Siirry pääsisältöön

Luokanopettajaopiskelijoiden valmiudet seksuaalikasvatukseen

Seksuaalikasvatuksella on syvät juuret suomalaisessa koulutuksessa. Se on muuttanut muotoaan valtavasti vuosien aikana esimerkiksi kirkollisesta siveysopista nykyiseen nuoren kasvua tukevaan muotoon. Sillä ei ole omaa varsinaista paikkaa Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2016), mutta sen teemoja esiintyy alakoulun ympäristöopin oppiaineessa biologian ja terveystiedon merkein. Yläasteella sitä käsitellään vielä syvemmin terveystiedossa. Yläasteella terveystiedon opettajat tutustuvat laajemmin terveystiedon oppiaineen sisältöihin, mutta luokanopettajien pitää olla jokapaikanhöyliä kaikissa aineissa. Tämä saa pohtimaan, millaisia valmiuksia opettajat saavat seksuaalikasvatuksen opettamiseen.

Tutkimusta opettajien kokemuksista seksuaalikasvatuksen parissa on tehty vain yläasteen terveystiedon aineenopettajille (Kontula & Meriläinen 2007), mutta ala-asteen seksuaalikasvatus on jäänyt hyvin vähälle huomiolle. Mielestäni oli tärkeä tuoda esille luokanopettajien roolia seksuaalikasvattajina, ja tätä kautta päädyin pro gradu -tutkielman aiheeseeni, jossa tutkin luokanopettajaopiskelijoiden kokemia valmiuksia seksuaalikasvatukseen. Tutkin nimenomaan opiskelijoita, sillä kiinnostukseni on enemmän luokanopettajien saamissa valmiuksissa kuin työstä saadussa kokemuksessa.

Tutkielmaani johtaneet tutkimuskysymykset ovat: Millaisia käsityksiä luokanopettajaopiskelijoilla on seksuaalikasvatuksesta? Miten seksuaalikasvatusta järjestetään koulussa luokanopettajaopiskelijoiden mielestä? Millaisia valmiuksia luokanopettajaopiskelijat saavat seksuaalikasvatukseen ja miten niitä voisi kehittää? Ensimmäiset kaksi tutkimuskysymystä pohjustavat luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä seksuaalikasvatuksesta. Kolmas kysymys auttaa minua tutkimaan, mistä ja millaisia valmiuksia opiskelijat ovat seksuaalikasvatukseen saaneet ja miten he toivoisivat valmiuksien saantia kehitettävän tulevaisuudessa.

Olen kerännyt opiskelijoiden kokemuksia ja käsityksiä haastattelemalla kuutta maisterivaiheen luokanopettajaopiskelijaa. Olen jakanut aineistosta esille nousseet teemat kolmeen eri lukuun: ”seksuaalikasvatuksen sisällöt”, ”seksuaalikasvatuksen järjestäminen” sekä ”työkalut seksuaalikasvatukseen ja niiden kehittäminen”. Seksuaalikasvatuksen sisällöt opiskelijat käsittävät laajasti ja laajemmin kuin esimerkiksi Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2016) määritellään. Seksuaalikasvatuksen järjestämisessä luokanopettajaopiskelijat ehdottavat seksuaalikasvatuksen parempaa integrointia eri oppiaineeseen sen sijaan, että siitä tehtäisiin oma oppiaine. Seksuaalikasvatukseen luokanopettajat kokevat saaneensa todella heikot työkalut ja toivoisivat tulevaisuudessa niitä kehitettävän luokanopettajien opinto-ohjelmassa, opettajan työn tukemisessa sekä Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2016).

Tällä hetkellä opiskelijat kokevat, että seksuaalitietoisuus jää yksinään heidän itsenäisen opiskelunsa harteille. Tämän johdosta esimerkiksi konkreettisia opetusmenetelmiä pidetään oman seksuaalikasvatuksen heikkoutena ja siihen toivottaisiin enemmän tukea niin koulutukselta kuin Opetushallituksenkin puolelta. Onni piilee siinä, että tulevat luokanopettajat omaavat paljon paremmat valmiudet seksuaalikasvatukseen kuin mitä koulutus heille tarjoaa. Toivoa siis saattaa, että tulevaisuudessa seksuaalikasvatusta tuettaisiin paremmin, jotta luokanopettajat pääsisivät täyteen potentiaaliinsa ja lapsille sekä nuorille voitaisi tarjota mahdollisimman laadukasta ja kehitystä tukevaa kasvatusta.

Aliisa Kangas
Lapin yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta

Kirjoitus perustuu kasvatustieteen pro gradu -tutkielmaan ”Työkalut seksuaalikasvatukseen: laadullinen tutkimus luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksista”.

Lähteet

Kontula, O. & Meriläinen, J. (2007). Koulun seksuaalikasvatus 2000-luvun Suomessa. Helsinki: Väestöntutkimuslaitos.

Opetushallitus. (2016). Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014. Viitattu 3.6.2021 osoitteessa:

https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/perusopetuksen_opetussuunnitelman_perusteet_2014.pdf



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Metsäalan opiskelijoiden alavalinnan taustat

Nuoren elämänkulku, johon sisältyvät koulutukselliset ja ammatilliset valinnat, rakentuu ihmissuhteista, kulttuurisista ilmiöistä, yhteiskunnallisista rakenteista ja historiallisista tekijöistä. Nämä tekijät muovaavat niitä mielikuvia, joita nuorilla on erilaisista itselleen sopivista ammateista.  (Juntunen 2016, 39, 38, 58.) Lappilaisten nuorten jatko-opintoihin siirtymistä toiselle asteelle käsittelevissä tutkimuksissa on havaittu, että lähtemisen välttämättömyys on pienten kylien nuorten todellisuutta koko Lapissa. Usealle pohjoisen nuorelle toiselle asteelle siirtyminen tarkoittaa pois kotoa muuttamista ympäristöön, jossa kulttuuri ja toimintatavat ovat erilaisia kuin kotona. Nuoret voivat joutua pohtimaan työllisyyden kysymyksiä sekä taloudellista pärjäämistä epävarmassa maailmassa. (Juntunen 2016, 59; Vaattovaara 2015, 198.) Pro Gradu -tutkielmassani selvitin lappilaisten metsäalan perustutkinnon opiskelijoiden alavalintaan liittyviä tekijöitä. Metsäalan alavalintaan liittyvät te

Esiopettajat kokevat muunkielisten oppilaiden opetuksen tuovan lisätyötä varhaiskasvatuksen arkeen

Vieraskielisten osuus koko väestöstä on kasvanut Suomessa parissa kymmenessä vuodessa nelinkertaiseksi (Tilastokeskus 2023). Tämä muutos näkyy myös kouluissa ja varhaiskasvatuksessa tuoden opettajan työhön uusia haasteita ja näkökulmia. Opettajat tarvitsevat työnsä tueksi tietoa eri kulttuureista. Myös oman luokkansa tai oman lapsiryhmänsä ohjaaminen kohti monikulttuurista yhteisöä vaatii opettajalta oman ajattelumaailmansa tarkastelua ja omien arvojensa kirkastamista. Vain monikulttuurisuuteen sitoutuneet opettajat pystyvät kannustamaan aidosti oppilaitaan kohti monikulttuurista yhteisöä (Byker & Marquardt 2016, 30). Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää esiopettajien kokemuksia muunkielisten oppilaiden opettamisesta. Muunkielisen oppilaan määrittelen oppilaaksi, jonka äidinkieli ei ole suomi tai jonka suomen kielen taso ei vastaa äidinkielen tasoa johtuen monikielisestä tai muunkielisestä kotitaustasta. Tutkimuskohteenani oli kunnallisessa varhaiskasvatuksessa työskent

Erityisherkkien lasten kouluhyvinvoinnin edistäminen

Herkkyys on kaikissa ihmisissä oleva inhimillinen ominaisuus. Pluessin ym. (2018) kattavassa tutkimuksessa on osoitettu, että noin 30 prosenttia lapsista syntyy tavanomaista herkempinä, erityisherkkinä. Erityisherkkien lukumäärä on yllättävän suuri. Lapset eivät voi tunnistaa eikä sanoittaa omaa herkkyyttään yksin, minkä vuoksi on tärkeää, että heidän kasvatukseensa osallistuvat aikuiset ymmärtävät, mistä erityisherkkyydessä on kyse. Pro gradu-tutkielmassani kuvaan erityisherkkien lasten kouluhyvinvointia aikuisten erityisherkkien kertomana. Tutkielman tavoitteena on lisätä tietoisuutta erityisherkistä lapsista ja heidän kouluhyvinvointinsa edistämisestä kuvaamalla erityisherkkien lasten kouluhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkielman teoriaosassa käsittelen erityisherkkyyttä sekä kouluhyvinvointia. Erityisherkkyyden piirteitä ovat emotionaalisuus, herkkyys ympäristön vivahteille, herkkyys reagoida liiallisiin ärsykkeisiin sekä asioiden syvällinen käsittely (Aron, 2020, 10). Jolla