaa, mutta ennen varsinaisia suuria hyvinvointivaltion perustana olevia uudistuksia 1960-luvulla. Kasvatustieteeseen liittyvien käsitysten historian tutkiminen on tarpeellista, sillä sen avulla voidaan ymmärtää paremmin sekä menneisyyden kasvatusperiaatteita, ...