Siirry pääsisältöön

Valmentajan merkitys urheilijan syömishäiriöprosessissa

Media on viimeisten vuosikymmenten aikana tuonut esiin useita urheilijoiden syömishäiriötapauksia, joissa valmentaja on nähty kielteisessä merkityksessä sairauden aiheuttajana ja ylläpitäjänä (Heikkilä, Kuivalainen & Charpentier 2020). Oma kokemukseni aiheesta on täysin erilainen, sillä valmentajani oli koko syömishäiriöprosessini tärkein tukihenkilö, mikä sai minut kiinnostumaan tutkielmani aiheesta.

Urheilijoilla on tutkitusti muuta väestöä suurempi riski sairastua syömishäiriöihin. Syömishäiriöiden esiintyvyys on lisääntynyt sekä nais- että miesurheilijoilla kaikissa urheilulajeissa. (Charpentier 2017, 45.) Valmentaja viettää runsaasti aikaa urheilijoidensa kanssa, minkä vuoksi hänen tulisin olla keskeisessä roolissa syömishäiriöiden tunnistamisessa ja ehkäisemisessä. Näin ei kuitenkaan aina ole, koska valmentamisessa urheilijan fyysisen suorituskyvyn kehittäminen menee usein psyykkisen terveyden edelle. (Heikkilä ym. 2020.)

Pro gradu -tutkielmani tarkoituksena oli selvittää syömishäiriötä sairastaneiden urheilijoiden kokemuksia valmentajan merkityksestä sairauden eri vaiheiden aikana ja tarkastella millaisia neuvoja he antavat tänä päivänä toimiville valmentajille urheilijoiden syömishäiriöihin liittyen. Keräsin tutkimusaineistoni kirjoitelmina sähköistä kyselylomaketta hyödyntäen. Tutkimukseeni osallistui yhdeksän urheilijaa. Tutkimukseni metodologisena lähtökohtana toimi fenomenografia, jota hyödynsin aineiston analysoinnissa. Analyysin tuloksena urheilijoiden kokemukset muodostivat kolme kuvauskategoriaa, jotka olivat: valmentajan merkitys syömishäiriön kehittymisen taustalla, valmentajan merkitys urheilijan syömishäiriöoireilun aikana ja valmentajan merkitys urheilijan paranemisprosessissa. Vastaajien antamat neuvot muodostivat kaksi kuvauskategoriaa, jotka olivat: urheilijoiden syömishäiriöiden ennaltaehkäisy ja syömishäiriötä sairastavan urheilijan kohtaaminen.

Urheilijoilla oli sekä myönteisiä että kielteisiä kokemuksia valmentajan merkityksestä syömishäiriön eri vaiheiden aikana. Tulosten mukaan valmentajan luoma harjoitteluympäristö voi sekä altistaa että suojata urheilijaa sairauden kehittymiseltä, mutta valmentaja ei automaattisesti aiheuta tai pysty estämään sairastumista. Syömishäiriöiden kehittyminen on aina monen tekijän summa, joten urheilijan sairastumisesta ei pidä syyttää pelkästään valmentajaa.

Urheilijoiden kokemusten mukaan valmentajan toiminta oli keskeisessä roolissa oireilun etenemisen kannalta. Oireilun kannalta haitallisena koettua toimintaa olivat oireiden tunnistamattomuus, kannustaminen laihduttamisen jatkamiseen, jatkuva painonseuranta ja valmentajan välinpitämätön suhtautuminen syömishäiriöön. Sen sijaan oireilua vähentänyttä, myönteistä toimintaa, olivat vastausten mukaan oireiden varhainen tunnistaminen, urheilijan terveen ruokasuhteen edistäminen sekä harjoittelun yksilöllistäminen urheilijan terveydentila huomioiden. Valmentajan merkitys paranemisprosessissa voi tulosten mukaan ratkaista koko urheilijan urheilu-uran jatkumisen. Valmentaja, joka tukee urheilijan paranemisprosessia esimerkiksi pitämällä yhteyttä harjoitustauon aikana, voi edistää urheilijan parantumista ja uran jatkumista. Sen sijaan valmentajan tuen puute ja välinpitämättömyys paranemisprosessin aikana voivat johtaa oireilun pitkittymiseen ja sen myötä urheilu-uran päättymiseen. Urheilijoiden antamien neuvojen mukaan valmentajat tarvitsevat lisää tietoja ja taitoja, jotta he osaisivat ennaltaehkäistä ja puuttua urheilijoiden syömishäiriötapauksiin paranemista edistävällä tavalla.

Yhteenvetona tulokset osoittavat, että tarvitsemme valmentajille lisää resursseja ja koulutusta urheilijoiden syömishäiriöiden vähentämiseksi. Tutkielmani tuotti tärkeää tietoa tästä ajankohtaisesta aiheesta, jota tulisi tutkia vielä runsaasti eri näkökulmista katsoen.

Suvi Julkunen

Kirjoitus perustuu kasvatustieteen pro gradu -tutkielmaan ”Syömishäiriötä sairastaneiden urheilijoiden kokemuksia valmentajan merkityksestä sairauden eri vaiheiden aikana.”


Lähteet:

Charpentier, P. 2017. Kun liikunnasta tulee vihollinen – pakkoliikunta ja syömishäiriöt. Liikunta & Tiede. 54 (2–3), 45–49.

Heikkilä, M., Kuivalainen, J. & Charpentier, P. 2020. Urheilijan syömishäiriöt. Opas valmentajille. Valmentajaopas 2: Vinkkejä ja työkaluja urheilijan häiriintyneen syömiskäyttäytymisen tunnistamiseen ja hoitoonohjaukseen. Oman elämänsä urheilija -projekti. Syömishäiriökeskus. Saatavilla: https://www.syomishairiokeskus.fi/uusi/wp-content/uploads/2020/06/OEUValmentajaOpas2.pdf

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Metsäalan opiskelijoiden alavalinnan taustat

Nuoren elämänkulku, johon sisältyvät koulutukselliset ja ammatilliset valinnat, rakentuu ihmissuhteista, kulttuurisista ilmiöistä, yhteiskunnallisista rakenteista ja historiallisista tekijöistä. Nämä tekijät muovaavat niitä mielikuvia, joita nuorilla on erilaisista itselleen sopivista ammateista.  (Juntunen 2016, 39, 38, 58.) Lappilaisten nuorten jatko-opintoihin siirtymistä toiselle asteelle käsittelevissä tutkimuksissa on havaittu, että lähtemisen välttämättömyys on pienten kylien nuorten todellisuutta koko Lapissa. Usealle pohjoisen nuorelle toiselle asteelle siirtyminen tarkoittaa pois kotoa muuttamista ympäristöön, jossa kulttuuri ja toimintatavat ovat erilaisia kuin kotona. Nuoret voivat joutua pohtimaan työllisyyden kysymyksiä sekä taloudellista pärjäämistä epävarmassa maailmassa. (Juntunen 2016, 59; Vaattovaara 2015, 198.) Pro Gradu -tutkielmassani selvitin lappilaisten metsäalan perustutkinnon opiskelijoiden alavalintaan liittyviä tekijöitä. Metsäalan alavalintaan liittyvät te

Esiopettajat kokevat muunkielisten oppilaiden opetuksen tuovan lisätyötä varhaiskasvatuksen arkeen

Vieraskielisten osuus koko väestöstä on kasvanut Suomessa parissa kymmenessä vuodessa nelinkertaiseksi (Tilastokeskus 2023). Tämä muutos näkyy myös kouluissa ja varhaiskasvatuksessa tuoden opettajan työhön uusia haasteita ja näkökulmia. Opettajat tarvitsevat työnsä tueksi tietoa eri kulttuureista. Myös oman luokkansa tai oman lapsiryhmänsä ohjaaminen kohti monikulttuurista yhteisöä vaatii opettajalta oman ajattelumaailmansa tarkastelua ja omien arvojensa kirkastamista. Vain monikulttuurisuuteen sitoutuneet opettajat pystyvät kannustamaan aidosti oppilaitaan kohti monikulttuurista yhteisöä (Byker & Marquardt 2016, 30). Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää esiopettajien kokemuksia muunkielisten oppilaiden opettamisesta. Muunkielisen oppilaan määrittelen oppilaaksi, jonka äidinkieli ei ole suomi tai jonka suomen kielen taso ei vastaa äidinkielen tasoa johtuen monikielisestä tai muunkielisestä kotitaustasta. Tutkimuskohteenani oli kunnallisessa varhaiskasvatuksessa työskent

Erityisherkkien lasten kouluhyvinvoinnin edistäminen

Herkkyys on kaikissa ihmisissä oleva inhimillinen ominaisuus. Pluessin ym. (2018) kattavassa tutkimuksessa on osoitettu, että noin 30 prosenttia lapsista syntyy tavanomaista herkempinä, erityisherkkinä. Erityisherkkien lukumäärä on yllättävän suuri. Lapset eivät voi tunnistaa eikä sanoittaa omaa herkkyyttään yksin, minkä vuoksi on tärkeää, että heidän kasvatukseensa osallistuvat aikuiset ymmärtävät, mistä erityisherkkyydessä on kyse. Pro gradu-tutkielmassani kuvaan erityisherkkien lasten kouluhyvinvointia aikuisten erityisherkkien kertomana. Tutkielman tavoitteena on lisätä tietoisuutta erityisherkistä lapsista ja heidän kouluhyvinvointinsa edistämisestä kuvaamalla erityisherkkien lasten kouluhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkielman teoriaosassa käsittelen erityisherkkyyttä sekä kouluhyvinvointia. Erityisherkkyyden piirteitä ovat emotionaalisuus, herkkyys ympäristön vivahteille, herkkyys reagoida liiallisiin ärsykkeisiin sekä asioiden syvällinen käsittely (Aron, 2020, 10). Jolla