Siirry pääsisältöön

Luokanopettajaopiskelijoiden valmiudet seksuaalikasvatukseen

Seksuaalikasvatuksella on syvät juuret suomalaisessa koulutuksessa. Se on muuttanut muotoaan valtavasti vuosien aikana esimerkiksi kirkollisesta siveysopista nykyiseen nuoren kasvua tukevaan muotoon. Sillä ei ole omaa varsinaista paikkaa Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2016), mutta sen teemoja esiintyy alakoulun ympäristöopin oppiaineessa biologian ja terveystiedon merkein. Yläasteella sitä käsitellään vielä syvemmin terveystiedossa. Yläasteella terveystiedon opettajat tutustuvat laajemmin terveystiedon oppiaineen sisältöihin, mutta luokanopettajien pitää olla jokapaikanhöyliä kaikissa aineissa. Tämä saa pohtimaan, millaisia valmiuksia opettajat saavat seksuaalikasvatuksen opettamiseen.

Tutkimusta opettajien kokemuksista seksuaalikasvatuksen parissa on tehty vain yläasteen terveystiedon aineenopettajille (Kontula & Meriläinen 2007), mutta ala-asteen seksuaalikasvatus on jäänyt hyvin vähälle huomiolle. Mielestäni oli tärkeä tuoda esille luokanopettajien roolia seksuaalikasvattajina, ja tätä kautta päädyin pro gradu -tutkielman aiheeseeni, jossa tutkin luokanopettajaopiskelijoiden kokemia valmiuksia seksuaalikasvatukseen. Tutkin nimenomaan opiskelijoita, sillä kiinnostukseni on enemmän luokanopettajien saamissa valmiuksissa kuin työstä saadussa kokemuksessa.

Tutkielmaani johtaneet tutkimuskysymykset ovat: Millaisia käsityksiä luokanopettajaopiskelijoilla on seksuaalikasvatuksesta? Miten seksuaalikasvatusta järjestetään koulussa luokanopettajaopiskelijoiden mielestä? Millaisia valmiuksia luokanopettajaopiskelijat saavat seksuaalikasvatukseen ja miten niitä voisi kehittää? Ensimmäiset kaksi tutkimuskysymystä pohjustavat luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä seksuaalikasvatuksesta. Kolmas kysymys auttaa minua tutkimaan, mistä ja millaisia valmiuksia opiskelijat ovat seksuaalikasvatukseen saaneet ja miten he toivoisivat valmiuksien saantia kehitettävän tulevaisuudessa.

Olen kerännyt opiskelijoiden kokemuksia ja käsityksiä haastattelemalla kuutta maisterivaiheen luokanopettajaopiskelijaa. Olen jakanut aineistosta esille nousseet teemat kolmeen eri lukuun: ”seksuaalikasvatuksen sisällöt”, ”seksuaalikasvatuksen järjestäminen” sekä ”työkalut seksuaalikasvatukseen ja niiden kehittäminen”. Seksuaalikasvatuksen sisällöt opiskelijat käsittävät laajasti ja laajemmin kuin esimerkiksi Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2016) määritellään. Seksuaalikasvatuksen järjestämisessä luokanopettajaopiskelijat ehdottavat seksuaalikasvatuksen parempaa integrointia eri oppiaineeseen sen sijaan, että siitä tehtäisiin oma oppiaine. Seksuaalikasvatukseen luokanopettajat kokevat saaneensa todella heikot työkalut ja toivoisivat tulevaisuudessa niitä kehitettävän luokanopettajien opinto-ohjelmassa, opettajan työn tukemisessa sekä Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2016).

Tällä hetkellä opiskelijat kokevat, että seksuaalitietoisuus jää yksinään heidän itsenäisen opiskelunsa harteille. Tämän johdosta esimerkiksi konkreettisia opetusmenetelmiä pidetään oman seksuaalikasvatuksen heikkoutena ja siihen toivottaisiin enemmän tukea niin koulutukselta kuin Opetushallituksenkin puolelta. Onni piilee siinä, että tulevat luokanopettajat omaavat paljon paremmat valmiudet seksuaalikasvatukseen kuin mitä koulutus heille tarjoaa. Toivoa siis saattaa, että tulevaisuudessa seksuaalikasvatusta tuettaisiin paremmin, jotta luokanopettajat pääsisivät täyteen potentiaaliinsa ja lapsille sekä nuorille voitaisi tarjota mahdollisimman laadukasta ja kehitystä tukevaa kasvatusta.

Aliisa Kangas
Lapin yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta

Kirjoitus perustuu kasvatustieteen pro gradu -tutkielmaan ”Työkalut seksuaalikasvatukseen: laadullinen tutkimus luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksista”.

Lähteet

Kontula, O. & Meriläinen, J. (2007). Koulun seksuaalikasvatus 2000-luvun Suomessa. Helsinki: Väestöntutkimuslaitos.

Opetushallitus. (2016). Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014. Viitattu 3.6.2021 osoitteessa:

https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/perusopetuksen_opetussuunnitelman_perusteet_2014.pdf



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Alanvaihtajana ammattikorkeakouluun

Varttuneemmalla iällä opiskelemaan lähteminen on suuri päätös, etenkin jos lähdetään kouluttautumaan uudelle ammattialalle. Kuinka orientoituminen ja ajatusten suuntaaminen uudelle alalle tapahtuu ja miten aikuisia alanvaihtajia tulisi huomioida ammattikorkeakoulussa? Millaisia merkityksiä alanvaihtajat antavat ilmiölle? On kiinnostavaa pohtia, miksi ihmiset ylipäänsä vaihtavat ammattialaa.  Tutkin pro gradussani alan vaihtamisen syitä. Ne voidaan jaotella tutkielman pohjalta sisäisiin syihin, jotka kumpuavat ihmisestä itsestään ja ulkoisiin syihin, joihin hänen tulee reagoida. Syyt voidaan jaotella kolmeen kategoriaan, joista ensimmäinen on uudistuminen, jolloin yksilö haluaa sisäisesti kehittyä ja kasvaa kohti uutta alaa. Toisena syynä on työnäky, jossa katsotaan menneeseen työelämään ja toisaalta nähdään tulevan alan mahdollisuuksia. Aikuisten käsitys uuden alan työstä suhteessa menneeseen vaikuttaa päätöksiin, joita oman työuran suhteen tehdään. Kolmantena syynä on uusiutuminen...

Aliupseerien jatkuva oppiminen Ilmavoimissa

Puolustusvoimien suorituskyvyn takaa motivoitunut ja osaava henkilöstö (Puolustusvoimien henkilöstöstrategia 2015). Alati muuttuva toimintaympäristö vaatii jatkuvaa osaamisen kehittämistä (Ruohotie 2005), mihin Puolustusvoimat pyrkii vastaamaan panostamalla henkilöstön koulutukseen ja koulutusjärjestelmän kehittämiseen (Puolustusvoimien henkilöstöstrategia 2030+; Puolustusvoimien henkilöstötilinpäätös 2022). Aliupseerien täydennyskoulutus uudistui Puolustusvoimissa vuonna 2020 ja koostuu nykyisellään kolmesta kaikille yhteisestä opintokokonaisuudesta ja niiden välissä suoritettavista täydennyskoulutuksen opintojaksoista (Eironen 2020).  Selvitin pro gradu -tutkielmassani aliupseerien näkemyksiä jatkuvasta oppimisesta Ilmavoimissa. Jatkuvalla oppimisella viitataan yleisimmin työuran aikaiseen osaamisen kehittämiseen ja tässä tutkimuksessa se on määritelty sellaiseksi koko elämän kestäväksi oman osaamisen kehittämiseksi ja uudistamiseksi, jonka tavoitteena on vastata muuttuvan työymp...

Lapsikäsitys 1950-luvulla

Lapsikäsityksellä tarkoitan tutkielmassani lapsen olemusta koskevia olettamuksia eli tietoa siitä, mikä ja millainen lapsi on. Lapsi voidaan käsittää esimerkiksi ei-kehittyneenä aikuisena, herkästi haavoittuvana olentona tai itsenäisenä toimijana. Lapsikäsitys vaikuttaa väistämättä muun muassa kasvatusperiaatteisin. Millaisena olentona lapsen käsitämme, sen mukaista kasvatusta ja koulutusta haluamme hänelle myös antaa. Käsitykset lapsuudesta ja lapsista ovat lisäksi vahvasti sidoksissa aikaan (Darian-Smith & Pascoe 2013, 4). Tutkielmani aihe sijoittuu 1950-luvulle. Vasta vuonna 1952 lähti matkaan viimeinen sotakorvausjuna Neuvostoliittoon (Leino-Kaukiainen & Heikkinen 2011, 21). Suomessa elettiin tuolloin sodanjälkeistä aikaa, mutta ennen varsinaisia suuria hyvinvointivaltion perustana olevia uudistuksia 1960-luvulla. Kasvatustieteeseen liittyvien käsitysten historian tutkiminen on tarpeellista, sillä sen avulla voidaan ymmärtää paremmin sekä menneisyyden kasvatusperiaatteita, ...