Siirry pääsisältöön

TYÖHYVINVOINNIN KEHITTÄMINEN - SANOISTA TEKOIHIN

Luokanopettajien työhyvinvointi on aktiivinen keskustelun aihe niin kasvatusalan piireissä kuin mediassakin. Aiheen näkyvyydestä huolimatta luokanopettajien työhyvinvoinnin kehittämisen konkreettiset muutokset ja teot puuttuvat. Työhyvinvointi tarkoittaa, että työtä tekevä henkilö saa toteuttaa sujuvaa ja mielekästä työtä turvallisessa sekä terveyttä edistävässä ympäristössä ja työyhteisössä (Salovaara & Honkonen 2013, 18). Työhyvinvoinnin tarkka määrittely on kuitenkin vaikeaa, koska työhyvinvoinnin kokonaisuus muodostuu yksilön kokemasta hyvinvoinnista. Yksilön hyvinvointiin vaikuttavat myös työyhteisö ja työympäristö. (Paasivaara 2009, 16.)

Työhyvinvoinnin tutkiminen on saanut alkunsa jo 1920-luvulla, mutta nykyään työhyvinvointia on tutkittu runsaasti sekä määrällisten että laadullisten tutkimuksien näkökulmista. Tutkimuksemme ollessa kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, toteutimme tutkimuksen laadullisen tutkimuksen mukaisesti. Tutkielmassamme selvitimme, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on työhyvinvoinnista: mikä edistää työhyvinvointia ja mikä heikentää sitä. Selvitimme myös, miten luokanopettajien työhyvinvointi on muuttunut viimeisen vuoden aikana. Päätimme kerätä tutkimusaineistomme sähköisellä kyselylomakkeella. Jaoimme kyselylomakkeen sosiaalisessa mediassa Facebookin Alakoulun aarreaitta -ryhmässä. Tutkimukseemme osallistui 24 luokanopettajaa ympäri Suomea. Tutkiessamme luokanopettajien käsityksiä työhyvinvoinnista tutkimuksemme lähestyi tutkittavaa ilmiötä fenomenografisen tutkimusotteen mukaisesti. Fenomenografian tarkoituksena oli nostaa esiin käsitysten eroavaisuuksia tutkimuksemme aineistosta. Analysoimme tutkimuksemme aineistoa fenomenografisen tutkimusotteen tavoin jakamalla analyysin neljään erilaiseen vaiheeseen. Viimeisessä eli neljännessä vaiheessa loimme tutkimuksemme kuvauskategoriat. Kuvauskategorioita hyödynsimme tutkimuksen tuloksissa.

Tutkimustulokset osoittivat, että luokanopettajien käsitykset työhyvinvoinnista vaihtelevat. Keskeisimmiksi syiksi työhyvinvoinnin heikentymiselle nousi kuitenkin stressi, kiire ja riittämättömyyden tunne sekä työ- ja vapaa-ajan häilyvä raja. Myös konkreettisien muutoksien puuttuminen työhyvinvoinnin kehittämisen kohdalla herätti ajatuksia tutkimukseen osallistuneiden luokanopettajien keskuudessa. Luokanopettajat ovat huomanneet, että aiheesta puhutaan enemmän ja sitä nostetaan esiin, mutta konkreettiset muutostoimet puuttuvat. Tämä lisää riskiä työhyvinvoinnin heikentymiselle sekä voi vaikuttaa luokanopettajien työmotivaatioon merkittävästi.

Tutkimuksessa pohdimme, miten työhyvinvoinnin kehittäminen voitaisiin viedä konkreettisiin muutostoimiin. Nostimme tutkimuksessa esiin Puttosen, Hasun ja Pahkin (2016, 21) yleisen prosessikonsultaatiomenetelmän, jonka tarkoituksena on tunnistaa muutostarpeita sekä luoda uusia toimintatapoja ja keinoja. Se on siis vaiheittain etenevä prosessi, joka osallistaa työntekijöiden lisäksi myös esimiehen osaksi työyhteisön kehitystä. Pohdimme, että tätä menetelmää voitaisiin hyödyntää myös luokanopettajien työhyvinvoinnin kehittämisessä. Prosessille tärkeää on, että projektin päättymisen jälkeen tuloksia tulee seurata ja kehittää, jotta uudet keinot vakiintuvat osaksi työyhteisön toimintatapoja.

Tutkimuksen tuloksista selvisi kuitenkin myös, että osa luokanopettajista oli kokenut työhyvinvointinsa muutokset positiivisina viimeisen vuoden aikana. Osa koki, että luokanopettajan työ on heille enemmän elämäntapa kuin ammatti. Inspiraation herätessä vapaa-ajalla osa luokanopettajista käytti mielellään aikaansa työskentelylle, tuntematta sitä kuormittavana tekijänä. Huolta tutkimuksessamme herätti kuitenkin se tosiasia, että Suomessa on useita uupuneita luokanopettajia. Luokanopettajien työhyvinvoinnista tulisi siis tuottaa jatkotutkimusta, jotta saataisiin aikaan konkreettisia muutoksia työhyvinvoinnin edistämiseksi.

Luokanopettajien työhyvinvoinnin kehittäminen tulisi viedä sanoista tekoihin.

Johanna Sipilä & Emilia Tavi
Lapin yliopisto, kasvatustieteen tiedekunta

Kirjoitus perustuu kasvatustieteen Pro gradu -tutkielmaan: Luokanopettaja pitää huolta oppilaista, kuka luokanopettajasta? Luokanopettajien käsityksiä työhyvinvoinnista.

Lähteet:

Paasivaara, L. 2009. Työnsä kokoinen ihminen. Kariston Kirjapaino Oy, Hämeenlinna.

Puttonen, S., Hasu, M. & Pahkin, K. 2016. Työhyvinvointi paremmaksi. Keinoja työhyvinvoinnin ja työterveyden kehittämiseksi suomalaisilla työpaikoilla. Tampere: Juvenes Print.

Salovaara, R. & Honkonen T. 2013. Voi hyvin, opettaja! Juva: PS-kustannus.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Metsäalan opiskelijoiden alavalinnan taustat

Nuoren elämänkulku, johon sisältyvät koulutukselliset ja ammatilliset valinnat, rakentuu ihmissuhteista, kulttuurisista ilmiöistä, yhteiskunnallisista rakenteista ja historiallisista tekijöistä. Nämä tekijät muovaavat niitä mielikuvia, joita nuorilla on erilaisista itselleen sopivista ammateista.  (Juntunen 2016, 39, 38, 58.) Lappilaisten nuorten jatko-opintoihin siirtymistä toiselle asteelle käsittelevissä tutkimuksissa on havaittu, että lähtemisen välttämättömyys on pienten kylien nuorten todellisuutta koko Lapissa. Usealle pohjoisen nuorelle toiselle asteelle siirtyminen tarkoittaa pois kotoa muuttamista ympäristöön, jossa kulttuuri ja toimintatavat ovat erilaisia kuin kotona. Nuoret voivat joutua pohtimaan työllisyyden kysymyksiä sekä taloudellista pärjäämistä epävarmassa maailmassa. (Juntunen 2016, 59; Vaattovaara 2015, 198.) Pro Gradu -tutkielmassani selvitin lappilaisten metsäalan perustutkinnon opiskelijoiden alavalintaan liittyviä tekijöitä. Metsäalan alavalintaan liittyvät te

Esiopettajat kokevat muunkielisten oppilaiden opetuksen tuovan lisätyötä varhaiskasvatuksen arkeen

Vieraskielisten osuus koko väestöstä on kasvanut Suomessa parissa kymmenessä vuodessa nelinkertaiseksi (Tilastokeskus 2023). Tämä muutos näkyy myös kouluissa ja varhaiskasvatuksessa tuoden opettajan työhön uusia haasteita ja näkökulmia. Opettajat tarvitsevat työnsä tueksi tietoa eri kulttuureista. Myös oman luokkansa tai oman lapsiryhmänsä ohjaaminen kohti monikulttuurista yhteisöä vaatii opettajalta oman ajattelumaailmansa tarkastelua ja omien arvojensa kirkastamista. Vain monikulttuurisuuteen sitoutuneet opettajat pystyvät kannustamaan aidosti oppilaitaan kohti monikulttuurista yhteisöä (Byker & Marquardt 2016, 30). Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää esiopettajien kokemuksia muunkielisten oppilaiden opettamisesta. Muunkielisen oppilaan määrittelen oppilaaksi, jonka äidinkieli ei ole suomi tai jonka suomen kielen taso ei vastaa äidinkielen tasoa johtuen monikielisestä tai muunkielisestä kotitaustasta. Tutkimuskohteenani oli kunnallisessa varhaiskasvatuksessa työskent

Erityisherkkien lasten kouluhyvinvoinnin edistäminen

Herkkyys on kaikissa ihmisissä oleva inhimillinen ominaisuus. Pluessin ym. (2018) kattavassa tutkimuksessa on osoitettu, että noin 30 prosenttia lapsista syntyy tavanomaista herkempinä, erityisherkkinä. Erityisherkkien lukumäärä on yllättävän suuri. Lapset eivät voi tunnistaa eikä sanoittaa omaa herkkyyttään yksin, minkä vuoksi on tärkeää, että heidän kasvatukseensa osallistuvat aikuiset ymmärtävät, mistä erityisherkkyydessä on kyse. Pro gradu-tutkielmassani kuvaan erityisherkkien lasten kouluhyvinvointia aikuisten erityisherkkien kertomana. Tutkielman tavoitteena on lisätä tietoisuutta erityisherkistä lapsista ja heidän kouluhyvinvointinsa edistämisestä kuvaamalla erityisherkkien lasten kouluhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkielman teoriaosassa käsittelen erityisherkkyyttä sekä kouluhyvinvointia. Erityisherkkyyden piirteitä ovat emotionaalisuus, herkkyys ympäristön vivahteille, herkkyys reagoida liiallisiin ärsykkeisiin sekä asioiden syvällinen käsittely (Aron, 2020, 10). Jolla