Siirry pääsisältöön

Esteettömyyden viitekehys luokanopettajaopiskelijoiden silmin

Tutkimme pro gradu –tutkimuksessamme luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä esteettömästä peruskoululiikunnasta. Ensimmäisessä tulosluvussamme on esitelty opiskelijoiden pohdintoja esteettömyyden käsitteestä, joita nyt avaamme tässä kirjoituksessa. Tulokset osoittavat, että Lapin yliopistossa opiskelevat opiskelijat ovat hyvin epävarmoja omista käsityksistään ja kokevat ne aihepiirin saralla hyvin riittämättöminä. Opiskelijat kokevatkin, että ennen siirtymistään kentälle liikuntaa opettavaksi opettajaksi, heidän tulisi kouluttautua lisää aihepiirin saralla. Erityisen mielenkiintoista oli huomata, että tiedot koettiin pääosin vähäisiksi riippumatta siitä, oliko opiskelijalla taustallaan vain liikunnan monialaiset perusopinnot tai 25 opintopisteen laajuiset liikunnan sivuaineopinnot.

Kaiken kaikkiaan haastattelimme 35 Lapin yliopiston luokanopettajaopiskelijaa, joista viidellätoista oli taustallaan vain viiden opintopisteen laajuinen liikunnan peruskurssi, kun taas 20 haastateltavista oli suorittanut liikunnan sivuaineopinnot, monialaisen liikunnan peruskurssin lisäksi. Suurin ero näiden ryhmien välillä oli se, että jokainen sivuaineen suorittanut opiskelija mainitsi haastattelussa soveltavan liikunnan, kun taas peruskurssin käyneistä opiskelijoista monet toivat esille soveltavan liikunnan piirteitä, mutta eivät osanneet kategorisoida niitä omaksi alakseen.

Esteettömyyden fyysinen näkökulma nousi selkeimmin esille haastatteluissa ja on selkeästi yksi esteettömyyden helpoimmin tunnistettavista näkökulmista. Myös fyysistä esteettömyyttä itsessään käsiteltiin haastatteluissa hyvin suppeasti ja konkreettiset esimerkit liittyivät poikkeuksetta raajojen toimintahäiriöihin tai puutoksiin. Pyörätuolissa istuva oppilas sai maininnan jokaisessa analysoidussa haastattelussa. Fyysisen esteettömyyden ohella opiskelijat mainitsivat myös psyykkisen, sosiaalisen ja pedagogisen näkökulman, mutta niitä esiintyi haastatteluissa hyvin harvoin. Pedagogisen esteettömyyden näkökulma kulki kuitenkin hieman selkeämmin läpi sivuaineen suorittaneiden opiskelijoiden haastatteluissa, jotka näkivät opetusjärjestelyt erityisen tärkeänä osana esteetöntä peruskoululiikuntaa.

Haastateltavat kokivat hyvin haastavana toteuttaa opetusta sellaisessa ryhmässä, jossa oppilasaines on heterogeeninen ja haasteita voi olla niin fyysisellä, psyykkisellä kuin sosiaalisellakin puolella. Lähes kaikki haastateltavat kuitenkin pohtivat esteettömyyttä yhteiskunnallisesta näkökulmasta, ja heidän mukaansa yhteiskunnan rakenteita tulisikin muokata esteettömyyttä tukeviksi, ja opetusjärjestelyin mahdollistaa kaikenlaisten oppijoiden oppiminen ja toimiminen liikuntatunneilla.

Esteetöntä liikunnanopetusta kuvailtiin useassa haastattelussa siten, että oppilas saa tehdä omalla tasollaan tai omien taitojensa mukaan. Opetuksen näkökulmasta esteettömyyttä kuvailtiin siis taitojen mukaan. Tämä taitotasojen mukainen kuvailu korostui erityisesti liikunnan sivuaineen suorittaneiden opiskelijoiden haastatteluissa. He myös kehittelivät ideoita omista sovelluksista ja esimerkiksi avustetuista harjoituksista, enemmän kuin pelkästään monialaiset liikunnan opinnot suorittaneet opiskelijat.

Moni haastateltavista kuvaili lisäksi esteetöntä liikunnanopetusta voimistelun lajiharjoitteiden kautta, koska monialaisissa liikunnan opinnoissa jokainen pääsi kokeilemaan käytännössä harjoitteiden eriyttämistä erilaisin ottein ja apuvälinein. Tämä osoittautui monelle opiskelijalle ensimmäiseksi ja ainoaksi kerraksi ja tästä johtuen monelle opiskelijalle jäi esteettömän liikunnanopetuksesta hyvinkin teoreettinen ja suppea kuva siitä, mitä esteetön liikunnanopetus on ja miten se toteutetaan.


Noora Nevala ja Erica Riihelä

Lapin yliopisto, kasvatustieteiden tiedekunta

Kirjoitus perustuu kasvatustieteiden pro gradu –tutkielmaan “Siinä otetaan huomioon kaikennäköset ja kaikentasoset oppilaat ja oppijat.” Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä esteettömästä peruskoululiikunnasta.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Metsäalan opiskelijoiden alavalinnan taustat

Nuoren elämänkulku, johon sisältyvät koulutukselliset ja ammatilliset valinnat, rakentuu ihmissuhteista, kulttuurisista ilmiöistä, yhteiskunnallisista rakenteista ja historiallisista tekijöistä. Nämä tekijät muovaavat niitä mielikuvia, joita nuorilla on erilaisista itselleen sopivista ammateista.  (Juntunen 2016, 39, 38, 58.) Lappilaisten nuorten jatko-opintoihin siirtymistä toiselle asteelle käsittelevissä tutkimuksissa on havaittu, että lähtemisen välttämättömyys on pienten kylien nuorten todellisuutta koko Lapissa. Usealle pohjoisen nuorelle toiselle asteelle siirtyminen tarkoittaa pois kotoa muuttamista ympäristöön, jossa kulttuuri ja toimintatavat ovat erilaisia kuin kotona. Nuoret voivat joutua pohtimaan työllisyyden kysymyksiä sekä taloudellista pärjäämistä epävarmassa maailmassa. (Juntunen 2016, 59; Vaattovaara 2015, 198.) Pro Gradu -tutkielmassani selvitin lappilaisten metsäalan perustutkinnon opiskelijoiden alavalintaan liittyviä tekijöitä. Metsäalan alavalintaan liittyvät te

Esiopettajat kokevat muunkielisten oppilaiden opetuksen tuovan lisätyötä varhaiskasvatuksen arkeen

Vieraskielisten osuus koko väestöstä on kasvanut Suomessa parissa kymmenessä vuodessa nelinkertaiseksi (Tilastokeskus 2023). Tämä muutos näkyy myös kouluissa ja varhaiskasvatuksessa tuoden opettajan työhön uusia haasteita ja näkökulmia. Opettajat tarvitsevat työnsä tueksi tietoa eri kulttuureista. Myös oman luokkansa tai oman lapsiryhmänsä ohjaaminen kohti monikulttuurista yhteisöä vaatii opettajalta oman ajattelumaailmansa tarkastelua ja omien arvojensa kirkastamista. Vain monikulttuurisuuteen sitoutuneet opettajat pystyvät kannustamaan aidosti oppilaitaan kohti monikulttuurista yhteisöä (Byker & Marquardt 2016, 30). Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää esiopettajien kokemuksia muunkielisten oppilaiden opettamisesta. Muunkielisen oppilaan määrittelen oppilaaksi, jonka äidinkieli ei ole suomi tai jonka suomen kielen taso ei vastaa äidinkielen tasoa johtuen monikielisestä tai muunkielisestä kotitaustasta. Tutkimuskohteenani oli kunnallisessa varhaiskasvatuksessa työskent

Erityisherkkien lasten kouluhyvinvoinnin edistäminen

Herkkyys on kaikissa ihmisissä oleva inhimillinen ominaisuus. Pluessin ym. (2018) kattavassa tutkimuksessa on osoitettu, että noin 30 prosenttia lapsista syntyy tavanomaista herkempinä, erityisherkkinä. Erityisherkkien lukumäärä on yllättävän suuri. Lapset eivät voi tunnistaa eikä sanoittaa omaa herkkyyttään yksin, minkä vuoksi on tärkeää, että heidän kasvatukseensa osallistuvat aikuiset ymmärtävät, mistä erityisherkkyydessä on kyse. Pro gradu-tutkielmassani kuvaan erityisherkkien lasten kouluhyvinvointia aikuisten erityisherkkien kertomana. Tutkielman tavoitteena on lisätä tietoisuutta erityisherkistä lapsista ja heidän kouluhyvinvointinsa edistämisestä kuvaamalla erityisherkkien lasten kouluhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkielman teoriaosassa käsittelen erityisherkkyyttä sekä kouluhyvinvointia. Erityisherkkyyden piirteitä ovat emotionaalisuus, herkkyys ympäristön vivahteille, herkkyys reagoida liiallisiin ärsykkeisiin sekä asioiden syvällinen käsittely (Aron, 2020, 10). Jolla