Siirry pääsisältöön

TYÖHYVINVOINNIN KEHITTÄMINEN - SANOISTA TEKOIHIN

Luokanopettajien työhyvinvointi on aktiivinen keskustelun aihe niin kasvatusalan piireissä kuin mediassakin. Aiheen näkyvyydestä huolimatta luokanopettajien työhyvinvoinnin kehittämisen konkreettiset muutokset ja teot puuttuvat. Työhyvinvointi tarkoittaa, että työtä tekevä henkilö saa toteuttaa sujuvaa ja mielekästä työtä turvallisessa sekä terveyttä edistävässä ympäristössä ja työyhteisössä (Salovaara & Honkonen 2013, 18). Työhyvinvoinnin tarkka määrittely on kuitenkin vaikeaa, koska työhyvinvoinnin kokonaisuus muodostuu yksilön kokemasta hyvinvoinnista. Yksilön hyvinvointiin vaikuttavat myös työyhteisö ja työympäristö. (Paasivaara 2009, 16.)

Työhyvinvoinnin tutkiminen on saanut alkunsa jo 1920-luvulla, mutta nykyään työhyvinvointia on tutkittu runsaasti sekä määrällisten että laadullisten tutkimuksien näkökulmista. Tutkimuksemme ollessa kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, toteutimme tutkimuksen laadullisen tutkimuksen mukaisesti. Tutkielmassamme selvitimme, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on työhyvinvoinnista: mikä edistää työhyvinvointia ja mikä heikentää sitä. Selvitimme myös, miten luokanopettajien työhyvinvointi on muuttunut viimeisen vuoden aikana. Päätimme kerätä tutkimusaineistomme sähköisellä kyselylomakkeella. Jaoimme kyselylomakkeen sosiaalisessa mediassa Facebookin Alakoulun aarreaitta -ryhmässä. Tutkimukseemme osallistui 24 luokanopettajaa ympäri Suomea. Tutkiessamme luokanopettajien käsityksiä työhyvinvoinnista tutkimuksemme lähestyi tutkittavaa ilmiötä fenomenografisen tutkimusotteen mukaisesti. Fenomenografian tarkoituksena oli nostaa esiin käsitysten eroavaisuuksia tutkimuksemme aineistosta. Analysoimme tutkimuksemme aineistoa fenomenografisen tutkimusotteen tavoin jakamalla analyysin neljään erilaiseen vaiheeseen. Viimeisessä eli neljännessä vaiheessa loimme tutkimuksemme kuvauskategoriat. Kuvauskategorioita hyödynsimme tutkimuksen tuloksissa.

Tutkimustulokset osoittivat, että luokanopettajien käsitykset työhyvinvoinnista vaihtelevat. Keskeisimmiksi syiksi työhyvinvoinnin heikentymiselle nousi kuitenkin stressi, kiire ja riittämättömyyden tunne sekä työ- ja vapaa-ajan häilyvä raja. Myös konkreettisien muutoksien puuttuminen työhyvinvoinnin kehittämisen kohdalla herätti ajatuksia tutkimukseen osallistuneiden luokanopettajien keskuudessa. Luokanopettajat ovat huomanneet, että aiheesta puhutaan enemmän ja sitä nostetaan esiin, mutta konkreettiset muutostoimet puuttuvat. Tämä lisää riskiä työhyvinvoinnin heikentymiselle sekä voi vaikuttaa luokanopettajien työmotivaatioon merkittävästi.

Tutkimuksessa pohdimme, miten työhyvinvoinnin kehittäminen voitaisiin viedä konkreettisiin muutostoimiin. Nostimme tutkimuksessa esiin Puttosen, Hasun ja Pahkin (2016, 21) yleisen prosessikonsultaatiomenetelmän, jonka tarkoituksena on tunnistaa muutostarpeita sekä luoda uusia toimintatapoja ja keinoja. Se on siis vaiheittain etenevä prosessi, joka osallistaa työntekijöiden lisäksi myös esimiehen osaksi työyhteisön kehitystä. Pohdimme, että tätä menetelmää voitaisiin hyödyntää myös luokanopettajien työhyvinvoinnin kehittämisessä. Prosessille tärkeää on, että projektin päättymisen jälkeen tuloksia tulee seurata ja kehittää, jotta uudet keinot vakiintuvat osaksi työyhteisön toimintatapoja.

Tutkimuksen tuloksista selvisi kuitenkin myös, että osa luokanopettajista oli kokenut työhyvinvointinsa muutokset positiivisina viimeisen vuoden aikana. Osa koki, että luokanopettajan työ on heille enemmän elämäntapa kuin ammatti. Inspiraation herätessä vapaa-ajalla osa luokanopettajista käytti mielellään aikaansa työskentelylle, tuntematta sitä kuormittavana tekijänä. Huolta tutkimuksessamme herätti kuitenkin se tosiasia, että Suomessa on useita uupuneita luokanopettajia. Luokanopettajien työhyvinvoinnista tulisi siis tuottaa jatkotutkimusta, jotta saataisiin aikaan konkreettisia muutoksia työhyvinvoinnin edistämiseksi.

Luokanopettajien työhyvinvoinnin kehittäminen tulisi viedä sanoista tekoihin.

Johanna Sipilä & Emilia Tavi
Lapin yliopisto, kasvatustieteen tiedekunta

Kirjoitus perustuu kasvatustieteen Pro gradu -tutkielmaan: Luokanopettaja pitää huolta oppilaista, kuka luokanopettajasta? Luokanopettajien käsityksiä työhyvinvoinnista.

Lähteet:

Paasivaara, L. 2009. Työnsä kokoinen ihminen. Kariston Kirjapaino Oy, Hämeenlinna.

Puttonen, S., Hasu, M. & Pahkin, K. 2016. Työhyvinvointi paremmaksi. Keinoja työhyvinvoinnin ja työterveyden kehittämiseksi suomalaisilla työpaikoilla. Tampere: Juvenes Print.

Salovaara, R. & Honkonen T. 2013. Voi hyvin, opettaja! Juva: PS-kustannus.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Alanvaihtajana ammattikorkeakouluun

Varttuneemmalla iällä opiskelemaan lähteminen on suuri päätös, etenkin jos lähdetään kouluttautumaan uudelle ammattialalle. Kuinka orientoituminen ja ajatusten suuntaaminen uudelle alalle tapahtuu ja miten aikuisia alanvaihtajia tulisi huomioida ammattikorkeakoulussa? Millaisia merkityksiä alanvaihtajat antavat ilmiölle? On kiinnostavaa pohtia, miksi ihmiset ylipäänsä vaihtavat ammattialaa.  Tutkin pro gradussani alan vaihtamisen syitä. Ne voidaan jaotella tutkielman pohjalta sisäisiin syihin, jotka kumpuavat ihmisestä itsestään ja ulkoisiin syihin, joihin hänen tulee reagoida. Syyt voidaan jaotella kolmeen kategoriaan, joista ensimmäinen on uudistuminen, jolloin yksilö haluaa sisäisesti kehittyä ja kasvaa kohti uutta alaa. Toisena syynä on työnäky, jossa katsotaan menneeseen työelämään ja toisaalta nähdään tulevan alan mahdollisuuksia. Aikuisten käsitys uuden alan työstä suhteessa menneeseen vaikuttaa päätöksiin, joita oman työuran suhteen tehdään. Kolmantena syynä on uusiutuminen...

Aliupseerien jatkuva oppiminen Ilmavoimissa

Puolustusvoimien suorituskyvyn takaa motivoitunut ja osaava henkilöstö (Puolustusvoimien henkilöstöstrategia 2015). Alati muuttuva toimintaympäristö vaatii jatkuvaa osaamisen kehittämistä (Ruohotie 2005), mihin Puolustusvoimat pyrkii vastaamaan panostamalla henkilöstön koulutukseen ja koulutusjärjestelmän kehittämiseen (Puolustusvoimien henkilöstöstrategia 2030+; Puolustusvoimien henkilöstötilinpäätös 2022). Aliupseerien täydennyskoulutus uudistui Puolustusvoimissa vuonna 2020 ja koostuu nykyisellään kolmesta kaikille yhteisestä opintokokonaisuudesta ja niiden välissä suoritettavista täydennyskoulutuksen opintojaksoista (Eironen 2020).  Selvitin pro gradu -tutkielmassani aliupseerien näkemyksiä jatkuvasta oppimisesta Ilmavoimissa. Jatkuvalla oppimisella viitataan yleisimmin työuran aikaiseen osaamisen kehittämiseen ja tässä tutkimuksessa se on määritelty sellaiseksi koko elämän kestäväksi oman osaamisen kehittämiseksi ja uudistamiseksi, jonka tavoitteena on vastata muuttuvan työymp...

Lapsikäsitys 1950-luvulla

Lapsikäsityksellä tarkoitan tutkielmassani lapsen olemusta koskevia olettamuksia eli tietoa siitä, mikä ja millainen lapsi on. Lapsi voidaan käsittää esimerkiksi ei-kehittyneenä aikuisena, herkästi haavoittuvana olentona tai itsenäisenä toimijana. Lapsikäsitys vaikuttaa väistämättä muun muassa kasvatusperiaatteisin. Millaisena olentona lapsen käsitämme, sen mukaista kasvatusta ja koulutusta haluamme hänelle myös antaa. Käsitykset lapsuudesta ja lapsista ovat lisäksi vahvasti sidoksissa aikaan (Darian-Smith & Pascoe 2013, 4). Tutkielmani aihe sijoittuu 1950-luvulle. Vasta vuonna 1952 lähti matkaan viimeinen sotakorvausjuna Neuvostoliittoon (Leino-Kaukiainen & Heikkinen 2011, 21). Suomessa elettiin tuolloin sodanjälkeistä aikaa, mutta ennen varsinaisia suuria hyvinvointivaltion perustana olevia uudistuksia 1960-luvulla. Kasvatustieteeseen liittyvien käsitysten historian tutkiminen on tarpeellista, sillä sen avulla voidaan ymmärtää paremmin sekä menneisyyden kasvatusperiaatteita, ...